Gå til innhold
  • Bli medlem

Knallbra liggeunderlag!


Biner

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå hatt exped 7DLX i et par år. Den er jo som alle vet helt sjef både på varme og komfort.

Jeg har nå hatt så mye problemer med hull rundtomkring, pumping og luftlekasjer i ventilen at jeg ikke gidder mer. Exped er fra nå av bare for teltbruk. Ute i skauen og i sommerhalvåret er det "ikke oppblåsbart" som gjelder for min del. Mulig jeg bruker utstyret hardt, men det får være så..

Jeg tenkte å få meg et SKIKKELIG godt liggeunderlag av skomgummi typen. Har sett på bamse extrem som alle virker så sårefornøyd med, men har også blitt ganske nyskjerrig på disse thermarest greiene! Noen som har noen erfaringer å øse av?

Har blandt annet sett på denne. http://www.oslosportslager.no/produkt/thermarest-ridgerest-dlx-regular-liggeunderlag-5268.aspx

Er kun interessert i underlag som takler en vinternatt. Øs ut alt dere har av erfaringer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjøper et oppblåsbart thermarest, så vil du sansyneligvis ha mindre problemer med punktering, enn med exped sine underlag.

I allefall det som er erfaringa her, etter 15 pers med noen hundre turdøgn hver... 10-15 expeder har punktert, ingen thermarester...

Et Ridgerest vil ikke alene holde deg varm om det blir virkelig kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan anbefale Helsport Jerv, et skum-underlag med 14 mm tykkelse. Jeg prøvde det sist helg, med en nattetemperatur på -18 til -20 grader. Det er HARDT å ligge rett på snø, men jeg opplevde ikke kuldegjennomslag fra bakken, og det føltes varmt natta igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nye" Bamse. Ajungilak EVA Deluxe 18 mm.

Ridgrest har jeg og hørt mye bra om. Er noen fordeler og ulemper med begge.

Ajungilak EVA underlagene.

PLuss

Lettere en gamle bamse.

Litt bredere så vidt jeg husker

Litt lenger.

Minus

åpne celler så det kan feste seg fukt i overflaten,. Kan fjernes ved å "sparkle" underlag før en legger seg.

Ridgerest

PLuss

Lukkede celler så det blir ikke like overflatevått

Minus

groper i underlag som en absolutt ikke bør få snø eller fukt i når en skal sove.

Og hørt at det kan bli kondens i de gropene.

Har EVA Comfort selv til sommerbruk selv, ikke testet Ridgerest noe særlig. bare erfaring fra folk jeg kjenner.

Bruker Exped 9 DLX om vinteren selv men bare i teltet. Har et halv liggeunderlag av 10mm sort til bikkja som jeg bruker til å sitte på ute.

Sommer bruker jeg EVA Comfort ute og inne. Unntak er på kanotur hvor jeg som regel har med Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Exped er fra nå av bare for teltbruk. Ute i skauen og i sommerhalvåret er det "ikke oppblåsbart" som gjelder for min del. Mulig jeg bruker utstyret hardt, men det får være så..

kan du ikke bare legge en plastfoliebit (byggeplast, presenning...) under 7DLXen for å hindre slitasje, og beholde komforten også i sommerhalvåret? Veier nesten ingenting. Å gå tilbake til skum vil i allefall ikke jeg gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke bare legge en plastfoliebit (byggeplast, presenning...) under 7DLXen for å hindre slitasje, og beholde komforten også i sommerhalvåret? Veier nesten ingenting. Å gå tilbake til skum vil i allefall ikke jeg gjøre...

Jo, gid jeg hadde fått den ideen tidligere. Problemet er at selve ventilene slipper ut luft. Har desverre hatt expeden så lenge at å klage ikke er et alternativ. Å kjøpe en ny blir nesten i dyreste laget for meg. Ellers er det jo et lurt forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, gid jeg hadde fått den ideen tidligere. Problemet er at selve ventilene slipper ut luft. Har desverre hatt expeden så lenge at å klage ikke er et alternativ. Å kjøpe en ny blir nesten i dyreste laget for meg. Ellers er det jo et lurt forslag! :)

Var et innlegg her tidl i dag om salg på Exped 7 til kr 979 eller noe.

Er jo ikke sp ille pris det. EVA Deluxe koster jo 650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et innlegg her tidl i dag om salg på Exped 7 til kr 979 eller noe.

Er jo ikke sp ille pris det. EVA Deluxe koster jo 650.

Jojo, men jeg er egentlig ganske sliten generelt av heletiden å måtte være så forsiktig. Tror jeg er villig til å ofre litt komfor for å kunne tenke litt friere rundt bålet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først vent deg til Exped underlagene med luft/dun blir alt annet en "katastrofal" nedtur.......jeg har også "bamse", men det ble raskt nedgradert til sitteunderlag / isfiske underlag etter att jeg tok i bruk exped. "Bamse" er greit nok, det samme gjelder "jerv" av den typen underlag til sitt bruk.

Det aller dårligste liggeunderlaget jeg har hatt var av typen artiacht... eller noe sånt - det ble ødelagt på første turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget på Bamse rett på marka i granskog, oppå steiner, inni furukratt, det har blåst på bålet og det er fullt i gammel inntørket sørpe, det funker likevel som om det var nytt.

Bruken definerer hvilket liggeunderlag som er best, tenker jeg :)

Er ikke helt fornøyd med Bamse alene oppå snø, men det er jo individuelt fra person til person hvor frysen og ømfintlig for kuldegjennomslag man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ajungilak Mammut De Lux Pump Mat fungerer veldig bra. Har brukt dette siste året på alle turer. Bruken har vært relativ fin og ikke særlig røff. Men å unngå ufin bruk må man nesten hvis det er snakk om luft, og dette skal vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg pleier å ha med meg et halvt Ridgerest til bruk rundtom i leir og ved rast, i teltet regjerer Exped 9DLX. Bruker å sette meg på knærne oppå Ridgerest'n når jeg pumper opp Exped'n.

God hvilekomfort er viktig for meg, derfor svoren DLX-tilhenger, vekten på et halvt Rigderest er peanuts.

Da jeg tidligere hadde hund pleide jeg å putte inn det halve Ridgerestunderlaget innunder hvileposen fra Jæger & hund om natten.

Løsningen er også utmerket på kanoturer (fordi jeg sitter "indianer" mens jeg padler, altså på knærne).

Plusser og minuser med Ridgerest samt Bamse er greit nok listet opp over i andre innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt ganske interessert i EVA lux liggeunderlaget. Men i beskrivelsen til Bamse Extrem står det at bamse har "konstruerte lukkede celler" og at det er 100% nødvendig for at liggeunderlaget skal være vantett.

I beskrivelsen av EVA lux står det ikke noe om lukkede celler osv.. Er EVA luxen like vanntett som Bamse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, gid jeg hadde fått den ideen tidligere. Problemet er at selve ventilene slipper ut luft. Har desverre hatt expeden så lenge at å klage ikke er et alternativ. Å kjøpe en ny blir nesten i dyreste laget for meg. Ellers er det jo et lurt forslag! :D

I første innlegg skrev du at du hadde hatt underlaget i et par år. Det er et tøyelig begrep, men det betyr antagelig mindre enn fem. Dersom du har brukt underlaget i henhold til instruks - og ikke brukt rørtang på ventilene - er det reklamasjonsgrunn at ventilene lekker. Uavhengig av hvilke garantier Exped opererer med er det forbrukerkjøpslovens bestemmelser som gjelder. Gå og få nytt.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt exped dlx7 siden 2008, har alltid stoltrekket på. nå sist tur våknet jeg liggende på snøen. måtte opp på natten og pumpe i mer luft. tror det må være ventilen som lekker. e dette noe flere har hatt problemer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første innlegg skrev du at du hadde hatt underlaget i et par år. Det er et tøyelig begrep, men det betyr antagelig mindre enn fem. Dersom du har brukt underlaget i henhold til instruks - og ikke brukt rørtang på ventilene - er det reklamasjonsgrunn at ventilene lekker. Uavhengig av hvilke garantier Exped opererer med er det forbrukerkjøpslovens bestemmelser som gjelder. Gå og få nytt.

Stein

Har absolutt brukt underlaget i henhold til instruks. Har heller ikke hatt det i mer en ca 2-3 år.. Spørs om det ikke blir en liten reklamasjon!

Men vil uansett gå til innkjøp av et "ikke oppblåsbart" underlag.

Ut ifra det som har blit sagt hittil virker det som om det er Bamse Extrem og EVA Lux som gjelder. Er EVA kun en tjukkere versjon av Bamse? Isåfall er det vel ikke noe spørsmå. Iallefall ikke for en tynn frossenpinn som meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.