Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnepulk. Himmel eller helvete?


Busken

Anbefalte innlegg

Så har man blitt kjønnsmoden, brukt denne flotte egenskap til noe produktivt og innholdet i en eventuell fremtidig barnepulk ligger og knirker i sofaen. Det er ikke til å komme bort fra at på de få skiturene som har vært mulig å få til i år, har man plutselig lagt merke til hva småbarnsforeldrene bruker løypene til. Noe går i sneglefart bak skrevende toåringer med enten rosa eller blå ski avhengig av kjønn på arvingen. Andre drar pulk med knøttet oppi. Det er her fragan kommer:

Hvor idyllisk er det å være på tur med barnepulk? Med barn oppi.

Hva sier dere som har kjøpt barnepulk?

Blir den brukt?

Er det bare jeg som har lagt merke til at alle barnepulker som er til salgs brukt er "MEGET pent brukt"?

Man kommer vel ikke bort fra at barnepulk finnes fordi foreldrene (far) skal få gått på ski. Men får de (han) gått på ski? Eller blir det mer pes med pakking, kontroll av ungen etc enn skiglede?

Det er mulig jeg kan virke negativ, men hittil i år har jeg tilgode å se en barnepulkdrager utstråle ekte turglede. Er det like greit å kute av seg litt energi i lysløypa først og dra på familietur etterpå?

Barnepulkerfaringer ønskes. Positive og negative.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pulkturer er som regel ikke for far, men for at familien skal komme seg på tur. Man kan selvsagt ikke sammenligne med turer man tar alene.

Min pode er snart klar for videregående så det er en stund siden pulken var aktuell, men jeg er glad jeg hadde en. Det ble ikke lange turene, men den bidro til å få barnet på tur.. Ville kjøpt en igjen om jeg var småbarnsfar. Nå trekker jeg varepulk i stedet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på tur med poden på 3 1/2 i pulk senest i dag. Han storkoser seg, men liker best nedoverbakkene (naturlig nok kanskje). Pakker de små Åsnes Snømann-skiene hans med i pulken, og så lenge det går bratt oppover eller nedover over noe distanse sitter han gjerne i pulken. Men oppe på flatene vil han utav og gå selv. Hadde aldri kunne tatt så lange turer uten pulken, så den hjelper og ift. hvor mobil man er.

Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte den. Og apropos pent bruk - jeg kan love at når du har puttet nurket oppi så kjører du mer forsiktig enn noen gang før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga mangel på unger har jeg bare transportpulk selv, men måtte bare kommentere dette med barnepulk og turglede. Jeg var på en treningstur i marka i dag, og gikk forbi i alle fall 5-6 barnepulker. Det var alt fra en stakkar (som ikke var spesielt god på ski) i en bratt oppoverbakke, til en strålende fornøyd kar som gikk bak dama som trakk pulken. Men alt i alt syns jeg gjengangeren var at det var mye glede å spore, så min anbefaling vil være å kjøpe en pulk. Om den så bare blir brukt et par ganger så er det verdt forsøket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i en pulk jeg da... Pulken ble brukt flere ganger i uka o 4 år gamle gikk vi på ski selv mens pappa hadde mellomsøster i pulken;) Våre pulker ble mye brukt..

Som mamma har jeg ikke hatt gleden av å gå på skitur med ungene mine i pulk, pga pengemangel, en pulk koster sjukt mye penger for oss, selv om den er brukt, men hadde jeg hatt 3-4000kr til overs hadde jeg kjøpt en pulk på flekken og jenta på 3 år som ikke kan gå hadde fått seg flere turer i uka..

Veldig mange kjøper seg pulk bare for å kunne bruke i påskeferien, og da selges de såklart pent brukt. De som selger disse pulkene er nok ikke de som går på skitur flere ganger i uka og hver helg, men påsketurister som kliner på seg de norske tradisjonene og går på skitur i påska med splunka nytt skiutstyr, de dyreste av klær og de dyreste solbrillene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt pulken mye! Minstemann har likt veldig godt å sitte i den. Blitt mange mil i den tilsammen :oops:

Nå har'n blitt så stor (3,5 år) at han vil gå litt selv også. Går gjerne et par km, men så er det godt å sette seg i pulken igjen. Skia han trer jeg bare ned ved siden av han i pulken. Samtidig får vi med alt vi trenger.

Pulken blir nok bukt minst en sessong til :lol: Angrer ikke. Men nå er jo vi generelt glad i å gå på ski da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt: Familien kommer seg på skitur sammen. Negativt: Familien kommer seg på skitur sammen. Med andre ord: Det kommer litt an på. Barnepulk er et uomgjengelig verktøy for at hele familien skal kunne komme seg ut på tur vinterstid, men turene blir jo klart annerledes sammenlignet med når far alene skal ut og erobre vinterverdenen. Med ett barn i pulken (fortrinnsvis et barn som sovner godt i pulken) kan man komme seg langt av gårde. Med to barn - ett på ski selv og ett i pulken - begrenser rekkevidden seg igjen, men hyggelig er det likevel. Vi brukte barnepulken mye, men kunne selge den som i god stand. Det er nemlig så sant som det ble skrevet, man blir veeldig forsiktig med arvingen liggende i pulken. Gled deg, du - man lærer å sette pris både på familieturer med pulk og de gangene man kommer seg ut på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalen mellom kona og meg var at etter at det første barnet kom kunne vi gå på skitur hver for oss. Et par timer hver på tur i Drammensmarka holder for oss.

Imidlertid fikk vi låne en pulk av noen venner og har brukt den en del, men bare på korte turer på maksimalt 2-3 timer i Drammensmarka. Jeg går aldri på pulktur ved temperatur under -10 og jeg begynte heller ikke med det før barnet var 1,5 år. Jeg mener at barnet må være så stort at det på en måte kan si fra når det ikke lenger liker seg i pulken - det har jo hendt at små barn har frosset i hjel i pulk. En vellykket pulktur kan være 3-5 km frem til ei hytte hvor vi spiser bolle og så like langt tilbake, og barnet sover i pulken en av veiene. Det lengste jeg har gått med pulk er 15 km, men da ble det hyl og skrik den siste halvtimen; muligens pga kalde hender for barnet.

Å få fraspark på skiene med en pulk bak seg er vanskelig. I små oppoverbakker må du ut i fiskebein eller så kan du jo bruke skifeller. Jeg synes det er noe herk å dra på pulken over flate myrer også - jeg får aldri opp farten. Nedoverbakker hvor det går fort synes imidlertid både dattera mi og jeg er morsomt :oops: Tidsmessig regner 10 km i timen på langrennski uten pulk og 5 km i timen med pulk.

Dattera mi nærmer seg nå 3 år og jeg tenker på om jeg skulle tatt en fjelltur med henne inn til ei betjent hytte i mars/april. 3-4 timerstur vil kanskje gå hvis været er bra. En såpass lang skitur tror jeg ikke hun ville like, men det hadde vært å håpe at et par dager på ei hytte hadde falt i smak.

Hittil i vinter har jeg hatt anslagsvis 25 skiturer, hvorav 5 har vært med pulk. Det hadde blitt flere pulkturer dersom vi ikke hadde hatt en så kald vinter. Så jeg er mer enn middels interessert i ski, men sikkert under middels begeistret for pulk.

Min konklusjon:

Pulk er oppskrytt.

Pulk er egnet på korte turer med innlagt pause på hytte, eller ute i det fri hvis det er varmt nok.

Pulk er ikke særlig gøy for far, men bedre enn å sitte inne.

Pulk er gøy for barnet på korte turer og i nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pes å ta med småfolk på tur, men husk at du må legge grunnlag for et aktivt friluftsliv hos arvingen.

Jeg har kjøpt en pulk fordi jeg mener at det vil være et svik overfor sønnen min hvis jeg ikke tar ham med ut. Jeg har liten forståelse for fedre som aldri drar med familien ut fordi det er en hemsko å ha barn og kona på slep. De har ikke forstått hva som er viktigst.

Det handler i stor grad om å implementere sine egne verdier og moral i ungene slik at de utvikler seg til "gangs menneske". Det å drite i å ta med barna til fjells fordi det er "for mye jobb" sender helt feil signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde pulk med på tur i Bergsdalen i helgen. Overnattingstur fra Hamlagrø til Vending. Poden er bare 8mnd, men koser seg på tur i pulk. Han ligger i Voksiposen sin, som igjen ligger på et saueskinn og liggeunderlang. Har stort sett på stormtrekket hele veien. Beskytter både mot kulden og snø som ellers måtte komme inn.

Alt i alt ble det en skikkelig fin tur. Greit nok at det var en del slit oppover, spesielt ettersom limen på den ene kortfellen var svært lite medgjørlig og man måtte forsere litt småskog i starten av turen, men så er det også skikkelig bra trening. Søndagen var vel noe av det bedre vi har hatt i år på disse kanter, så det ble drømmeforhold å ta seg ned igjen på.

Synes også det er viktig å la junior bli friluftsinteressert i ung alder.

Konklusjon: Barn i pulk er bra, både for far og barn. Man må selvfølgelig tilpasse rutevalg og ambisjonsnivå, men det er det etter min mening vel verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pes å ta med småfolk på tur, men husk at du må legge grunnlag for et aktivt friluftsliv hos arvingen.

Jeg har kjøpt en pulk fordi jeg mener at det vil være et svik overfor sønnen min hvis jeg ikke tar ham med ut. Jeg har liten forståelse for fedre som aldri drar med familien ut fordi det er en hemsko å ha barn og kona på slep. De har ikke forstått hva som er viktigst.

Det handler i stor grad om å implementere sine egne verdier og moral i ungene slik at de utvikler seg til "gangs menneske". Det å drite i å ta med barna til fjells fordi det er "for mye jobb" sender helt feil signaler.

Signerer denne!

For hvordan skal ungene bli glad i ski og friluftsliv om de ikke får være med å oppleve det? Da får heller de lange fjellturene annenhver helg forsakes i noen år til ungene bli større. Ikke dermed sagt at mor eller far aldri får tatt seg en skitur alene, men få med ungene så ofte som mulig og ikke bare i påska!

Her i huset er ngod opplevelse gjerne bare en skitur på jordet, grave en sittegrop også tenne bål og grille pølser, men gleden ved å være ut er det viktigste. Nå skal det nevnes at vi bor på landet, på eget småbuk og med skog på alle kanter.

Storebror elsker å gå på ski, han er 7 år og går i fra meg på skitur :oops: Men han får være med så ofte han vil, så får mor trene seg opp og han får oppleve gleden ved å gå over myrer og gjennom skog og se på dyrespor, se sola gå ned i horisonten og høre på fuglene synge.

Så når ungen er blitt større blir det nok lengere turer med overnatting og bestigning av fjelltopper. Noe MÅ forsakes når man blir foreldre, men vi ser på det som en stor glede. Mannen fikk ikke oppleve så mye skiturer som meg, og vil gjerne videreføre det livet jeg fikk oppleve til ungene våre. Og det betur skiturer med pølsegrilling, lage skihopp, campingliv i ukevis hver sommer og total mangel på sydenferier( ikke at jeg vil til syden heller, grøss og gru).

Så frem med pulken, få junior på tur og kose dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det er mange gode erfaringer med barnepulk.

Jeg er enig i at man bør få barna ut i tidlig alder. Så spørs det om det er pulken som utgjør den store forskjellen. Selv har jeg aldri sittet i en barnepulk, men var med familien både på tur og ute i snøen rundt huset da jeg var småunge. Har fortsatt en større friluftsinteresse enn de fleste.

Er dere enig i følgende utsagn?:

Barnepulken kommer aller mest til sin rett når man har to eller flere barn slik at den eldste (f. eks 4-åringen) kan gå på ski og den yngste f-. eks (1-2 åringen) ligger i pulken og muliggjør tur for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere enig i følgende utsagn?:

Barnepulken kommer aller mest til sin rett når man har to eller flere barn slik at den eldste (f. eks 4-åringen) kan gå på ski og den yngste f-. eks (1-2 åringen) ligger i pulken og muliggjør tur for hele familien.

Nei, det er alt for snevert.... Selvsagt kommer pulken til sin rett i den situasjonen, men bruksområdet er langt videre:

Med kun en unge kan mor og far få seg en god skitur og bli passe svette og slitne i sovetiden til ungen (men ruten bør tilpasses sovetiden, ikke lurt å måtte springe 2 timer tilbake igjen med en lys våken og lite liggevillig unge baki der... "Hører du har med påhengsmotor"-kommentarer er bare morsomme 3 ganger)

Med pulk kan man være på tur HELE DAGEN med en passelig blanding av aktivitet, matpause og hvile ( = mor og far og evt. storesøsken får gått litt). Langt kommer du ikke uansett med små unger på tur, det kan du bare glemme med en gang.

Andre gode pulkanvendelser:

- Også våkne unger kan ha det kjekt i pulk. Mange unger synes det er stas å sitte og kikke på liv og røre i løypa underveis. Varierer fra unge til unge hvor lenge dette er gøy.

- Mange av de minste skigåerne kan rett og slett sette seg frampå pulken, med skiene på. Dette øker aksjonsradiusen uten at man må styre med bindinger og pulkpose. (tau / sele gjør nok samme nytten).

- Pulken gir ekstra komfort fordi kalde og trøtte unger kan stappes i pulk.

Blir du først vant med å bruke pulk så vil du fortsette med det inntil ungene blir 3-4 år. Kanskje enda lenger hvis du drasser med deg f.eks. vedsekk og tunge kokegreier. (Kommer ikke langt likevel, så hvorfor ikke slite litt komfortutstyr med seg?)

Ellers må ivrige telemarkskjørere styre seg. Bruker man hodet kommer man opp og ned de fleste steder, men IKKE lek deg med hoppsvinger! Egenfrekvensen til pulken får i hvert fall fjellpulken til å velte på sving nr 2 eller 3, selv om både svingradius eller helning er langt unna veltegrensen.

Men man MÅ ikke ha pulk... kjenner en som sprang rundt Bymarka med veslejenta i bæremeis. Hun sov som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min pulkerfaring ligger 17 - 20 år tilbake i tid, men pulkperioden var jo den perioden hvor vi kunne få til litt lengre turer. Hver vår pulk og unger med godt sovehjerte sørga for dette. Når unga ble mer sjølgående minket aksjonsradiusen dramatisk, men det ble desto mer tid ved bålet.

Det verste jeg ser er foreldre som prøver å lære unga å gå på ski mens de sjøl går på beina. Hvilket forbilde er de da??

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk er genialt, i alle fall så lenge ungen trives oppi. Og tenk på den ekstra trimmen da? Noen trener med bildekk på slep. Nei det har blitt mange fine minner med pulk. Ville ikke nølt et sekund med å anbefale det!! Moro når man hører knising "bakider" i nedoverbakker. Det mest morsomme er kanskje når man har en god dag å opplever å gå forbi vanlige skiløpere og det blikket som følger med noen ganger ;)

Noen barn trives imidlertid bedre i pulk enn andre, men pulk er kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også vurdere bæremeis. Jeg bar barna til de var fire år, siste året vekslet de mellom å gå selv og bli båret. Det lille jeg har av erfaring med pulk (og barnebarn), sier meg at du går mye raskere med bæremeis. Nå er ikke det et mål i seg selv, men det å komme seg ut med barna. Fordelen med pulk er at det er lettere for barna å holde varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også vurdere bæremeis. Jeg bar barna til de var fire år, siste året vekslet de mellom å gå selv og bli båret. Det lille jeg har av erfaring med pulk (og barnebarn), sier meg at du går mye raskere med bæremeis. Nå er ikke det et mål i seg selv, men det å komme seg ut med barna. Fordelen med pulk er at det er lettere for barna å holde varmen.

Har du gått på ski med bæremeis :) Jeg synes det høres veldig skummelt ut med tanke på at tyngdepunktet blir høyere og at det blir lett å falle. Å stupe fremover med ungen i bæremeis må bli skikkelig ille.

Hvilke ski brukte du da og hvilken type terreng :D Ønsker gode tips, så prøver jeg vel selv snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er foreldre som prøver å lære unga å gå på ski mens de sjøl går på beina. Hvilket forbilde er de da??

Har hørt fra folk jeg også at: "Nei barna mine er ikke interessert i å gå på ski" - for de har jo prøvd å få dem til å gå på ski uten selv å ta på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også vurdere bæremeis. Jeg bar barna til de var fire år, siste året vekslet de mellom å gå selv og bli båret. Det lille jeg har av erfaring med pulk (og barnebarn), sier meg at du går mye raskere med bæremeis. Nå er ikke det et mål i seg selv, men det å komme seg ut med barna. Fordelen med pulk er at det er lettere for barna å holde varmen.

Ser at det er flere som bruker meis, men personlig har jeg måttet innrømme at jeg er ikke stø nok på ski til å ta sjansen på det. Når jeg laster sekken med 20 kilo merker jeg hvor mye mer vinglete jeg blir, og sekk er dødvekt på ryggen. I bæremeis er det noen som lever og svinger på hodet og kroppen, og dermed flytter tyngdepunktet, fra side til side for å kunne se fremover. Hadde nok blitt noen stygge episoder hadde jeg prøvd meg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde pappa-perm med poden fra han var 7 mnd til han var over året gammel, og denne perioden sammenfalt med skisesongen. Vi gikk på ski minst én gang i uka i denne perioden. Ofte dro jeg også sammen med andre fedre med barn i samme alder, så det hendte seg vi gikk 4 mann med pulker etter hverandre. Pulk er i starten et jævlig herk å dra oppover lange bakker, men du blir i veldig god form av det, og du venner deg fort til det.

Hvis du legger ørlitt energi i planleggingen er det heller ikke så mye styr å dra på tur med pulk. Sørg for at ungen har på seg tjukk ull fra innerst til ytterst, og putt han/hun i en tjukk voksipose eller sovepose oppå et saue- eller reinsskinn. Pakk med ekstra skift, bleier og mat i en pakksekk som du legger i fotenden på pulken, og fest et liggeunderlag nederst på draget. Ta med rosiner for å holde ungen fornøyd hvis den vokner. Jeg går normalt 10-15 km med pulk.

Det er selvfølgelig mer behagelig å gå uten pulk enn med, men jeg verdsetter veldig det å kunne ha med junior eller hele familien på tur også. Og hvis du går på tur for å trene, spiller det ingen rolle om du går med eller uten.

Jeg verdsetter pulken såpass at jeg i år byttet ut den jeg selv lå i som barn med en flunka ny fjellpulken. Den kommer antakelig til å selges som "pent brukt", men det er rett og slett fordi disse pulkene er litt vanskelig å slite ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barnepulker og er veldig glad for at vi har investert i dem. Vi bestemte oss for å ikke la utstyret være et hinder for å komme oss ut når vi fikk barn, så vi har kjøpt pulker, sykkelvogn og bæremeis. Alt er mye brukt.

Da førsteman ble født startet vi først med korte turer med pulken, slik at både vi og ungen ble vant med det. Etter hvert har det blitt lenger og lenger turer, men kun dagstuerer. Da nr 2 kom var første mann 2 1/2, så vi gikk til anskaffelse av en pulk til, slik at de kunne ha en hver. Førstemann satt litt i pulken og gikk litt selv. Begge ungene storkoser seg i pulken, og det har aldri vært noe pes. Nå er den førstefødte 4 1/2 og sitter ikke i pulken lenger. 2. mann sitter litt i pulken, og går litt selv. Nå har vi den ene pulken på hytta, og den andre hjemme, slik at vi slipper å drasse den frem og tilbake.

Kjempefint at vi kommer oss ut på tur hele familien. Far bruker også pulken som transportpulk på vinterturer med telt. Neste sesong tipper jeg vi bytter ut begge pulkene med en transportpulk. Da kan ungene gå selv, og sitte oppå pulken hvis de blir sliten, og så er det plass til masse velferd om bord; primus, vaffeljern, øks, sag, isbor, reinskinn, mat, klær etc.

Jeg vil i hvertfall anbefale barnepulk på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at vi kommer oss ut på tur hele familien. Far bruker også pulken som transportpulk på vinterturer med telt. Neste sesong tipper jeg vi bytter ut begge pulkene med en transportpulk. Da kan ungene gå selv, og sitte oppå pulken hvis de blir sliten, og så er det plass til masse velferd om bord; primus, vaffeljern, øks, sag, isbor, reinskinn, mat, klær etc.

Vi har brukt en lignende kombinasjon. Junior i barnepulk, og en paris-pulk i tillegg for komfortartikler og eventuell tørr ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått på ski med bæremeis :) Jeg synes det høres veldig skummelt ut med tanke på at tyngdepunktet blir høyere og at det blir lett å falle. Å stupe fremover med ungen i bæremeis må bli skikkelig ille.

Hvilke ski brukte du da og hvilken type terreng :D Ønsker gode tips, så prøver jeg vel selv snart :D

Det har stort sett gått fint. Men på 70-tallet var langrennskiene litt mer solide enn dagens fyrstikker. Jeg har riktignok blitt kjeftet opp av andre skiløpere et par ganger, bl a en gang jeg skulle kjøre ned fra Vettakollen (Fuglemyra) til Gausta.

Den ekleste opplevelsen jeg hadde, var en påske vi var hos noen venner på Skeikampen. En dag vi kjørte ned fra fjellet, hadde mildværet gjort snøen rotten i de lavere egne. Dette var jeg ikke oppmerksom på, og plutselig slo skiene gjennom og jeg stupte framover og boret hodet langt ned i snøen. Guttungen fløy ut av bæremeisen og havnet noen meter lengre fram. Det ble noen ulidelig spennende sekunder mens jeg prøvde å kravle meg opp av snøen. Lettelsen var enorm da jeg hørte et skrik fra småen. Han var ihvertfall i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.