Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe fjellski - trenger råd


Babelfish

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal gå til innkjøp av fjellski, og siden jeg aldri har eid noe slikt før, tenkte jeg kanskje noen her kan komme med tips og råd. Jeg har følgende krav:

- Skiene kan IKKE ha stålkanter (ikke 1/4 engang) siden jeg alltid har mine to jakthunder med meg.

- Jeg skal bruke skiene til å gå utenfor løypa, og også til å gå på vinterjakt (har da både sekk og hagle/rifle med meg).

- Jeg er tung (100 kg), så skiene må ha god bæreevne i løssnø.

- Budsjett ski, bindinger og sko: maks. 5000

Jeg har sett på Åsnes Breidablikk, som er ny i år. Denne skal visstnok være tilpasset oss hundefolk, siden det er natoskien uten stålkanter. Prisen er grei, har funnet den til 2999 inkludert binding. Hva mener folket om denne skia? Jeg synes det er litt rart at Oslo Sportslager ikke selger Åsnes, hva kommer det av? Og XXL har selvfølgelig bare Åsnes-ski med stålkanter.

Jeg tenker også at det er smart å velge Åsnes pga. kortfellesystemet. Er dette et viktig argument? Er det vanskelig å smøre fjellski på en OK måte, eller MÅ man alltid ha med feller? Og er det i så fall mye jobb å legge på "vanlige" feller hvis man ikke går for Åsnes sine ski?

Ellers noen kjøpetips til meg? Setter stor pris på alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare si at jeg fikk tips om at stålkantene kan slipes runde og så ikke utgjøre noen fare for hunder, kanskje verdt å sjekke opp. I allefall om du finner billig skipakke med ski med stålkant som du kunne tenke deg..

Jeg endte opp med ski uten stålkant da, men vurderte å file kanten på åsnes vikafjell( jeg var ikke på jakt etter brede fjellski, men brede turski;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig lysten på stålkanter uansett, jeg har sett relativt alvorlige skader på hund som følge av dette. Vi snakker da avrevne sener og et blodbad uten like, med påfølgende operasjon og tap av jakttid.

Nå har jeg bestilt Breidablikk. Veiledende pris er vel 3300, men jeg fikk skia med Magnum-bindinger OG ferdig preppa, til 2999, så jeg slo til på det.

Men nå er da spørsmålet: Hvilke sko er greie? Kan man kjøpe Rossignol-skoen på XXL til tusenlappen, eller er man nødt til å bruke et par tusen på f.eks. Vrispi Stetind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig lysten på stålkanter uansett, jeg har sett relativt alvorlige skader på hund som følge av dette. Vi snakker da avrevne sener og et blodbad uten like, med påfølgende operasjon og tap av jakttid.

,

Jeg vet hva du snakker om, men jeg snakker om helt rundslipte stålkanter og kan ikke skjønne at de skal utgjøre noen fare.. Men ellers hadde jeg aldri turt å gå på ski med stålkant og hunder gitt. Jeg leste dette tipset flere steder på et hundeforum, der alle var enige om at dette ikke var farlig og en lur løsning. Glassfiber kan også være ille for en hund å få i foten;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Babelfish:

Ville anbefale deg å legge litt penger og omhu i valg av støvler.

Selv har jeg en kombinasjon av Åsnes Rago, BC Magnum og Crispi Stetind.

Stetind har færre sømmer og en litt smalere lest enn konkurrenten Alfa Skarvet.

Jeg er veldig godt fornøyd med Stetindstøvlene, mange er meget fornøyde med Alfa Skarvet.

Prøv begge og velg den som passer dine føtter best.

Et søk på navnene her på fjellforum gi deg mye info om støvlene.

Selv har jeg brukt Rago'ene til snørekjøring/pulkdraging og frikjøring med hunden min i flere år.

De første opptreningsårene løp vi riktignok rundt med ski uten stålkant, men på fjellturer/pulkturer brukte vi de siste 4 årene bare ski med stålkant. Ingen uhell, hunden min var opplært til å unngå skiene. Så ingen regel uten unntak.

(Men det er klart, ski uten stålkant lager langt mindre skader dersom uhellet er ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for Alfa Kikut, men jeg tror kanskje jeg valgte feil. Men jeg synes at Stetind ble veldig tung og stiv, kan noen kommentere dette? Er for så vidt ikke noe problem å få byttet skoene, så vil gjerne gjøre meg opp en mening før jeg eventuelt tar dem i bruk.

Bindingen ble BC Magnum, og skiene ble Åsnes Breidablikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter nye ski. Vi har hund og jeg ser at stålkanter ikke anbefales.

Hvordan funker skiene uten stålkanter? I vanlig gange og opp på topp antar jeg de er finfine, men hvordan fungerer de nedover på ulikt føre (is, skare osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart at Oslo Sportslager ikke selger Åsnes, hva kommer det av? Og XXL har selvfølgelig bare Åsnes-ski med stålkanter.

Jeg var innom en dag og spurte om nettopp dette. Grunnen til dette er at Åsnes flagget ut produksjonen til Asia. De hadde problemer med å få levert ski, og at kvaliteten var laber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breidablikk er en spesialgreie, og passer nok derfor ikke inn i de store kjedenes sortiment. Jeg fikk vite via en bekjent at Åsnes ønsker å markedsføre breidablikk som et slikt nisjeprodukt og at du derfor helst finner dem i mindre kjeder / uavhengige butikker med fokus på jakt/hund.

Jeg kjøpte mine for et par uker siden, og testet dem noen dager i Nordmarka når jeg var i Oslo, før jeg la ut på firedagerstur til jotunheimen. Jeg kjøpte mine sammen med Alfa Skarvet. Isoleringen i disse skoene er hvert fall god nok til mitt bruk. Jeg frøs overhodet ikke selv om kvikksølvet sank under 20 blå. Jeg endte opp med et gnagsår siste dagen av jotunheimturen, men det var nok mest fordi jeg ikke knyttet opp skoen skikkelig.

Styreegenskapene til skiene er også mer enn gode nok for min del. Kan ikke si at jeg savner stålkanten, selv om jeg ser at styringen nok hadde blitt hakket mer kontant med stålkanter. Det største problemet med skiene er som med alt annet utstyr når din bedre halvdel oppdager hva pengene er brukt på - å forsvare at du faktisk har bruk for dem!

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde disse skiene m/Åsnes sine kortfeller på en kort tur i dag. Funker fint i løssnø og i spor hvor det ligger 5-10 cm nysnø. I scooterspor og oppkjørt løype er disse fellene som å gå med seriøst mye is under skiene...ikke brukbart i det heletatt.

Pluss for at fellene er lette å sette på og ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ok, da skjønner jeg. De sitter ganske hardt, men så er jo feller utelukkende for å klatre oppover i terrenget da?

Til å gå bortover holder det jo i massevis å smøre med Rode Multigrade.

Det står riktignok på fellepkken at man ikke skal smøre skiene og legge fellene oppå, men dette er ifølge butikken som solgte dem, bare tull. Hun dama som hadde fått Åsnes til å lage de skiene sa at hun hadde lagt fellene sine både på tørrvoks og til og med også på klister, og har brukt samme feller i tre år uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.