Gå til innhold
  • Bli medlem

Ristes speilreflekskamera i stykker på sykkeltur?


Sven

Anbefalte innlegg

Annonse

Ett speilreflekskamera er nok litt mer utsatt for rystelser enn kompakt og hybrid kamera. Det er vel selve lukkemekanismen som er spesielt utsatt da det er litt mer/ større bevegelige deler som kan bli utsatt for påkjenninger. Jeg har selv syklet veldig mye med ett hybridkamera og det har ikke vert noe problem. Det kommer og an på hvilket terreng du sykler på. Det beste stedet å ha kamera er på kroppen har jeg funnnet ut. Mitt er akkurat såpass lite at jeg får plass til det i sykkeltrøyen. Med speilreflex går nok ikke det. Da blir det enten sekk eller styreveske. Ville ikke hatt kamera i bakveske eller seteveske da min erfaring er at rystelsene er størst der. Har brukt mye styreveske på landeveissykkel med litt klær oppi som polstring. det har fungert helt greit, men der er det heller ikke de helt store rystelsene på landeveien. Jeg tror ikke jeg ville hatt ett veldig dyrt speilreflekskamera med på offroadsykkelen i hvert fall. Ville i hvert fall hatt en god forsikring på det kameraet. Mange av de dyre kameraene er jo samtidig veldig robuste og laget med tanke på litt røft bruk så det kan jo være de tåler litt mer enn de litt billigere. Sikkert en fordel med dempegaffel for ved bruk av styreveske da dette vil hindre de helt stor rystelsene, men jeg har som sagt brukt landeveissykkel uten demping da selvsagt og det har gått helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett speilreflekskamera er nok litt mer utsatt for rystelser enn kompakt og hybrid kamera. Det er vel selve lukkemekanismen som er spesielt utsatt da det er litt mer/ større bevegelige deler som kan bli utsatt for påkjenninger. Jeg har selv syklet veldig mye med ett hybridkamera og det har ikke vert noe problem. Det kommer og an på hvilket terreng du sykler på. Det beste stedet å ha kamera er på kroppen har jeg funnnet ut. Mitt er akkurat såpass lite at jeg får plass til det i sykkeltrøyen. Med speilreflex går nok ikke det. Da blir det enten sekk eller styreveske. Ville ikke hatt kamera i bakveske eller seteveske da min erfaring er at rystelsene er størst der. Har brukt mye styreveske på landeveissykkel med litt klær oppi som polstring. det har fungert helt greit, men der er det heller ikke de helt store rystelsene på landeveien. Jeg tror ikke jeg ville hatt ett veldig dyrt speilreflekskamera med på offroadsykkelen i hvert fall. Ville i hvert fall hatt en god forsikring på det kameraet. Mange av de dyre kameraene er jo samtidig veldig robuste og laget med tanke på litt røft bruk så det kan jo være de tåler litt mer enn de litt billigere. Sikkert en fordel med dempegaffel for ved bruk av styreveske da dette vil hindre de helt stor rystelsene, men jeg har som sagt brukt landeveissykkel uten demping da selvsagt og det har gått helt fint.

Jeg har ennå mitt gl. Zeiss Contaflex fra 1965. Det har vert med i sekken på klatreture på Storen og Romsdalshorn flere ganger, og det har tålt mye juling på sykelture gjennom årene.

Nå er det godt nok erstattet av en noe lettere Canon digital speilreflekskamera :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter 11 000 km i styreveska pakka inn i litt stoff er speilrefleksen til kameraten min fortsatt like fin. Eg har padding i mi styreveske og min speilrefleks er også på topp. I BOB-hengaren har vi eit svært videokamera, men også dette er det null problem med. No har vi for det meste sykla på asfalt, men ein del risting har det nok likevel blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.