Gå til innhold
  • Bli medlem

Dine beste plagg!


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Buff i merinoull. Brukt intenst fra oktober til februar. Forlagt på ukjent sted og dypt savnet... Har aldri hatt maken til komfortøkning for så lite vekt, volum og penger.

Hansker for håndtverkere kjøpt på en snekkerbutikk pluss innerhansker i tynn ull. Monteringshanskene er en blanding av ulike syntetiske materialer utenpå hånden og skinn på fingertuppene, inni fingrene og i håndflatene. Svært god passform og godt grep, men i seg selv er de kalde når de er våte. I tillegg lukter de syk bøffel etter et par ukers jevnlig bruk. Begge disse problemene forsvant når jeg fant fram noen tynne, skitbillige ullhansker fra etellerannet militærutsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Disse plaggene er jeg veldig fornøyd med:

Genser: Ullgenser fra Shetland. Utrolig varm!

Sokker: Bridgedale Endurance Summit og noen lange og tykke Smarthwool sokker

Lue: Ulvang lue

Undertøy: Aclima Hood Sweater - har blitt forelsket i denne! Reguleringsmuligheter: Ballaklava, høy hals, og lav hals :?

- Bokser: Devold active

Hansker: Norrøna Vindvotter med hjemmelagde votter innerst

Har planer om å kjøpe ullnetting fra Aclima. Hørt mye bra om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jakke: Vinter: Bergans Antarktis. Sommer: MH Pinnacle

Bukse: Bergans Antarktis/TNF ukjent modell/ Bergans Breheimen II

Genser: Helsport Fimbull fleece/Bergans Tysnes/Ullgenser arvet av bestefar.

Mellomlagben: Forsvarets Anna

Sokker: Dovrefjell og atter Dovrefjell/ Ullvang

Lue: Kaninpelslue/ OR Gorillabalaclava. Aclima lue/ Ukranisk Bolsjeviklue.

Undertøy: Devold Active/Devold Expedition. Brynje super.

Bokser: The bunnygard

Skotøy:Alfa Bever / Alfa Falk

Hansker: Hjemmestrikket selbuvotter/Norrøna svalbard votter. Pulsvanter(Troll)

Hals: Forsvarets headover

Goggles: TNF(Ukjent modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Netting!!! Brynje arctic eller bare nettingen. Et FANTASTISK produkt! Tror ikke det finnes noe som er bedre når du først er blitt våt. Bruker det under røykdykking, og da blir man først veldig varm og svett, og etterpå blir man våt og kald. Klærne er komfortable i begge situasjoner. De hindrer ikke bevegelse, men er fleksible og regulerer varmen bra under innsats, og tørker raskt innerst mot huden og føles behagelige og varme etterpå.

Bruker det også ved skogsarbeid som er ganske lignende (høy intensitet etterfulgt av rolige pauser, og gjerne regn).

Har selv kun prøvd Brynje sin netting, men regner med andre produsenter er like bra. Jeg kan rett og slett ikke få rost nettingprodukter godt nok, de har i alle fall vært revolusjonerende for min del.

Gore-tex (og andre membranprodukter jeg har prøvd) derimot, er jeg ikke like imponert over, og synes det er for tett ved fint vær, og for dyrt som regnjakke. Jeg bruker gore-tex produkter, men er selv sterkt tvilende til de pustende egenskapene til slike membraner, og synes det er mye penger for en "plastpose" sydd inni jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine klare favoritter:

- Klättermusen Eindride bomullsjakke - Komfort som langt overgår alt av membranklær, men har sine begrensninger.

- Lanullva/Vinje ulltrøye med høy hals - Myk, luftig og varm ulltrøye som erstatter fleece i de fleste tilfeller.

- Feathered Friends Down Booties - Overlegne campsko betsående av yttertrekk med såle og innersko i dun.

- Smartwool tynt ullundertøy og ullhals - Alltid med på tur sommer som vinter.

- Fjällräven Vidda bukse - Min foretrukne bukse så lenge været tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynje netting. Trener jeg på treningsstudio bruker jeg like mye tid på å tørke av apparatene som å trene....

Kan dessuten lettere kombineres med andre plagg etter temperatur og aktivitets nivå.

Ved en feil vasket jeg den på 90grader... Overlevde det og gitt :D

Gamle ull anna med glidelås :) Fikk min mor til å sy glidelås i sidene på en gammel ull anna. Funker som snus. Selv om hun sydde i glidelåsene opp ned :?

Kaninfitte http://www.furhatworld.com/rabbit-fur-aviator-hat-steel-blue-p-1271.html

Ikke fått langtidstestet denne, men for under 200kr levert holder den nok mål :D

post-1899-133474686045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker så mangt men et plagg jeg er særdeles godt fornøyd med er en isolasjonsjakke fra Trango laget i primaloft. Det var vel anvendte penger. Likte også godt noen vanter jeg fikk kjøpt på REI. I ull og finnes i flere versjoner. Vanter med gummiknotter(ypperlig til foto og jakt i kaldt vær uten mye vind) og fingerlse vanter uten knotter var det jeg kjøpte(tror det var votteversjon og noe greier også). Hadde aldri trodd at jeg skulle finne masse gode ullprodukter i statene men skulle du sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Artig å se hva som brukes/foretrekkes:

JAKKE: Arc'teryx Alpha SV (Vinter) / Bergans Super Lett (Sommer)

BUKSE: Arc'teryx Alpha SV bib (Vinter) / Norrøna Svalbard Flex 1 (Sommer)

MELLOM/YTTER: Norrøna Røldal (Vinter) / Klättermusen Mithril (sommer)

UNDER: Brynje Arctic/Aclima Hotwool (Vinter) / Devold ull t-skjorte ev med Brynje netting (sommer)

BOXER: Devold ull

DUN: RAB Neutrino Endurance

HANSKER/VOTTER: Forsvarets ullhansker/ullvotter med vindvotter (ser etter nye hansker til sommerbruk)

LUE: Mountain Hardware "bruskork"/ stor ulllue med fleece (ofte utenpå "bruskorken" om vinteren)

HALS: Forsvarets

FOTTØY: Forsvarets M77/Jolly I Gollinga (ser etter ny til sommertoppturer) + Forsvarets fotposer

SOKKER: Forsvarets (vinter) / Bridgedale (sommer)

SEKKER: Arc'teryx Bora 85/Helsport 45

+ Jerven Fjellduken foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en interressant tråd ved neste klesinnkjøp.

Har det meste av turtøy pakket inn i flyttelasset for tiden og egentlig er det få ekstreme favoritter der (lite som ikke duger, men også lite som er helt fantastisk og garantert gjenkjøp...)

Eneste som jeg så langt har kjøpt flere av (og fortsatt er fornøyd med) er vel:

Bukse: Breheimen fra bergans, det er som å gå tur i joggebukse som tåler både vann, juling og kuling. Forrige buksa tålte 2 ekstremt aktive år med friluftsliv etterfulgt av 3 normalt aktive år inkludert alle utfordringer før det ble kjøpt inn en ny. Jeg er jo egentlig jente, men for meg sitter herremodellen med korte bein mye bedre. Damemodeller er ekkelt! :P siden når vil man ha bukse over midjen og langt oppi rumpa? hmm...

Breheimenjakka er nesten like fantastisk som buksa, men den fungerer bare vinterstid da den ellers i året blir for varm. Men ullfrotté og 30 minus på skitur har den klart uten at jeg har frosset i fart :)

Sokker:

Dovrefjellsokkene (friluftsmagasinet sine) har vel egentlig så langt ikke blitt danket ut. Jeg har nå sokker av flere merker, men dovrefjell sokkene er alltid passelig varme, sitter godt, er snille med lommeboka og tåler mye bruk og slitasje. Sokker er jo mengdevare og det kjøpes gjerne inn før det gamle egentlig er utgått.

Resten av det jeg har på meg på turene er under stadig testing på leting etter favoritter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålende fornøyd med min Mountain Hardwear M's Cordillera Pant

http://www.sportsnett.no/produkter?MHW41

Dette er en lett bukse i stretch nylon som jeg bruker hele året så lenge temraturen ikke kryper under null grader eller det regner for mye.

Den tåler litt regn og tørker fort.

Fungerer også greit som kortbukse med opprullede buksebein

Etter tre års relativt tungt bruk er den nesten som ny

Desverre ser det ut som Mountain Harware har sluttet å lage den siden den ikke finnes på deres websider lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Brynje netting. Trener jeg på treningsstudio bruker jeg like mye tid på å tørke av apparatene som å trene....

Kan dessuten lettere kombineres med andre plagg etter temperatur og aktivitets nivå.

Ved en feil vasket jeg den på 90grader... Overlevde det og gitt :-)

Gamle ull anna med glidelås :lol: Fikk min mor til å sy glidelås i sidene på en gammel ull anna. Funker som snus. Selv om hun sydde i glidelåsene opp ned :)

Kaninfitte http://www.furhatworld.com/rabbit-fur-aviator-hat-steel-blue-p-1271.html

Ikke fått langtidstestet denne, men for under 200kr levert holder den nok mål :)

Fikk veldig lyst på den kaninfitta di :)

Kom den på under 200 kr levert ? ALtså ingen toll & moms ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jakke: Bergans Dyranut. Ekstremt lett og puster god. Egner seg best for varmt og tørt vær.

Bukse: Bergans Breheimen. Brukes til alt friluftsliv, sommer som vinter.

Sokker: Diverse Teko.

Hals: Devold Headover/Buff orginal

Superundertøy: Brynje

Sko: Alfa Falk

Skisko: Rossignol Bc X7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakke: Vinter; Norrøna bomullsjakke (11år gammel, skal nå skiftes ut). Sommer; ei skikkelig tynn ei fra Bergans som tar av for vind.

Bukse: Vinter; Norrøna Amundsen (Svalbard heter den nå) bomullsbukse. Sommer; Hagløfs "noe" (ikke -tex) Vår/Høst; Bergans Breheimen.

Sokker: Diverse spesialsokker

Hals: Bula-fleecehals (7-8 år gammel)

Superundertøy: Brynje/aclima

Lue: til vinterbruk; beverlue eller kaninlue (som for øvrig er samme fra fur-hat world linket lenger opp, beverlua er også derfra).

Skisko: Alfa skarvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.