Gå til innhold
  • Bli medlem

Kryssing av østlige deler av Hardangervidda på ski


TJF

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis planlegger en tur fra Dagali til Vierli i midten av mars. Vi planlegger å følge en rute som går omtrent via følgende hytter: Torsetlia, Lågeros, Mogen, Skinnarbu. Vi skal overnatte i telt. Er det noen som har noen ide om hvor lang tid vi trenger på en slik tur.

Vi er begge erfarne skiløpere som trener på ski flere ganger i uken. Vi er derfor i forholdsvis god form. Men en ting er å rase rundt i løypene i Nordmarka med hodelykt, en annen ting er å krysse Hardangervidda med fjellski og sekk.

Vennlig hilsen,

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du selv nevner så er det stor forskjell å gå på E6en i Nordmarka kontra å brøyte egen løype i mye og kanskje "luftig" snø som ikke engang gir han som går bak brukbare spor som en følge av din ploging. Men skal dere følge oppkjørt rutenett blir jo dagsetappene lengre på samme forbruk av tid enn ved å brøyte løpype selv.

Noen fasit har jeg ikke men jeg har brukt alt fra 2 til 7 timer på akkurat samme strekning, bare under helt forskjellige forhold :P

Forøvrig kan du glatt regne med å holde max 1/3 av farten med sekk på ryggen enn du ville holdt på racerski og rumpetaske i Nordmarka. Legger vi til at dere skal brøyte løype selv, snakker om om ytterligere temposenking :P

En annen faktor er jo hvor vant kroppen din er til å gå lenge på ski, har du vanligvis lagt inn 1 times treningsøkter 3-4 dager i uken så vil ikke kroppen din klage første dagen, ei heller neste, men kanskje det vil gå ørlite treigere fra dag 3 f.eks. det vet nesten bare du selv hvor godt rustet du er til å holde det gående i 6-8 timer hver dag (eller mer) i flere dager.

Et tips er i hvertfall å ta trekke fra 30-50% på den opprinnelige målsetningen i forhold til antall kilometer pr. dag, hvis man ikke har gått endel på langtur er det som regel der de aller fleste bommer totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det med vær og føre på Hardangervidda da. Stort sett er snøen fast, men det er ingen garanti. Det kan mer enn halvere farten om det skulle bli mye løssnø.

Gikk over vidda (Fagerheim til Rjukan) påsken ifjor sammen med min datter da 15 år. Jeg dro pulk, og hun hadde sekk. Vi stresset ikke, og koste oss med frokostene, fisket litt og gikk i rolig tempo. Fulgte kvistløype, som tildels var isete og stedvis føyket igjen. Vi gikk ca 2 mil om dagen. Er føret bra og man ønsker å dra på litt går det fint å gå 4 mil om dagen også. Men det er vel ikke om å gjøre å gå raskest mulig på en slik tur?

I Lågaråsområdet har jeg støtt på villrein ved flere anledninger. :) God Tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har vært inne på er føre og snømengde avgjørende for farten.

Men orientering tar ofte forbausende mye tid under dårlige værforhold, spesielt hvis man ikke har erfaring. Er løypene staket (skjer ofte på den tiden dere planlegger å dra, dvs før påske) bruker dere mye mindre tid enn om dere går på kart og kompass. På den tur over vidda i april, brukte jeg tre timer i forsøket på å finne Hellvassbu. Jeg fant aldri hytta i tåkehavet. Kan ikke ha vært mer enn 150m unna den. Fant noen andre hytter en km lengre nede. Da hadde jeg posisjon og kunne igjen fortsette navigeringen. Har kjøpt GPS, for å spare tid i slike situasjoner.

Jeg antar at dere planlegger å gå Møsvann. Det kan gå meget raskt, men er det mye overvann blir det et helvete og potensielt meget farlig. Dette bør dere sjekke på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men orientering tar ofte forbausende mye tid under dårlige værforhold, spesielt hvis man ikke har erfaring. Er løypene staket (skjer ofte på den tiden dere planlegger å dra, dvs før påske) bruker dere mye mindre tid enn om dere går på kart og kompass.

Hvorfor da ikke gå etter gps? Det blir ikke helt samme feelingen som kart og kompass, men det er jo utrolig enkelt da, under de fleste værforhold. Å ikke finne en hytte blir nesten umulig, da de fleste på Hardangervidda vel er på gps-kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor da ikke gå etter gps? Det blir ikke helt samme feelingen som kart og kompass, men det er jo utrolig enkelt da, under de fleste værforhold. Å ikke finne en hytte blir nesten umulig, da de fleste på Hardangervidda vel er på gps-kartet.

Eg veit om hytter som er i alle fall 150 meter feil på kartet. Det er massevis nok til at dei kan vera vanskelege å finne i dårleg sikt, sjølv med gps. Men denne tråden handla om telttur, og då er ikkje dette noko problem.

Når det gjeld tidsbruk på skitur, er det umogleg å seie på generelt grunnlag, ettersom vær og føre har så stor innvirkning. På tungt føre kan 1 mil vera langt nok på ein dag, medan ein fint kan greie 5-6, kanskje 7 mil på lett føre. Det har sjølvsagt mykje å seie om ein har tenkt seg turistforeningsdagsetapper på 6 timar, eller ein har tenkt å gå i 12 timar pr dag. Dette har gjerne ein samanheng også. Dersom det er lett føre, er det også lettare å vera på farten i mange timar, medan på tungt føre, vert ein sliten etter få timar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor da ikke gå etter gps? Det blir ikke helt samme feelingen som kart og kompass, men det er jo utrolig enkelt da, under de fleste værforhold. Å ikke finne en hytte blir nesten umulig, da de fleste på Hardangervidda vel er på gps-kartet.

Har du gått etter GPS i tett tåke qwer993? Det er ikke utrolig enkelt. Hastigheten din reduseres betraktelig. Jeg går sjeldent etter GPS, annet enn i bratt og rasfarlig områder, eller når jeg går i mørket. Kart og kompass er hovedhjelpemiddel. På stakete ruter er det annerledes. Det er sjeldent tåka er så tett at du ikke ser til neste stake, selv om det også hender.

Poenget er at navigering, og sikkert rutevalg tar tid. Har man liten erfaring bør en bruke mye tid på sikker navigering.

Det er meget sjeldent vær og føreforhold gjør det mulig å komme mer enn tre mil på en dag hvis en har med teltutstyr. Tar en seg for mye ut øker behovet for hviledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.