Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur på skåla i februar


Førdejente

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som vet hvordan det er å gå på ski på Skåla i februar? Er det rasutsatt? Har sett at de fleste turene på ski går i april-juni og at det er anbefalt å vente til snøen har satt seg, men har sett at det er noen som har vært der i februar. Kommer man seg ned på fjellski med stålkanter og solide sko eller må man ha telemark/randoski?

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja det er det!

Dårlig formulert kanskje. Skjønner at det er rasutsatt, men er det verdt å ta turen og undersøke om det går an å gå der i februar, eller er det bortkasta tid? Er vant til å gå i vestlandsfjell, men har normalt gått litt senere på året. Jeg er slett ingen ekspert på å vurdere skredfare. Er glad i livet og derfor litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer så vidt meg bekjent ikke opp og ned fra skåla uten å gå over 30*. I det du passerer 30*eren kan det gå skred. Så om du ikke er i stand til å vurdere rasfaren, er det nok lurt å vente på vårsnøen og trygge forhold.

På vei opp og ned går du også i langt tid og eksponerer deg selv i utløpssoner for ras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men du uttaler deg på generelt grunnlag eller har du vært på skåla tidlig i sesongen? Utgangspunktet er at det ikke har snøet der siste uken og at skredvarselet i områder rundt viser 2. Spørsmålet er om det er verdt å prøve. Jeg ønsker ikke å kjøre så langt om det er liten sannsynlighet for at jeg vurderer det som sikkert å gå der. Jeg er som sagt forsiktig når jeg er ute og har stor respekt for fjellet generelt. Nå er det ikke toppturvær for meg denne helgen og pluteslig så er det vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men du uttaler deg på generelt grunnlag eller har du vært på skåla tidlig i sesongen? Utgangspunktet er at det ikke har snøet der siste uken og at skredvarselet i områder rundt viser 2. Spørsmålet er om det er verdt å prøve. Jeg ønsker ikke å kjøre så langt om det er liten sannsynlighet for at jeg vurderer det som sikkert å gå der. Jeg er som sagt forsiktig når jeg er ute og har stor respekt for fjellet generelt. Nå er det ikke toppturvær for meg denne helgen og pluteslig så er det vår :)

Har ikke vørt der i år nei, så kan ikke uttale meg om hvordan snøen er nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ville ringt inn på hotellet i Loen (Alexandra ) og forhørt meg. De følger godt med på hvordan forholdene er har jeg inntrykk av. Her er en artikkel om noen elever fra Nordfjord Folkehøyskole som gikk opp i begynnelsen av februar, men snøforholdene kan jo selvsagt være veldig forskjellig fra år til år.http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=53033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men du uttaler deg på generelt grunnlag eller har du vært på skåla tidlig i sesongen? Utgangspunktet er at det ikke har snøet der siste uken og at skredvarselet i områder rundt viser 2. Spørsmålet er om det er verdt å prøve. Jeg ønsker ikke å kjøre så langt om det er liten sannsynlighet for at jeg vurderer det som sikkert å gå der. Jeg er som sagt forsiktig når jeg er ute og har stor respekt for fjellet generelt. Nå er det ikke toppturvær for meg denne helgen og pluteslig så er det vår :)

Det har bare vært kaldt denne vinteren, ikke noe mildvær som har slått opp i fjellet (gjerne med regn), det gir dårlige bindinger mellom snølagene. Ut fra dette må en forvente ca på grad 3 på den internasjonale skalaen (markert skredfare). Lokalt kan det like gjerne være grad 4 eller grad 2 (hhv stor og moderat skredfare), og det kan endre seg mye avhengig av vær og vind. Har selv ikke vært opp der på ski, så jeg vet ikke noe om terrenget. Ut fra det andre skriver om 30 grader+ så er det nok lurt å gå i lag med noen som kan vurdere skredfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ville ringt inn på hotellet i Loen (Alexandra ) og forhørt meg. De følger godt med på hvordan forholdene er har jeg inntrykk av. Her er en artikkel om noen elever fra Nordfjord Folkehøyskole som gikk opp i begynnelsen av februar, men snøforholdene kan jo selvsagt være veldig forskjellig fra år til år.http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=53033

Kanskje en idê å ringe til Nordfjord Folkehøyskole å høre om de har planlagt tur i år også, og om hvordan de vurderer forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske reservert til toppturer tidlig i vinter generelt. Vi hadde ganske mye snø i november som lagde et glatt fundament, deretter var det lite snø hele desember. I januar var det litt, og nå nettop har det vært ganske mye. Det har, i hvert fall i Oppdal, dannet seg kraftige lag, glatt underflate, 10-20 cm rennsnø! og deretter 30-40 cm nyfallt vindpakket snø. Vi ble faktisk utsatt for en utglidning på retur fra isklatring lørdag - heldigvis gikk det bra - men det var en advarsel om at grunnlaget ikke er godt for tiden.

Det går skred nesten årlig i bekkedalen der normalveien krysser broa og ganske langt ned. Som Knadne sier er det meste av fjellet mellom 30 og 40 grader, så faren for menneskeutløste skred er høy. Hvis de på Alexandra ikke vet nok om skredfaren kan du forsøke å ta kontakt med skredforskningsenteret på Strynefjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.