Gå til innhold
  • Bli medlem

Startsteder for turer i Jotunheimen vinterstid?


wannabe

Anbefalte innlegg

Gode tips til startsteder for turer i Jotunheimen vinterstid?

Vi planlegger en femdagers rundtur i begynnelsen av mars måned, men sliter litt med en god transportløsning. Vi reiser fortrinnsvis med offentlig transport og eventuelt med taxi siste biten. Overnattingene blir innendørs på DNT-hytter og tilsvarende.

Det kan godt være et lite stykke å gå fra veien til første hytte, men av hensyn til logistikken kan det ikke være for langt. Vi trenger ikke nødvendigvis starte og slutte av samme sted, men er heller ikke fremmede for den løsningen. Vi vil også slippe flere lange etapper over vann enn strengt nødvendig, slik at f.eks. t/r over Gjende er uaktuelt.

Det nærmeste jeg har funnet så langt er buss til Tyin og viesel videre til Fondsbu eller buss til Vågåmo og taxi derfra mot Glitterheim eller Gjendesheim. Disse alternativene er imidlertid vanskelige å forene med sen ankomst. Forslag til smidigere løsninger?

Jeg burde også nevne at vi kommer fra Oslo, slik at startsted i søndre eller østre ende av Jotunheimen er å foretrekke, alt annet likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Det går vel buss over Sognefjellet som korresponderer med tog på Otta, eller gjør det ikke det lenger ?? Og : Hvorfor er det uaktuelt å gå tur/retur over Gjende ? Det har da jeg gjort flere ganger.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det går vel buss over Sognefjellet som korresponderer med tog på Otta, eller gjør det ikke det lenger ?? Og : Hvorfor er det uaktuelt å gå tur/retur over Gjende ? Det har da jeg gjort flere ganger.

God tur !

Det går ikke buss over sognefjellet på vinteren, da veien er stengt om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det uaktuelt å gå tur/retur over Gjende ? Det har da jeg gjort flere ganger.

Hei, poenget er bare at når man først er i Jotunheimen er det litt kjedelig å "bruke opp" hele eller mye av en dagsetappe på å gå på flatt vann i stedet for mer kupert terreng.

Hvor lang tid tar det forresten over hele Gjende på ski (Memurubu er stengt i perioden)? Det er vel en strekning på et par mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde jeg ha mange gode innspill, men ettersom dere skal til hytter hver dag så fant jeg ut at det ikke har passet veldig ofte med noen av mine vinterturer, har som regel alltid muligheter eller utstyr for å kunne overnatte ute :P

Uansett så er de 2 "eneste" mulighetene for østlendinger som vil slippe å kjøre rundt "hele" Jotunheimen enten:

1) Tyin, og deretter med beltebil inn til Fondsbu (åpen fra 19/2) Skituren over Tyin og inn til Fondsbu er laaaang.

2) Beitostølen, ski over båtskaret og inntil Yksendalsbu (selvbetjent) og deretter videre til f.eks. Gjendebu, Olavsbu, Fondsbu, Yksendalsbu og ut igjen via Beitostølen. Fin tur!

(man kan kjøre midtveis til Tyin via E16 og gå til Thomashelleren og videre til Yksendalsbu, men da tar det litt tid før dere er inne i selve Jotunheimen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det forresten over hele Gjende på ski (Memurubu er stengt i perioden)? Det er vel en strekning på et par mil.

Ja, jeg mener det er ca. 18 km (målt på GPS i påsken i fjor). Det er en nokså kjedelig etappe, men det gikk fint å gå til Gjendebu på en ettermiddag etter at jeg hadde kommet opp til Gjendesheim med bussen fra Oslo. Været og føret var riktignok bra. Er det ikke mulig å gå mot Glittertind i stedet for å gå over Gjende? (har ikke kartet foran meg nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er de 2 "eneste" mulighetene for østlendinger som vil slippe å kjøre rundt "hele" Jotunheimen enten:

1) Tyin, og deretter med beltebil inn til Fondsbu (åpen fra 19/2) Skituren over Tyin og inn til Fondsbu er laaaang.

2) Beitostølen, ski over båtskaret og inntil Yksendalsbu (selvbetjent) og deretter videre til f.eks. Gjendebu, Olavsbu, Fondsbu, Yksendalsbu og ut igjen via Beitostølen. Fin tur!

Vinterstid så tar det faktisk ikke så veldig mye lenger tid å kjøre rundt (E6 om Lillehammer, RV 257 over til RV 51 også RV 51 sydover så langt man har lyst) enn det tar å kjøre til Tyin om Fagernes fra Oslo. Men avhengig av bil da, ser for meg at det blir et ganske omstendig prosjekt med kollektivt. Kjørte til Heimsand på ca 4.5 timer nå på søndag formiddag (og hadde noen kjempefine teltdager ved Russvatnet og Nautgardstinden!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

En av mine første turer til Jotunheimen gikk med buss til, jeg tror det var Bøvertun eller Krossbu/Jotunheimen fjellsue. Derfra gikk turen til Leirvassbu, Skogadalsbøen.Gjendebu, Gjendesheim, Sikkilsdalsseter og bil til Vinstra.

I dag vil det vel kanskje være nødvendig å ta taxi fra Vågå oppover Bøverdalen et stykke så langt veien er brøytet.

Et alernativ til denne ruten kan være buss til Tyin, beletebil til Fondsbu, Skogadalsbøen (alternativt Olavsbu), Leirvassbu,(Aternativt Gjendebu), Spiterstulen, Glitterheim, Gjendesheim eller Veoalen/Randsverk.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Her er en tredje rute som kanskje er mest interessant for folk som kommer med offentlig transport fra Oslo: Gjendesheim, Glitterheim, Spiterstulen, Leirvassbu, Skogadalsbøen(alternativt Olavsbu). Fondsbu, Tyin.

Første etappe kan også starte fra parkeringsplassen i Veodalen der det tar av en løype til Glitterheim.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Her er en tredje rute som kanskje er mest interessant for folk som kommer med offentlig transport fra Oslo: Gjendesheim, Glitterheim, Spiterstulen, Leirvassbu, Skogadalsbøen(alternativt Olavsbu). Fondsbu, Tyin.

Første etappe kan også starte fra parkeringsplassen i Veodalen der det tar av en løype til Glitterheim.

God tur !

Ja, akkurat den ruten du beskriver der er den jeg for øyeblikket har øverst på listen. Det går hyppige busser fra Oslo til Vågåmo, og derfra koster det ca. kr. 800-1000 med taxi til Gjendesheim og noe mindre til Veolie. Ettersom vi kommer opp i kveldingen blir det litt langt fra Veolie inn til Glitterheim, så jeg tenker vi sover på Gjendesheim og deretter tar fatt på ruten du beskriver. Fra Fondsbu blir det nok viesel til Tyin (hvor bussforbindelsene også er gode) og deretter himat. Alternativt snur vi ruten og starter på Tyin/Fondsbu. Fordelen med å gå mot klokken er at man da får flere alternativer av ulik lengde mot slutten av turen, når effekten av gnagsår og eventuelt værfasthet setter inn.

Takk till alle for gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Om vinteren ved påsketider går det direkte DNT buss til Gjendesheim - raskt og billig.

Tog til Vinstra og lokalbuss derfra er vel også mulig.

Kontakt DNT !

Vi skal opp et par uker før påske. Det er visst kun i påsken og sommersesongen at det går buss til Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.