Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk vs Dunparka


Hawk3n0

Anbefalte innlegg

Jeg her en stund vurdert å kjøpe noe som kan gi ekstra varme under (mat)pauser og når leiren er satt for kvelden. Tenkte først at en Dunparka ville vært tingen, men har også fått øynene opp for Fjellduken.

Bruksområde blir vel kort sagt når det er kaldt på tur?! Enten det er en dagstur eller ukestur, med eller uten ski på beina. Ferdes både høyt og lavt og under tørre og fuktige forhold.

Har sett på:

Bergans Down Parka – 2699,-

ca vekt: 1200 g

Jerven Fjellduken Orginal - 1016,-

ca vekt: 650 g

Jerven Fjellduken Thermo Hunter – 1899,-

ca vekt: 1500 g

Jerven Fjellduken Thermo Extreme – 2375,-

ca vekt: 2000 g

Hva med pakkstørrelse?

*Det er større sannsynlighet for at jeg bruker en bålluktende dunparka sivilt, enn at jeg trer på meg en fjellduk når jeg går opp Karl Johan :oops:

*Enklere å være i aktivitet med en parka

*Fjellduken varmer opp mer av kroppen, enn en parka da den dekker mer? (holder på varmen)

*Fjellduken kan legges utenpå soveposen for ekstra varme. Det samme med en parka, men kanskje ikke like effektivt?

*Fjellduken kan brukes som nødly

Eller er det beste en Dunparka + Fjellduken Original?

Hva mener fjellforumfolket, noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke vise til så mye erfaring, men hva med en lett dunjakke + en fjellduk? Det gir kanskje enda større fleksibilitet, spesielt dersom du vil bruke jakken i byen?

Kjøpte nettopp en norrøna lyngen dunjakke fra sportsdeal, tilbud til 2500kr, og den er jeg godt fornøyd med så langt. Og så veier den ikke stort mer enn et halvt kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduken held vatn ute, du kan skifte kle inni utan å bli våt og kald.

Den kan og dekke både person og oppakning om det kjem ei byge, brukar du ei livreim kan du og forflytte deg i denne, men neppe noko og basere seg på over distanse.

Av dei dukane du nevner hadde eg valt termo hunter , men eg kjøpte nett ein KingSize (termo) som Jerven har på salg til 1690 , -stor nok til to å ligge i (204 x 143), god plass til ein + utstyr. Denne kan du og lage telt av !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en kombi:

Helsport fjellduk pro til 500 ,- hos xxl.no ( under ryddesjau) Holder vannet ute som sagt.

Og en god parkas. Ikke kjøp Bergans. ( dun kvaliteten er vist ikke så bra, fikk dårligst på TV2 hjelper deg.

Jeg har TNF himalayan parka. Er kanon, du finner den på ebay, Til rundt 2600,- pluss husk at mange selger fake. Tror jeg har fått tak i ekte, hvis ikke er den MINST like god som den vanlige. Kar hatt den ute i 30- uten problem. :?: Se etter super selgere som bare har positiv feedback og har solgt flere parkaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduken held vatn ute, du kan skifte kle inni utan å bli våt og kald.

Den kan og dekke både person og oppakning om det kjem ei byge, brukar du ei livreim kan du og forflytte deg i denne, men neppe noko og basere seg på over distanse.

Eg har brukt fjellduken (orginal utan for) som regnjakke over meg og sekken i dagar i strekk, og det utan nokon livreim. Eg reknar med at "over distanse" er noko subjektivt, men dersom 8 mil er "over distanse", kan eg bekrefte at det går fint, så lenge det ikkje er for alt mykje medvind. Fordelen med ei slik løysing, er at det er luftig og ein kan gå med bare ulltrøya under, slik at ein held seg mykje turrare enn dersom ein går med ei vanntett jakke. Eg ville ikkje vurdere dunparka til slik bruk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir dunjakker og fjellduk totalt forskjellige plag. Dunjakke (av lett type) er til raster på tur om vinteren og til nedkjøringer på veldig kalde dager. Fjellduken Thermo Hunter er et mobilt skjul, jeg bruker den mest på jakt når jeg sitter på post, til å overnatte uten telt hele året, til ekstra isolasjon på kalde netter og kan brukes i de fleste nødsituasjoner som plagg eller skjul (enten til å trekke over noen eller bygge bivuvakk). Far min har Fjellduken Original, bruksområdet på denne blir mest som et skjul når vi tar pauser eller som dekke til hund, den er og flott til å bygge gapahuk med eller som poncho, den kan brukes hele året.

Etter du beskriver som din bruk er kanskje en lett dunjakke og en Fjellduken Original kombinasjon ideell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å sammenligne poteter og snøfresere.

Opplever at begge produktene holder bra på varmen, selv om de er laget til forskjellig bruk.

Men mulig jeg skal gå for en lett versjon av begge variantene. Så får jeg ta med begge på litt lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ikke kjøp Bergans. ( dun kvaliteten er vist ikke så bra, fikk dårligst på TV2 hjelper deg.

Testen til TV2 tar ikke hensyn til pris, og poengsum/pris korrelerer (naturlig nok) sterkt når du ser på resultatlisten. At dunkvaliteten ikke er så bra sammenlignet med en Fjellreven Thermo 2 ekspedisjonsjakke til 7500,- betyr ikke at den ikke presterer bra for vanlige fjellfolk. Bare et lite OBS, lett å lese seg blind på slike tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok også gjort som daytripper foreslår: lett dunjakke/vest og en Jervenduk - Orginal for min del.

Men spørs litt hvor mye kulde det er på turene dine. En dunparka inne i soveposen med en eller annen duk som ekstra underlag eller vindskjerm høres varmt og godt ut. Men kombinasjonen over er noe du får brukt året rundt.

Jervenduken som poncho er ikke 100% ideel, men mye bedre enn å teste DWR, membraner og akkurat hva sekkeprodusenten mener med "vanntett". Jeg trer brystreima gjennom armhullene for å holde "hetta" noenlunde på plass og en reim rundt livet for å holde den litt opp om det er mye kvist. Jeg har gått dager med den på - 2012 gav rike anledninger til å lære Jervenduk.

Mht Karl Johan - noen må starte trenden; det går i Lima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min Fjellduken thermo ofte som pause-hi.

Hele vinteren har jeg den i sekken, og det er deilig å krype inn i når jeg setter meg ned. I tillegg til at den varmer hele kroppen, har jeg bikkja mellom føttene i bunnen på duken. Perfekt for oss begge.

Før hadde jeg dunjakke(varmer bare overkropp) og hvilepose til bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Hvis du ikke skal ha begge deler og ikke har en dunjakke fra før ville jeg helt klart valgt en dunjakke.

På vintertur har jeg oftest med begge deler, jeg har en fjellduken termo hunter. Jeg bruker fjellduken veldig lite, nesten kun til isfiske på de kaldeste dagene eller når det regner. Det er veldig tiltak å pakke opp fjellduken for så å pakke seg inni den.. En dunjakke er mye kjappere å ta på og av i pausene. Hvis du skal på langtur og ikke har med telt er det overlevelsesforsikring å ihvertfall ha med en fjellduk i tilfelle du blir overrasket av uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen fra Sennavassdalen: Greit, så har du bedre øyne for datoer enn to av oss. Men hva skal du bruke den dagen jeg gjenoppliver en nikkerstråd fra 2007?

Det opprinnelige spørsmålet er for øvrig godt nok til å overleve både en og to vintre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen fra Sennavassdalen: Greit, så har du bedre øyne for datoer enn to av oss. Men hva skal du bruke den dagen jeg gjenoppliver en nikkerstråd fra 2007?

Det opprinnelige spørsmålet er for øvrig godt nok til å overleve både en og to vintre...

Men overvintra det med dunjakke eller fjellduk? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.