Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken


torsteinvg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på følgende:

- Hvorfor bruker folk Stormkjøkken?

- Hvor lang tid tar det for å koke opp 1 L vann?

- Kan det brukes i alle temperaturer? hvis ikke hvilken?

- Hvor mye rødsprit bruker du for eksempel per 10 minutt?

Glad for alle svar.

Har selv en Omnifule jeg er svært happy med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Bruker ikke stormkjøkken selv lengre (omnifuel), så måtte spørre en venn som omtrent sverger til stormkjøkken.

- Hvorfor bruker folk Stormkjøkken?

>>Stille! (Han klagde veldig på min omnifuel, skal jo være stille og fredlig på tur...)

>>Alt i et, ryddig og greit.

>>Står trygt og godt på underlaget.

>>Bensin skummelt, rødsprit trygt.

- Hvor lang tid tar det for å koke opp 1 L vann?

>>Helt uinteressant, har ikke dårlig tid på tur.

- Kan det brukes i alle temperaturer? hvis ikke hvilken?

>>Drar ikke på tur under -20, funker helt fint, bare litt tregt å få fyr på rødspriten i veldig kaldt vær.

- Hvor mye rødsprit bruker du for eksempel per 10 minutt?

>>Helt uinteressant å måle, ta tiden osv, tar det som det kommer, men en full beholder koker eller steker enkel mat til 2 personer.

Generelt:

>>kjekt å ha med to stk rødsprit beholdere, så slipper man å vente på å helle mer rødsprit i en glovarm beholder.

>>Kan brukes med gass mm.

Vel vel, ikke noe å bruke så mye tid på, men det er vel type tur/bruken som avgjør eget behov. Han blir hvertfall ikke noe mer happy om det tar 10min eller 1min å koke opp vann, ting går litt i sakte film, akkurat det han trenger, altså motsatt av hverdagen. Kan jo ikke være uenig med han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv brukt stormkjøkken i alle år, føre jeg nå har gått over til gass og multifuel. mange syntes det var rart at jeg fortsatt brukte stomkjøkken fordi det tar lang tid. da hadde jeg altid ett fast svar og det var: hvorfor skal allt gå så fort når man er på tur? er du på tur har du god tid og da er det samme om man sparer litt tid på å lage middagen.

en klar fordel med stormkjøkken er at det er 100% idiotsikkert og det kan nesten ikke gjøres noe feil med det. når jeg er på tur nå med gass eller multifuel så savner jeg nesten å sitte å kose meg mens jeg venter på at vanne skal koke. når man skrur på en multifuel/gassbrenner bråker det ofte mye du kan dermed ikke sitte og nyte stillheten og naturens egene lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener at koppen holder til oppkok av tre liter vann.. nå har jeg ikke følgt med noe særlig på det men på en helgetur med to personer brukte vi ca 7 dl rødsprit på kaffe og mat.. drikker mye kaffe og bruker ikke termos så det blir mye koppekoking

arrester meg om jeg tar feil (noe jeg ofte gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke stormkjøkken selv lengre (omnifuel), så måtte spørre en venn som omtrent sverger til stormkjøkken.

- Hvorfor bruker folk Stormkjøkken?

>>Stille! (Han klagde veldig på min omnifuel, skal jo være stille og fredlig på tur...)

>>Alt i et, ryddig og greit.

>>Står trygt og godt på underlaget.

>>Bensin skummelt, rødsprit trygt.

- Hvor lang tid tar det for å koke opp 1 L vann?

>>Helt uinteressant, har ikke dårlig tid på tur.

- Kan det brukes i alle temperaturer? hvis ikke hvilken?

>>Drar ikke på tur under -20, funker helt fint, bare litt tregt å få fyr på rødspriten i veldig kaldt vær.

- Hvor mye rødsprit bruker du for eksempel per 10 minutt?

>>Helt uinteressant å måle, ta tiden osv, tar det som det kommer, men en full beholder koker eller steker enkel mat til 2 personer.

Generelt:

>>kjekt å ha med to stk rødsprit beholdere, så slipper man å vente på å helle mer rødsprit i en glovarm beholder.

>>Kan brukes med gass mm.

Vel vel, ikke noe å bruke så mye tid på, men det er vel type tur/bruken som avgjør eget behov. Han blir hvertfall ikke noe mer happy om det tar 10min eller 1min å koke opp vann, ting går litt i sakte film, akkurat det han trenger, altså motsatt av hverdagen. Kan jo ikke være uenig med han heller.

Haha! Nydelig svar!^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel alle vi som har levd ei stund før multifuel`en ble allemannseie har og har brukt stormkjøkken - stoooree tuungee stoormkjøøken og ventet i evigheter på å få en varm matbit.

Det var flott i sin tid, en virkelig nyskapning. ......i fjor vinter tok jeg med ett militært stormkjøkken på isfisketur - det ble den lengste matpausa siden tidlig på åttitallet......makan til sendrektig apparat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en klar fordel med stormkjøkken er at det er 100% idiotsikkert og det kan nesten ikke gjøres noe feil med det. når jeg er på tur nå med gass eller multifuel så savner jeg nesten å sitte å kose meg mens jeg venter på at vanne skal koke. når man skrur på en multifuel/gassbrenner bråker det ofte mye du kan dermed ikke sitte og nyte stillheten og naturens egene lyder.

Enig at det BURDE være idiotsikkert, men du verden så mye rart folk finner på. Her for noen år siden, ble noen barn, og en barnehagetante en smule hete om ørene, etter å ha fylt sprit i en trangia som det var fyr på :oops:

Stormkjøkken finnes i et utall av varianter. Brennerne er av forskjellig størelse.

Billigst tror jeg blir den svenske militære trangiaen. Denne har muligens også størst brenner.

Stormkjøkken er en genial kokeplattform, og et fornuftig startsted, spesielt hvis man tenker å utvide med gass eller bensinbrenner med slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stormkjøkken som jeg bruker en del på sommeren. Jeg har en gassbrenner til det så rødspritbrenneren blir lite brukt, men det hender jeg tar med rødspritbrenneren bare for å kjenne lukta og være nostalgisk. Noe av det jeg husker fra barndomen på 80 tallet er å være på teltur sammen med pappa og steke fisk på stormkjøkkenet, rødspritlukta vekker mange gamle minner :oops:

Når det gjelder drivstofforbruk vil nok rødspritbrenneren bruke mer enn en multifuel gjør ved tilsvarende bruk. Du koker nok mer vann og lager mer mat på en liter bensin på multifuel'n enn hva du gjør på en liter rødsprit på stormkjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det geniale med stormkjøkkenet (Trangia og lign) er kanske at du har god vindskjerming, og at man utnytter mye av varmen med å lede varmen opp langs kjele-sidene.

Ikke alle gjør det like bra, men til å være en konstruksjon som er nok er 2-3 generasjoner gammel så er det imponerende.

Du kan jo montere mye rart som brenner inni stormkjøkkenet og få god effekt. Antar at vekta er spart inn i redusert drivstofforbruk på enhver tur som er lenger enn 3 dager.

Med Omnifuel hadde jeg nok laget en god vindskjerm. http://tinyurl.com/yjpc6vj

(Denne er tilpasset størrelsen på trangia grytene. Med stekepanne må den være åpen.)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å koke vann og lage mat. En annen ting er å smelte store mengder snø så man har noe å drikke.... Å smelte snø krever like mye energi som å varme opp vannet fra 0 til 60 grader. Da kan det fort ta en time å få kokt en gryte vann...

Bruken avhenger av typen tur. Ingenting galt med stormkjøkken, men andre løsninger kan være bedre egnet for en del typer turer. For andre turer er stormkjøkken meget bra egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://zenstoves.net/Fuels.htm#FuelComparisons er det en enkel oversikt over energi potensialet til forskjellige brennbare stoffer. Utifra den så må man pakke ca 40% mer vekt i drivstoff hvis man bruker rødsprit framfor gass/bensin/parafin. Faktiske forskjellen vil selvfølgelig avhenge av effektiviteten til brenneapparatet da ting som fullstendig/ufullstendig forbrenning og varmetap til omgivelsene vil ha betydning. En tregere brenner vil bli utsatt for mer varmetap fra nedkjøling (hvis nedkjølingen fra omgivelsene blir større eller lik varmeenergien til brenneren blir koketiden uendelig). For å si det på en annen måte så vil varmen som forsvinner til omgivelsene være konstant* slik at energien som går med til å kompensere for varmetapet vil være direkte avhengig av tiden du bruker på oppvarmingen

*Varmetapet er ikke faktisk konstant men mer eksponentiell da varmetapet øker med temperatur differansen og mengden vann som fordamper.

For å ta utgangspunkt i dataene til skeptikern:

Du trenger ca 360BTU for å varme 1L vann fra 0 til 100'C (1080BTU for 3liter) pluss energien som går med til kompensering for varmetap. Sett at 1dl rødsprit holder til koking av 3liter vann, 1dl=78g*26btu/g=2000BTU så er det faktisk bare halvparten av den potensielle energien som når vannet.

Da jeg ikke har både spritbrenner og bensinbrenner så kan jeg dessverre ikke gjøre et praktisk eksperiment og gi dere mere reelle data.

Dette ble kanskje litt mer teoretisk enn nødvendig og virkeligheten må du spørre noen andre om, men i teorien sparer du 40% vekt i drivstoff på å bruke gass/bensin/parafin framfor rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg lurer på følgende:

- Hvorfor bruker folk Stormkjøkken?

- Hvor lang tid tar det for å koke opp 1 L vann?

- Kan det brukes i alle temperaturer? hvis ikke hvilken?

- Hvor mye rødsprit bruker du for eksempel per 10 minutt?

Glad for alle svar.

Har selv en Omnifule jeg er svært happy med.

Jeg bruker stormkjøkken i sommerhalvåret fordi jeg liker å sitte å røre i gryta i stillhet og se frem til at maten skal bli ferdig. Å lage en torosuppe tar i underkant av halvtimen. At stormkjøkken er overlegent mest driftsikkert blant kokeløsninger, tror jeg vi kan slå fast. Jeg har nå brukt mitt over 20 år uten ett eneste problem. Stormkjøkkenet tar generelt mindre plass enn en multifuelløsning med tilsvarende funksjonalitet, i tillegg veier den mindre og er lettere å pakke i sekken.

Det tar ca. 10 minutter å koke opp en liter sommerstid, i ikke for mye vind.

Til en ukes tur tar jeg med 1,5 liter, det er omtrent nok til to skikkelige kokerunder pr dag (av type Toro-pose, ikke Real som er kjappere), evt. steking av fisk.

Stormkjøkkenet kan brukes i alle temperaturer, også om vinteren dersom du forvarmer spriten litt eller bruker litt tid med fyrstikken for å få fyr. Effekten vil være dårligere i kulda fordi spritkoppen er kaldere og ikke fordamper spriten så mye som i varmere vær. Stormkjøkkenet er snøsmelteredskap og backup til omnifuel på vinterturer (med pulk!).

Tipper det går 1/3 -1/2 kopp på 10 minutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit soter og er ikke det beste. Jeg bruker Tenol, men vet ikke om du får tak i det der du bor.

Tenolen er en blanding av etanol og metanol og er meget effektiv.

50444.jpg

Takk for tips!

Vi er nå glad i stormkjøkkenet vårt og jeg er oppvokst med å koke mat på stormkjøkken på tur og har ikke videre dårlig tid. Må innrømmme at jeg i blandt savner teflonpanne( det er vel det på de dyrere trangiane?), det har vi jo ikke på vårt billige stormkjøkken..Mistenker at det er fra Biltema som en over nevner her. Men det funker da i allefall like godt som det gamle trangiakjøkkenet mine foreldre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg parkerer nok rødspritbrenneren hjemme som oftest, men en sikker kjempeløsning når jeg er på padletur er trangia kjøkkenet og den trangia gass brennern som jeg klikker på.

God regulering. Bra effekt og tar egentlig lite plass... Brennern ligger inni kaffekjelen som ligger inni kokekarene som ligger "inni" stekepanna...

Det tar MYE mer plass å ha med XGK'en min + flasker + kokekar...

Jeg er forsåvidt også sjeldent på overnattingstur med kajakk når det er spesielt kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.