Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Powerframe til alt-mulig-bruk


nargile

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lang tids leser, første gangs poster.

Hadde tenkt å shoppe litt etter ny sekk frem mot påsketurer og sommer på vidder og fjell. Har lest og rotet en del og har egentlig forelsket meg i PowerFrame systemet, siden lastbehovet kan variere fra 80l til 130+ fra tur til tur og jeg ikke gidder brenne penger på å kjøpe flere sekker.

Det jeg lurer litt på er hvilke erfaringer folket har med denne sekken på turer med mye bevegelse i overkroppen? Nedfarter på ski(kanskje til og med alpint), gåing i mose-skog utenfor sti og lignende. Har lite erfaring med rammesekker, men ser for meg en del gnaging når det blir så mye bevegelser, selv om du kan justere og stramme aldri så mye. Er forholdsvis tynn, men med brede skuldre, noe som gjør det vanskelig å justere skikkelig i bredden, og det jeg husker fra den tiden jeg har med rammesekk(som nå er rundet 10 år siden) er mye gnaging på og rett under skulderbladene.

Noen som har erfaringer å dele? Evnt alternativer taes selvfølgelig imot med takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mi erfaring med pakkrammesekk, er at forskjellen mellom sekk med og utan pakkramme er minimal. Men det er som med andre sekkar. Sekken må passe til ryggen. Kan du få prøvd ein sekk i terrenget, er det sjølvsagt best. Men om du prøver i butikk, kan det også gje ein viktig peikepinn. Last opp med vekt som du har tenkt å gå med, og prøv litt rundt i butikken, gjerne opp og ned ei trapp. Dersom sekken er vond i butikken, er det bare å sjå seg om etter ein annan.

Når det gjeld fleksibiliteten med å ikkje fylle sekken heilt opp, gjeld det for dei fleste sekkar, så du treng ikkje sjå deg blind på den eine sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en powerframe på sitt 6. år, og er veldig fornøyd med den. Den er brukt på lange fot - og skiturer. Liker spesielt det grove hoftebeltet, som avlaster skuldrene. Sekken er egnet til tunge bører. På vei til hytta en gang hadde jeg 70 kg i sekken, og det gikk fint det! Som alpin - og topptursekk er den kanskje litt for stor og stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst så tror jeg det er mer å hente på å redusere vekt og volum enn å kjøpe en 130 liters sekk.

Jeg har selv en powerframe, den gjør en fantastisk jobb til det den er laget for. På min rygg er bærekomforten fantastisk. Men jeg bruker den utelukkende til transportoppdrag der jeg må frakte X kg og Y liter pakkvolum fra A til B. Så som å drasse med seg en vedsekk og jernpanne ut i marka for å lage mat på bål (begrenset hvor mye ved man kan sanke i bynært turterreng). Eller til hytteturer, da skal vi jo selvsagt ha med både jo rødvin og leketøy.

Å bruke den på fotturer står for meg som det rene vanvidd: 4 kg sekk??? Til langturer vinterstid så finnes det pulk - det er bærekomfort og lastekapasitet :D Utenom skisesong klarer du deg med langt mindre, og trenger ikke så stor sekk.

Ja - jeg er fornøyd med min powerframe. Men det kunne ikke falle meg inn å bruke den på langtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna Recon Pack (pakkramme), og er veldig fornøyd med den.

Ja, den er litt tyngre en anatomisk ryggsek, men bevares den tåler juling.

Synes ikke det gjør noe att den veier litt.

Under sommerhalvåret pakker man jo ikke så mye som på vintern, så det spiller ingen rolle for meg.

Friluftslivet er dyrt for dyrt for å ha fire nyanser kvalitetsryggsekker synes nå jeg...

..så jeg kjører med en stor (125l) allround og en liten dagstursekk (35-40l).

Det får rekke.

MVh

Tim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drar ikke esler på langtur da?

rammesekkene er bedre hvis du fx jakter - og må bære med deg ett reinsslakt eller lignende over lange avstander. eller har en jobb eller andre prosjekter hvor du må ha mye utenpå sekken - men det er bare min personlige mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drar ikke esler på langtur da?

rammesekkene er bedre hvis du fx jakter - og må bære med deg ett reinsslakt eller lignende over lange avstander. eller har en jobb eller andre prosjekter hvor du må ha mye utenpå sekken - men det er bare min personlige mening!

Blir nok et par år til jeg slenger meg på reinsjakt i Forelhogna, og når den tid kommer, kjøper jeg uansett rammesekk. :P

Ser ut som det blir Bergans Rondane eller Alpinist nå, så får jeg bite det i meg og kjøpe ny når behovet den type last melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.