Gå til innhold
  • Bli medlem

kinesisk multifuel brenner


djem

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å kjøpe en multifuel brenner og i min søken etter å finne et godt tilbud så fant jeg en kinesisk en på ebay (link) til under 500,- inkl porto.

Siden kinesiske versjoner av ting kan variere fra å være brukbare alternativ til rent søppel så lurte jeg på om dere her på fjellforum har noen erfaringer med billigbrennere.

Nå skal det sies at jeg ikke er et turmenneske og har i hovedsak planer om å bruke brenneren på MC/bil/båt turer og har lyst på en brenner som kan gå på bensin og ikke bare gass. Jeg trenger ikke en brenner som takler super kaldt miljø og full storm.

Jeg har prøvd å gjøre litt research, men alt jeg har funnet ut er at det ser ut som denne brenneren går under mange navn (Booster+ og CE-019 er to av dem) og ingen har skrevet noen reviews som jeg kan finne.

Bør jeg holde meg unna denne, eller er den brukbar å bruke fram til jeg kan sette av penger til en bedre en?

Alternativet er vel å kjøpe en optimus 111C hvis jeg finner en til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den kan fungere helt fint.

Men.... jeg vet ikke.

Det finnes en hel haug med primus og optimuskloner. Noen virker bra, mange virker dårlig.

Han er strengt tatt i en ideell posisjon til å teste slike. Om han bare har tenkt å bruke den på MC-turer så skjer det jo gjerne ikke noe verre enn at han ikke får seg varm middag den dagen og kaffe til frokosten morgenen etter. Få har frosset ihjel fordi brenneren slutter å virke på en motorsykkeltur. :)

Jeg vil gjette (veldig ukvalifisert i forhold til Rune) at også de mindre gode kopiproduktene fungerer til en viss grad, selv om de kanskje gir mer sot, mindre varme og trenger mer vedlikehold.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til en ting til med denne brenneren, det er kun regulering ved tanken. Jeg ser de fleste brennere har regulering ved dysen som skal være for å regulere svak varme. Vil dette gi problemer ved varming av boksmat? Å ha full styrke konstant er jo ikke noe problem når jeg skal koke kaffe, men jeg vil jo ikke svi lapskausen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er strengt tatt i en ideell posisjon til å teste slike. Om han bare har tenkt å bruke den på MC-turer så skjer det jo gjerne ikke noe verre enn at han ikke får seg varm middag den dagen og kaffe til frokosten morgenen etter. Få har frosset ihjel fordi brenneren slutter å virke på en motorsykkeltur. :)

Jeg vil gjette (veldig ukvalifisert i forhold til Rune) at også de mindre gode kopiproduktene fungerer til en viss grad, selv om de kanskje gir mer sot, mindre varme og trenger mer vedlikehold.

--

E.R.

Endel "kinaprodukter" herunder ymse fra USSR, har så bedr...... pakninger og gjenger at de kan medføre ubehagelige opplevelser.

Skal du ha MC-primus, se etter 111T (C-brennern er ei pest og en plage)

Ring Hr. Hjelmerud, så hjelper ham deg.

Ellers ligger det en Coleman 502 på qxl.no (søk på primus)

Jeg har 4 stk 502 selv. Colemans svar på 111.

Rein bensinprimus, relativt idiotsikker, og med supert CO utslipp= super å fyre i telt.

Minus er at kjelestøtten er forkrommet= glatte kjeler sklir.

Svea 123R vil også være et fornuftig alternativ til kinavaren.

uniflamesupply selger svea123R for nesten ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel "kinaprodukter" herunder ymse fra USSR, har så bedr...... pakninger og gjenger at de kan medføre ubehagelige opplevelser.

Skal du ha MC-primus, se etter 111T (C-brennern er ei pest og en plage)

Ring Hr. Hjelmerud, så hjelper ham deg.

Ellers ligger det en Coleman 502 på qxl.no (søk på primus)

Jeg har 4 stk 502 selv. Colemans svar på 111.

Rein bensinprimus, relativt idiotsikker, og med supert CO utslipp= super å fyre i telt.

Minus er at kjelestøtten er forkrommet= glatte kjeler sklir.

Svea 123R vil også være et fornuftig alternativ til kinavaren.

uniflamesupply selger svea123R for nesten ingen ting.

Takk for tipsene. Skal følge med på coleman auksjonen og kjøpe den hvis den går billig.

Hvordan skiller 111T fra den modellen som kun tar parafin? Vet 111C har rattet på venstre side og perforert flammespreder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Skal følge med på coleman auksjonen og kjøpe den hvis den går billig.

Hvordan skiller 111T fra den modellen som kun tar parafin? Vet 111C har rattet på venstre side og perforert flammespreder.

111T er stillebrenner lik 111C, men den har ikke støpt brenner. Brennern på 111C er støpt, og har en tendens til å revne.

T står for tripple fuel. Ved å skifte dyse, kan den gå på bensin, parafin og sprit. Bensindysa=multifueldysa= går fint til bensin og parafin.

OBS alle typer 111 SKAL ha pumpe med pumpelær. O-ringspakninger er f.... oppfinnelse

111 bare for parafin??

Gode gamle 111 bråkebrennern går da udmerket både på parafin og bensin.

Det er bare her på berget man ikke har brukt bensin på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ligner mye på en av de som produkt og elektrisitetstilsynet påla importørene å trekke tilbake fra markedet, i fjor.

De som hadde kjøpt kunne levere tilbake å få pengene igjen.

Spennende!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea 123R koster 899,- hos uniflamesupply.

Har laga test på den på testsidene for en halv evighet siden.

Her er et par alternativ.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20289906

Coleman 533 er en moderne primus for bensin.

Selger har ikke peiling, men prisen er upåklagelig.'

OBS, den går IKKE på parafin, kun på miljøbensin 4takt.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20742458

Dette er litt av hva Hr. Hjelmerud har å tilby.

Mannen skaffer det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dsk sier stemmer så skal jeg holde meg unna kina versjonen. Liker coleman brenneren da integrert tank virker praktisk. Svea 123 frister ikke akkurat selv om dere påstår at den er bra (kan ikke helt sette fingeren på hvorfor).

Har tydeligvis blitt feilinformert når det gjelder optimus 111 serien, jeg trodde 111 var kun parafin, 111T var for parafin og bensin, mens 111C var en stilleversjon av 111T.

Til borgern: Oslo er ca 1400km unna, så for bensinforbruket fram og tilbake dit så kunne jeg vel kjøpt to av de brennerene til fullpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt denne, en Coleman 550B. Håper på å få den i løpet av to til tre uker. Prisen var den samme som for den kinesiske så jeg så ikke noe poeng i å tenke meg om. Så da er det bare å vente og se. For under 400,- inkl frakt (pluss evnt. toll/mva) så kan jeg vel alltids selge den uten mye tap hvis jeg ikke liker den. Vinn, vinn situasjon.

Fyren solgte den i to farger, men jeg regner med at den blanke er bedre i forhold til strålevarme fra kjele.

Så for alle som håpet at jeg skulle være testkanin for kinabrenneren så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er klar over att når Coleman sier multifuel, så mener de bensin og....BENSIN?
Klar over det. Modellen jeg har bestilt er dessuten uten delene som må byttes for å kjøre den på parafin (bulk utgave).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt denne, en Coleman 550B. Håper på å få den i løpet av to til tre uker. Prisen var den samme som for den kinesiske så jeg så ikke noe poeng i å tenke meg om. Så da er det bare å vente og se. For under 400,- inkl frakt (pluss evnt. toll/mva) så kan jeg vel alltids selge den uten mye tap hvis jeg ikke liker den. Vinn, vinn situasjon.

Fyren solgte den i to farger, men jeg regner med at den blanke er bedre i forhold til strålevarme fra kjele.

Så for alle som håpet at jeg skulle være testkanin for kinabrenneren så beklager jeg.

Et bra valg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The paperwork finner du på spiritburner.com

Jeg la ut ei bruksanvisnig der for lenge siden :wink:

Jeg fant den ikke der, men det ligger en bruksanvisning på coleman sine sider også http://www.coleman.com/coleman/manuals/ og http://www.coleman.com/coleman/parts/ProductImage2.asp?product_id=550-499 pluss at jeg fant denne videoen som sikkert er til hjelp når brenneren ankommer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt denne, en Coleman 550B. Håper på å få den i løpet av to til tre uker. Prisen var den samme som for den kinesiske så jeg så ikke noe poeng i å tenke meg om. Så da er det bare å vente og se. For under 400,- inkl frakt (pluss evnt. toll/mva) så kan jeg vel alltids selge den uten mye tap hvis jeg ikke liker den. Vinn, vinn situasjon.

Fyren solgte den i to farger, men jeg regner med at den blanke er bedre i forhold til strålevarme fra kjele.

Så for alle som håpet at jeg skulle være testkanin for kinabrenneren så beklager jeg.

Denne har jeg god erfaring med. Tror den skulle passe bra til de behov du har skissert.

Synd du ikke ville være testkanin :D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått coleman brenneren og fått prøvd den. Jeg får starte med å si takk for tipset, jeg tror denne er mer egnet til mitt behov enn en slangebrenner. Størrelsen på den var overraskende liten, mindre enn gassbrenneren jeg hadde fra før (biltema 17616). Jeg hadde absolutt ingen problemer med å fyre den opp. Den tente med en gang og hadde nesten ikke noe gul flamme til å starte med og gikk over til jevn blå flamme på under 30sek. Dette var ut i -9'C, men bensinen hadde +16-17'C da den stod i boden. Brenne nivået gikk utrolig langt ned (kunne holde hånda helt inntil metallet uten å brenne meg på det laveste). Jeg skal få prøvd den når bensinen holder minus grader også etter hvert, men den vil nok bli mest brukt på sommerhalvåret.

Brenneren var merket 10 99 som, hvis jeg ikke tar feil, betyr at brenneren er 10år gammel. Synes det er litt rart at den var avertert som "Brand NEW", men den så i hvertfall ubrukt ut. Den er også merket "made in USA" mens på Coleman siden står det at den nye 550B serien er laget i Kina. Jeg lurer litt på hvem som er best laget, den fra Kina eller den fra USA.?

Alt i alt veldig fornøyd, så takk for at dere overtalte meg til ikke å kjøpe kinabrenneren.

PS: Den hadde også et serienummer 550G467, sier den noen noe? Fant ikke noe når jeg søkte etter nummeret, men brenneren ser identisk ut med 550B499.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.