Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg reddet en mann fra drukningsdøden i dag.


springsteen

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt turskøyter, og i dag testet jeg dem for andre gang. Tok også med ispiggene (det glemte jeg i går). Først gikk jeg ut til der det var åpent vann for to dager siden. I går var det 1 cm is og nå var det 2-3 cm. Kunne støtte på et ben der, men med et tramp var jeg igjennom. Altså gikk jeg tilbake og innover den trygge isen i le av noen holmer. Jeg fikk se en person som gikk til fots ut mot den samme iskanten og regnet med at han også bare skulle kontrollere istykkelsen. Det skulle han ikke...

Etter en stund snudde jeg meg for å se etter ham og da så jeg ikke noe menneske på isen, det så mer ut som en hund. Først trodde jeg han sto på kne, men tenkte det var best å gå nærmere. Fikk snart se att han lå i til halsen og viftet med armene. Jeg hadde 3-400 m bort til ham og gikk så fort jeg kunne uten å slite meg ut. (Gjelder å være kald i hjernen og sterk i kroppen når man kommer frem til åstedet.) Da jeg hadde 30 meter igjen forandret isen seg og jeg ble litt nervøs, men det var bare gamle isflak som hadde frosset fast igjen så isen var 25 cm tykk. Jeg testet meg frem med stavene og kom 4 meter fra ham før jeg kom til den nye isen. Jeg kunne kanske lagt meg på maven og ålet frem, men jeg valgte å kaste ispiggene til ham. Nå kunne han ganske enkelt dra seg opp på isen og vi kunne gå inn til land. Han var ganske kald for vannet holder -0,6 grader.

Noen hadde sett det fra land og ringt nødnummeret, så da jeg hadde fått ham inn i bilen og kjørte ham hjem møtte vi brannbilen. Hadde han klart seg der i isvannet i ytterligere 12-15 minutter hadde de reddet ham, hvis ikke... (så kan man nok si at jeg fikk et bonuspoeng å ta med til den dagen jeg står foran Perleporten :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt gjort, du gjorde i mine øyne alt riktig i denne situasjonen, det viktigste man skal huske på i slike situasjoner er å forsøke å hjelpe så langt man kan uten å sette seg selv i fare. Ved å kaste ispiggene til mannen fikk du han opp uten å nærme deg iskanten, din og hans vekt hvis du fikk dratt han opp ved å ligge på magen kan ofte være nok til at begge går igjennom på tynn is.

Du har sikkert en god følelse i kveld (og den er vel fortjent) som du kan klappe deg selv på skulderen i lang tid for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i media? Kanskje vi får se bilde av deg :wink:

Håper jeg da ikke... Det var en kamerat som fikk lurt meg inn i Dagsrevyen for noen år siden (kø utenfor Valle Hovin), det får holde... :)

Det jeg tenkte på da jeg gikk mot ham var at nå skulle jeg hatt det sikkerhetstauet de sier man skal ha med seg. Hadde det vært en gammel mann hadde han kanskje ikke greid å dra seg opp selv. Har annet å bruke pengene på, men en 20 meters snor fastbundet i en vedskie skal med neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en utrolig heltebragd!

Det er absolutt ikke til å spøke med å gå på skøyter uten ispigger (og gjerne kasteline)! Mange undervurderer vanskeligheten det er med å komme seg opp av vannet. Dessverre finnes det statistikk på hvor mange som omkommer på denne måten som mannen holdt på å bli en del av... Husker godt da bla. Ivar Formoe http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=142521 druknet/frøs ihjel på Sandungen i Nordmarka under en skøytetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett og svømme med klær og sko/skøyter. Har alltid med Ispigger. Men er ikke redd for isen på høsten/vinteren.

Vokste opp ved steinsfjorden, og der var det en stor vik (steinsvika), som vi "øvede" oss på den er grunn over et stor område. Husker godt at is som var yngre en 24 timer var umulig og sykle på. Når vi veltet, gikk styre og pedalene gjennom, samt at det ble en rose der hvor rompa landet. Men vekta har vel godt opp noen kg siden den gangen........

Men selv om en er godt kjent, og isen er tykk, finnes det os. Det beste for og finne de er faktisk om våren like før isen gå opp. det kan være "kloakkvann" etc som tynner ut isen.

Belønningen ved å redde en person fra døden, er en fin ballast og ha i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra! Din observasjon var nok livsviktig den dagen! Vær stolt over måten du håndterte situasjonen på! Du burde kanskje få litt cred for dette ved perleporten, ja! :wink:

Alternativ 2 er retur i perleporten!

Hvis dette var hans dag har du kanskje ødelagt det himmelske regnskapet? :lol:

Kjempebra jobbet! Velkommen i Hjelpekorpset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trekker frem ispiggene, og det tror jeg ikke kan poengteres nok!

De hadde større effekt for mannen i vannet enn kjettinger har på blankslitte sommerdekk. Heretter kommer jeg ikke til å være redd for å gå på isen lenger når jeg har dem med. (Annet enn for at isen skal sprekke og drive til havs med meg på...)

Takk for alle god-ord forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.