Gå til innhold
  • Bli medlem

Praktisk innføring i friluftsliv...


tcDigg

Anbefalte innlegg

Har vokst opp på kysten og våre veldig mykje på havet... men når det gjeld friluftsliv til fots så har det stort sett begrensa seg til 2-3 timar lange søndagsturar opp og ned ein topp. Ei appelsin og ein kvikk-lunsj liksom. Ingen lengre fotturar med overnatting i hytte eller telt, mykje på grunn av at foreldre ikkje var nokon ivrige turgåarar men og på grunn av at muligheten ikkje låg der på den øya ein vaks opp. Blir litt meir stress og planlegging når ein må langt avgårde med både ferje og bil. Men uansett så det vel derfor eg nå har veldig lyst til å prøve dette.

Blir kanskje litt omfattande å spørja om dette på eit forum, men tar sjangsen og er veldig takknemlig for alle gode råd eg kan få! Det eg rett og slett lurer på er om eg kan få ein slags innføring i friluftsliv i praksis... hehe... kanskje litt søkt men skal prøva å begrensa spørsmålet litt...

For det først er det snakk om gåturar i vår/sommar/haust halvåret... ikkje skigåing. Eg ser for meg om nokre månadar når det vert litt mildare å begynna forsiktig med lette enkeltovernattingar og helgeturar som ikkje innebærer for mykje trakking. Berre for å komme i gang, og så viss ein innser at dette er kjekt kanskje prøve seg på ein litt lengre tur utpå seinsommar / haust.

Ok.. så la oss skildre litt meir spesefikt korleis eg forestiller meg at ein tur nå i vår kan sjå ut.

- Telttur ei helg som startar fredags ettermiddag. Relativ bratt stigning opp til 500 meters høgde, og så deretter ganske flatt innover et stykke. La oss sei 2-3 timar totalt før ein finn seg ein plass å slå leir... blir jo sikkert mørkt etterkvart. Neste dag vidare innover i to-tre timer, kanskje opp til 6-7-800 meters høgde før ein slår leir... prøva å fiska litt utover ettermiddagen i eit vatn og skaffa seg middag. Søndag 4-5-6 timar tur tilbake og ned. Turen blir til å begynne med garantert med enten ein kompis eller to, eventuellt kjæreste. Tenker det er best å være fleire når ein startar ut, men etterkvart så tar eg meg kanskje ein tur åleine og...

Så... når det er sagt så lurer eg vel eigentlig på det meste. Jo meir eg tenker på det så dreier vel da mesta seg om ustyr og klær, og eg har vel verken klær eller ustyr og heller ikkje peiling på kva eg bør kjøpe. Treng alt frå sko og klær, sekk, telt, sovepose, liggunderlag, ustyr for å lage mat (panne/kjele? - primus/bål?) osv. Vidare lurer eg på alt det praktiske... f.eks. kva gjer ein når ein har gått i to-tre timar og er svett og våt... har ein med seg kleskifte? Og kva og kor mykje klær har ein med seg. Korleis pakkar ein sekken? Og kor stor sekk treng ein til ein slik tur. Kva or kor mykje mat er fornuftig å ha med seg?

Eg prøver vel rett og slett å skaffe meg oversikt og det hadde vært interessant å fått eit detaljert døme på korleis ein typisk sekk til denne turen hadde sitt ut. Samt korleis reint praktiske gjøremål og utfordringar i løpet av turen hadde vore utført...

Som sagt... blir kanskje litt overkill på eit forum men men... er takknemlig for all hjelp!

BTW. Referansar til anna material i form av artiklar/bøker/filmar som kan være nyttige er og interessant! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra en "n00b" til en annen: start i det små... Prøv og feil. I stedet for å bruke 400 spenn på ei bok, bruk 400 spenn på noe godt ullundertøy du kan bruke året rundt (nesten, iallefall). Legg aldri ut på en tur lengre / mer krevende enn det du tror du er kledd/utrustet for å takle. Etterhvert lærer man, man gjør feil og man innser at det var teit - mens det var lurt. Jeg gikk f.eks på en kort liten 2 timers fjelltur her i høst. Kun iført tskjorte, fleecejakke og gore-tex. FAIL. Aldri mer tskjorte og fleece, ble svett, kald og ville hjem etter 20 minutter... Så raskt lærer man :D Send gjerne PM om du vil dele friluftslivets små og store gleder, da jeg har omtrent samme plan som deg for våren :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil først anbefale deg å gå til innkjøp av de 3 "tunge", sekk, telt og sovepose. Her kan du spare mye vekt, jeg vil anbefale at du legger en del penger i disse tingene.

En annen viktig del er sko/støvler. De fleste anerkjente merker vil holde kvalitetsmessig mål, men husk at det er forskjellig hva som passer din fot, fordi om noen lovpriser et spesifikt merke er det ikke sikkert de passer din fot.

Når det kommer til påkledning så vil jeg til ditt bruk anbefale i begynnelsen en kombinasjon av softshell jakke med en lett goretex paclite jakke til å trekke over dersom det blir regn. Dette fordi kombinasjonen gir flere valgmuligheter til å regulerer påkledning etter intensitet og denne løsningen "puster" bedre enn en heavy duty 3-lags goretex jakke.

Her på fjellforum er det en del tråder som omhandler noe av det du etterspør, bl.a. denne:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du trenger vil variere mye med hva slags tur du skal på. Skal du på tur i skogsterreng gjør en presenning til en hundrelapp + noen meter flaggline samme nytte som et telt.

Det er også en stor forskjell på hva man trenger og hva som er kjekt å ha. Å kjøpe grunnutrustning til friluftsliv er ikke en billig greie. I alle fall ikke om du legger deg på utstyr i øvre prisklasse.

Hvis du skriver litt om hvordan budsjettet ditt er blir det enklere å være konkret.

Sannsynligvis kan du bruke mye av de klærne du har.

Ull/superundertøy 2 sett.

Regntøy. Vindtette klær. (disse to kan selvsagt kombineres i div tex klær)

Varme klær: Ullgenser/flecejakke. fleecebukse. Lue og votter.

På beina: Gode ullsokker. (Viktig!!) Gode sko.

Sekk: Bør være minst 80-90 l. Ikke kjøp den billigste!

Sovepose. Til sommerbruk holder det med komforttemp på ca 0- -5.

Telt: Til sommerbruk i terreng som ikke er for værhardt trenger du ikke ekstremtelt, men skygg unna de billigste. Tenk også på at antall personer produsenter oppgir er trangt! 3 personer bør ha 4-manns telt.

Koking: Stormkjøkken er enkelt, greit og billig.

Noen tips: De fleste nybegynnere har for mye klær på når de går og for lite når de er i ro. På sommeren i ok vær er ei vanlig t-skjorte og shorts / lett turbukse nok å gå med. Når du så er framme tar du på mer klær. Og tar av den svette t-skjorta.

Er det ruskevær er tynt ullundertøy / superundertøy under et vind/vanntett lag nok. Isolasjonsplagg tar du på når du stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en "n00b" til en annen: start i det små... Prøv og feil. I stedet for å bruke 400 spenn på ei bok, bruk 400 spenn på noe godt ullundertøy du kan bruke året rundt (nesten, iallefall). Legg aldri ut på en tur lengre / mer krevende enn det du tror du er kledd/utrustet for å takle. Etterhvert lærer man, man gjør feil og man innser at det var teit - mens det var lurt. Jeg gikk f.eks på en kort liten 2 timers fjelltur her i høst. Kun iført tskjorte, fleecejakke og gore-tex. FAIL. Aldri mer tskjorte og fleece, ble svett, kald og ville hjem etter 20 minutter... Så raskt lærer man :D Send gjerne PM om du vil dele friluftslivets små og store gleder, da jeg har omtrent samme plan som deg for våren :roll:

Nettop derfor er det ett stort poeng å kjøpe en bok slik som villmarksboka til Monsen. Da slipper man å gjøre alle de idiotiske feilene som potentielt kan ødelegge turer. Videre vil jeg anbefale kjøp og salg delen på dette forumet. Her dukker det jevnlig opp mye bra til redusert pris. Utstyrsdelen på forumet er også meget bra, her kan du lese om produktene før du evnt kjøper de. Få selgere som har virkelig god peiling på produktene de selger.

Gode sko vil jeg kanskje sette opp som nummer 1. Det skal vel meget godt gjøres og trives på tur når gnagsårene setter inn. Det er vel heller ingen hemmelighet at hvis du skal utstyre deg etter siste skrik så blir det meget dyrt. Forsvaret har mye bra til veldig rimelige priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en større opplevelse å gå ut i naturen og gjøre et par feil, vokse på det og utvikle meg selv, enn å sitte inne og bla i ei bok. For meg er tur og friluftsliv en selvtolkning og en tilpasning, ikke noe man leser seg til. Men hey, hver til sin tid og bruken av den tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du hodet litt, går det meste bra :)

Utstyr trenger ikke å koste en formue.

Finn deg et telt du liker, som passer lommeboka, og som virker fornuftig.

Jeg kjøpte meg et tchekkisk Huskytelt etter anbefaling her inne. Storfornøyd.

Teltet er noe av det billigste jeg har kjøpt. 890,- Nkr + porto fra Sverige.

Ryggsekk:

Dra innom en butikk, og prøv.

Sekken må passe deg, ellers blir du fort lei.

Sekk mellom 40 og 130 liter er vanligst.

Bare husk, at desto større sekk du har, desto mere dill putter du i den.

Sovepose:

Etterhvert som jeg har blitt lat, er jeg tilhenger av lettvektspose på sommeren.

Bergans har en fornuftig sak.

Liggeunderlag:

Helsport har et som er identisk med Bamse Svamp Extreme, men til halve prisen.

Downmat 9dlx, hvis du vil ha konge komfort.

Primus/kokeapparat

Stormkjøkken

Svea 123R

Nova

Omni

111

etc....

Finn ut hva du liker.

Er du i ukjendt terreng, kan det være trøbblematisk å basere seg på ved. Enten er den våt, eller det er for tørt,

slik at man risikerer å svi av hele skogen.

Sko/støvler:

Skal du på laaaaange turer med mye på ryggen, trenger du solide fjellsko.

Personlig driver jeg ikke på med ekspidisjoner, og holder meg til treckingsko.

Disse er rimeligere, og langt lettere.

Ecco og Crispi har bra treckingsko.

Turtøy i fornuftig prisklasse:

Sjekk magasinet.no , eller sjekk Wistex.

Spesialsuperdupermembrantøy, får du heller kjøpe når du finner ut at du trenger det.

Bøker/nett/bibliotek er knasende kjekkt utenfor tursesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som liker følelsen av våt bomull mot kroppen når kulingen står rundt teltet som blåser i stykker mens du klør deg i håret og ser på at soveposen fyker avgårde da, men ok, hvert sitt utfordringsnivå :)

Hvordan i alle dager kom folk seg på tur i gamledager, hvis dette er den rådende tankegangen? Har vi blitt så pysete at man ikke tør å utvikle seg selv, og har man gjort seg avhengig av internett og bøker for å komme seg ut av døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vel aldri skadet å lære av andres feil og erfaringer? Man trenger ikke finne opp kruttet selv - hver gang. Mulighetene for å feile for en nybegynner er tilstede i fullt monn uansett hvor mye man leser, så i mitt hode skader det ikke å prøve å unngå de største bommertene ved å lese seg opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at den beste lærdommen er å prøve selv. Det skal ikke så mye utstyr til for å han en fin overnatting ute en varm sommernatt. Prøv deg på noen enkeltovernattinger før du begynner å investere i utstyr.

Mye utstyr kan skaffes gjennom bekjente, mange som har gammelt turtustyr liggende på loftet. På beina kan du klare deg med gummistøvler eller joggesko om det er tørt. Hvis du holder deg i lavlandet så kan du spenne opp en pressening mellom noen trær, så slipper du å kjøpe telt.

Ellers vil jeg anbefale å se på utsalg av gammelt militærutstyr, kanskje ikke det mest vektoptimale utyret, men det er iallefall holdbart.

Jeg vil egentlig ikke anbefale å bruke for mye tid til å lese på forums, eller i bøker før du begir deg ut på tur (en viss basiskunnskap er selvsagt greit), men det er endel ting som jeg tror du må lære selv. Noen ting må føles på kroppen før man virkelig lærer seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager kom folk seg på tur i gamledager, hvis dette er den rådende tankegangen? Har vi blitt så pysete at man ikke tør å utvikle seg selv, og har man gjort seg avhengig av internett og bøker for å komme seg ut av døra?

Det som er bra med å ikke eksperimentere så alt for mye selv, men lytte til kjentfolk og fagfolk med erfaringer er at man sparer seg for svært mange bomkjøp og bomturer som fort kan bli dyrt og trøttende. Man sparer også miljøet i svært stor grad ved å unngå bomkjøp og bare investere i det man faktisk har behov for. Dessuten kan det være greit å lese seg opp om hvordan kart og kompass fungerer, hvordan man kler seg lag for lag og at man bør vike unna fjellsko til 399,- dersom man skal på lengre turer enn ut i hagen og romstere.

Jeg står på mitt og anbefaler boka på det sterkeste, ta den med på tur og les mens du erfarer, ingenting som er bedre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVILKET utstyr er noe helt annet enn HVORDAN man bruker det :) Støtter selvfølgelig å lese på fora om utstyrserfaringer og liknende, men hvordan man ellers skal bruke dette utstyret på tur mener jeg framdeles er selvlært og vellært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale boka til Monsen og du kan gjøre som meg og låne den på biblioteket.

Ellers er jeg enig i det mange skriver her at du må ikke la utstyret hindre deg i å dra på tur! Å kjøpe helt nytt, tipp-topp turutsyr er dyrt så du bør ikke forhaste deg. Dette kan du ta etterhvert. F.eks hvis kameraten din har et telt som fungerer så start med det for å få litt erfaring. Det er sikkert noen som kan låne deg en primus og diverse annet utstyr også.

Uansett hvor mange bøker du leser og erfarne villmarkinger du hører på så må du selv tenke gjennom hva du skal ha med deg på tur. Ta også med notatblokk og skriv ned dine erfaringer og ting du mangler underveis slik du kan ta det med på neste tur.

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg og bruk av utstyr på tur er et livslangt læringsprosjekt... og minst halve moroa :)

Men det er komplett idiotisk å måtte erfare visse elementære ting på kroppen, så som at bommull er døden i våt tilstand, eller at snaufjellet vinterstid krever en helt annen utrustning enn turer i skauen vår, sommer og høst. Det er absolutt ikke noe galt i å starte å sanke erfaringer med utstyr og bekledning som fungerer.

Men utstyret trenger ikke være dyrt... Finn noen gode tursko (støvler), her bør du ikke være gniten. Alt annet kan settes sammen dyrt eller billig etter behag. Min erfaring er at det er MYE morsommere å finne en skitbillig løsning som fungerer enn å kjøpe unødige dyre ting som viser seg å være "overkill" i forhold til behovet. Kjøp dyre ting etter hvert som du ser et reelt behov for dem, ikke på øyeblikks impuls om et innbilt behov. Bruk TID på denne prosessen.

Jeg støtter trådstarters ide om å rett og slett tusle ut i marka og kose seg... :P Enklere kan det knapt gjøres.

Mitt tips er å sørge for å ha noen livliner. På en overnattingstur er du uansett som regel greit utstyrt til å klare deg selv (telt eller presenning = luksus nødbivuakk). Blir du av en eller annen grunn ute av stand til å gå (skade, tåke etc) trenger du i grunnen gjøre fint lite annet enn å rasjonere maten og kose deg på tur litt lenger enn planlagt - for du har naturligvis sagt ifra hvor du går og hvor lenge du blir borte? Men tenk også gjennom hvilke muligheter du har for å feige ut: Hytter i området, nærmeste vei, nærmeste bebodde hus, hvor er det mobildekning? Man er selvsagt ikke paranoid, men det er en svært god øvelse å tenke gjennom hvilke muligheter man har i ulike situasjoner. Anbefales.

Ikke minst: Sørg for å drikke nok. Du fungerer så utrolig mye bedre når du pisser blankt.... Utrolig lett å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager kom folk seg på tur i gamledager, hvis dette er den rådende tankegangen? Har vi blitt så pysete at man ikke tør å utvikle seg selv, og har man gjort seg avhengig av internett og bøker for å komme seg ut av døra?

Før internet så brukte man fjellvettregel nummer 4: Lytt til erfarne fjellfolk. Når det at en har lært seg hvordan en skal unngå de virkelige store fallgruvene så er det bare og kjøre på. Uansett så er det ingen tvil om at desto mer behagelig turene er, desto mer trives du.(enkelte unntak finnes :) )

Det er naturligvis stor forskjell på sommerstid og vinterstid, ingen av delene er krevende så lenge en vet hva en gjør, men hvis en mangler grunnleggende kunnskaper så kan en fort få det ubehagelig og i ekstreme tilfeller kan liv stå i fare. Når en person som er helt ny til villmarkslivet kommer inn på forumet så er det faktisk litt viktig at vi tar oss tid til å forsikre oss mot de grunnleggende tabbene slik som har blitt gjort i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips... har lånt Vilmarksboka og satser på å fordøye den i løpet av eit par veker...

Synes det er litt snålt at nokon her meiner at ein skal prøve å feile og finne ut av alt sjølv. Viss det var rådande regel her i verden hadde me sikkert levd i huler heile gjengen enno. Eg er vel av stikk motsatt oppfattning og meiner at å byggja på opparbeida kunnskap er smart, ikkje berre for sikkerhetens skyld men og for trivsel og hygge. Dess tørrare, varmare og kjekkare eg har det på dei første turane dess større er sjansen for at eg reiser på fleire turar. Fjellvettsregel nr. 4 og 5 går vel på mykje av da samme...

Har lest ganske mykje, både her på forumet og rundt om kring, og byrjar å få ein viss oversikt over kva ein tur innebærer av utstyr osv, og sidan eg stort sett treng det mest så er det vel berre å ta for seg ein ting etter den andre...

Trur rett og slett eg begynner med å kjøpe klær.

Eg har litt ullundertøy, har eit par eldre sett som eg ikkje veit navnet på, samt at eg fekk to stk HH Warm (sto best i test på pakken) underdeler til jul nå i år. Trur tanken var at skulle få ein underdel og overdel men vedkommande må ha sitt feil... så kanskje eg kjøper ein eller to overdeler... er HH bra? eller burde eg kjøpe noko anna?

Har prøvd å sette meg inn i tankegangen med "layers" og bør vel kanskje ha noko mellom undertøy og yttertøy, alla fleece eller ull??? Skal jo seiast at eg ikkje kjem til å dra på tur i alt for kalde og utfordrande forhold...

Har og lyst på eit sett med fjellbukse og jakke... og lurer vel på om eg bør satse på softshell eller hardshell?? Når det er sagt så har eg lurt på ein ting til. Bur som nevnt ved sjøen og har seilbåt, så lurte på om eg kunne slå to fluer i ein smekk. Har eit heavy-duty offshore goretex sett frå Henry Lloyd som eg har brukt i eit par år og som er glimrande i kuling og storm... men det blir for varmt og tungt når eg det kun blåser litt. Lurer rett og slett på om eit sett kunne dekka både båtturar om sommaren i litt lett rufsevær samt turar vår, sommar og høst på tur i fjellet?

Til slutt må eg ha meg fjellsko. Har gode fjell-joggesko som eg har brukt sidan løypene eg pleier å gå stort sett er tørre...

Budsjettet er litt uvisst... men liker å kjøpa bra utstyr når først kjøper noko... Klarer eg å skaffe meg det eg trenger til 3-4000???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt snålt at nokon her meiner at ein skal prøve å feile og finne ut av alt sjølv. Viss det var rådande regel her i verden hadde me sikkert levd i huler heile gjengen enno. Eg er vel av stikk motsatt oppfattning og meiner at å byggja på opparbeida kunnskap er smart, ikkje berre for sikkerhetens skyld men og for trivsel og hygge. Dess tørrare, varmare og kjekkare eg har det på dei første turane dess større er sjansen for at eg reiser på fleire turar. Fjellvettsregel nr. 4 og 5 går vel på mykje av da samme...

Helt enig, men du overser et par viktige momenter:

1) Ingen andre enn deg kan gi svar på hva som funker for DEG og ditt komfortnivå. Eks: Noen synes overnatting under presenning gir den optimale turopplevelsen. Andre synes det er skrekkelig: Trekkfullt, krever omtanke for å være tørt når det blåser og regner, og ikke minst mygg. Du kan og bør lese deg frem til sterke og svake sider på forumet og andre steder, men ingen andre enn DEG kan svare på om dette er riktig for deg.

2) Utstyr kan ikke sees fullstendig isolert fra ferdigheter. Noen løsninger krever større egeninnsats før man får dem til å funke med rimelig komfort, eller at man kompenserer med andre lure tricks. Eksempelvis kan problemet med trekkfull presenning delvis reduseres med bedre plassering (i le!), varmere sovepose, legge jakke o.l. over soveposen eller bygge levegg. Ingenting av dette er spesielt mystisk eller vanskelig, men det er en læreprosess som nødvendigvis må gå over litt tid - og dette har innflytelse på punkt 1).

Ellers har jeg fint lite til overs for ideen om at du må "øve på å blø", fryse og så videre. Kunnskap om tilstrekkelig og riktig bekledning, hva soveposen er god for og så videre er til for å deles og settes ut i praksis. Men til sist kommer du ikke utenom at du selv gjør dine vurderinger om hva du liker best.

Her skulle jeg gjerne rundet av med en flott vurdering av softshell v.s. hardshell - men jeg kan ikke, jeg eier ingen softshellplagg... Jeg vil tro de fungerer aldeles utmerket til ditt bruk, jeg kjenner masse folk som er kjempefornøyd med sine.

Problemet i dag er vel snarere motsatt av å finne noe som funker: Det aller meste på markeded i dag fungerer aldeles utmerket til det aller meste. Du skal drive med rimelig hårete ekstremturer før du har et reelt behov for f.eks. skalljakke til 6000 kroner. Det er derfor det er så sabla vanskelig å gi noen konkrete anbefalinger.... Prioriterer du lav vekt og lite pakkvolum over slitestyrke? Lang, sid jakke eller kort jakke og selebukse? Alt funker, hva vil du ha? Det positive er at det er nesten umulig å gjøre bomkjøp såfremt man styrer unna de billligste merkene....

Hva JEG ville gjort:

- Sko: Bruk de du har til du ser et reelt behov for andre.

- Klær:

Enellerannen ulltrøye, ren ull = ren ull. Stort sett myk og fin merinoull i salg i dag uansett. Devold eller HH spiller mindre rolle.

Mellombukse trenger du ikke annet enn om vinteren (kryp i soveposen om det er kjølig).

Enellerannen fleecejakke som mellomplagg, det har du sikkert liggende. Eller ullgenser, litt tyngre men mye kos.

Jeg ville valgt en solid turbukse (f.eks. Fjällreven sin) som puster mye bedre enn vanntette alternativ. Over dette en paclite eller tilsvarende tynn og lett pustende regnbukse ved nedbør. Buksa sliter jeg MYE på, den vil jeg ha solid og ikke for klam! "Pustende" bukser blir for klamt for meg.

Enellerannen vind/vanntett og pustende jakke med god hette, gode lommer og gode luftemuligheter. Samme hva, plukk noe du liker.

Lue/votter (skjerf?) har du helt sikkert fra før.

- Ryggsekk: Kan du låne? Litt vrient å vite hvor stor sekk du trenger før du vet hva slags overnattingsløsninger, mat m.m. du ønsker å ta med. Hvis ikke så er ryggsekk noe du vil legge penger i, men da ryker minimum halve budsjettet ditt. Eller kjøp brukt.

- Sovepose: Kjøp en god 3-sesongerspose med komforttemperatur helst under 0 grader. Denne kjøper du ikke brukt med mindre den er relativt ny.

- Underlag: Bamse extreme. Robust og solid, bra isolasjon. Festes utenpå sekken. Super-duper-oppblåsbare barbara kan du ønske deg til jul hvis og når du ser et reelt behov.

- Koke mat: Kan du låne et stormkjøkken på langtidslån? Funker helt greit og er superenkelt i bruk, men litt tregt, kanskje. Du kan selvsagt komplettere med bål, men jeg ville ikke satset utelukkende på bål før du vet at det er tingen for deg. Andre alternativ er kompaktbrennere med gass til et par hundrelapper (litt mer vinglete), men da må du improvisere en vindskjerm og ha gryte utenom. Tilpass antall gryter, kaffekjel etc. til måltidet, eller omvendt: Tilpass maten til så mange gryter du gidder bære.

- Mat: God mat :?: og god drikke etter behag, men ikke bær for mye. Kapp gjerne opp alt hjemme og putt i brødposer, det går 10 ganger fortere og du sparer mye vekt og volum.

- Kniv: Den kniven du har fra før, eller kjøp en morakniv.

- Koppestell og sånt: Siden du er alene eter du rett ut av kokekaret. Gjerne med en sånn plastikk- "spork" som hverken veier eller koster noe. Eller en god, gammeldags skje... En kopp til varm drikke er lurt å ha. Vannflaske.

- Bål: SVÆRT mye kos 8) Hvis dette er mulig i ditt turterreng ville jeg tent bål. Da er det kjekt å ha en sammenleggbar tursag, minimum 2 lightere og en håndfull bomullsdotter du har gnidd inn med vaselin. Vær obs på skogbrannfare og lovverk, masse tråder om dette på FF.

- Telt eller presenning: Lån telt, evt. kjøp en tynnest mulig presenning på europris eller hvorfor ikke en slik "tophat" som holdt Farfars bil isfri om vinteren? Ellers pleier store kjeder (f.eks. XXL) ha svært gode tilbud på telt i ditt bruksområde sånn ca en gang i året. Eller kjøp brukt.

- Myggnetting evt. mygghatt? Prøv og vurder behovet.

- Minimum 10 meter snøre. 2 mm nylonsnøre fra biltema er helt greit. Veier ikkeno og er mer enn sterkt nok.

- Litt førstehjelp: Plaster/steri strips, et sterilt 3-kant tørkle. Gnagsårplaster. Pinsett. Myggmiddel. Litt hodepinetabletter/smertestillende. Tips: En paracett og en ibux sammen har bedre effekt enn to hver for seg (ulike virkestoff som kompletterer hverandre). Pakkes i ziplock eller bødpse.

- Toalettsaker (ziplock/brødpose): Tannbørste og en reisetube med tannkrem. Et par sterile våtservietter. Dopapir i brødbpose (riv av passende mengde, eller fjern papprullen fra en halvbrukt rull). Dopapir graves/skjules i fuktig jord (ikke for dypt) eller brennes på bål.

- Duct tape (fungerer også som førstehjelp). Surr et par meter rundt vannflaska di, en pappbit eller lignende. Beste sort er "gorilla tape", men all duct tape er bedre enn ingen tape.

- Jeg ville også tatt med sysaker, et par strips og litt superlim (kan også lime sammen småsår).

- Kart og kompass. Mobiltelefon (gjerne avslått). Fløyte.

- EDIT glemte nesten lykt. Utenom midten av juni er det mørkt i hver fall et par timer om natten - men hvilken som helst LED lykt duger. Vil du ha litt høyere kvalitet (vanntett, mer robust etc.) og er villig til å kjøpe over nett så har jeg et par anbefalinger like under momsgrensa på 200 kr (+ frakt, ca. 250-300 kr totalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvor lett det er å ta ting bokstavelig talt over internett. Å iblande litt normalt folkevett / logikk i det man leser, i stedet for å KUN se bokstavene på skjermen - når forsvant det? Selvfølgelig skal man ikke gå ut å bygge Roma på nytt igjen - jankj summerer ting greit opp i forhold til hva jeg så for meg :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvor lett det er å ta ting bokstavelig talt over internett. Å iblande litt normalt folkevett / logikk i det man leser, i stedet for å KUN se bokstavene på skjermen - når forsvant det? Selvfølgelig skal man ikke gå ut å bygge Roma på nytt igjen - jankj summerer ting greit opp i forhold til hva jeg så for meg :)

Stemmer! Jeg er da ikke noe steinaldermenneske, slik som det kan høres ut når trådstarter kommenterer. Prøving og feiling kan faktisk assosieres med den vitenskapelige arbeidsmetode.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips... har lånt Vilmarksboka og satser på å fordøye den i løpet av eit par veker...

Har og lyst på eit sett med fjellbukse og jakke... og lurer vel på om eg bør satse på softshell eller hardshell?? Når det er sagt så har eg lurt på ein ting til. Bur som nevnt ved sjøen og har seilbåt, så lurte på om eg kunne slå to fluer i ein smekk. Har eit heavy-duty offshore goretex sett frå Henry Lloyd som eg har brukt i eit par år og som er glimrande i kuling og storm... men det blir for varmt og tungt når eg det kun blåser litt. Lurer rett og slett på om eit sett kunne dekka både båtturar om sommaren i litt lett rufsevær samt turar vår, sommar og høst på tur i fjellet?

Til slutt må eg ha meg fjellsko. Har gode fjell-joggesko som eg har brukt sidan løypene eg pleier å gå stort sett er tørre...

Budsjettet er litt uvisst... men liker å kjøpa bra utstyr når først kjøper noko... Klarer eg å skaffe meg det eg trenger til 3-4000???

Vel, mtp jakke/bukse så kan dette bli veldig dyrt, men hvis du klarer deg uten GTX, kan du slippe billig unna.

Denne (http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-1001&prodid=121) jakken har fått en del skryt, men personlig har jeg ingen erfaringer med jakken.

Jeg har ikke softshell jakke, men har en softshell bukse, nemlig Arc'Teryx Gamma AR som jeg har vært veldig fornøyd med. Den puster utrolig godt, er veldig fin å ha på seg og tåler ganske mye regn for kun å være en "vannavisende" bukse.

I tillegg til slike soft-shell produkter kan du kjøpe deg et enkelt og greit regntøy-sett utenpå.

Resten svarte jankl ganske bra på :)

Ellers er det greit å vite sånn ca hva du trenger slik at du ikke kjøper noe du ikke får bruk for og bare blir liggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mtp jakke/bukse så kan dette bli veldig dyrt, men hvis du klarer deg uten GTX, kan du slippe billig unna.

Denne (http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-1001&prodid=121) jakken har fått en del skryt, men personlig har jeg ingen erfaringer med jakken.

Jeg har ikke softshell jakke, men har en softshell bukse, nemlig Arc'Teryx Gamma AR som jeg har vært veldig fornøyd med. Den puster utrolig godt, er veldig fin å ha på seg og tåler ganske mye regn for kun å være en "vannavisende" bukse.

I tillegg til slike soft-shell produkter kan du kjøpe deg et enkelt og greit regntøy-sett utenpå.

Resten svarte jankl ganske bra på :)

Ellers er det greit å vite sånn ca hva du trenger slik at du ikke kjøper noe du ikke får bruk for og bare blir liggende :)

Jeg har brukt den jakke mye, stort sett i dagligbruk men også på noen 3-4 dagers turer og skiturer. Den er grei nok men jeg synes den kan bli litt klam og varm. men til den prisen er det en veldig god start. Den tåler mye og har god og høy hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.