Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhule/snøhulebyging


Biner

Anbefalte innlegg

Heisann! :(

Om en stund nå skal jeg og fire kamerater på tur i fjellet. Vi Planlegger en del overnattinger i snøhule og en del under åpen himmel.

Dillemmaet er: Hvordan finne frem til den ideelle plassen og begynne å grave? Hvordan regne seg fram til hvor det har samlet seg opp mest snø?

Vi tenker jo å bygge en forholdsvis stor snøhule. Eller er det lurere å lage to litt mindre?

Fyr løs med alle slags erfaringer rundt snøhule og snøhulebygging!

Finnes det foresten noen annen stor "snøhuletråd" her på forumet? Fant ingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan finne frem til den ideelle plassen og begynne å grave? Hvordan regne seg fram til hvor det har samlet seg opp mest snø?

Vi tenker jo å bygge en forholdsvis stor snøhule. Eller er det lurere å lage to litt mindre?

En snøskavl vil være et fint utgangspunkt for ei snøhule. For å finne ut om den er stor nok (bør være 2m høy og 3m dyp) så kan du bruke ei søkestang/skistav e.l. Størrelsen avhenger såklart hvor mange som skal ligge der, men de målene jeg oppgå er tiltenkt 2 personer.

Når det gjelder størrelsen, så bør den ikke være for stor! Det er bedre med to mindre enn ei stor. Dersom hula blir stor så vil du oppleve en del sig i taket. Og når det gjelder taket, så bør det ha en konkav utforming fordi det bærer bedre enn et kvadratisk utformet tak.

Det ligger for øvrig mye info på nettet om snøhuler. Du kan også ta kontakt med Forsvarets vinterskole.

http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article390982.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere måter å grave hule på litt avhengig av terreng og snødybde.

En måte er å grave seg inn i en skavl. Lag gjerne 2 innganger så går det fortere å grave, tett den ene til slutt, og dekk til "hoveddøra". PLeid å stikke stav gjennom veggen litt oppe for å få et utluftingshull. Greit at det ikke blir for nærme 0 grader inne, da blir det lett vått.

En annen måte er å grave seg ned to hull på "flatmark" med noen meter i mellom.

Så grave en tunnel med utvidelse mellom de. Litt mer avhengig av fast snø for å skjære ut blokker å dekke inngang med. Denne kan brukes hvis man er i terreng med lite skavler og mye snø. Er vel mest bruk for å lage en rask hule hvis man må grave seg ned.

En slik "tunnelversjon" bø ligge litt opp i terrenget da kulda legger seg ned. Lag og en kuldegrop ved innenfor inngangen.

Er det stille vær(og meldt det videre) kan dere jo bare lage en nisje i en snøskavl og lager levegger med blokker og, omtrent som en gapahuk. KOmmer jo litt an på utstyr dere har.

Denne er jo kjapp og lage hvis dere skal flytte dere mye rundt og blir lei å grave så mye etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det finnes mye litteratur om bygging av snøhule. Søk på nettet og hos DNT. Best er det å grave litt høyt oppe i en skavl for da blr det lett å få bort den snøen som tas ut. Blokker til å mure igjen inngangen med lages best med en sag. Har du ikke en spesiell snøsag som i dag ikke lenger selges i vanlige sportsforetninger kan nok en sammenleggbar grensak nyttes.

Det kan ta flere timer å lage en skikkelg hule. Men når den er ferdig så ligger du trykt der.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips som kan være lurt å ta med seg når man er ute å går på tur i vinterfjellet er å venne seg til å vurdere snøskavler man ser underveis, skulle været plutselig slå om så vet du ca. hvor lang tilbake det er siden du så en potensiell bra skavl, og sparer verdifull tid kontra å lete mens stormen banker på døra. Nå hadde kanskje ikke dette så mye med bygging å gjøre men, pytt sann :)

Iglooer er også morsomt å bygge, men det krever litt prøving/feiling på forhånd samt gode snøforhold (kompakt og hard snø), og med litt trening tar det jammen ikke såååå mye lengre tid å lage til en igloo kontra å grave en snøhule.

Her er en fin liten link til hvordan bygge en igloo på 1-2-3...

Uansett om du graver en snøhule eller bygger en igloo så er utluftningsluker viktige! Ikke så mye pga. snøsmeltning men pga. CO2 som kan bygge seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkestang er et must!

På flatmark er det et godt alternativ å grave ei 3 meter lang grøft, hul ut på sidene og lag blokker til tak. Bør være 2 meter fast snø.

I bjørkeskogen med løssnø går det faktisk an å kaste opp en igloformet haug av løssnø. Tråkk underlaget fast og haugen fast underveis i prosessen og hul den ut til slutt. Er det bra med snø tar dette som regel kortere tid enn å lage hule skavl. En annen fordel med denne typen kontra vanlig snøhule er en utrolig holdbarhet. Har opplevd å bruke slik hule en mnd etter bygging. Det var bare å flytte rett inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at vegger og tak ikke skal bli for tynne og med fare for å rase sammen, synes jeg det er greit å dytte inn noen kvister fra utsiden av der jeg graver. Dermed finner du fort ut når du skal slutte å grave når du treffer på disse kvistene fra innsiden. Tykkelsen varierer i forhold til hvor hard snøen er, men det må være minimum 50 cm og gjerne over meteren når det er lett snø. Jeg synes også det er greit å ha et stearinlys brennende inne i hytta for å følge med på luftkvaliteten. Så lenge flammen brenner fint er det et tegn på god luft, men begynner det å blafre er det på tide å slippe inn mer luft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for alle svar hittil! :wink: Jeg føler at jeg har blitt et par hakk smartere nå.

Så på det bilde du linket til i det siste innlegget og likte ideen svært godt. Alt blir fort enklere når man får en skisse.

Det eneste jeg lurer litt på er at luftekanalen er helt oppe ved taket. Vil ikke det føre til høyt varmetap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Som lærer i friluftsliv på Kvs-Lyngdal har jeg bygd en del snøhuler de siste årene, og siden det ikke finnes så mye bra ressurser på nett, så har vi likegodt laget en liten videoguide:)

sjekk den ut:

Lykke til!

-------------------

Soli Deo Gloria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.