Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallingnatten - spor? råd?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Er det noen som vet om det er kjørt løyper til Hallingnatten fra Haglebu? Jeg fant en gammel tråd her inne hvor det ble nevnt, men på DNTs tursider er ikke Hallingnatten nevnt.

Kartet på skispor.no indikerer ikke kjørte løyper, bare røde stiplete linjer. Er ikke dette sommerruter?

Jeg er absolutt ikke avhengig av løype, men det har litt med tidsforbruk og planlegging å gjøre.

Reinsjøen er vel farbar, men hva med vei opp på "natten"? Østsiden ser litt bratt ut, så det er vel best å holde vest for høyde 1290 sør for natten og gå opp fra vest?

På forhånd takk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vinterferien ifjor gikk jeg og en kamerat Eventyrløypa fra Norefjell til Geilo.

Det var da flotte løper hele veien bortsett fra over hallingnatten.Fra Turistforeningen ble det sagt at det var preparert over der.

Det var det ikke så vi måtte bakse i løssnø et godt stykke. Det er ganske bratt opp der.

Den gang ble vi fortalt at det foregår en rettsak med grunneier og om hvem som skal preparere. Om dette er løst nå vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Tenkte meg dit neste helg. Skal legge igjen en rapport om forholdene (om du ikke skal avgårde da du og).

Hehe, jeg pakker snippesken as we speak, så turen går allerede imorgen. Det ser ut til å være gode 3 mil tur-retur Haglebu. Det har kommet en litt nysnø det siste døgnet, og det skal komme mer imorgen. Snøen er lett og kald - så det kan bli fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Været idag ble mye bedre enn meldt :wink::) :), men jeg sov litt vel godt og kom meg ikke avgårde i tide. Da hjalp det ikke at jeg måtte brøyte gjennom tungt føre og jeg måtte snu en snau time før natten for å unngå mørket :(. Temperatur ca -20, sol med et lett slør - og slikt vær kan man ikke klage på selv om nesa blir nummen.

Startpunkt ble ikke Haglebu, men Flatvollen - ca 4km forbi Haglebu, der Eventyrløypa går. Rute fra Haglebu er en god del lenger da jeg tror man må gå rundt Haglebunatten nå vinterstid. Med snøfall og brøyting (alle innkjørsler blir jo fylt igjen) var det ikke så lett å finne parkeringsplass, men jeg fant nå en liten brøytet krok.

Snøfallet (5-15cm kanskje) de to siste dagene la seg oppå et middels hardt snølag. En scooter hadde kjørt langs den merkede løypa tidligere i uka - før snøfallet, men det var vanskelig å se eksakt hvor. Utenfor scootersporet sank jeg til tider nesten 20cm ned (smale fjellski - bc bindinger). Det var dypest løssnø i klatringen opp den første timen. Oppe på fjellet var det lettere og gå - men det "sugde" fortsatt. På returen kunne jeg nesten gå på ski, men nedfarten var hard pga bratt og varierende snødybde :) - se opp for hull :)

Det ble med ca 21km, men langrennsmusklene trenger trening merker jeg....

Logg fra turen http://www.mapmyride.com/route/norway/fla/384126497004436405 for dem som interesserer seg for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Det midterste bildet: Ett par ski blir som en gigantisk pensel i urørt sne. Hvilket kunstverk!! :?:

Jeg tenkte ikke slik på det når jeg trampet i nysnøen - men når du sier det så blir det litt performance art 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

500fjell - det blir knallforhold til helga hvis værmeldingen slår til. -15 grader og blå himmel (ja - vil ha!!)... men nå har det kommet 30-40cm i "lavlandet" - så det kan jo bli ganske tungt å gå hvis ikke det setter seg før helga. Jeg må nok ut en gang til for å se om jeg kan komme meg opp på toppen.

Er det noen som har tanker om denne ruta opp? Den er litt kortere enn den jeg gikk forrige helg - og det ser ut til at det går litt mindre opp og ned. Når jeg ser på kartet - så _tror_ jeg eventyrløypa går opp mot natten på østsiden - omtrent slik jeg har laget denne ruten

http://www.mapmyride.com/ride/norway/haglebu/713126518923791011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei !

jeg bor i området og går mye på ski i nesfjellet.

Det blir ikke kjørt løyper over Hallingnatten lenger , dette skyldes vrange og grådige grunneiere som vil ha betalt for bruk av grunn.

Tidligere kunne du gå sammenhengende fra Ustaoset til Norefjell i preparerte løyper .....men det er nok historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.