Gå til innhold
  • Bli medlem

2. Bataljon eller jegerkompaniet ISTAR?


OleM

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hvilke av disse to som vil gi meg mest utfordringer i førstegangs tjeneste, og hvem av dem som er hardest å fullføre..? Jeg skal snart på sesjon og har ikke helt bestemt meg for hvem av disse jeg burde velge..

Fint hvis noen her inne har fullført en av dem så jeg kan høre deres meninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hva du definerer som hardest. Som infanterist er er det hardt å gjennomføre utallige ildoverfall i høyt tempo, som jeger er det hardt å bære x antall kilo i x antall mil for deretter å ligge i OP og fryse, skite på pose osv i x antall dager.

2.bn kan forsåvidt by på litt flere tjenestetyper som ingeniør osv, men jeg hadde valgt jegerkompaniet(dersom de virkelig tar inn vernepliktige fra sommeren av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.bn kan forsåvidt by på litt flere tjenestetyper som ingeniør osv,

2. bataljon har riktignok støtte av ingeniørene (i hovedsak stormingeniører), men har veldig lite ingeniørmessig i sin tjeneste. Kommer de over et aldri så lite problem roper de på støtte temmelig kjapt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan man på noen måte si at jegerkompaniet er bedre en 2 bataljon? hvem av de to ville for eks. kongen hyret til å passe på seg?;P

Lite aktuelt da Knugen allerede har noen til og passe på seg.

du burde være glad vist du kommer inn i noen av dem ,de er ikke bare og møte opp på sesjon og si ifra hvor du vil,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite aktuelt da Knugen allerede har noen til og passe på seg.

du burde være glad vist du kommer inn i noen av dem ,de er ikke bare og møte opp på sesjon og si ifra hvor du vil,

vet jo at han har vakter da, men hvs han måtte velge;) tror militær følelsen min blir knekt hvis det ikke blir en av de.. vil ikke bli kokk for å si det sånn.. men er vel sikkert andre ting som også kan være morsomt håper jeg;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alt er hva du gjør det til. Og hvis du vil ett sted, så kommer du deg mest sannsynlig dit... Det er ikke så mange som vil inn til førstegangstjeneste for å si det sånn.. Vi var godt over 1000 stk til å begynne med, men det gikk ikke lange tida før over halvparten var hjemsendt av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil være i hæren og ønsker at det skal være hardt, så søk HJK :)

Har veldig lyst til det etter førstegangs tjenesten:D de krever jo fullført førstgangs tjeneste der.. men absolutt et alternativ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst til det etter førstegangs tjenesten:D de krever jo fullført førstgangs tjeneste der.. men absolutt et alternativ;)

Sett av en dag og gå igjennom alt av interesse på mil.no. Det kan du ha godt av, plutselig fremstår verden som helt ny. Forresten, HJK/FSK består både av vernepliktige fallskjermjegere og vervede spesialjegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP, som i Garninsonen i Porsanger er fin, det er hardt, ellers har du GSV (garninsonen i sør-varanger) det er begge jegertjenester, men forskjellen er at GP trener mer på jegerbiten, mens GSV har du muligheten til å få et halvt år på grensen, all jægertjeneste er veldig fri og fin tjeneste, men hardt nok..

Vil du prøve deg på HJK/FSK/MJK, bør du vel helst hå prøvd GSV eller GP (evt. FAC jæger, eller KJK?)

Gull førstegangstjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har litt rusk på rullebladet er vel kanskje 2.bat et bedre alternativ..

Okey, så dem er litt greiere på det området?

Mener å huske at GSV krever plettfri vandel, så da er nok det utelokket.. tror kanskje det samme gjelder FSK og HJK også.. så da spørs det nok litt om jeg kommer inn på noen av dem:/

Men da jeg leste på mil.no eller forsvaret.no, sto det et sted at man ikke måtte ha vert en engel hele livet, men at noen ting ikke ble akseptert.. så vet ikke helt hvilke sjanser jeg har jeg selvom mine rampestreker ikke er helt av de store.

Disse forkortelsene kan være forvirrende for noen så værsegod: FSK (Forsvarets spesial kommando) og HJK (Hærens jeger kommando)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så dem er litt greiere på det området?

Mener å huske at GSV krever plettfri vandel, så da er nok det utelokket..

Vet ikke hva du har på samvittigheten, men dette er umulig å si. Har sett folk med de minste bagateller bli fratatt klarering, mens andre med mer alvorlige ting har sluppet gjennom. Du må bare prøve og se hvordan det går.

Disse forkortelsene kan være forvirrende for noen så værsegod: FSK (Forsvarets spesial kommando) og HJK (Hærens jeger kommando)

Og for ordens skyld, disse er nå slått sammen til en avdeling, FSK/HJK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, visste ikke at disse var slått sammen;) jeg har tidligere fått bøter for røyking, og har kjørt uten lappen.. har hatt 1 års utsettelse men den er over nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil absolutt anbefale 2bataljon;)

Har selv vært under den sandfarga bereten i 1.gangstjenesten, og dette var for meg et råbra år som fikk meg til å ville fortsette videre.

er det jegertjeneste du ønsker, har du gode muligheter i 2.bat. Med alt fra OP-jegere hos bombekastertroppen i Støkp, og div infanteritjænest kpC, Kavesk driver med oppklaring og bruker alt fra ATV, scooter, helikopter,og båter

Bataljonen er nå ikke oppsatt med CV90 eller 113vogner lengre, og er et" lett" mekanisert infanteri og opererer mere til fots. Og man har begynt og rulle med SISU---> muligheter for gratis c-lapp... Du også stiller sterkt til å søke videre i forsvaret etter 1.gangstjeneste i 2bn, var selv bort i intops, og man er godt rustet til og komme inn i f.eks TMBN, nesten uansett hvilken stilling man har hatt.

har mange friske minner fra Mauken skytefelt, der det blåser iskald nordavind fra alle mulige himmelretninger, mått ofte av med votter å ned i buksa for å varme fingra på storlaksen. Skjold er et herlig sted (vil tro en del er ganske uenige iakkurat dette) hehe

2bn, skjold i indre Troms---> stedet Gud glemte, satan forlot og forsvaret overtok :) her blir man blir soldat enten man vil eller ikke :P

har du tenkt å søke HJK eller MJK bør du ønske det som i !ØNSKE! det 150%, ikke bare halvhjerta..

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.