Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan er snøsmeltingen i Jotunheimen?


TyriHans

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tidligere lagt inn et innlegg her på forumet, vedrørende tur til Store Knutholstind. Nå ser det ut for at turen blir gjennomført i perioden 4. - 9. juli.

I den sammenhengen er jeg litt usikker på om snøsmeltingen har pågått lenge nok til at det er mulig å bestige Store Knutholstind uten sikringsutstyr. Noen av dere som har erfaringer med tidligere turer el.?

Takk for svar!

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er nok ikke mye snø i flanken opp mot Knutsholstind i den perioden, sikringsutstyr er uansett unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var på store Knutsholstind 5. juli 1997, og dengang gikk vi litt på snø i Svartdalen, men den var fast og fin å gå på. Fra Svartdalen gikk vi på skrå mot skaret mellom store og vesle Knutsholstind ved å følge den tydelige grusrenna opp. Her måtte vi krysse et par småbratte snøfonner som ikke ga oss noe problem. Vel oppe på ryggen var det tørt, og sørryggen opp til topps var en fryd å klyve/klatre opp. Vi hadde ikke noe sikringsutstyr, og folk som liker seg i høyden burde ikke trenge det under fine forhold. Ned igjen gikk vi stort sett samme vei.

Det lå noen snøflekker igjen i vestflanken på store Knutsholstind, og hvorvidt disse lå "i veien" for den delvis vardete ruta opp fra Svartdalen, som er en alternativ rute, vet jeg ikke. Vi fant aldri den veien (uten at vi undersøkte så veldig nøye), og dessuten hørtes sørryggen mer spennende ut og ikke minst så den tørrere ut.

Sist vinter var det jo lite snø i området, så det bør ikke være noe problem å bestige store Knutsholstind i den perioden dere ønsker, men det kan jo været fort gjøre noe med...

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og særlig ned igjen er snøen en kjempefordel. Du sparer knærne en god del ved å rutsje ned fonnene. Men aketurene bør så absolutt være kontrollerte ja!

Når det gjelder ruta opp til Knutsholstind, ligger det ofte igjen en lang fonn fra enden av Svartdalen og ned mot Gjendebu. Den har vi benyttet et par ganger og er passe bratt til at man kan stå på støvlene å surfe ned. Da vi var der tidlig i juli 1997 var den fonna fin og lang. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Bitihorn i går, og det begynner å svartne til i Jotunheimen for alvor nå. Topper som Torfinnstind så helt kurant ut. Snøen som lå var også helt fast og fin.

I større høyder har det nok kommet litt nysnø, og den er gjerne blaut, men jeg tror jeg har ordene i behold hvis jeg sier at snøsmeltingen ikke ligger noe etter normalen nå, snarere tvert i mot. Det så lenge annerledes ut i slutten av mai, men det har vært en lang periode med varm luft i høyden og mye av snøen var forholdsvis ny og forsvarsløs snø fra den fuktige mai måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Jeg er klar for årets fottursesong i Jotunheimen! :D Jeg har sett frem til den lenge nå... Vi får bare håpe at ikke sommeren blir så varm at breene våre fortsetter å minke. Breer er et fantastisk element i den ellers så storslåtte naturen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.