Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruktbil: 2 seter


mortwe

Anbefalte innlegg

Jeg skal skifte ut Mondeo'en. På tide! Mer upraktisk bil for mitt bruk skal man lete lenge etter. Som svært fiskeinteressert og middels interessert i ski/turer/jakt etc. så har jeg behov for en bil med bedre lastekapasitet og høyere bakkeklaring. Men på den annen side så er jo sikkert 90 % av kjørte kilometer på landeveg så det er viktig at ny (brukt) bil ikke sluker for mye drivstoff og ellers har gode kjøreegenskaper. Hadde mer eller mindre bestemt meg for en Subaru Forester, men så har jeg egentlig ikke bruk for 5 seter så jeg skal ha meg en 2 seter. Forresteren finnes, meg bekjent ikke som 2 seter. Får både mer for pengene og mer plass med en varebil.

Men hvilken bil.....? Er det noen som kan anbefale en bil med 2 seter, god bakkeklaring, 4x4 og som ellers har brukbare kjøreegenskaper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toyota Landcruiser. Hadde en slik 2 seter før, super bil men ble for dyr for meg pga huskjøp.

Men den er jo dyr i utgangspunket, med mindre du tar en som begynner bli noen år.

Andre i den klasse er jo Mercedes CL, Mitsibishi Pajero, Land Rover Discovery. Me de er jo dyre alle sammen. Kombinasjonen bra på vei og bra i terreng er vel Landcruiser og Discovery regnet som de beste.

Ellers er det ikke all verden av "SUV's" av mellomklasse størrelse som innfrir grønne skilter.

Er vel Huyndai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Suzuki XL7(selges ikke ny lenger men ganske billig brukt, dog litt usikker på hva restverdi blir på den om et par år), Også solgt mange Ssangyong Rexton med grønne skilt(har vel fått helt greie kritikker).

Som 2 seter har de fleste fin lasteplass men en 5 seter av slike biler har ofte en del mindre bagasjeplass enn stasjonsvogner i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo nevnt noen merker ovenfor her. Kan jo også legge til Citroen C-crosser og peugeot 4007 som er like outlanderen(men koster 100000 mer...)

Jeg hadde de samme kriteriene som du har nevnt da jeg skulle kjøpe meg bil for ett års tid siden. Jeg endte opp med en Outlander og er godt fornøyd med den. En skal selvfølgelig være klar over at det er en SUV, og ikke en Jeep, men til mitt bruk fungerer den bra. Firhjulstrekk, og litt høyere enn en personbil.

Ellers finnes det jo også en peugeot partner, som jo er en ren kassebil, med firhjulstrekk, som også er litt høyere enn vanlig partner. Jeg tror denne heter dangel 4x4.

Suzuki Grand Vitara /XL7 er jo også ett bra alternativ.

men dette kommer jo litt an på hvor mye du har tenkt å legge i av penger, om du skal ha ny eller brukt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fremdeles noen få Subaru Legacy og Outback igjen med grønne skilter, men om du først skal ha grønne skilter (på biler som egentlig er 5 - setere) er det vel mest intressant med biler som ikke er over 10 år gamle, siden disse prismessig vil koste omtrent det samme som 5 setere siden omregistrering er gratis?

Gamle Subaru Pickuper er jo også stabile kjøretøy så lenge de er rustfrie, slipper elektronikkproblemtikk, og kommer fram der de fleste av dagens Suver til 40 ganger prisen for lengst har gitt oppBåde Toyota Rav 4 og Honda CrV i første generasjon ble også solgt som 2 setere med noe forhøyet tak.

Posten har jo faset ut noen Renault Kangooer med 4wd, men såvidt jeg husker fra mine 5 år som sommervikar så er de best på korte turer nær verksteder Ellers er jo Subaru Domingo en artig liten krabat, http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL/MAKE=810&CAR_MODEL=3067 mulig den stryker på komfortkrav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Mondeo tidligere og den har veldig dårlig bakkeklaring, men trenger du egentlig så veldig god bakkeklaring som de en suv gir? De fleste veier som er åpne for bilkjøring så er det mer enn godt nok med en vanlig bil med noenlunde god klaring. Min erfaring er at med en bil som har normalt god bakkeklaring så får du en bil som er betydelig bedre å kjøre langt med og som bruker mye mindre drivstoff.

Hva med noe sånt? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20607159

Dette er en bil som er god på vinterføre og har god bakkeklaring og bruker lite diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er behovet for bakkeklaring og 4x4 begrenset, men om vinteren er 4x4 greit og de siste to sommerene har jeg kjørt i stykker to eksosanlegg på laksefiske (DER er vegene dårlige!) så jeg har absolutt behov for litt bedre off road egenskaper. Ulepmen er selvsagt større drivstofforbruk og dårligere kjøreegenskaper.

Skal se på en Suzuki Grand Vitara i dag.

Og baksete, hva f... skal man med det? Hvis man ikke har barn så behøver man det aldri! Takke meg til den ekstra plassen som en 2 seter gir:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ssangyoung - Rodius....

Fåes som 2 og 3 seter med grønne skilter...

Motor, girkasse og understell fra Mercedes....

http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL/MAKE=7190&CAR_MODEL=8173

Den har jo ikke de voldsomme offroad egenskapene da..

Men kjøreegenskapene er derimot mye bedre enn på enn standard SUV...

Jeg vurderer sterkt denne når jeg skal skifte bil nå. Men vi må ha en bedre plan på når vi skal ha neste unge først... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Grand Vitara du! Anbefales.

Kjøpte min like før jul, og er storfornøyd. Hivde på en skibox, stort hundebur helt bakerst, og likevell god plass til utstyr mellom buret og skilleveggen. Lite tull er det vistnok på disse også. Det eneste en må være litt obs på, er at dynamo og AC-reimer byttes jevnlig. Dersom disse ryker, baller de seg i register-reima, og kan medføre havari. (Diesel versjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at et merke som Ssangyong blir nevnt i samme åndedrag som Audi. Sikkert ikke alle som bryr seg om forskjellen, men det koker kanskje ned til om ens Rolex er laget i Korea eller ikke. Slike verdioppfatninger blir selvfølgelig opp til trådstarteren.

Denne siden gir relativt objektive vurderinger av mange bilmodeller:

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har erfaringer med en Suzuki XL7? Synes disse ser fine ut, ihvertfall prisen. Men er det slik at den ikke produseres mer?

Suzukiene er laget for små mennesker.. Til og med Grand Vitara har elendig plass (til mine 199 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har erfaringer med en Suzuki XL7? Synes disse ser fine ut, ihvertfall prisen. Men er det slik at den ikke produseres mer?

En kompis har den og er veldig fornøyd til sitt bruk. Litt høy 4x4 til å komme seg på hytta samt bra plass bak til bikkje og utstyr. Gikk greit med 2 pers og 2 bikkjer samt ally kano og oppakning i den i fjor.

Dog er det jo litt begrenset justeringsmulighet på setene i den pga skillevegg.

Er man lang så får man enten mye vinkel i beina eller veldig rett rygg. Mange har endret litt på vinkel til skillevegg for å få lit bedre plas, dog er det vel ikke lov.

Er selv 187cm og det er på grensa hva som er ok. Føler jeg blir sittende litt rett i ryggen. KOmpis er 178 og han synes det er helt fint.

Den har som du sier gått ut av produksjon.

Det kan jo da skje 2 ting.

1. det kommer en ny versjon, som ikke nødvendigvis heter helt det samme, som gjør at bruktprisene på den gamle versjon detter en del.

2. Det kommer ikke no nytt alternativ som gjør at prisene vil holde seg bra siden man ikke får tak i tlsvarende lenger.

(Det finnes en nyere versjon allerede men den finnes ikke i Norge. Den finnes primært i USA. Har en stor V6 bensinmotor og er vel heller ikke noe alternativ til gammel modell med 2 seter og diesel. Den koster ca 165.000 i USA. Da kan man røff gange med 3 for å vite hva pris ville blitt her. Tett opp til 500.000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har den og er veldig fornøyd til sitt bruk. Litt høy 4x4 til å komme seg på hytta samt bra plass bak til bikkje og utstyr. Gikk greit med 2 pers og 2 bikkjer samt ally kano og oppakning i den i fjor.

Dog er det jo litt begrenset justeringsmulighet på setene i den pga skillevegg.

Er man lang så får man enten mye vinkel i beina eller veldig rett rygg. Mange har endret litt på vinkel til skillevegg for å få lit bedre plas, dog er det vel ikke lov.

Er selv 187cm og det er på grensa hva som er ok. Føler jeg blir sittende litt rett i ryggen. KOmpis er 178 og han synes det er helt fint.

Den har som du sier gått ut av produksjon.

Det kan jo da skje 2 ting.

1. det kommer en ny versjon, som ikke nødvendigvis heter helt det samme, som gjør at bruktprisene på den gamle versjon detter en del.

2. Det kommer ikke no nytt alternativ som gjør at prisene vil holde seg bra siden man ikke får tak i tlsvarende lenger.

(Det finnes en nyere versjon allerede men den finnes ikke i Norge. Den finnes primært i USA. Har en stor V6 bensinmotor og er vel heller ikke noe alternativ til gammel modell med 2 seter og diesel. Den koster ca 165.000 i USA. Da kan man røff gange med 3 for å vite hva pris ville blitt her. Tett opp til 500.000)

Takker for godt svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.