Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - MSR Asgard


maaloy

Anbefalte innlegg

HEYHEY!!

Har fått muligheten til å kjøpe et nytt og ubrukt MSR Asgard og tilhørende footprint til kr 3000..

Noen her inne som kan si noe om teltet??

Har lest litt rundt på nettet og finner en del amerikanske "tester", men vil gjerne høre meninger fra noen her i landet som har erfaringer/synspunkter?

Er det bare å løp og kjøp eller burde man se seg om etter et annet telt??

Her er link til teltet, produsentens hjemmeside:

http://cascadedesigns.com/msr/tents/expedition-tents/asgard/product

Ha en strålende kveld!!

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant utforming, og ser ut til å ha lav vekt i forhold til størrelse. Har inntrykk av at det benyttes lite

amerikanske telt her på berget, så det er kanskje verdt et forsøk å registrere seg på et amerikansk forum, og spørre der? (f.eks summitpost).

Teltet er forresten testet i "villmarksliv", testen ligger på nett: http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000044.pdf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk, skal registrere meg der med en gang. Blir spennende å høre hva de sier på andre siden av dammen!!

Andre US-forum som er bra?? Men vil fortsatt høre hva folk her hjemme har å si :)

Sportsnett.no selger teltet for kr 6999. Får positiv omtale der, men alle butikker må vel skrive positivt om produktene de selger?!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette teltet og synes det er et bra telt. Det er enkelt å sette opp, selvstående og vindstabilt. Veldig lett i forhold til størrelsen! Inngang og fortelt på begge sider gjør teltet veldig anvendelig. Innvendingen jeg har er at man setter opp innerteltet først og så klipser på ytterduken. Det gjør at det er best å sette opp teltet når det er oppholdsvær - det kan man ikke alltid velge selv...

Har ikke prøvd å sette opp teltet i sterk vind, hører veldig gjerne om det er noen som har erfaringer og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette teltet ventilasjon? Viss ikkje så har ein eit problem på vinteren.

Det er ikke ventilasjonsluker ut gjennom ytterteltet, om det er det du mener. Det er mesh duk på åpningene på begge sider av innerteltet, og så må man lufte gjennom forteltet på begge sider. det er vel slik det ofte er på telt som skal tåle mye vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke si det er noen fordel å lufte i glippe mellom innertelt og yttertelt om vinteren.

Lett at vind kommer til og det kan bli mye trekk evt snø som driver inn mellom inner og yttertelt. Snør det mye så blir jo lufting tettet igjen.

Blir jo fort fuktig inne i teltet og om vinteren når luft ikke kan trekke ut av en ventil eller noe litt oppå teltet. Ikke noe fordel at innertelt settes opp først i mye vind og/eller nedbør.

Kunne alikvel tenke meg en slik type telt (us-type) selv men da til sommerbruk. Fint å bare ha oppe innertelt å sove i på varme dager og null nedbør. Evt ha det under en oppspent duk.

Ved nedbør spenne opp duk først og så telt under.

Er med tanke på camp i marka og lavlandet.

Skal du bare bruke det vår-sommer-høst og ikke for vindutsatt er det nok et bra kjøp.

Er dog ikke sikker på om jeg ville brukt det om vinteren.

Foretrekker telt/lavvu med stormklaffer og luker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, her kommer synspunktene på rad og rekke :) kanskje ikkje så positive som eg hadde håpa på menmen :)

Stussa litt på ventilasjonen eg og siden det ikke er noen luker/åpninger etc.

Har funne noen tråder på utenlandske forum, der kommer det frem at d ikke er noe problem utover det som er vanlig med kondens i telt.. Der er folk som eier/har prøvd teltet storfornøyd..

Rart hvis et telt som koster 7000-8000 kr skal vise seg å være "ubrukelig"!! Det blir fremstilt som et ekspedisjons telt som tåler, masse snø/regn, sterk vind osv.. Sportsnett.no skriver jo veldig positivt om det. Må jo ligge noe sannhet i det de skriver?

Blir nok et kjøpt her siden jeg får det for 3000 kr inkl footprint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd teltet i skikkelig drittvær - ennå. Men om det er ventet drittvær vil jeg ikke nøle med å ta med meg MSR Asgard som overnattingsplass, jeg gleder meg til å teste under dårlige forhold.

Jeg har overnattet i teltet ca 12 netter og synes det er et veldig greit og enkelt telt å ha med å gjøre. Det har god plass, veier lite, er selvstående og enkelt å sette opp. Jeg har det med å trene på å bruke utstyret jeg kjøper og har testet en del på hvor kort tid det tar å sette opp. Svaret er at det går ganske kjapt, selv om man gjør det alene. Er man to er det veldig kjapt.

Det er riktig som er kommentert her ovenfor at det kan stilles et spørsmålstegn ved ventilasjonen. Om det er tåke, vindstille og regn vil det helt sikkert være behov for å lufte ved å ha deler av inngangen åpen, ellers blir det nok klamt inne i teltet. Om det blåser skikkelig løser det seg av seg selv.

De fleste som har overnattet en del i telt vil si at de klarer seg ganske greit, man finner sin egen vei rundt de "problemene" man har med det enkelte teltet. Mange veldig dyre og fine telt har dårlig ventilasjon om man ikke trikser litt.

Til den prisen du nevner mener jeg dette er et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er fremdeles fornøyd med mitt MSR Asgard, det har fortsatt å fungere bra for meg.

Jeg har også vært i kontakt med Sportsnett som har konkrete erfaringer med MSR Asgard teltet:

Asgard teltet, som andre kuppeltelt har ikke stormmatter og gir derfor god luft sirkulasjon. Det gir mye mindre kondens og bedre luftsirkulasjon enn tradisjonelle tunneltelt. Under spesielle forhold kan man åpne glidelåsen øverst i forteltet også for ekstra god utlufting.

Konstruksjonen på disse teltene, stengene krysser hverandre på flere steder, gjør at de tåler mye mer vind.

I ekstereme tilfeller med storm eller orkan bør man skuffe snø inntil ytterduken. Om vinteren bør man ikke slå opp telt på steder som er utsatt for vind, rygger, forhøyninger, åpne sletter etc. Det er stort sett bare i Norge man produserer telt med stormatter, hverken Hilleberg, The North Face, Eureka eller MSR har dette.

Grunnen er som nevnt problemer med kondens.

På en tur i fjor vinter på Svalbard på langs brukte vi MSR Asgard, Hilleberg Terra og HelSport Svalbard m/stormmatter. På HelSport Svalbard ble problemet med kondens så stort at dunsoveposene ble våte. Det endte med at mange netter måtte tilbringes i de 2 andre teltene.

Dette støtter jo opp under at teltet er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Hei! Vet at dette er en kjempegammel tråd, og at teltet ikke lenger produseres. Jeg ser etter noen som ønsker å selge sitt MSR Asgard telt. Jeg har selv dette teltet men har klart å ødelegge ytterteltet ved et uhell. Teltet har sentimental verdi for meg, og jeg vil heller erstatte ytterteltet enn å kjøpe en nyere modell :). Gjerne svar på denne tråden dersom du har et telt av denne modellen liggende som du ønsker å selge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.