Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskars: Øks


Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Hei!

Etter at jeg kjøpte "Jegerøks" fra Granfors har jeg ikke tatt med andre økser på tur. 48 cm skaft / 900g er både lengre og tyngre enn Fiskars, men både stålkvaliteten og følelsen av å ha skikkelig redskap i hånda veier opp dette i lange baner!

EirikW

Er ikke den litt for stor/tung til turbruk ?

Tror jeg kommer til å gå for fiskars X7 : http://nor-no.fiskars.com/Produkter/Vedhaandtering/OEkser/121420-X7-Fritidsoeks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men gidder ikke å lage ny tråd for denne lille saken her.

Den Barnel øksa de selger på Intersport til 199, er den noe tess?

Fikk min til bursdag for 7 måneder siden og har ennå ikke fått brukt den, bladet er skikkelig rundt og slipesteinen våres er for bløt til å få fiksa den. Vurderer å gi den bort skjønner dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har prøvd ei husquarna øks i passe turstørrelse. Dette er absolutt en av de bedre småøksene jeg har vært borti. Og det beste er at de er halv pris av granfors øskene ;) og bedre etter min mening

Så er det bare å prøve å finne noen som har. Kan sikkert bestilles hos noen som driver med motorsager etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En øks trenger nødvendigvis ikke være en øks".

Økser er som oftest laget for et spesielt formål. Det finnes økser for felleing av trær, kløyving av ved og kløyving av ekstra gjenstridig ved.

Vi kjenner også typer som Stridsøks, skarpretterøks, kjøttøks, ("Pappa hva skal du med den digre kjøttøk . . . .?), brannøks, lafteøks, isøks osv, osv.

Alle økser er utformet og tilpasset et spesielt formål og de er skjelden egnet til noe annet.

Mange turøkser er laget som en slags "hybrid" øks i et forsøk på å dekke flere behov. Dette er skjelden særlig vellykket etter min mening.

Et eksempel en noen av Fiskars sine turøkser. De er enten for korte i skaftet, feil vekt på hodet eller slipt som en fell-øks. (Smalt hode fra eggen og bakover.) I de aller fleste tilfellene så brukes en turøks til å hugge ved med. Kapping av tynne stammer eller greiner og da er en kløyveøks absolutt best. Den bør altså ha et hode som ikke er for smalt fra eggen og bakover. Er den for smal så går den bar inn i kubben og setter seg fast. Den bør også ha en vekt på hodet og en lengde på skaftet som passer sammen slik at den får god ballanse. Den skal ikke kjennes for tung eller for lett i hodet når du holder den i skaftet.

Det selges noen økser som kalles "husholdningsøks". Ofte et godt eksempel på en øks som er utformet slik jeg ønsker en øks skal være til turbruk, bortsett fra at de ofte er litt for store. Men det finnes turøkser som er utformet etter samme prinsippet som en husholdningsøks.

Her er noen eksempler på forskjellige øksetyper og noen turøkser jeg har prøvd. Hva jeg synes om de forskjellige turøksene er angitt med + eller -.

post-4379-133474777815_thumb.jpg

post-4379-133474777816_thumb.jpg

post-4379-133474777818_thumb.jpg

post-4379-133474777831_thumb.jpg

post-4379-133474777834_thumb.jpg

post-4379-133474777836_thumb.jpg

post-4379-133474777839_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den øksa er jo bare brukanes til kvist.sammekniven er jo bedre.fortgjort og hogge seg med en så liten øks også.til og klyve ved med er den ubrukelig,da må du opp på fiskars 1000 eller 1100.er du ikke mann nok til og bare en øks på et kilo i sekken får og få skikkelig bål kan du holde deg hjemme og fyre i peisen med ferdig oppkappa ved fra rema 1000. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jag är väldig förnöjd med finsk Roselli's vandringyxa, "piilukirves". Hade tänkt också på Granfors yxor, men syns att Roselli's yxa passar mej bättre. Oh den är mycket vackrare :D

Yxan har en kortare modell också, men anbefaler den 10cm längre versionen. Man får mycket mera kraft och vikten/längden är bara lite extra.

Info på svenska (finns på engelska, tyska, etc.):

http://www.roselli.fi/1/sve/products/RP.html

http://www.roselli.fi/archive/images/Axe_5.jpg

Granfors lilla skogsyxa vs. Roselli Long axe (på engelska):

http://www.oldjimbo.com/Outdoors-Magazine/Gransfors-Bruks-Small-Forest-Axe.pdf

Survival forum:

http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=110602

Hilsen,

Niklas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gränsfors økser har allerede blitt nevnt, men ikke modellen "villmarksøksa".

Jeg har denne og er meeeeget fornøyd.

Ett førsteklasses håndtverk i passe størrelse.

Skaftet er 35 cm og vekta 600 gram

Brukte denne øksa bl.a. på podens klassetur og leverte ved till storbålet i tre dager uten problems!

(Der skal det jo varmes, grilles og pyres 24/7)

Elsker denne lille arbeidshesten :D

Alltid med på tur.

Den gamle 9" Strømengen er pensjonert till fordel for denne øksa

som komplement till Fällkniven F1.

Du kan si hva du vill om svenskefaan, men økser og kniver (og telt) er de bra på!

post-830-133474777906_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til den som ikke har med øks og vil kløve, er å sage gjennom halvparten av stokken deretter sette stokken på skrå mot en stubbe og så hoppe/sparke så den brekker i to.

den pleier som regel og kløve seg da, så fortsetter man videre oppover stammen slik, tar tid men det funker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg tak i Husqvarna øks. Til den nette sum av 295kr (egg beskytter inkl) fikk jeg denne håndsmidde øksen, Made in sweden som det så fint står på øksehodet. Veldig god ballanse og ett håndtak som passer meg godt. Vekt en plass mellom 800 og 900gram Har bare badevekt. Det hang 2 på hylla i butikken, jeg tok den som hadde rettest egg. Den andre var veldig skeivt og bølgete slipt så den hadde vært mere jobb å sette opp.

Her er en test http://woodtrekker.blogspot.com/2011/08/husqvarna-hatchet-2011-model-review.html

post-8329-133474778075_thumb.jpg

post-8329-133474778077_thumb.jpg

post-8329-133474778081_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg vil også slå et slag for Gränsfors, håndlaget i Sverige av smeder man faktisk kan uttale navnet på, pluss 20 års garanti.

IMG_0410.jpg

øverst til nederst:

liten skogsøks, 50cm, 920g

villmarksøks, 35cm , 660g

miniøks, 27cm, 330g

vekt er uten eggbeskyttelse.

Gränsfors har mange, mange flere modeller, men disse er mine og synes de passer godt som turøkser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.