Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur


Estenpåtur

Anbefalte innlegg

Samboern min og jeg har planer om en tur til Anarjokka nasjonalpark. Vi har tenkt til å være på tur i ca 20 dager. Starter påskeuka. Vi har ikke så lyst til å gå i skuterspor eller å bli forstyrra av skutere, er dette mulig i disse trakter?

Hvordan er terrenget i dette området? og finnes det noen oversiktskart 1:100.000 for dette området?

Tenkte å parkere et sted mellom Karasjok og Kautokeino, og gå fra der. Men hvor er det beste utgangspunktet?

Har planlagt å ha med pulk, men hvordan er det å trekke pulk i dette området?

Og til slutt, er det noen som veit om noen hinsides bra fiskevann i Anarjokka? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
Anarjokka er vinterbeite for flere sidaer. Så det er nok noen reinflokker der inne i begynnelsen av april. Og er det rein så er det scooterspor og scooterkjøring. Så hvis scooter er synonymt med ødelagt tur da finner du deg et annet turområde.

Sidaene starter reinflyttingen som regel i midten av April, og passerer Iesjavre ved utgangen av måneden/begynnelsen av mai.

Det er nok ikke bare samer som lager støy i området, da det går en åpen løype fra Sousjavre og et ganske drøyt stykke innover.

Scooterløypene stenger i begynnelsen av mai. Etter regelen riktignok 1, mai om jeg ikke tar feil, men det er vanlig at sesongen utvides med noen dager om det er føre til det. Da ligger det fortsatt snø nok til å gå på ski der, men Sousjavre kan være sørpete med en del overvann.

Vær også jævlig forsiktig med isbroer over de store elvene, særlig Karasjohka og Iesjohka. Om de knekker havner du under isen medstrøms, og kommer ikke frem før vårløsningen.

Jeg tror jeg ville startet fra finsk side ved Hætta. Uansett ville jeg ikke gått inn når det er snøfritt, da det er ekstremt bløtt og myrete store deler av strekningen innover i Norge.

Et alternativ kan også, når det først er scootertrafikk inn der, være å ordne seg skyss til øvre Anarjohka med noen, på den åpne løypa, og deretter velge en egendefinert trase. Et tips kan jo være Anarjohka-Iesjavre og deretter krysse Iesjavre og gå til Joatka i Stilla, hvor dere får noen til å hente dere, og kjøre dere til Alta. Vær imidlertid obs på at bommen opp til Øvre Stilla stenges så lenge reinflyttingen pågår. Den turen er lang, men utrolig fin på våren.

Pulk burde gå fint. Det er selvsagt en og annen småbjørk, men ikke så kupert.

Herr D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidaene starter reinflyttingen som regel i midten av April, og passerer Iesjavre ved utgangen av måneden/begynnelsen av mai.

Det er nok ikke bare samer som lager støy i området.

Herr D

Estenpåtur spør om Anarjohka nasjonalpark og der går det ikke scooterløyper. Det er kun reindriftssamer som har lov til å kjøre der inne. Og siden de ikke trenger å følge lovlige løyper så trenger de heller ikke å tenke på når løypene stenges. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estenpåtur spør om Anarjohka nasjonalpark og der går det ikke scooterløyper. Det er kun reindriftssamer som har lov til å kjøre der inne. Og siden de ikke trenger å følge lovlige løyper så trenger de heller ikke å tenke på når løypene stenges. :lol:

Flytteleien følger i stor grad scootertraseen. Undertegnede har vært med på reinflyttingen ett år (og nei, jeg er ikke same). jeg husker ikke hvor langt inn scooterløypen går, men det er nok sikkert riktig som du sier.

By the way, så var det bare et forslag til hvordan man enkelt kan komme seg dit. og etter min mening er Hætta i Finland eller å følge scooterløypa fra Sousjavre mot Iesjohka og videre deretter, et alternativ. Om jge ikke husker feil er det fem-seks mil inn til nasjonalparken fra Sousjavre. Med mindre du er en selvplager av rang så følger du traseen og kommer deg fortest mulig til nasjonalparken som er målet. Prisen du betaler er selvsagt at du må tåle å møte en og annen scooter/ reinsame inn dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er nå et stort område, så om vi møter noen scootere så er ikke det værdens undergang..Vi har god tid på oss og kommer til å få dager uten at vi møter folk :)

Takk for tips, men merker jo nå at jeg ikke er så flink til å bruke fjellforum.. Har funet ut av vi går fra Jergul, inn mot Anarjokkha. Blir en flott tur tror jeg. Mat er tørket, pulk og isborr blir klart i morra og kart er kjøpt inn, ble 7 stk 1:50 000 kart, men det får så være:)

Detta blir tre bra uker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.