Gå til innhold
  • Bli medlem

Klovner


Marmolejo

Anbefalte innlegg

Uff, den traff virkelig hardt under beltestedet Marmelejo (jeg har en signalrød og en lyseblå goretex).

Men jeg er ikke den som illegalt roter rundt i grenseområdene mellom Argentina og Chile eller i Kaukasus, så jeg trenger derfor ingen kamuflasje :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg var på forelesning i eit av dei største auditoria på NTNU Gløshaugen idag. Det var ei kjedelig forelesing.

Kva gjer ein så på kjedelige forelesingar? Jo, ein kikker seg rundt. Det er jo ingenting som er så spennande som rare menneske, og når dei no sit der og ikkje kjem nokon stad... Auga mine fór over eit hav av brunt, svart, beige, jordgrønt. Og eg talde vel omlag 3 gensarar i noko som kunne nærme seg en tydelig farge, nemleg raudt. Dessutan var det ein kis med tilbakegreidd hår og rosa topphue. Sjølv sat eg med mørkeblå devoldtrøye, og den brunbeige Norrønajakka om livet. Det er noko av det kjedeligaste eg har sett på lenge. Eg trur ikkje nødvendigvis det hadde vore noko betre om alle sat i assortert farga Norrøna Lofoten heildressar, men litt farge hadde ikkje skada!

Kvifor skal det være noko verre om ein vel å kle seg litt fargerikt i fjellet, som du så treffande definerer som ein stolheis på Geilo...? Klede frå i åra som har vore kjem i alle kommande år til å sjå rare ut, heilt til dei er gamle nok til å verte relansert; først som vintage og så som "klassisk snitt". Berre sjå på alle anorakkmodellane som har komme frå Norrøna dei siste åra?

Forøvrig kan eg love deg at Morten banner og steiker om du er med han på tur i grøn jakke... Det gjer seg ikkje akkurat på bilete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor lite støtte det var å få i kampen mot motepresset i heiskøen og i disse bladene som vi kjøper. Men det er greit nok det. Folk må gjerne kjøpe stadig nye kolleksjoner - og så måtte kjøpe også neste års kolleksjoner for ikke å se fullstendig "2010" ut neste sesong. ;)

Men... Hvor lenge har bomullsanorakken vært å få i rød da? Når sterke farger er blitt ut og duse farger in, hva sier man da? At her kommer de brunkledde moteklovnene?

Ja. ;) Eller kanskje heller:

Vær litt fornuftige folkens: kjøp heller klær som dere vil ønske å bruke i mange, mange år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, den traff virkelig hardt under beltestedet Marmelejo (jeg har en signalrød og en lyseblå goretex).

Men jeg er ikke den som illegalt roter rundt i grenseområdene mellom Argentina og Chile eller i Kaukasus, så jeg trenger derfor ingen kamuflasje ;)

Med all mulig respekt er det ikke mye siste skrik over fjellklærne som du bruker. :D Du kan trygt bruke dem i mange år fremover. En nokså ren signalrød goretexjakke uten fancye detaljer er verken egnet til å bli totalt passé med det første, eller til å tiltrekke anerkjennede nikk i heiskøen/på afterski'n. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begynnelesen av 80-tallet tror jeg det var, var det en peiode "in" med gule goretexjakker her i Tromsø. Men å gå med disse forpliktet, jo mer slitt og skitten, jo høyere status.

Jeg har heldigvis vokst fra å la meg påvirke så mye av motepresset, men har merket det igjen de siste ukene i forbindelse med innkjøp av helt nytt telemarkutstyr. I den forbindelse har jeg surfet litt på Fri Flys sitt forum, og kom tilfeldigvis over en tråd som veldig presist tar opp mote i forhold til gruppe, idoler og massemedia. Det er lenge siden jeg har flirt så godt, men føler meg også litt truffet, siden jeg for første gang har kjøpt meg skihjelm, noe som også blir kommentert. Ett er i hvert fall sikkert, det er håp for ungdommen, som klarer godt å uttrykke seg, selv om jeg har litt problemer med å henge med i terminologien innimellom.

Jeg er muligens den eneste som møter opp med buksa nedi støvla pga jeg ikke har de vide tøffe buksene som går utenpå støvla :-)

Link: Er det "in" med buksen opp i støvlene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begynnelesen av 80-tallet tror jeg det var, var det en peiode "in" med gule goretexjakker her i Tromsø. Men å gå med disse forpliktet, jo mer slitt og skitten, jo høyere status.

Jeg husker godt de der gule gore-tex klærne. Jeg bruker goretexklærne som byklær i 5-10 år før jeg tar de med på tur. Så jeg håper for all del at det med slitt og skitten fremdeles gjelder? Eller? Har nemlig en 6 år gammel Marmot-jakke som snart er klar for fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he.

Bildene de diskuterer får typen på forsiden av UTE til å se ut som han går i kamodress. (Se siste nr av Fri Flyt) Skulle gjerne kalt dem klovner, men selv med t-skjorter nedenfor knærne, bukseseler som ALLTID henger løst nede, og sægg til kneskålene, kjører de kjo ræva av oss alle sammen, så da spørs det om det ikke er "klovnene" som ler best. :)

Ungdommen i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begynnelesen av 80-tallet tror jeg det var, var det en peiode "in" med gule goretexjakker her i Tromsø.

Husker at Sway (Espen Lind) i en periode iførte seg noen svært fargerike klær, da jeg bodde i Tromsø. Støtte på ham ved flere anledninger i Storgata rundt 1995 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et paradoks at de som mener at man ikke skal være opptatt av hva man har på seg når man er i fjellet (les: siste vræl, eller skrik som noen kaller det..), er opptatt av hva andre faktisk har på seg på fjellet? Jeg lurer på hvor terskelen deres ligger for a) egen bekledning, og B) andres bekledning. Er det avviket ut fra en selv som gjør at man "reagerer"?

Hvor ble det at "ja til et fargerikt fellesskap"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er prisverdig at noen setter et stort spørsmålstegn ved dagens utstyrshysteri hva friluftsliv angår. Mitt ideal er det enkle friluftslivet. Det som styrer mitt valg av klær og utstyr er behovene i forhold til mine friluftsaktiviteter. At mote har fått et slikt innpass i denne delen av vårt samfunnsliv, liker jeg dårlig. Jeg synes det strider mot meningen med friluftslivet. Når jeg leser blader som f.eks. Villmarksliv og Fjell og vidde, forstår jeg jo at vi friluftsfolk har blitt ei ettertraktet målgruppe for utstyrskremmerne. Men like fullt er 95% av det de tilbyr helt unødvendig for å drive et fullverdig friluftsliv. Hva slags farger og fasong på buksa folk måtte foretrekke er knekkende likegyldig. Jeg er oppdratt til at klær og utstyr skal slites ut før du kjøper nytt, riktignok til mine barns fortvilelse. Men jeg mener det er en riktig holdning. Å kjøpe nye, dyre klær og utstyr bare fordi det har kommet en ny modell, er forkastelig. Husk at både Nansen og Johansen greide seg godt i isødet med datidens utstyr under forhold ingen av oss får oppleve. Kanskje framskrittet ikke har vært så stort, men at brukerne har blitt mer pinglete? Gi heller pengene til et godt formål. Haiti anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er prisverdig at noen setter et stort spørsmålstegn ved dagens utstyrshysteri hva friluftsliv angår. Mitt ideal er det enkle friluftslivet. Det som styrer mitt valg av klær og utstyr er behovene i forhold til mine friluftsaktiviteter. At mote har fått et slikt innpass i denne delen av vårt samfunnsliv, liker jeg dårlig. Jeg synes det strider mot meningen med friluftslivet. Når jeg leser blader som f.eks. Villmarksliv og Fjell og vidde, forstår jeg jo at vi friluftsfolk har blitt ei ettertraktet målgruppe for utstyrskremmerne. Men like fullt er 95% av det de tilbyr helt unødvendig for å drive et fullverdig friluftsliv. Hva slags farger og fasong på buksa folk måtte foretrekke er knekkende likegyldig. Jeg er oppdratt til at klær og utstyr skal slites ut før du kjøper nytt, riktignok til mine barns fortvilelse. Men jeg mener det er en riktig holdning. Å kjøpe nye, dyre klær og utstyr bare fordi det har kommet en ny modell, er forkastelig. Husk at både Nansen og Johansen greide seg godt i isødet med datidens utstyr under forhold ingen av oss får oppleve. Kanskje framskrittet ikke har vært så stort, men at brukerne har blitt mer pinglete? Gi heller pengene til et godt formål. Haiti anbefales.

Støttes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at både Nansen og Johansen greide seg godt i isødet med datidens utstyr

Det er vel ikke helt sant. De holdt jo nesten på å fryse ihjel flere ganger, og Nansen ble så traumatisert at han aldri mer satte sine føtter i et par ski for resten av sitt liv. Det er sant at de klarte å overleve med datidens utstyr, men hadde de hatt moderne gore-tex ville de overlevd med større margin pluss de ville hatt komfort og turen ville blitt mye hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del ganger her på forumet om folk som spør etter tips til klær de kan bruke i fjellet men også kan bruke til daglig. Det er en fornuftig tanke, jeg gjør det selv så lenge de er rene. Men det er en farlig kombinasjon. Her på forumet risikerer en å bli hengt ut for å sprade rundt i byen med overkill klær for å vise seg fram. Ikke nok med det, du burde heller kjøpt noe enklere og gitt penger til Haiti!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt sant. De holdt jo nesten på å fryse ihjel flere ganger, og Nansen ble så traumatisert at han aldri mer satte sine føtter i et par ski for resten av sitt liv. Det er sant at de klarte å overleve med datidens utstyr, men hadde de hatt moderne gore-tex ville de overlevd med større margin pluss de ville hatt komfort og turen ville blitt mye hyggeligere.

Tviler på at det er Gore-texen som ville utgjort forskjellen. Lettere sleder, bedre ski, telt osv, ja, men Gore- tex i temperaturer under 25 over tid blir som regel et ispanser. Tror nok kombinasjonen av reinskinn, vadmel og seilduk var langt bedre i kombinajson med det det andre utstyret de brukte. Kunne vært intressant å vite hvordan Johansen skulle ha sydd gore-tex buksa når den i likhet med den de hadde ville revnet etter et ufrivillig bad i 40 minus.

Forøvrig lite ekstra varme å hente fra gørr- texen når man ligger i reinskinnsposen gjennom polarnatta, en reinpesk er da bedre. Forøvrig hadde vi vel hatt ganske mange "morsomme" isbjørner (hvis det hadde vært noen igjen) om vi skulle begynt med gørr-texen så tidlig: http://vassdragsvern.no/data/f/0/75/38/9_2401_0/2_Fluormiljogifter_i_allvaersklaer.pdf skulle tro friluftsfolket burde kjenne et visst ansvar for hva de kjøper i forhold til hvilken forurensing det fører til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.