Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatresele / bresele


Lykkeliten

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bevege meg fra de enkle topper hvor fjellstøvler og staver gjør jobben, til dem man også bør ta sikkerhetsutstyr i bruk for trygg bestigning. Har derfor blinket meg inn klatrekurs osv, og da kommer jo utstyrsproblematikken inn for full tyngde. Ser fra tidligere innlegg her at brystsele/kroppssele anbefales på bre, og det er og noe jeg skal gi meg i kast med i nær fremtid. Lurer derfor på å kjøpe en lett alpinsele kombinert med brystsele og bruke dette når det er snakk om tung sekk, ski, osv på bre, og kjøpe en vanlig sittesele til innendørsbruk og klatring i "fjellet" når tung sekk ikke er med. Lurer derfor på om følgende kombinasjon er fornuftig?

Til brebruk osv:

http://www.oslosportslager.no/produkt/camp-alp-95-alpin-sele-22715.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/dmm-chest-harness-brystsele-5211.aspx

Til klatring:

http://www.oslosportslager.no/produkt/petzl-calidris-klatresele-9470.aspx

Så kan jo denne siste og kombineres meed brystselen ovenfor om det er nødvendig.

Blir dette helt overkill, eller er Calidris lite hensiktsmessig i kombinasjon med tung sekk (dvs. 20 kg ++)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp Calidris og kombiner den med en brystsele på bre.

Fordelen med en alpinsele er jo at den går bedre under storsekken, men ingen seler er uansett gode under storsekken.

Hvis du ikke skal gå MYE med storsekk og sele, så er det bare tull med to seler.

Jeg er forøvrig klatre og breinstruktør, så svaret bygger på erfaring ikke synsing, om det skulle ha noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker.

Da blir det nok å gå for èn sele, og heller kombinere med brystsele på bre.

Så et spørsmål som sikkert er superdumt, og som forsåvidt heller ikke dreier seg direkte om selve selevalget:

Jeg har lagt merke til at det i mange diskusjoner trekkes frem dobbel åttetallsknute som måten å feste tau i selen. Jeg seiler en del, og skal man i "båtverdenen" ha en knute som garrantert ikke løsner er valget gjerne pålestikk. Det jeg lurer på er hvorfor man sverger til åttetallsknute? Det har sikkert en logisk forklaring som jeg bare ikke har sett enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker.

Da blir det nok å gå for èn sele, og heller kombinere med brystsele på bre.

Så et spørsmål som sikkert er superdumt, og som forsåvidt heller ikke dreier seg direkte om selve selevalget:

Jeg har lagt merke til at det i mange diskusjoner trekkes frem dobbel åttetallsknute som måten å feste tau i selen. Jeg seiler en del, og skal man i "båtverdenen" ha en knute som garrantert ikke løsner er valget gjerne pålestikk. Det jeg lurer på er hvorfor man sverger til åttetallsknute? Det har sikkert en logisk forklaring som jeg bare ikke har sett enda :)

Pålestikk tåler ikke at man belaster, så avlaster den flere ganger på rad. Knytt en litt løs pålestikk med et klatretau og prøv å lirke å lure litt på den, og du vil se at det er mulig å få den opp.

Pålestikken tåler heller ikke belastninger i alle retninger, om den blir tverbelastet vil den "vrenge" seg å gå opp. Om man likevell absolutt ønsker å bruke en pålestikk må den backes opp av en dobbel fiskeknute. Konklusjonene er egentlig at det er 8-er som skal brukes!

Som en digresjon kan det nevnes at bålestikk rundt livet var den vanlige måten å binde seg inn på frem til klatresele ble vanlig.

Det kan være veldig fornuftig å ta et kurs, eller i det minste kjøpe en god bok før man gir seg i kast med fjellsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg med. Når man fortøyer båt med pålestikk er det en av knutene som definitivt aldri går opp, men så er jo belastningen da kun i en retning, iallefall i 99.99 % av tilfellene. Så nå ser jeg at det er en logisk forklaring på bruken av åttetallsknute ved klatring.

Er påmeldt kurs, først inne og litt senere også ute. Jeg har ikke tenkt å begi meg i kast med noe uten først å få en god innføring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg med. Når man fortøyer båt med pålestikk er det en av knutene som definitivt aldri går opp, men så er jo belastningen da kun i en retning, iallefall i 99.99 % av tilfellene. Så nå ser jeg at det er en logisk forklaring på bruken av åttetallsknute ved klatring.

Er påmeldt kurs, først inne og litt senere også ute. Jeg har ikke tenkt å begi meg i kast med noe uten først å få en god innføring :)

Bra. bare å ta kontakt hvis det er noe mer du lurer på, eller om du trenger ett brekurs til en god pris... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til å bruke 8-tall er at det er utrolig enkelt å se om den er riktig knytt.

Pålestikk krever noe nærmere inspeksjon for å sjekke at det er gjort riktig, mens det med 8-tall holder med et kjapt blikk.

Forøvrig er jeg hovedsakelig enig med knadne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjøper jeg. Og et pålestikk kan og være riktig knyttet selv om det ikke ser riktig ut.

Jeg har forøvrig aldri opplevd at et pålestikk har sluppet, heller ikke ved belastning på tvers, men så er det nok en helt annen friksjon i et "grovt" fortøyningstau enn i et glattere klatretau, så det kan vel ligge noe der og.

Jeg lar pålestikk være forbeholdt balja på fjorden, og bruker åtteren i selen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg pålestikk modifisert med ekstra fiskeknute til sportsklatring. I fjellet og storvegg blir det 8-tall.

Hver til sitt bruk.

Det var vel omtrent det jeg skrev, at den må backes opp... Men ingen god grunn til å bruke pålestikk om ikke man skal ta noen lange fall som strammer knuten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.