Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiturer i Troms nå


svimesen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en søring som bor en liten periode i Tromsø. Har drømt om skiturer i fjellene rundt omkring her.

Nå sitter jeg på Tromsøya og irriterer meg noe helt vilt over været. All den fine snøen har regnet bort. Utelivet går ut på å stavre seg frem som en pensjonist på isen, bannende over mangelen på sny og skiføre.

Skal ta en biltur innover mot indre troms til helga og speide etter skimuligheter. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få "luftet" åsnesene mine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært lite mildt i innlandet omtrent hele veien til svenskegrensa. Nå som kulda kommer så kommer hele driten til å bli til skare... Skal du ha tørr snø som har overlevd mildværet så tror jeg du må opp i Lyngen eller et stykke nordover. Jeg holder på å bli helt gal selv! Lørdag skal jeg på tinden for å prøve hvordan snøen er i høyda, lover det godt så skal jeg kanskje se om jeg får overtalt mine bilvenner til å stå opp grytidlig for å dra til Lyngen. Evt hvis kite ved Skarvassbu hvis det ser bra ut fra tinden.

Eller siterer jeg den praktfulle filmen Jernanger for å beskrive mine følelser for skiføret: "Satans hælvetes hælvete i hælvete!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Kjølen i går for å teste nytt utstyr. Det var faktisk et lag med 5-10 cm tørr fin snø over 400-500m. Under 400m var det våt snø oppover som hadde begynte å skare seg på vei nedover etter som kulden kom. Regner med at føret nå med kuldegrader er bra over 500m.

Veldig lite snø og mye stein, ikke bra for nye ski :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kjølen kjører du over brua til Kvaløya, så til høyre langs sjøen 2-3 km til oppheving av 60-sona, til venstre oppover dalen mot Skulsfjord, stopp på det høyeste punktet. Jeg pleier å stoppe før vannet ved tunnelen. Du er da på 230 moh, det høyeste du kommer med bil i nærheten av tromsø.

Hvis du vil gå tur på ski, vil jeg tro at føret er godt over 4-500 moh. med et lag med tørrsnø øverst. Snødybden er godt over en halv meter her, jeg var kanskje litt uklar i det forrige innlegget. Rundt Kjølen kan du gå mange mil på kryss og tvers over 5-600 meter hvis du vil, Kjølen er 790 moh.

For telemark/topptur blir Kjølen lite bratt og utfordrende, selv om det var slikt utstyr jeg testa ut i går. Det var likevel en flott tur med silkeføre over 400 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i Lyngen og i lavlandet er det skrekkelig lite snø, ca. 5 cm. I morgen kjører jeg opp til Finskegrensa og går på isfisketur der på norsk side av grensa. Der er det ifølge www.senorge.no flotte snøforhold.

I indre Troms rundt Bardufoss og Setermoen er det nesten bart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et estimat på hvor lang tid det tar å gå til Kjølen fra Finnvikdalen?

Med pudderplanker, ntn-bindinger og nye, stive og etterhvert jævlig vonde sko: 2 timer

Med fjellski og kona på slep: 1 t og 25 min

Svigerbror min som er pensjonist, sportsidiot og maratonløper bruker 1 t og 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten advarsel. Selv om det er lite snø for det meste så er skredfaren vannvittig høy enkelte steder. I Tamokdalen har det nylig gått et skred som var 800m bredt, 1300m langt og med en bruddkant på over tre meter enkelte steder. Flere mindre skred har også gått tidligere så vær forsiktig! Rimlaget fra i høst er langt fra stabilisert og ligger enkelte steder under tykk, knallhard snø som hindrer varmebølgen å nå ned og stabilisere det. At det er kaldt og lite nedbør nå hjelper ikke, et nytt rimlag driver og vokser fram... Tenk og på at om du kommer til et sted med mye snø så er det mest sannsynlig at vinden har båret den dit og at den hviler på og isolerer for et rimlag som gjør det ustabilt.

Bare en liten oppfordring til å være forsiktig i tilfelle man skulle komme over ei snørik fjellside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advarselen! Personlig, som flatbygding fra østlandet tar jeg utforskingen av fjellene her svært gradvis. Skal ikke se bort i fra at denne vinteren blir mest gåing på bortoverski og beskuelser av naturen på trygg avstand fra bratte fjellsider. Tinden er dog fristende etter hvert. Tenkte jeg skulle prøve meg på den før jeg drar ned til sør igjen. Var du oppe der nå i helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.