Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindbukse - finnes det lenger?


friluft_h

Anbefalte innlegg

Har nå gått gjennom vinterbekledninga og funnet ut at jeg ikke har noen form for bukse som er egnet til verken skigåing eller uteliv vinterstid.

Kom så til å tenke på den typiske vindbuksa man gjerne brukte tidligere.

Finnes slike lenger? Har ikke leita spesielt etter det, men kan ikke huske og ha sett det på flere år.

Husker ikke hva de var laget av, men går ut fra at det var en eller annen bomullsblanding.

De var vindtette, myke, svært behagelige på og pustet svært bra.

Var forøvrig en interessant opplevelse hver gang de ble skikkelig våte, og det ble de forholdsvis fort.

Er det noen vits i en slik bukse til vinterbruk, eller er membranbukser det som gjelder uansett?

Har god erfaring med membranjakker, men buksene har jeg i liten grad vært borti.

Blir det ikke klamt under aktiv skigåing? Og eventuelt raskt slitasje på utsatte steder som mellom beina?

Går ut fra en vindbukse er mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Stormberg vidda: https://www.stormberg.no/no/Produkter/Herre/Herre/Bukser/Alpint--ski/Vidda-FjellSeleBukse/

Fruen har en sånn og er fornøyd.

Jakka har vi begge to, og er fornøyd.

Funker fint på helgeturer og lignende, men neppe noe til polkryssing.

Jakka har dog en vesentlig mangel....er ikke beskyttelse over glidelåsen i haka. Det har jeg sydd på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Jeg og kona har tekniske membranplagg (Bergans) som fungerer fint i fuktig og mildt til småkaldt vær. Men når det blir skikkelig kaldt, så dannes det et islag på innsiden. Selv om klærne under skallet er helt etter boka, med ull eller super innerst og fleece imellom. Da kommer heller den gode, gamle Norrøna anojakken fram. 100 prosent tettvevd bomull puster bedre enn tekniske plagg. Blir riktignok fuktig, men jeg mener den fukta er mindre avkjølende enn is på innsiden av jakka.

Når er vi på leting etter en arvtaker til anojakkene, og en tilhørende bukse. I sportsbutikker møter vi folk som ser med store, spørrende øyne på oss når vi ønsker bomullsplagg. De mener det kun er tekniske skallplagg som gjelder når det er tosifret antall kuldegrader, og mener bomull ikke funker i beinkulde :P. Når vi insisterer på andre ting enn det, så trekker de frem dun. Men å gå mange på ski i norske fjell i -12 grader med dunjakke på overkroppen virker merkelig på meg.

Vi har blinket ut Bergans Finse som et mulig/sannsynlig valg. Andre forslag? Tenker her på litt mer robuste ting til å bevege seg i høyfjellet med når det friskner på.

mvh Jørn Søderholm

(Ny på forumet. Har lurket litt, og ber om tilgivelse hvis jeg kommer med selvfølgeligheter her eller for øvrig gjør noe galt i denne postingen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dannes et islag på innsiden er det fordi du har så mye klær på at 0-isotermen blir liggende på innsiden av jakka og ikke utenfor. Svettedampen i lufta kjøles ned og iser FØR den kommer ut gjennom membranen i jakka.

Prøv å gå med mindre klær under jakka og ta heller frem dunjakka når det er pause.

Generelt må jeg dog si meg enig i at skallplagg ikke er spesielt egnet i kaldt tørt vær. Bomull eller tynn softshell er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke hvor mye penger du vil investere i en bukse, men Klättermusen Gleipner en bukse i økologisk bomull med forsterkninger på utsatte steder som fungerer utmerket som skallbukse til vinterbruk.

Fullstendig vindtett, holder seg lenge tørr og dersom den blir våt tørker den fort ifht. tykkelse og soliditet i stoffet. Tekstilet puster langt bedre enn hvilket som helst membranstoff i kulde.

2 stk. store lommer med glidelås og klaff på hver ben samt to stikklommer lagd i meshfor (gir bedre lufting).

Obs. Stikklommene foran har ikke lukking, bruker derfor lang jakke dersom det er vind og snøfokk.

Buksa kan utmerket brukes alle 4 sesonger.

Link.

http://klattermusen.se/produkt.php?treeviewid=treeviewbasicDB&nodeid=27&lang=SE&curr=NOK&modell=herr&produktKategori=byxa&produktGrupp=ekologisk%20bomull

Har brukt buksa til turer og skigåing i flere år og er storfornøyd. Veldig anvendelig bukse.

Ellers vil jeg anta at de fleste store sportskjeder vil ha vindbukser av type som ofte selges sammen med anorakker.

Et eksempel på noe som er billig/enklere i utførelse men i bomull/polyester (stoffbetegn. GX2000) er:

https://www.stormberg.no/no/Produkter/Herre/Herre/Bukser/Alpint--ski/Vidda-Skibukse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Bergans og Norrøna har vindbukser i bomull. Eg bruker sjøl Norrøna Arktis Amundsen bukse og Bergans Finse jakke.

Begge deler fungerer godt i temperaturar under -30. To tynne stillongsar under buksa og du er godt kledd.

Kan anbefale desse plagga på det varmaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.