Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken ståltermos anbefaler du?


gyteklar

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en Hammarplast Sarek som jeg er veldig godt fornøyd med, har sikkert hatt den i 10 år og den er fremdeles like god. Den holder lenge på varmen og er sterk. Jeg skal i allefall ha en maken når jeg skal bytte den ut :( Jeg har også en halvliters termos fra Thermos, den er bra, men den holder ikke like godt på varmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker naglene(stavfeil?) (finnes mange varianter/navn men jeg tenker på 1 liters flaske med stort lokk)med trekk. enten orginal trekk eller ett fra OR.

kan da bruke den for både varm og kald drikke. sommer som vinter. tåler varm drikke veldig bra og.

fungerer veldig bra.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg er svært overraska over hvor godt min Rast holder på varmen! Den ble glemt oppå snøen i -20 i Kiruna ei natt. Morran etterpå var teen ganske så lunka, men fremdeles varm nok til å være godt drikkanes. Tror den kom svært godt ut i en test som finnes på Klikk.no.

Men jeg angrer litt på at jeg kjøpte en på en liter (får ikke til den lille streken over "e" på linuxen min!). Den er tung og jeg greier aldri å drikke oppe hele literen før brenneren er i gang igjen fordi jeg er blitt sulten. Jeg har laga et neoprentrekk til en Nalgeneflaske på 0.5L som jeg bruker til drikke som ikke må være glovarm. Saft f.eks. Kaffen klarer seg fint i en Lifeventure Thermalmug liten thermos/stor thermokopp. Denne komboen holder i lange baner og veier mindre. Mer allsidig er den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha nærmest blitt mobbet pga alle mine forsvunnede termoser har jeg vært borti de aller billigste til de dyre.

Nå har jeg lært, og etter jeg kjøpte meg Thermos (light and compact) har jeg ikke sett behovet for noe annet.

Pytt og panne har opphørssalg nå i flere byer, her har dem noen termoser som virker av god kvalitet, ikke spesielt billige heller, men nå er det vel 50% så da kan man jo teste ut en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde Thermos saken er den som uten tvil holder lengst på varmen. Men den er litt klumpete. Den litt tynnere blåaktige termosen fra Thermos holder også bra på varmen, og litt enkler å ha i sekken. Har også 2 fra Hammerplast, funker de også, men ikke like bra. Styr unna billigsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Sarek literstermos ifra Hammarplast. Blir brukt som kaffekanne og turtermos 365 dager i året. Har funket bra i en fire - fem år med det bruket. Innerdelen på drikkekoppen har vært "løs" helt ifra starten. Jeg bruker enten foldekopp eller termokopp og opplever ikke det som noe problem. En kork uten for mange deler som kan havarere passer meg bra. Denne kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har overlevd lengst hos oss heter "High Mount" men jeg har en ganske god 1 liters billigtermos fra IKEA som holder overaskende bra.

Har erfaring med at du kan kjøpe 2 like termoser samtidig, og den ene er bra, men den andre er ikke...

Her er det rett og slett viktig å avtale med butikken å få prøve, og evt bytte.

Ofte sammenheng mellom pris og kvalitet, men IKEA overasker poitivt.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags termos han hadde en fiskekompis til fiskekompisen min.

Han skrøt av sin nye termos "da je åpna´n dagen etter fosskokte det neppå dær"

Noen som slår den?

Hahaha, den er genial. Har vært borti den samme, men da mister vedkommende thermosen sin på vinteren.

Når han finner thermosen sin igjenn på våren er kaffen enda rykende varm.. Makan til thermos.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags termos han hadde en fiskekompis til fiskekompisen min.

Han skrøt av sin nye termos "da je åpna´n dagen etter fosskokte det neppå dær"

Noen som slår den?

Eg hadde sommarjobb i ei bedrift på sunnmøre då eg gjekk på vidaregåande. Arbeidstempoet var skrudd ned i fellesferien og i dei mange (og lange) pausene overhøyrde eg mange morsomme diskusjonar. Bl.a denne:

Arve: Kjøpte meg nye ståltermos i går ja, en liter, så eg ska'kje gå tom for kaffi i dag nei.

Bom: Ståltermos? Tosk, stål e'kje gagn i. Ka skal du gjere viss du skal på fjellet for eksempel? Gå rundt med ei store stålflaske på ryggjen og sjå ut som ein dykker? Ikkje held dei på varmen, og tunge er dei og. Nei, glastermos er mykje betre. Termosen min, den er god den. Eg hadde den med på fjellet i september i fjor då vi skulle hente sauene. Eg bruka alltid å setje meg på Storesteinen når eg kjem opp på kanten og ta meg ein kopp, og der gløymde eg jaggu igjen termosen. Eg vart ikkje klar over det før vi var komne ned igjen, og eg gadd vel fan ikkje gå opp att etter den, så den vart liggande til fyrste helga i oktober då vi skulle sjå etter kratura som mangla. Og tru det eller ei, men det var jaggu lunk på kaffien endå, og då hadde det vore nattefrost fleire gongar sidan sist. Ståltermos, nei himmel, hav og helvete, spar meg!

(Eg har endå ikkje begynt å drikke kaffi, men brukar sjølv ståltermos til buljong og te når eg er ute på tur, til tross for den overbevisande argumentasjonen om kvalitetane til glastermosen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha nærmest blitt mobbet pga alle mine forsvunnede termoser har jeg vært borti de aller billigste til de dyre.

Nå har jeg lært, og etter jeg kjøpte meg Thermos (light and compact) har jeg ikke sett behovet for noe annet.

Moralen er altså at termoser fra Thermos forsvinner sjeldnere enn de fra andre produsenter? :D

Stemmer godt med mine erfaringer, siden jeg har hatt den samme thermosen i en del år nå uten at den har forsvunnet. :?

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris har ganske billige 1/2 og 1 liters termoser av merket Thermos

husker ikke prisen ... men har to, en for kaffe og en for te ...

Funker greit til de kalde dagsturene hvor en ikke tar med seg

brenner/espressokanne (for skikkelig koffein kick)

eller har mulighet for å lage bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten hadde vi endel High Mount stål termoser som fungerte bra husker jeg...

Før jul nå kjøpte jeg en den røde "jubileumsutgaven" av Thermos hos Jernia...

Fylte den med kokende vann og glemte den på benken hjemme...

Etter 2 og et halv døgn så kom jeg på den... Da var enda vannet såpass varmt at det var ubehagelig å helle det over fingrene..

Ps. Den har gudskjelov skrukork og ikke sånne knapp-ting oppå...

Den er jo ganske stor og klumpete, men frua syntes den var kul og alle vet jo at utseende betyr mer enn praktiske løsninger... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.