Gå til innhold
  • Bli medlem

Våpenskap?


johnpd

Anbefalte innlegg

Inntil i vår bodde jeg i kjelleren hos foreldrene mine og hadde haglen og .22 i et skap på gutterommet med vital del gjemt vekk på loftet.

Nå har jeg våpnene her i et skap og vital del i et annet skap, men føler ikke at det er en så god løsning.

Så ser jeg at jeg innen 2009 skulle hatt våpenskap! Ingen har fortalt meg dette! Jeg har ikke brukt våpnene på et par år og har derfor ikke vært steder der slik informasjon kanskje ville vært tilgjengelig som skyytebaner og våpenbutikker...

Så hva er reglene?

Må jeg ENTEN kjøpe våpenskap eller selge våpnene?

kan jeg ha vital del lagret i en kamerats våpenskap og ha våpnene utenom skap her?

Jeg regner med at jeg ikke vil få så mye for en brukt Remington 870 pumpehagle og en billig Ruger1022 .22 med billig kikkert?

None tips?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det holder med vital del nedlåst i FG-godkjent skap - om du skal ha det nedlåst hos noen andre må du kanskje ha en utlånserklæring? Er noen regler om det i forskriften, men vet ikke om de bare gjelder dersom du oppbevarer hele våpenet og ikke bare vital del.

Dersom du hadde våpnene før lovendringen (juli 2009), har du til 1. juli 2010, så du er ingen lovbryter enda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp igjennom forskriften og etter det jeg tolket det til så kan du, om din kamerat har samme kalibertillatelser som deg, med lensmannens godkjennelse oppbevare dine våpen i skapet hans i opp til ett år om gangen- mens du f.eks studerer og ikke har råd til våpenskap. Dette vil i mine øyne utgjøre en gyldig grunn for oppbevaring, men det er fordi jeg selv er student og ville ønsket en slik ordning dersom jeg ikke kjøpte våpenskap fra første våpen. 8)

Noe annet du kan vurdere er å jobbe ørlite grann og kjøpe ett FG-godkjent så er det gjort, kanskje (forhåpentligvis) får du tilbake jaktlysten og da er det jo greit å ha det ordnet allerede.

Stikk innom lensmannskontoret og forhør deg om mulighetene du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare "vital del" som må låses i FG- godkjent skap. det kan godt være hos en kamerat. siden delen i seg selv ikke er et våpen. ved plassmangel, kan man bruke et lite "brannskap" eller safe, til vital del, sålenge skapet er FG-godkjent. men når økonomi er begrunnelse, må det være godt nok å låse delene inn i andres skap.

Låser du derimot inn hele våpenet hos andre, må du skrive utlånserklæring, og den kan bare gjelde inntil 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Her er hvertfall våpenforskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-022.html#79

Så skapet skal være godkjent etter enten Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1.

I begynnelsen av NS 5089 står det "Produkter i gruppe 1 og 3 med 40 til 100 sikkerhetspoeng skal ha en masse på minst 300kg"

Så vidt jeg forstår havner de fleste mindre våpenskap i gruppe 1 og hvis skapet veier mindre enn 300kg må det festes slik at det kreves minst tilsvarende kraft som om det veide 300kg for å fjerne det uten nøkkel/kode. Så hvis skapet ditt veier 100kg skal boltene og materialet de er festet i holde minst 200kg. Det bør stå i bruksanvisningen til skapet hvilken standard/gruppe det er godkjent etter og en veiledning til nødvendig innfesting som kreves for å oppnå den godkjenningen.

Selv har jeg kun prøvd å bruke sunn fornuft ved montering av mitt skap ved å bruke så tykke som mulig bolter i alle de hullene i skapet som var laget for festing.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være et seriøst problem for alle som leier leilighet??

Det er vel ikke verre enn at leilendinger kjøper tungt skap > 300kg hvis ikke de kan skru inn bolter noe sted. Jeg kan ikke se for meg den huseier som retter erstatningskrav mot deg om du har skrudd fast et våpenskap inne i et kott eller skap heller. Det er vel ikke så vanlig å montere slikt midt på parketten i stua. Vital del i bankboks burde vel også fungere.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvertfall våpenforskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-022.html#79

Så skapet skal være godkjent etter enten Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1.

I begynnelsen av NS 5089 står det "Produkter i gruppe 1 og 3 med 40 til 100 sikkerhetspoeng skal ha en masse på minst 300kg"

Så vidt jeg forstår havner de fleste mindre våpenskap i gruppe 1 og hvis skapet veier mindre enn 300kg må det festes slik at det kreves minst tilsvarende kraft som om det veide 300kg for å fjerne det uten nøkkel/kode. Så hvis skapet ditt veier 100kg skal boltene og materialet de er festet i holde minst 200kg. Det bør stå i bruksanvisningen til skapet hvilken standard/gruppe det er godkjent etter og en veiledning til nødvendig innfesting som kreves for å oppnå den godkjenningen.

Selv har jeg kun prøvd å bruke sunn fornuft ved montering av mitt skap ved å bruke så tykke som mulig bolter i alle de hullene i skapet som var laget for festing.

-Frikk

På mitt skap (veier 75 kg) står det at det må festes med minst 4 bolter.

I forhold til dette med plassproblemer har en venn av meg boltet skapet fast liggende under senga. Ingen som har sagt at det må stå.. Kan også stå i boden hvis det er boltet forskriftsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skapet mitt i kjelleren. At det skal boltes fast, blåser jeg faktisk i. Jeg gidder ikke å bolte det i betongen. Hvis noen kommer seg gjennom alarmen min (med videoovervåking og bevegelsessensorer), kommer seg ned i kjelleren og begynner på jobben med å slepe et 100 kilo tungt skap opp trappa og ut, så er det greit - da får de bare stjele det.

LITT fornuft må det være lov å bruke. Dessuten står det i forskriften at man skal få minst 48 timers varsel ved eventuell kontroll av politiet, så da burde det være tid nok til å løpe ut og kjøpe bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn at leilendinger kjøper tungt skap > 300kg hvis ikke de kan skru inn bolter noe sted. Jeg kan ikke se for meg den huseier som retter erstatningskrav mot deg om du har skrudd fast et våpenskap inne i et kott eller skap heller. Det er vel ikke så vanlig å montere slikt midt på parketten i stua. Vital del i bankboks burde vel også fungere.

-Frikk

300 kg er så mye så husets konstruksjon kan bli overbelastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 kg er så mye så husets konstruksjon kan bli overbelastet.

300kg er ikke mer enn et halvfullt badekar, et tungt piano eller 2 feite mennesker som danser tett.

Men ja, man bør nok unngå tunge møbler hvis man bor i skrøpelig hus. Ikke alle soverom tåler vannseng osv.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn at leilendinger kjøper tungt skap > 300kg hvis ikke de kan skru inn bolter noe sted. Jeg kan ikke se for meg den huseier som retter erstatningskrav mot deg om du har skrudd fast et våpenskap inne i et kott eller skap heller. Det er vel ikke så vanlig å montere slikt midt på parketten i stua. Vital del i bankboks burde vel også fungere.

-Frikk

Tenkte nok mest på om huseier vil tillate at jeg skrur bolter i betongen i skapet, er ikke i 1. etasje heller så..

300kg er helt vannvittig mye å flytte på, selv om vi har heis.. hadde 200-240 på markløft stanga i gamle-dager, og da var jeg MYE bedre trent, mao. meget kritisk til det. 75kg på hver å bære om man er 4 pers.

Bankboks forslaget burde vel fungere? En av de bedre ideene jeg har hørt... noen som vet om dette er godkjent?

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.