Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta på ski i slutten av januar/februar


torhorn

Anbefalte innlegg

Hei

Driver og planlegger skitur til Snøhetta siste helga i januar, evt i februar om været skulle slå seg vrangt. Har tenkt å gå fra Reinheim. Noen som har kjennskap til hvor mye snø det er ved Snøhetta nå, og om det er noen skredfare å snakke om på denne tiden av året?

Andre ting å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Snøhetta stortoppen 1. jan 2010 og Vesttoppen 2. jan. Gikk fra Grønbakken nord for Hjerkinn til Reinheim (5t inn, 4t ut). Ganske lite snø, men fint skiføre. Da var det ihvertfall null skredfare opp på Snøhetta. Det var avblåst og terrenget er generelt så slakt at det vil være svært lite sannsynlig med skred. Opp på Stortoppen er det permanentstaking fra Snøheim i to ruter (sommer- og vinter). Dette fordi det er forsvarsinstallasjoner på toppen som krever at folk må opp der nesten uansett vær. Anbefaler forøvrig Vesttoppen fremfor stortoppen, eller begge! Vesttoppen er mye flottere og har bedre utsikt. Brukte 4-5t t/r stortoppen og 5-6 t/r Vesttoppen (fra Reinheim). Når en er på stortoppen kan en lett gå videre til Midttoppen. Mellom Midttoppen og Vesttoppen er Hettpiggen som krever litt klatring om sommeren, og derfor er ganske vanskelig om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å ta begge toppene på samme dag, er 600hm ekstra å ta med vesttoppen. Totalt 15-1600hm fra Reinheim. Tar du vesttoppen først får du fin helling ned igjen til Reinheim fra Snøhetta. Det går fort å forflytte seg på vinterføre om det ikke er veldig mye nysnø som ikke har fått satt seg. Du bør ha feller opp mot toppen ja, ellers er feller ikke noen fordel. Dvs på skare er det vel kanskje det? Vet ikke, jeg er ikke den skarpeste smøreren i skuffen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønbakken-Reinheim er nok delvis slak motbakke, delvis flatt. (Jeg har bare gått den flate delen.) Hjerkinn-Snøheim er slak motbakke hele veien. Det er kortere vei fra Hjerkinn enn fra Grønbakken, men skal du sove på hytte er det egentlig bare Reinheim som er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da værvarselet ser brukbart ut,blir det tur til Snøhetta for mitt vedkomende.Reiser fra Gjøvik kl:0500 i morgen.Planen er å starte på Grønbakken å gå inn til Reinheim i morgen.Resten av turen bir til mens vi går(kommer an på vær og føre).Har 3 dager til rådighet,så håpet er å rekke å gå flest mulig,av de toppene som er forsvarlig å gå på denne tiden av året.Satser på å overnatte på Reinheim,men har med full vinterutrustning,så mulighetene blir mange.Så,hvis du ikke reiser denne helgen,skal du få en utfyllende raport fra turen,da har du iallefall et ganske brubart grunnlag for turen.Kanskje vi møtes??

Mvh:langeeulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turen i nyttårshelgen brukte jeg kortfeller (Åsnes Amundsen med såkalt "fellelås"). Ikke noe problem. Krysset litt der det var "brattest", men det er i det store og hele slakt terreng. Da vi var der var dagene så korte at det var vanskelig å rekke stor- og vesttoppen samme dag. Evt må en gå noe med lykt. Det er nok litt kortere å gå fra Snøheim, men skal dere bo i hytte er ikke Snøheim beregnet for det, selv om det er et slags lite "nødly" der (med varmekabler i gulvet!). Midttoppen når en greit ved å fortsette fra stortoppen. Videre mot Vesttoppen har en Hettpiggen som krever klatring. Lykke til! Mvh EIRIK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten raport fra snøhetta:23-25 jan.

Skiføre:Ikke spesielt mye snø,men nok til bra føre.Snøen var veldig løs 2 første km fra Grønbakken,falt igjennom hele tiden,slitsomt når man går med pulk.Anbefaler å prøve å finne et gamelt ski spor,da sparer du en del tid og krefter i starten.Føret ble imidlertid hardblåst når vi kom inn på platået øst for Kolla.Da vi kom inn i området mellom:Kolla og Vesle nystugguhøa oppdaget vi en flokk på 9 dyr av selve symbolet på Dovrefjell,de gikk halvveis opp i nord siden av Kolla.Vi falt selvfølgelig for fristelsen av å studere disse urtids dyrene på på nærmere hold.Vi gikk derfor litt tilbake og opp nær toppen av Kolla(600 høydemeter).Vi fikk en fantastisk time hvor vi studerte dyrene i fugle perspektiv med kikkert på 200-300m avstand.Da kom oss videre var vi allerede mange timer forsinket med å nå dagens mål:Reinheim.Ble derfor telt overnatting i skaret mellom:Tvillingkollan og Sletthøi.Ankom Reinheim ca kl 1300 på Søndag,gikk da opp for oss at det begynte å bli knapt med tid med hensyn til å komme oss opp til turens hovedmål:Stortoppen.Etter en rask rast,var det bare å kaste seg avgårde.Vi gikk opp nordryggen nermest Reinheim,stort sett nydelig føre(hardblåst skare med 10 cm løssø oppå)noen mindre partier med is.Det ble en strabasiøs tur i kamp med klokken for å nå toppen,ankom toppen ca:1730 i lyset fra halv månen og en 100% skyfri himmel.Fin tur ned igjen,i lyset fra månen,mye knall og fall.Det var en sliten duo som kom tilbake til Reinheim utpå kvelden.Sett i ettertid,tror jeg at jeg ville valgt å gå ryggen på øst siden,det var en del mindre snø der,men muligheten for ras lik null.Mandag morgen var det klart for retur,turen tilbake gikk langs Stropla nedover.Da vi kom ned igjen til området mellom:Vesl-nystugguhøa og kolla måtte vi igjen gå en større omvei,dette pga Moskusflokken fra Lørdagen hadde avansert ned på flata midt i leia vi skulle gå.Flokken hadde desuten fått besøk av ytterligere 4 dyr.Turen tibake gikk på vel 5 timer,dette pga en omvei og noen seriøse gnagsår,grunnet nye sko som absolutt ikke paste min fot.Håper denne lille raporten gir en pekepinn for din tur til neste helg.Det kan selvfølgelig skje mye med vær og føre på en uke.Men får dere klarvær har dere noe å se fram til:det er jo fullmåne til neste helg.

Ha en fin tur.

Ps:Dovrefjell ga mersmak,blir ny tur om 2 uker.Hilsen:langeeulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye at det er et markant værskille ved Dovrefjell-massivet. Vest for massivet er det som regel alltid mye snø, samt forholdsvis snøfattig øst for massivet. De gangene jeg har vært der om vinteren så har det omtrent alltid vært forholdsvis lite snø (nå har jeg kun gått fra Hjerkinn og inn, aldri fra Reinheim).

Ellers ville jeg garantert brukt skifeller til topps, det er en ganske lang motbakke og fiskebein til topps høres ut som et lite mareritt :wink:

Med litt flaks kan du se både villrein og moskus på turen.

En opplevelse jeg aldri kommer til å glemme er en nyttårshelg for 15 år siden, vi var to som var på tur og som hadde gått opp til Snøheim, 2 dager senere skulle jeg ned og møte/hente en kamerat på togstasjonen. Det var stiv kulig med liten storm i kastene, men det var veldig lite snøføyk og utrolig fint lys fra solen som brøt igjennom skydekket overalt. Jeg hadde utrolig god vind i ryggen uten at det var vanskelig å orientere seg, og etter ca. 30 minutter på ski, mens jeg raste gjennom landskapet kom jeg til en liten kul/rygg i terrenget. På baksiden av den måtte jeg nærmest bråstoppe, da jeg omtrent kjørte inn i en flokk med 150-200 reinsdyr. Oh, shit tenkte jeg mens jeg febrilsk fisket etter kamera, håper de ikke tenker å løpe rett på meg, men 1 menneske var nok til å skremme alle dyrene og de løp i en stor sving rundt meg. Og bildene jeg klarte å ta ble omtrent så magiske som hendelsen i seg selv, med snøføyk, dramatisk lys fra solen og mange reinsdyr i vill flukt.

Tips: ta med en liten øks, det er som regel mulig å få slått hull på isen i bekken som går ut dalen fra Snøheim, så slipper dere smelte så mye snø. Sammenleggbar "bøtte" for transport av vann er også lurt å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet planlagt å gå fra Reinheim, men må kanskje revurdere Snøheim. Er det lettere å gå fra Snøheim, pga at det er lite snø der? Hvordan er toppdagen fra Snøheim i forhold til fra Reinheim?

Langeulv: takk for turrapport. Virker som du har hatt en kanontur :wink: Håper vi får like det like fint. Er meldt overskyet, men lite vind og ingen nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.