Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjonsmat


EirikNereng

Anbefalte innlegg

Hei! fant ikke noen tidligere innlegg som har dekket dette, så da spør jeg her:

Jeg og en kamerat skal gå tvers over Hardangervidda og ture rundt i Jotunheim og omegn i 3 måneder til sommeren, og i den forbindelse må vi finne ut hva vi skal spise.

Det vi har tenkt er å spise 1,5 - 2 dl med havregrynsgrøt til frokost, sjokolade til lunch og 1 real turmat til middag.

MEN så tenker jeg: Dette høres veldig lite ut i forhold til hva jeg spiser til vanlig. Til frokost spiser jeg samme mengde havregrøt, men fyller på med 2-4 brødskiver mellom det og middag, pluss et måltid før jeg legger meg. Dette er på en hverdag, så jeg blir litt skremt når vi i tillegg skal gå 4-5 timer hver dag, vil det da holde? :)

Samtidig skal det nevnes at jeg også nå trener, men det er bare 1-2 timer daglig, derimot med høyere intensitet.

I tillegg så kommer jo mat vi finner i naturen, men vet ikke om det blir store mengder, og er vel ikke lurt å satse helse på å få fisk hver dag når vi beveger oss hele tiden.

Så jeg er interessert i å høre hva folk spiser på langturer. Hvilke vitaminer bør vi ha med oss? hva bør vi få i oss og omtrent hvor mye?`(vet jo at det varierer fra person til person)

takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke noe om hvor lenge dere skal gå uten å proviantere, så mye er jo avhengig av hvor mye av dette dere skal bære i sekkene...

Jeg gikk fra Oslo til Bergen i sommer på ca. 30 dager. En typisk dagsrasjon var 1,5 - 2 dl. havregryn, kokt til grøt med sukker og salt og evt. smør, rosiner eller annet "snacks". Lunsjrasjonen var 8 knekkebrød med ulike pålegg (makrell i tomat, leverpostei, syltetøy, peanøttsmør). Middag var én Real turmat eller Mountain House turmat. Som "mellommåltider" spiste vi "snabb" (spekepølse med masse fett og salt) og en sjelden gang sjokolade. Hadde også med en del vingummi som "kos" som vi tok med uten noen ernæringsmessig formål. En lommelerke med whiskey har vel heller ingen nevneverdig ernæringsmessig effekt... :)

Provianteringen på denne turen lå ganske nær det jeg normalt har med på tur. Det jeg merket etter noen uker på farten var at jeg fikk et enormt sug etter fett. Jeg gikk også ned 6-7 kilo i løpet av de 30 dagene på tur. Det er med andre ord mulig at fettinnholdet i denne maten ikke er nok for sterke fysiske anstrengelser over lengre tid. Av den grunn tilsetter gjerne ekspedisjonsdeltakere soyaolje til maten for å øke fettinnholdet.

Hadde ikke med vitaminer eller lignende, men spiste Omega 3-tabletter daglig da dette har en positivt effekt på ømme ledd osv, som man gjerne får etter noen timer foran sekken hver dag.

Som du ser, er dette ganske likt med ditt opplegg, med unntak av lunsjen. Det er viktig med raske karbohydrater til lunsj, da man gjerne skal fortsette aktiviteten etter måltidet, men jeg syns kun sjokolade blir for lite vomfyll selv om næringsinnholdet teoretisk er tilstrekkelig. Derfor valgte vi knekkebrød som lunsj, det har god holdbarhet, lav vekt og en del næring spesielt i kombinasjon med riktig pålegg. Peanøttsmør har et ekstremt høyt energiinnhold og er knall på tur. Alternativt kan man kombinere med sjokolade eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsens teori er at "Fettet har jeg på kroppen" (Dvs. han dropper all form for fett. o.l.)

All fisk han får, koker han i vann med salt. Stekes nesten aldrig. Men Monsen er jo Monsen da. :P

Et godt tips er Ris! Med ris holder du deg mett, og du holder også blodsukkeret oppe utrulig lenge i aktivitet.

Ris bruker jeg veldig ofte på tur, oftest i kombinasjon med fisk, men hender at jeg bare har spist ris og beacon i mangel av fisk. :)

Det er foreksempel 9 ganger mer næring i ris enn det er i div bærsorter. (Hvis du/dere hadde planlagt å finne føde i naturen.)

God tur! :D

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dere ikke skal være selvforsynt i de tre månedene, isåfall må dere nok belage dere på å høste en del av naturen.

Jeg har ikke mye erfaring med lange turer om sommeren, men jeg har vært på en del lengre turer på vinteren.

Når man skal ha lange arbeidsdager med sekk på ryggen over lengre tid er det viktig å unngå underernering. Min erfaring er at lunsjen er det viktigste måltidet i løpet av hele dagen.

På mine turer spiser hjemmelaget frokostblanding med ralativt høyt kaloriinnhold til frokost. Bland inn tørrmelk, sjokoladepulver og sukker! Til lunsj må man ha noe virkelig godt. Det er viktig med en god lunsj for å ha noe å glede seg til. Godteri, nøtter, mårrpølse og sjokolader er en vinner. Prøv å få lusjpakken opp i mot 1500kcal. Lunsjen er selve hjertet i hele arbeidsdagen.

For min del var en Real turmat nok til kveldsmat, men da hadde jeg riktignok innlemmet en 1500-2000 kaloriers lusj tidligere på dagen. Ha gjerne med litt vitaminer. Og som sagt tidligere på forumet, Omega3 funker bra mot smerter i ledd og generelt i kroppen.

Det er vanskelig å gi noen konkrete tips ang ærnæring på en sånn tur. På min siste tur hadde jeg ca. 3000kcal til rådighet hver dag. Det var akkurat perfekt, men da gikk vi 12-13 timer hver dag. Hvis dere skal gå 4-5 timer hver dag som du sier så vil dere ikke trenge like mye energi.

Det kan være lurt å satse på en del fisk til middag, spørr på forumet så får du sikkert en del gode tips ang. fiskevann der dere skal. Dessuten vil mat for 90 dager bli tungt å bære uten mulighet til å dra pulk, hehe;)

God tur da:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel umulig å bære med seg mat for 90,dager om en ikke utelukkende skal leve på fisk, ris og bær/røtter- Dere vil jo ikke ha noe tid til å gå 8) Er det ikke mulig å proviantere på hytter etc?

TUR SKAL VÆRE KOS! 90 dager å måtte gå vær dag.... :-) Finn fine baser å vær 1 uke på hver plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at du blir rimelig lei real turmat etter en måned. en annen ting er kostnadene som blir ganske betydelig. Ris syns jeg er et godt tips. Kanskje noen poser med brune bønner, linser eller lignende for litt variasjon. Må ofte bløtes en stund før koking men hvis en har noen dager i ro går det an.

Spør ei bestemor eller noen som kan lage mat av den eldre garde. Så legger dere i litt matlagingstrening og dere disker opp gode retter med minimale råstoffer. I tillegg så koster det nesten ingenting i forhold til de ferdigkjøpte sakene. Hvis dere har litt tid før avreise går det jo an og tørke grønnsaker og kjøtt og lage egne porsjoner. Leste for noen år siden om noen jenter som gikk Norge på langs som gjorde det.

Noen råvaretips:

-bønner ,linser,erter, tørkede sådann

-ris, kanskje Mr Lee ferdige risretter

-mel, havregryn= lapper,vaffellignede,pannekaker med rømme smør

-spaghetti, Toro pastaretter som kokes med vann

-tørket kjøtt

-salt spekepølse, god holdbarhet

-tørkede tomater, løk,hvitløk og litt krydder som gir litt smak kan være fint.

-fenalår og skinke

Hiv dere rundt og gå en feltkokkskole og kok suppe på en spiker.

god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnespis turmat er nok det jeg ville anbefale. Det kan bli tungt hvis dere baserer alt på det. Så ta derfor med real turmat i tillegg.

Fordelen med "åpnespis" er at du ikke trenger noe annet enn selve pakningen for å spise. Du er ikke avhengig av bål, vann eller strøm på noen måte! Jeg og en kamerat prøvde dette på fjelltur sommeren 2009. Syntes det fungerte godt. Følg linken nedenfor og se hvor enkelt og fabelaktig det er!!! Brukt av blant andre forsvaret i Norge og i USA!

http://www.aapnespis.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du antyder selv synes jeg også dette høres lite ut. Jeg hadde i hvert fall vært veldig sulten uten annen mat enn det du foreslår.

Er enig med Rolf i at det fort kan bli kjedelig også. Du kan gjerne ha dette som et utgangspunkt, men jeg ville variert med for eksempel suppeposer, gryteretter, nudler, ris etc. Dette er dessuten billigere enn Real, Adventure Food etc.

Åpnespis har jeg aldri prøvd, men ser at det er 2-3 ganger tyngre enn Real og Adventure Food. Én Åpnespis-pose veier like mye som min dagsrasjon om jeg fokuserer på vekt. Det er sikkert ikke billigere heller, og du sitter igjen med mer søppel. På korte sommerturer er det sikkert lettvint og greit, men jeg ville ikke brukt det på en langtur.

Bruk vanlige, enkle råvarer, og varier så godt du kan. Kan sikkert være greit med en daglig vitaminpille også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode råd og tips!

Jeg glemte å nevne at vi skal gå med 1 mnd`s rasjoner om gangen, altså få "påfyll" to ganger i løpet av turen. Vi er veldig opptatt av friheten ved å gå, og liker ikke å legge mye ansvar i hendene på venner og foreldre som må styre med å få kjørt ukentlige rasjoner langt, langt unna.

Slik er rammen.

Vi må prøve ut hvor mye mat vi kan klare å få med oss. Ris veier jo ganske mye, men mulig dette er smart å ha med.

Noen nevnte at det kunne være en idé å tørke grønnsaker og slikt og lage sin egen mikstur. Er det noen som vet hvordan man kan lage sin egen "real turmat", altså lage en blanding man bare trenger tilsette varmt vann til? Og eventuelt hvor lenge holdbarheten vil være?

takker igjen for gode råd og svar, og håper på enda flere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det med søppel er riktig. Grunnen til ekstra vekt er at man bruker en helt annen teknikk enn i Real Turmat. Prisantydningen din om at det er dyrere enn Real Turmat er derimot feil. Prisen på "åpnespis" varierer fra 59 kr. til 99 kr. Dessuten vil jeg påstå du får mer mat ut av åpnespis. Det er mer som en ordentlig middag. Jeg er enig i at det blir for mye å bære mat for 3 måneder som er så tung. Da må man evt. skaffe proviant undervveis. Kanskje ta det med som "søndagsmiddag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat eksperimenterte med tørking av all mulig slags mat for en god del år siden. Vi brukte en vanlig stekeovn og la inn det vi ville prøve å få ut vannet av. Vi prøvde oss ut på tempraturer og tider til vi følte vi fikk et bra resultat. På de tingene vi lyktes med klarte vi å beholde smaken relativt bra når vi senere testet ut å spise det på tur. Mye kunne spises som det var og noe passet best i en gryterett.

Nå får man riktignok kjøpt mye tørket frukt og andre ting, men det var nå veldig morsomt å holde på med ovnstørkingen. Kanskje en fin forberedelsesøkt for dere, og hvem vet kanskje dere får med dere en stor matpose eller to med egentørkede godbiter. Og tørket mat som du har tørket selv smaker garantert bedre enn den du kjøper, om ikke annet fordi du har lagd den selv :(

Synd vi ikke skrev opp tider og tempraturer når vi holdt på med dette, for da hadde jeg kanskje hatt noen preferanser den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere kommer til å få en fantastisk sommer.

Jeg tror det kan være lurt å skaffe seg et bevisst forhold til mengden energi man skal forbruke versus det man kan få i seg. Som et eksempel kan jeg nevne at på Grønlandskrysninger er det ganske vanlig å planlegge med 5-6000 kcal om dagen. Det du forbrenner må du spise for ikke å gå ned i vekt. Og 3 måneder i fjellet gir dere liten mulighet til å fete dere opp innimellom slagene.

Se på innholdsfortegnelsen for den maten dere planlegger å spise. Finn energi per 100g og multipliser det opp med antall hundre gram per dag. Da ser du lett hvor mye frokost, lunsj, middag og snacks kommer på. Jeg er usikker på hva som er normalt på en slik tur, men om vi sier at du skal svi av 4000 kcal om dagen så er dette ca. 6 poser Real turmat. Det setter ting i perspektiv. Du kan sikkert få i deg 800 kcal til frokost ved å blande havregryn, Crüsli solfrokost, varmt vann og et par spisesjeer smør. 1000 kcal i sjokolade om dagen klarer du også. Da mangler du fortsatt 2200 kcal. Med ca. 650 kcal i en Real-pose mangler du nå 1550 kcal. Legg på en Real til, mye smør til alle måltider og litt pølsesnabb begynner det å ligne noe.

Fett er gull i slike sammenhenger, og som nevnt tidligere er det en del å hente på å legge på seg på forhånd. Da har du litt å tære på om du skulle finne det vanskelig å fylle på riktig mengde energi. Tenk litt på hvilken mat som inneholder flest kcal per 100g. Soyaolje har rundt 900 kcal/100g. Det blir ikke mye bedre enn det ;)

Det er nok mange her på forumet som kan mer om dette enn meg, men poenget mitt er at jeg tror det er en fordel å telle "kalorier" og gjøre det hele til et regnestykke.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Maten kommer vel litt ann på hvordan dere legger opp turen.

Er det om å gjøre å forflytte seg lengst mulig så kommer dere ikke utenom matdepo sommerstid, skal dere vere helt selvforsynte så er det vanskelig å komme under 500-700gram pr dag i reell vekt på maten(minimum), da snakker vi en del olje i frokostblandingen, masse sukker og smør skal dere ned mot 500g, 14 dager gir da 7kg. Som nevnt, soyaolje har rundt 900 pr 100g, 500gram soyaolje gir da 4500kcal, noe som er under hva construct nevner som et vanlig inntak for en "langtur:)" 500gram soyaolje pr dag er ikke barnemat for å si det slik.

I forkant av en så lang tur så bør man, eller ville i hvertfall jeg, lagt inne en testperiode på 4-5 dager for å sjekke ut menyen.

Er dette en kosetur uten stress om å prestere km pr dag så har dere jo fullt av muligher til å besøke butikker på veien,det kan jo gjøre godt, bare tenk på hva 90 dager kan gjøre med øltørsten i sommervarmen;)

Mitt tips for mat på sommerturer er å finne maks vekt av hva dere kan ha med av mat, tenk kcal pr 100gram når dere handler som tidligere nevnt. Når dere har handlet maten så summerer dere opp antall kcal dere har handlet og fordeler på antall dager maten skal vare. Dere ender da kanskje opp med 1000-1500kcal pr dag. Dere vet da at dere ikke kan bruke mer pr dag fra sekken, resten må dere finne i naturen (dnt hytter;) hehe, butikker etc...

Lykke til med en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får nok en sommer dere kommer til å leve lenge på!

Det dere så absolutt bør vurdere er de naturlige depotene som finnes i nærheten i form av proviantlagrene på turisforeningshytter. På de betjente kan dere jo også få servert ferdiglagd middagom fristelsen skulle by seg =)

Når det gjelder åpnespis: maten er god den, for all del, men greiene er jo blytungt! Skal man først drasse med seg 300g ekstra (i form av vann) per persjon i forhold til real turmat og desslike (snittvekt 150g contra 450g),kan man like godt bære med seg hermetikk, mener nå jeg.

Når det gjelder tørking, så er oppskriften enkel. Skjær det du skal tørke i 2-3mm tykke skiver, legge det på bakepapir i oven på 60-70 grader med ovnsdøra på gløtt. Det finnes nok gode artikler/bøker på temaet med forslag til egnede matvarer. Soltørkede tomater gir mye smak i retter, men selve tørkingen overlates best til proffene. Spekesnabber som er nevnt her tidligere er også gull som supplement til maten. Ris har fin vekt/energiratio sammenlignet med f.eks pasta, men gir grisete oppvask. Boil in bag er sikkert nevnt, og løser sistnevnte problem. Posesupper er fint til variasjon og kveldskos. Pass på å få i dere nok salt, kan være lett å glemme i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg spiser ikke stort mer enn du beskriver, og det funker fint for meg, gjerne mindre også. Det varierer vel fra person til person, men jeg går som regel ned ganske mye da :) jeg pleier å lage ganske en del ting sjøl, spesielt til lunsj. Jeg har funnet mye oppskrifter på nettet, og lager ofte en litt egen variant av disse. Denne linken har et veldig godt og næringsrikt "brød": http://kaasin.no/?tipid=5

Real er bra lenge for min del, men jeg syns det blir ganske dyrt i lengda. Ris, grønnsaker (på boks), tunfisk, torskerogn, risgraut kan man ete til middag. Ellers går det i nøtter, sjokolade, hjemmelaga kjeks, rett i koppen suppe osv.

Lykke til med turen, høres ut som en morro og flott tur dere skal på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier og jobber på sykehjem. Bruker en del næringsberiket drikke til de som spiser lite. Relativt høy energi-innhold per ml. Fås kjøpt reseptfritt på apotek. Tenker på Calogen, 50g fett pr 100ml. Tror det var ca 1800kaleorier/100ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Utrolig mange gode svar her!

Jeg fulgte rådet til en av dere, og regnet meg fram til at vi har lagt opp til kun 13-1400 kcal pr dag. Nå gjelder det å finne ut hvordan vi best mulig kan fylle på dette uten å gå drastisk opp i vekt.

Dagsrasjonen så langt er:

Frokost: 2dl Havregrøt med 1 ss sukker til frokost. (Kanskje smør?)

Lunsj: 1 pose rett i koppen samt 1-2 rader sjokolade

Middag: 1 pose real turmat.

Flere av dere har nevnt ris, så jeg tar med en del av dette for å fylle på. Mer sjokolade er også naturlig. Siste innlegg nevner en næringsberiket drikke, med svært høyt fettinnhold. Det kan også være noe å se på.

Ser noen snakker om knekkebrød, men jeg kan ikke skjønner hvordan det kan duge på lengre turer, med tanke på at du må spise så fryktelig mange pr dag, samt at man trenger pålegg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet ditt vil jeg si er lunsjen. Lunsj er det måltidet som spises mens du går, og selv om det er fristende å kjøre rett i koppen gir det ikke mye energi. Jeg ville hatt noe tilsvarende en pose Real til lunsj, og evt laget en litt mer "skikkelig" middag. Kjør potetmos/ris+kjøttdeig og posesuppe for eksempel. En ting jeg hadde stor suksess med i vinter var å ha med en pose med grønnsaker (purre-gulrot-mais-paprika-tomat etc) og ha en liten håndfull oppi hver middag. Jeg er glad i mat, og blir gal av kun real og havregryn etter en stund.

Både kjøttet og grønnsakene kan jo helt fint tørkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange gode svar her!

Jeg fulgte rådet til en av dere, og regnet meg fram til at vi har lagt opp til kun 13-1400 kcal pr dag. Nå gjelder det å finne ut hvordan vi best mulig kan fylle på dette uten å gå drastisk opp i vekt.

Dagsrasjonen så langt er:

Frokost: 2dl Havregrøt med 1 ss sukker til frokost. (Kanskje smør?)

Lunsj: 1 pose rett i koppen samt 1-2 rader sjokolade

Middag: 1 pose real turmat.

Flere av dere har nevnt ris, så jeg tar med en del av dette for å fylle på. Mer sjokolade er også naturlig. Siste innlegg nevner en næringsberiket drikke, med svært høyt fettinnhold. Det kan også være noe å se på.

Ser noen snakker om knekkebrød, men jeg kan ikke skjønner hvordan det kan duge på lengre turer, med tanke på at du må spise så fryktelig mange pr dag, samt at man trenger pålegg :lol:

Det er ingen måter du kan "fylle på" uten å gå drasisk opp i vekt. Du har hittil ca 1/2 parten av kcal dere trenger. Jeg og Martin M. her på forumet har hatt turer av ca en ukes varighet med ca de dagsrasjonene du beskriver (forskjellen er 100g sjokolade til lunch). Det er for lite. Det holder en par dager, men så merker man det på fysisk prestasjon, humør og man fryser mye lettere.

Skal dere være borte så lenge som dere planlegger må dere proviantere på hytter etc eller legge depoter. Noen forslag:

- Ha rosin/tørket banan ol i havregrøten. (Eventuelt olje, men jeg synes det smaker py. Smør holder sjeldent mer enn noen dager)

- Legg igjen Rett i koppen - den skaper syreubalanse i kroppen ved lite matinntak

- Topp posene med real med hurtigris, potetmos, ertestuing (opptil 100g ekstra går i posen)

- Mer mellommåltider; sjokolade, flapjack ol med høyt næringsinnhold og lavt volum/vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Kanskje du er allerede på tur inn i Hardangervidda,

men nederst vill jeg gjerne lit skrive om turen min, (maten)

over Baffin Island, sommeren 2003.

ps, jeg flyttet fra Nederland til hit, 2007, så du skal lese noen feil inn

i teksten, unnskjuld for det!

Løsningen for å ha nok mat på den 14 dagers turen var:

en av teammedlemmer hadde tørt grunnsaker inn i en mattørke

maskin. Inpakket var alt inn i plastposer.

Det kosstet mye tid men på turen hadde vi verkelig nok mat å spise.

Sølv for meg, som stor spiser, hadde jeg nok døgnet rundt.

Andre pluspunkt var den lave vekt av den maten.

Noen hadde skjøpt i tillegg mat fra en (mat fra USA) internetsalger", men hvite

nå ikke mer navnet av den produkt. Kanskje huske jeg den lit senere,

så skal svare når du ville vite den.

Men, jeg brukte ingenting av denne mat, fordi jeg trodde ikke inn i denne

"teori". Som sagt misstet jeg denne maten absolut ikke, og sparte mye penger

ut gjennom den ikke hadde inn i ryggsakken min.

Spørsmaler til min turmedlemmer hørte jeg at de hadde egentlig også nok

normalt mat, så spistet de egentlig mer enn var nødvndig, så og å spare ut

vekt for neste dager.

Kanksje du kan informere inn i en godt butikken til denne mattørke maskiner.

Jeg ville inn høsten lage en lang tur, kanskje til Børgefjell eller Femundsmarka,

så skal sikert informere til denne mulighet akkurat nå.

Med å skjøpe den maskinen, spare men (senere) mye penger in motsetning til a kjøpe

mat fra eksempel Turmat, i tilleg kunne men valget mer mat, smak muligheter!

Ha en bra sommer tur!

Hilsen, Diederik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.