Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåtur i Femundsmarka


Authon

Anbefalte innlegg

Hei,,planlegger vandring ved Femund i sommer..Går det båt fra synnervika og helt ned enden av Femund?

Planen var å ta båt fra synnervika og til enden av femund,,så gå tilbake igjen til Synnervika(på høyresia av vannet).

Tenkte ca.5 dager..Er det knapt med tid? tenkte kansje 6t gange om dagen.ca.3mil kansje.

håper på svar fra noen som er litt kjent i traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær oppmerksom på at det i deler av Femundsmarka er terreng som er tungt å gå i. Mye stein som sliter på beina! Er du sprek kan sikkert planen din gjennomføres, men jeg vil påstå at du da går glipp av mye.

Båten går helt til enden enkelte dager. Men det vi kanskje være et vel så bra alternativ å starte turen på Elgå? Det avhenger litt med hva formålet med turen er. Er målet å få gått så langt som mulig, eller er målet å oppleve Femundsmarka? Hvis det sistnevnte er tilfellet ville jeg brukt litt tid ekstra i området rundt øvre Røa. Landskapet her er så flott og spesielt at det fortjener mer enn at man bare raser gjennom.

Hvis jeg skal foreslå noe vil det bli omtrent som følger:

Elgå - Grøtådalen

Grøtådalen - Røvoltjønnan - Roasten

Roasten - Storfisktjønnan - Rogshåen - Styggsjøan

Styggsjøan - Muggsjøen

Muggsjøen - Synnervika

Da vil du få oppleve mye av indrefileten av marka, samtidig som du vil ha tid til å se deg om i landskapet uten tung sekk. Det kan absolutt være verdt å se litt av det som ligger litt utenfor de vanlige stiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktignok merket av båtrute fra Synnervika til Femundsenden på de fleste kart over Femundsmarka, men det er iallefall 3 sesonger siden sist Fæmund II gikk lengre sør enn Elgå i ordinær rute. Tror heller ikke det er planer om å gjenoppta Hele ruta sør for Elgå.

Det er slett ikke umulig at det lar seg gjennomføre å gå fra Femundsenden til Synnervika på 5 dager om man holder seg til de merketde T-stiene, men jeg tror kanskje jeg ville sett litt nærmere på forslagene til knutis om målet er å oppleve Femundsmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si jeg er sprek nok ja...Men rett etter jeg posta innlegget så fant jeg en ny rute..

Knutis har nesten det jeg hadde tenkt selv faktisk.;)

Er 2mil gange om dagen mye? Det jeg hadde tenkt av rute er som følger:(vill sikkert bli forandring)

DAG 1 *Båt synnervika til Elgå,så Elgå til Rønsjøen.

DAG 2 *Rønsjøen til Grøådalsætra

DAG 3 *Grøådalsætra-Storfisktjønna-Rogshåen-Stygsjøkoia-Nedre Muggsjøen.

DAG 4 *Holde seg i ro ved Muggsjøen.

DAG 5 *Nedre Muggsjøen-Synnervika.

Mulig dette er helt på jordet..aner ikke..Er ikke noe kjent i de traktene.Skal også ha med samboer og hund med kløve.

Vet det er ikke tillat med bål i juliperioden,,men ser mange som gjør det.Hva mener dere om det?

Og hva er ok vekt på sekken? er 30 kg mye? veger selv ca 90kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en grei plan det der. Kjenner ikke første del av turen, så den skal jeg ikke uttale meg veldig sterkt om.

30 kilos sekk høres tungt ut med såpass lange dagsetapper. Spørs jo hva du er vant til også selvsagt. Burde ikke være vanskelig å få til en lettere sekk på denne turen. Med mindre du drasser med deg like mange kilo fiskesaker som jeg har en tendens til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trosser forbudet og brenne bål, så er det bare lov til å bruke kvister som ligger på bakken til ved. Rundt de mest populære områdene begynner det å bli veldig utplukket, så det kan være vanskelig å finne ved. Mange brenner så store bål at en skal tro de skal brenne hekser... Jeg vil oppfordre til å ha med primus, både for å lette slitasjen på marka og for at jeg regner med at oppsynet blir strengere i tiden fremover med tanke på bål, ved, søppel og slitasje. Og så klart for at mange av oss brukere må ta oss kraftig sammen med tanke på dette :wink: Sjekk denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsetappe 3 synes jeg for min del virker noe ambisiøs. Kommer jo an på rutevalg, men det er en og annen morenerygg som skal forseres og ikke rent lite stenrammel i dette området,... :wink:

Enig, denne etappen kan bli hard.

Med såpass mye gåing som det du planlegger her ville jeg i alle fall prøvd å få vekta på sekken under 25 kg, helst lettere. Turgleden blir jo større jo lettere sekken blir, men da kan det gå ut over komforten i leiren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med at jeg går i land på haugen gård istedet for Elgå? da sparer jeg sikkert fort 15-20 km gåing...og kan da legge ruta mot storfisktjønnan osv...trur det blir mere behaglig å ikke gå seg ihjel,og heller nyte naturen,og kansje ligge to dager ved muggsjøen.

trur jeg må regne med 4 km i timen.Høres lite ut,men med sekk og rolig gåing så går tia fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med at jeg går i land på haugen gård istedet for Elgå? da sparer jeg sikkert fort 15-20 km gåing...og kan da legge ruta mot storfisktjønnan osv...trur det blir mere behaglig å ikke gå seg ihjel,og heller nyte naturen,og kansje ligge to dager ved muggsjøen.

trur jeg må regne med 4 km i timen.Høres lite ut,men med sekk og rolig gåing så går tia fort.

Å gå fra Haugen kan anbefales, og øvre Røa er et vakkert område som er verdt å få med seg :wink:

Min erfaring er at jeg bruker 3 km i timen med en sekk på 27-28 kg, er du godt trenet kan nok kanskje 4 km i timen være et greit estimat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugen er et fint utgangspunkt. En fin startetappe er til Korstjønna, men er du sprek går du greit til Storfisktjønnan. Neste etappe kan f.eks gå til Styggsjøan. Et flott område hvor det ofte ikke er så mye folk. Området rundt øvre Røa har mye stein, og det er en god grunn til at stiene går der de gjør. Snarveier kan bli tunge..

Røavassdraget kan være knotent å krysse utenom bruene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forandret enda en gang jeg,,hehe...Har funnet ruta nå trur jeg,men tar gjerne imot tips viss det ser helt for rart ut.Hver etappe er ca.15 km.Dvs kansje 4-5 t gange..Er det ok ? greit å ha tid ved teltplassen også,pluss at det blir jo pauser underveis.Planen er ikke å gå hele dagen.

Dag 1:Båt fra Synnervika til Revlingen.Gå via Svukuriset og til Grøtådalsætra.

Dag 2:Grøtådalsætra-Rogshåen

Dag 3:Rogshåen,Revsjøen,Volsjøan,Nedre Muggsjøen.

Dag 4:Ligge i ro ved Nedre Muggsjøen.

Dag 5:Nedre Muggsjøen-Synnervika.

Hørers dette og ut? har brukt kartet på hvor.no

Noen som har erfaring med armyboots til gåturer? har brukt det før på fjellturer og synes det fungerer.Er det sko dere ikke ville brukt i Femund f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg gå i Femund ville jeg ha vurderet vadere, ettersom dette er en innsjø :D

Men til vandring i Femundsmarka er det viktig å ha sko med god ankelstøtte siden det er mye stein, sekken blir jo også noen kilo. Min oppfatning er at disse army boots'ene ikke er av det som gir best støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg gå i Femund ville jeg ha vurderet vadere, ettersom dette er en innsjø :D

Men til vandring i Femundsmarka er det viktig å ha sko med god ankelstøtte siden det er mye stein, sekken blir jo også noen kilo. Min oppfatning er at disse army boots'ene ikke er av det som gir best støtte.

Helt enig her. Flere som har trasket og gått i dette området konkluderer med at godt fottøy er alfa og omega i dette terrenget. Regner med at du tenker på militærets sine standard Alfa M77 når du sier "armyboots", og disse har svært dårlig ankelstøtte i forhold til f.eks. Alfa Bever, Bever Pro, Hjerkinn osv. Anbefaler deg å gå for en litt stivere støvel med andre ord, da kommer du til å trived ihvertfall! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg det blir deilig å kaste sekken fra seg etter den økta! :D

Men fullt mulig hvis du bruker tida godt.

pga lengde eller tereng? er vel ca.15 km..Noe som jeg vet går bra...men viss terenget er ulendt så blir det verre.

dette er ikke ruter som må følges slavisk..ser vi at det blir langt en dag så tar vi rett og slett og overnatter.Og 5 dager er også bare et utgangspunkt..kan godt bruke 6 dager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pga lengde eller tereng? er vel ca.15 km..Noe som jeg vet går bra...men viss terenget er ulendt så blir det verre.

dette er ikke ruter som må følges slavisk..ser vi at det blir langt en dag så tar vi rett og slett og overnatter.Og 5 dager er også bare et utgangspunkt..kan godt bruke 6 dager også.

Vel, jeg kjenner Femundsmarka best fra kano, har aldri vandret, med unntak Nedre Roasten - Femund. Brukte selv ca to timer med full oppakning. Fulgte da en morenerygg mer eller mindre hele veien, og vandret aldri nede ved elva. Hadde uansett fin utsikt fra oven. Og da gikk jeg den samme turen tre ganger på en dag, for å hente kano osv. Var temmelig utslitt etter den økta! Men formen min er vel heller ikke den beste. :D

Terrenget er variert, med slake opp og ned bakker. Mange morenerygger å finne! Bruk kartet. Innimellom kan tempoet (og moralen) treges av steinurer.

Hadde jeg selv valgt å vandre med ditt tidsskjema hadde jeg satt støtet mot Muggsjøen, men da med ankomst fra nord. Slått meg til ro utfor allfarvei og heller tatt dagsturer til Revsjøen, evt. Styggsjøen osv. Samme oppskrift fungerer jo også på motsatt måte; hovedcamp mellom f.eks Revsjøen og Volsjøan, dagsturer derfra.

Men smaken er som baken 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes armyboots er stødig nok jeg da...Har også brukt vanlige joggesko på mange fjellturer der det har vært alt mulig tereng.Deilig å gå i lette sko altså..Er ganske vant å ferdes i fjelltereng på trening gjennom idretten jeg driver,så er sterk i anklene.

Området langs øvre Røa, også rundt Rogshåen er det mye stein og steinurer, det er også en god del stein mot revsjøen... Dette er ganske krevende terreng å gå i med tung sekk. Jeg vil i alle fall fraråde deg å bruke joggesko! Jeg ville ikke ha brukt såpass myke sko som armyboots, men hvis du er fornøyd med de så kan du jo bruke de. Da vet du i alle fall hvordan de fungerer til neste gang... Det høres uansett ut som du har bestemt deg for at disse armybootsene er gode nok til vandringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at det i deler av Femundsmarka er terreng som er tungt å gå i. Mye stein som sliter på beina! Er du sprek kan sikkert planen din gjennomføres, men jeg vil påstå at du da går glipp av mye.

Båten går helt til enden enkelte dager. Men det vi kanskje være et vel så bra alternativ å starte turen på Elgå? Det avhenger litt med hva formålet med turen er. Er målet å få gått så langt som mulig, eller er målet å oppleve Femundsmarka? Hvis det sistnevnte er tilfellet ville jeg brukt litt tid ekstra i området rundt øvre Røa. Landskapet her er så flott og spesielt at det fortjener mer enn at man bare raser gjennom.

Hvis jeg skal foreslå noe vil det bli omtrent som følger:

Elgå - Grøtådalen

Grøtådalen - Røvoltjønnan - Roasten

Roasten - Storfisktjønnan - Rogshåen - Styggsjøan

Styggsjøan - Muggsjøen

Muggsjøen - Synnervika

Da vil du få oppleve mye av indrefileten av marka, samtidig som du vil ha tid til å se deg om i landskapet uten tung sekk. Det kan absolutt være verdt å se litt av det som ligger litt utenfor de vanlige stiene!

Dette ser ut som et flott forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.