Gå til innhold
  • Bli medlem

Når bruker man pulk?


ThomasB

Anbefalte innlegg

Annonse

her kommer det jo an på fysisk form og føreforhold..

foretrekker å pakke alt under 40 kilo i sekk, men er det som maveric nevner; skare el. så kan det over 25 kilo gå i pulken, og så hiver eg i litt ekstra.. eg er ein forholdsvis liten og lett kar så synes det er greit med minst 25 kilo "på kropp" for å få litt tyngde til å stå i mot pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er glad i å bruke pulk.

Hvorvidt jeg bruker den er avhengig av

  • terrenget: Tett skog og mange høydemeter tilsier sekk, åpent og småkupert lende tilsier pulk.
    snøforholdene: Hvis pulken brøyter mye er sekk å foretrekke

Når jeg går med pulk bruker jeg også en dagstursekk som veier 5-6 kg.

For meg er vekten altså ikke så avgjørende for om jeg velger pulk eller ikke, men absolutt nedre grense er vel på 15kg kanskje (10 i pulken og 5 i dagstursekken). For meg så er en lett pulk til svært lite plunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg har med meg telt og vintersovepose, brukar eg pulk. Eg går bare på snaufjellet, så djup laussnø har aldri vore noko tema.

På seinvinterturar når eg fryktar at ikkje skiføret er samanhengande, kan det vera aktuelt å droppe pulken, men då vel eg også lettare sovepose og telt. I slike tilfeller vurderer eg også korleis bæreevna er i snøen. På gjennomslagsføre er det best med pulk for å få mindre marktrykk. Pulken flyt mykje betre enn meg. Og når eg er fri frå ein tung sekk, kan det vera avgjerande for om eg også flyt oppå eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt pulk på turer med ungene noen ganger. Da lesser vi alt opp i pulken telt,soveposer, liggeunderlag etc etc. De får en behagelig tur uten oppakning og jeg "får lov til å slite litt". Ellers er jo det beste med pulken å slippe å kjenne vekten av sekken ved stopp og pauser. Forstår meg ikke helt på Toskehove som lesser noe i pulken og litt i sekken. Mulig at det er veldig mye kupert terreng der han går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brems så bruker jeg en metode som ligner på Morten sin. Jeg har også tau med knuter på. Tre stk. i ulik lengde. De er godt festet i hvert hjørne foran på pulken og holdes der med en lite hempe av borrelås. Da slipper jeg enkelt ned ett eller flere av tauene alt etter behovet. For små utforbakker i småkupert terreng der jeg ikke orker dette, så har jeg et tau fra midt på draget (Taudrag) som er festet i en carabin foran på selen. Da kan jeg enkelt styre pulken opp på siden når den får det mer travelt enn meg. Jeg bruker fendertau av billigste sort kjøpt på Clas Ohlsson til denne taubremsen. De slites ikke nevneverdig fortere enn langt dyrere tau.

Jeg foretrekker ofte pulk hvertfall hvis jeg skal overnatte i telt eller skal ha med en del saker og ting. Jeg prøver å unngå å bruke sekk når det er kaldt for jeg blir veldig fort gjennomvåt på ryggen når jeg bruker sekk. Bruker vanntette bager som er festet med bagasjestrikker på pulken. Klær og utstyr i den største og to mindre til mat og brennstoff m. tilbh. Har også tenkt a lage til et trekk som dekker hele pulken for å elimenere problemet med at snø kommer oppi og smelter eller på annen måte gjør pulken tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt mye pulk på fjellet (hardt underlag) men tenker som så at det er enda mer effektivt i løssnøen da vektfordelingen/distribusjon er langt bedre i en pulk enn hva den er for skiene mine. Seff avhengig av at vekten fordeles riktig i pulken. Kommentarer?

Takker for gode tips mtp brems. Skulle gjerne hatt dette for noen år tilbake i hardpakket nedoverbakke og avrevet leddbånd (=ikke plog!) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt mye pulk på fjellet (hardt underlag) men tenker som så at det er enda mer effektivt i løssnøen da vektfordelingen/distribusjon er langt bedre i en pulk enn hva den er for skiene mine. Seff avhengig av at vekten fordeles riktig i pulken. Kommentarer?

Det ble skrevet litt om pulker i dype skispor her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15574&highlight=skr%E5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.