Gå til innhold
  • Bli medlem

Skogsskianbefaling til østlandsterreng.


friluft_h

Anbefalte innlegg

Tror jeg nå har lest stort sett det som er om fjellski ala Åsnes Rago/Nansen/Ingstad og Fischer E99/E109.

Det som går igjen er at ønsket bruk er fjell/topptur eller vidde/pulk. Og da blir selvsagt fokuset på svar også angående dette.

Mitt behov er et noe annet.

Jeg trenger en ski som i hovedsak skal brukes i variert skogsterreng på østlandet som stort sett er "lett" kupert, men sjelden har lange sammenhengende opp og nedstigninger. Mer løssnø enn skare, men dette forekommer også.

Vil bli brukt mest med lett oppakning, men også noe med sekk for ukestur.

Lurer også på hvilken lengde som gjelder idag da det fort er ti år siden jeg hadde noe breiere enn smale markaski. I skogen er det ikke praktisk med for lange ski, men er ikke supertett skog og jeg vil også ha en viss bæreevne. Er forøvrig 182cm og mellom 80 og 90kg.

Etter det jeg skjønner havner dette bruksområdet mellom viddeskia som Rago/E99 (som blir for smale?) og toppturskia/telemark som uten tvil blir for massive.

Sitter da såvidt jeg kan skjønne igjen med de samme tre som omtales i en halv million tråder her på forumet: Nansen/Ingstad/E109, men med et litt annet utgangspunkt.

Er det noen som har erfaring eller synspunkter på disse alternativene til nevnte bruk? Eventuelt forslag til andre ski?

Vil holde meg på bredden Nansen-Ingstad med mindre noen har gode argumenter for noe annet.

E109 virker det som de fleste er enige om er en myk ski som kanskje blir for myk for meg?

Bortsett fra dette virker den perfekt.

Nansen og Ingstad er der jeg er mest forvirra, noen sier de er alt for stive andre sier det motsatte. Enkelte hevder det er søppel som er produsert i kina andre sier det er knallski fra sverige. Åsnes burde kjenne sin besøkelsestid og komme på banen avklare en del ting en gang for alle.

Er spesielt interessert i direkte sammenligninger fra noen som har prøvd flere av disse skiene.

Husk at hovedfokuset ikke er viddebruk eller topptur, selv om jeg selvsagt kommer til å teste de der og.

Også bindingene er jeg i tvil om, men tydelig at her er det mye uenighet. Kom uansett gjerne med anbefaling av binding sammen med de spesifikke skia. BC eller 75mm?

Noe tyngre enn f.eks. Voilè 3 Pin er mer eller mindre uaktuelt.

Når det kommer til sko har jeg etter det jeg skjønner få alternativer uansett da jeg har en smal/definert hæl som ikke passer i verken Alfa eller særlig mange andre skisko.

Crispi er det beste jeg har funnet. Så med mindre noen vet om andre sko som kan passe min fot Er det Antartic/Sydpolen og Stetind det står mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om du er godt opplyst rundt alternativene. Hadde jeg vært deg så hadde det enten blitt Ingstad eller Ficher`n, da det er disse som er breiest og da med best bæreevne. Jo breiere skia er, jo kortere kan du jo ha den, da bredden kompanserer for lengden på en måte med tanke på bæreevne. Kortere ski er jo også svært godt egnet til ditt beskrevne bruk.

Har mye erfaring med både BC og 75mm binding og er ikke i tvil med tanke på brukervennlighet, kvalitet og hvor holdbart det er, 75mm er det som gjelder. I sprengkulde har faktisk BC bindinger fryst fast, noe som er svært kjedlig og i værste fall fatalt for turen. Mange mener såleknekk på 75mm sko forekommer "hele tiden" og velger da BC istedenfor, men om du velger en sko av godt kvalitet er dette ikke noe å tenke på i første omgang, så lenge du passer på å se etter eventuelle sprekker i sålen etter lang bruk. Har selv Åsnes Amundsen med 75mm binding og Crispi Antarctic sko. Anbefaler disse skoa på det varmeste. Håper du ble litt klokere på dette, men det virker som om du har godt kontroll fra før! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok brukbar peiling, men problemet er at jeg ikke får testet verken sko eller ski før kjøp, da jeg ikke kjenner andre med samme interesse, skostørrelse og vekt.

Teori på hvordan ting fungerer er en ting, praksis noe HELT annet.

Noen som kan svare på hvordan Nansen og Ingstad er i forhold til hverandre i spenn og kjøreegenskaper?

Er det slik at Åsnesski er sjansespill uansett, og du ikke vet hvordan spenn ol. du får?

Er det også tilfellet at E109 sin eneste negative side er at den kan være litt myk? Høres nesten for godt ut til å være sant 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løssnø er det bare en fordel at skia er myk. Da flyter tuppen bedre oppå. Selv bruker jeg ofte de gamle tua wildernessskia når det er skikkelig løssnøforhold. Dette er ei gammeldags løssnøtelemarkski. Til mer allsidig bruk har jeg Åsnes Nansen.

Til skogsbruk ville jeg i alle fall unngått stive ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er kortfelle-systemet til Åsnes grunn nok til å velge det. Spesielt i skog-kjøring. Supert feste, og bremsing framover. Ønsker man mer glid, kan man kappe av fellene for å redusere bremsingen - eller ikke ta på fellene og heller smøre. Har du i tillegg hund, har de i år kommet med Breidablikk, samme skia som natoskia bare uten stålkant.

Kjøpte selv amundsen i fjor med BC. Valget mellom sko var mellom alfa skarven og cripsi stetind. Gode sko begge to, men syntes skarven satt best. Stetind er noe stivere, og er bedre for nedoverkjøring etter hva jeg har forstått.

Er det noen sportsbutikker der du bor, som har god peiling? Hjelper å prøve og se utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jeg er på riktig spor hvertfall.

Har flere sportsbutikker i nærheten, men ingen som overbeviser angående ski. Standardreplikken "Denne skien er knall ass!" som gjelder fra selgerne.

Må nok fort et par timers kjøring til Oslo for å snakke med f.eks. Sportsnett. Har god erfaring med de, men har de peiling på ski?

Såvidt jeg kan se er det de som fører Åsnes, bortsett fra G-sport.

Er som sagt bla. varierende spenn som gjør meg usikker, kan de dette på Sportsnett?

Har forøvrig ikke hund, hvertfall foreløpig så tenkte på stålkant for kontroll nedover. Kanskje det egentlig hadde vært lurere å gå for ski uten stålkant likevel?

Er det noen som vet om butikker mellom Oslo og Arendal som har peiling på Åsnes og/eller Fischerski som også fører 75mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at Sportslageret har god greie på ski. Problemet er at de har valgt å ikke føre Åsnes i år.

Ifølge en på forumet var grunnen at de hadde hatt store problemer med kvaliteten og forskjellig spenn de siste årene.

Husker ikke hvem som skrev dette, men går ut fra det stemmer siden Sportslageret førte Åsnes før.

Dette er også noe av det som veier tyngst mot Åsnes, da jeg syns vel mange både bekreftede seriøse kilder og ubekreftede kilder sier kvaliteten på Åsnes har sunket betraktelig de siste årene. Hører sjelden på kritikk fra anonyme på nett, men her er det så mange forskjellige som sier det samme at jeg begynner å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har prøvd Åsnes Vetletind eller Storetind med lærstøvler og Voile 3pin cable eller lignende binding?

Går ut fra de ikke er noe særlig bortover, men det er etter det jeg skjønner ikke Fischer E109 heller.

De veier jo ikke mer enn de andre alternativene.

Bredden derimot blir muligens i største laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ferdes mest i kuppert skogsterreng på Østlandet. I dag har jeg en eldre utgave av "Fisher S-Bound Jakt" som er en jaktski uten stålkant. Den fungerer meget godt for mitt bruk, som stort sett er der få andre ferdes.....

Jeg benytter en BC manuell binding (eldre type), og Crispi Steting GTX støvler.

Jeg verdsetter lav vekt og har selv brukket 3 par 75mm støvler i løpet av mine 35 år, så for meg er 75mm uaktuelt.

Har aldri opplevd noe problem med ising etc som ikke kan fikses ved bare å pirke vekk den lille isen som er der med en kniv e.l.

Men man må være litt mer tolmodig og nøye når man setter på seg skiene om det er mye løs snø, slik at man unngår fylle bindingene.

I mine øyne er BC mer enn stødig nok for selv så brede ski. Kan sette de peneste telemarksvingene uten noe problem, bare man benytter teknikk ikke styrke. Heller ikke noe problem å kante skiene når det blir hardt og skare, men jeg savner da en stålkant.

Skiene er smørefrie, og skinner når det er rundt null og fuktig påskeføre. De fungerer også overraskende godt under andre forhold, men glir dårlig på hardt underlag, og støyer vel mye. Dette på grunn av at de er veldig myke, så mine 65kg tråkker dem helt ned. Av denne grunn, klatrer skiene også godt, og feller blir nesten unødvendig.

Mine drømme ski for mitt bruk vil være:

-En ski med samme dimensjoner som S-Bound Jakt, men med stålkant. Ikke smørefri, men med kortfell ala Åsnes. (Kortfellen fungerer perfekt på mine Åsnes Amundsen ski)

-BC Magnum Manuell binding.

-Crispi Steting støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ingstad m kortfell ? Ikke like bred som Fischer Jakt, men bred nok for skoger på østlandet?

Når det gjelder bc er jeg fristet til å prøve dette selv på en litt brei ski, men da med den absolutt stiveste skoen og magnumbindingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt og vært ute på min første skogs- og fjelltur med Åsnes sine Ingstad-ski med kortfeller.

T4 Scarpa sko, Rottefella og bygget litt opp.

Jeg er meget fornøyd. Det var faktisk bra å gå med plast! Og meget stødig på vei ned. Og varmt.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært rundt og tafsa på en del ski.

Av de jeg har sett er Ingstad/Combat de som virker best for mitt tenkte bruk.

Både spenn, stivhet og bredde virker best på disse.

De virker å ha noe mer spenn enn Nansen/E109, samt noe stivere enn E109.

Noen som kan bekrefte/avkrefte mine inntrykk her?

Også tydelig at det er mange som er fornøyd med disse som en allroundski.

Sliter litt med å finne ut hvorfor Åsnes har Nansen i sortimentet. For meg virker det som Ingstad er bedre på det meste.

Ikke er den noe særlig tyngre heller.

Bindinger er noe verre. Er tydelig at det er to leire som uansett foretrekke "sin" bindingstype.

Etter det jeg kan skjønne må jeg til Oslo for å få prøvd 75mm Crispistøvler.

Det blir i mine øyne for dumt å kjøre flere timer for å prøve sko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har stussa over de stedene de har hatt både Fischer E109 og Åsnes Ingstad/Nansen er at finishen virker veldig mye bedre på Fischer.

Har flere ganger fått fliser i fingrene av Åsnesskiene når jeg har håndtert de. Ru og tjafsete overflate, særlig i overgang såle/stålkant/ski. Også sporet under virker å være gjort vel raskt frest.

Alle parene med Fischer har vært perfekt slipte og tilpassa. Sliter litt med og skjønne hvorfor i all verden Åsnes ikke har noen som tar noen raske drag med sandpapir før skiene ferdigstilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.