Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Amundsen med FL


Buhaug

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen som har erfaring med Åsnes Amundsen?

Jeg kommer til å bruke skiene fra skog til snaufjell med storsekk eller pulk.

Er det noen andre fjellski dere vil anbefale? med FL og hel stålkant

Kommer til å kjøpe Alfa Skarvet fjellskisko, er dette et bra valg?

Håper på svar! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valget ditt er bra det.

Skiene har jeg selv, og de er upåklaglige. Flat og fin ski, stabil og lett. Den bærer veldig godt og jeg tror nok den er en optimal ski for turer her til lands. Når det gjelder skoene så er vi alle ulike, og dette er kun min personlige mening. Alfa skarvet virker til å være en veldig god sko. Jeg tror den er veldig behaglig på foten. Men personlig foretrekker jeg sko med løs innersko. Både med tanke på komfort, men også varme og tørkin. Innerskoen kan da lett byttes ut med en kardang eller en annen type innersko, og tørkingen i teltet blir mye lettere. Problemet blir jo hvis du har sett for deg en nnn Bc binding, eller salomon. det er desverre ikke flust av disse typer sko på markedet, men noen er det. Velger du 75 mm telemark binding har du ett større spekter å prøve gode sko i, samt at du får avbelastet litt med wiren bak på hælen. Varg polar virker som en utrolig god sko.

Men husk å velg Manuell mangnum binding hvis du går for nnn systemet. Den er ikke så mye mer stabil enn nnn bc auto, men tåler mer og ikke minst isingen blir ikke noe problem. Da du løfter opp låsemekanismen på disse så blir all is knust, og det å koble skoene fra skiene er aldri noe problem.

Bare husk at dette er min personlige mening. Jeg er ikke noen spesialist, men har da prøvd litt oppigjennom.

Bjørn O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv amundsen i fjor. Fellelås og hel stålkant. Skovalget ble alfa skarven. Valget mitt da stod mellom skarven og crispi stetind. Ble skarven pga passform. Stetind er også noe stivere, og passer bedre til nedoverkjøring etter hva jeg har skjønt. Veldig fornøyd.

Ift sko er det mye bra. Det som er utrolig viktig er at du kjøper sko som passer din fot, uavhengig av merke. I tillegg når du prøver skoa, ta med deg sokkene dine som du vet du vil bruke til vinterstid. Bruker selv bridgedale summit knestrømpe. God og varm sokk som puster VELDIG bra. Blir lite klam. En del folk på forumet her har hatt en del problemer med skarven ift gnagsår. Før jeg dro på skikkelig skitur, brukte jeg skoa på småturer med og uten ski. Gnegde litt på ene foten, og hadde på gnagsår plaster for å forebygge sår - funket bra. Ellers hvis jeg passer på at skoa sitter godt snøret så unngår jeg dette. Må av og til stoppe og knyte på nytt. Ser på årets modeller av skarven i butikkene, har de kommet med "snørestopper", lettere at snøra holder seg stram.

Mitt valg av amundsen var pga ønsket kombinasjon av løypeski og utenfor løype. Bredere ski enn amundsen passer dårlig i spor. Angrer litt i etterkant at jeg ikke gikk for bredere ski pga mye artigere å lage egne spor ;) Forøvrig har jeg kjøpt hund siden kjøpet, og stålkant/hund kan være uheldig. Blir nok Breidablikk på meg før eller senere hvis et godt tilbud dukker opp.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt valg av amundsen var pga ønsket kombinasjon av løypeski og utenfor løype. Bredere ski enn amundsen passer dårlig i spor. Angrer litt i etterkant at jeg ikke gikk for bredere ski pga mye artigere å lage egne spor ;) Forøvrig har jeg kjøpt hund siden kjøpet, og stålkant/hund kan være uheldig. Blir nok Breidablikk på meg før eller senere hvis et godt tilbud dukker opp.

Lykke til

Jeg vurderte i utgangspunktet Amundsen også, men etter å ha lest en del på forumet her så tror jeg at jeg kommer til å gå for Ingstad. Skal jeg bare gå i løype så har jeg racingski til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier :wink: Bare pass på å bruke skoa på småturer en periode framover, få gått dem inn. Ikke gjør dette på første lange skituren. Ta også noen korte skiturer til å begynne med. Hvis du merker at det gnager noen plass, så følg de mange rådene som finnes på forumet mot det. Pass også på at du snører lissene godt. Funka utmerket for meg.

Lykke til. Du får garantert mange fine turer. Skal ikke stå på utstyret hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.