Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis hensyn ved dobesøk i naturen


Sverre67

Anbefalte innlegg

Jeg vil belyse et problem som ikke er så kjent men som er en plage mange områder, nemlig jakthunder som griser seg til med mannskitt. Mannskitten har nemlig en magnetisk tiltrekkningskraft på hunder og de ruller seg i den og griser seg til. Min egen hund var ute for dette ikke minder enn to ganger forrige sesong av elgjakten i Rendalen. I området foregår det friluftsaktiviteter og folk bryr seg ikke om å grave ned etterlatenskapen. Jeg kan forsikre deg om at det er fortvilende å ha en tilgriset hund uten tilgang på varmt vann og såpe. En sammenleggbar spade bør være en del av turutrustnigen, slik det er i mange andre land.

I Sverige har dette problemet vært framme i media, der store mengder utenlandske bærplukkere tilgriser naturen. I Norge har er dette en ikke-sak men en sann plage mange områder. Så igjen, kjøp en spade og vis hensyn!

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært uheldig og gått over der folk bare har kjørt på uten i det minste dekket til. Masse papir all over the place! Det er motbydelig. Ta med en lett sån plastspade som mor bruker til å grave i blomsterbedet eller en stokk og grav et hull. Det tar kanskje 2 min. Dekk over og, om mulig så legg en stein over for nettopp å ungå det trådstarter forteller om bikkjer!

Jeg har opplevd det samme og det er ikke noe festlig. NESTEN like gale som da hunden rullet seg i en hjorte brunstgrop! Fitte grisen! Badet hunden i dagevis før lukten begynte å slippe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil belyse et problem som ikke er så kjent men som er en plage mange områder, nemlig jakthunder som griser seg til med mannskitt. Mannskitten har nemlig en magnetisk tiltrekkningskraft på hunder og de ruller seg i den og griser seg til. Min egen hund var ute for dette ikke minder enn to ganger forrige sesong av elgjakten i Rendalen. I området foregår det friluftsaktiviteter og folk bryr seg ikke om å grave ned etterlatenskapen. Jeg kan forsikre deg om at det er fortvilende å ha en tilgriset hund uten tilgang på varmt vann og såpe. En sammenleggbar spade bør være en del av turutrustnigen, slik det er i mange andre land.

I Sverige har dette problemet vært framme i media, der store mengder utenlandske bærplukkere tilgriser naturen. I Norge har er dette en ikke-sak men en sann plage mange områder. Så igjen, kjøp en spade og vis hensyn!

Sverre

Å kreve fjellvandere skal drasse på spade i fjellet er vel litt overkill :shock:

Men noe vett er på sin plass!

Forslag: På fjellet er det mange stein, og det er enkelt å snu en stein av passe størrelse; så har du et hull i jorda som do og etterpå veltes steinen tilbake over hullet,

og problemet er borte :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på all hundedritten som ligger på stier og skiløyper så må jeg si at jeg driter i om noen får hunden sin dekket til med mannskitt :shock:

Men det skal være sagt at jeg bruker å dekke til driten når jeg er ferdig, som regel gjør jeg som Bjarne sier å snur på steiner og legger de tilbake over hullet når jeg er ferdig. Noe av det værste jeg ser er når folk ikke dekker til og dasspapiret har blåst utover et større område :oops:

En av reglene jeg lever etter er at det skal være minst mulig spor etter meg i naturen, og det gjelder også både søppel og mannskitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder på svært dårlig fantasi dersom man ikke klarer å gjemme unna driten og dopapiret når man er ute i naturen. Når det er sagt så er vel dette bare en problemstilling for de litt mer "belastede" turområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med kjell gunnar her.

Hvor mange hunde eiere er flinke til å ta opp etter hunden sin?? Ikke de fleste hvertfall.........

Når det er sagt, pleier jeg selv å dekke over med en stein, stubbe etc........papiret samler jeg i en haug og brenner opp, en fyrstikk borti haugen og vips...det er borte ;)

Jeg tror likevel alle kan bli flinkere, både nødne turgåere og hundeeiere..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med kjell gunnar her.

Hvor mange hunde eiere er flinke til å ta opp etter hunden sin?? Ikke de fleste hvertfall.........

Når det er sagt, pleier jeg selv å dekke over med en stein, stubbe etc........papiret samler jeg i en haug og brenner opp, en fyrstikk borti haugen og vips...det er borte ;)

Jeg tror likevel alle kan bli flinkere, både nødne turgåere og hundeeiere..........

Enig, ingen tvil om at vi alle kan bli bedre på dette området. Men at vi skal bli bedre bare fordi at hundeeierne vil det, er jeg ikke enig i! Men at det er en uting å ikke dekke til dritten etter dobesøk, er jeg enig i! Å brenne opp papiret er en grei måte å gjøre det på, det bruker jeg også å gjøre i mange tilfeller. At også dette er et problem i de hardest besøkte områdene er det ingen tvil om, sammen med søppelproblematikken generelt. Det virker som i den siste tida har det blitt flere og flere turgåere som mangler kunnskap og gode holdninger.

Det er mange hundeeiere som er dårlig til å fjerne hundemøkka, i turområdet mitt her hjemme ser jeg mye mere hundemøkk enn jeg ser mannskitt.... Derfor irriterer det meg at hundeeiere kommer å vifter med pekefingeren, når de er så elendige til å ta opp hundemøkka selv. Ikke ofte jeg blir provosert så lett, men jeg ble det nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, ingen tvil om at vi alle kan bli bedre på dette området. Men at vi skal bli bedre bare fordi at hundeeierne vil det, er jeg ikke enig i! Men at det er en uting å ikke dekke til dritten etter dobesøk, er jeg enig i! Å brenne opp papiret er en grei måte å gjøre det på, det bruker jeg også å gjøre i mange tilfeller. At også dette er et problem i de hardest besøkte områdene er det ingen tvil om, sammen med søppelproblematikken generelt. Det virker som i den siste tida har det blitt flere og flere turgåere som mangler kunnskap og gode holdninger.

Det er mange hundeeiere som er dårlig til å fjerne hundemøkka, i turområdet mitt her hjemme ser jeg mye mere hundemøkk enn jeg ser mannskitt.... Derfor irriterer det meg at hundeeiere kommer å vifter med pekefingeren, når de er så elendige til å ta opp hundemøkka selv. Ikke ofte jeg blir provosert så lett, men jeg ble det nå :wink:

Enig med begge. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.