Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellski i Bergen


Sticho

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal ha meg et par med nye fjellski. Har stort sett bare hatt marka- og racingski tidligere, så dette blir en ny opplevelse. :D

Jeg har undersøkt en del på forumet her, og kommet frem til et oppsett som jeg synes virker bra. Hadde likevel satt pris på tilbakemelding ettersom jeg i utgangspunktet er rimelig grønn.

Først kan jeg vel si litt om hva skiene skal brukes til.

Den aller viktigste grunnen til kjøpet er at jeg skal begynne å trekke pulk med poden i, og jeg vil at han skal være så trygg som mulig. Da må jeg naturlig nok ha et par ski som jeg selv føler meg trygg på.

Generelt sett har jeg vel alltid vært mest glad i oppstigningen eller det å gå i flatt terreng på fjellturer. Her på vestlandet er det imidlertid hovedsakelig oppover til man snur og kjører ned igjen. Er ikke den som føler meg mest trygg nedover, men håper at det vil hjelpe med et nytt skipar som er mer laget for fjellturer. Håper dette også øker gleden ved nedfarten.

Jeg vil imidlertid ikke ha så brede ski at det tar bort gleden ved turen til toppen, men samtidig må de være brede nok til stort sett å bære meg når jeg går utenfor løyper.

Oppsettet jeg har sett på:

Åsnes Amundsen

Voile 75mm 3-pin

Crispi Sydpolen

Jeg er forøvrig 190cm høy og veier 90kg. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å gå noe særlig med tung sekk på ryggen.

Lurer litt på hvor lange skiene bør være?

Grunnen til at jeg tenker at disse bindingene blir riktig er primært at man kan ta av vidjen. Så kan jeg gå uten oppover/bortover og deretter feste den på igjen før jeg starter på nedfarten.

Jeg har vært og prøvd skoene på Platou. Kunne ikke se at utvalget var så veldig stort på 75mm der, og disse føltes bra på foten. Jeg er veldig redd på for å bomme på skovalget. Sliter en del med knagsår på hælene, så trenger en sko som er snill mot føttene.

Ser også at enkelte snakker om plaststøvler til fjellskibruk, som f.eks Scarpa T4. Er dette noe som bør vurderes?

Jeg har fått en pakkepris på ganske nøyaktig 6000kr på Platou i Bergen. Synes det er mye penger, og hadde egentlig tenkt å bruke rundt 4000kr. Imidlertid er dette utstyr jeg har tenkt å ha lenge, så da er det gjerne verdt å bruke litt ekstra.

Er det noen som tips til butikker i Bergen som fører slikt utstyr, som eventuelt kan være billigere?

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Skal du primært bruke disse skiene i terrenget, tror jeg jeg ville gått for Åsnes Ingstad m/fellelås. Har både Amundsen og Ingstad selv, og Ingstad-skiene har både bedre bæreevne og svingegenskaper. Men det var prisen, da.

Når det gjelder sko, har jeg brukt Scarpa T4 på ganske lange turer, (opptil 15 km/dag) uten å få gnagsår. I tillegg er de varmere enn en vanlig lærstøvel. Med på kjøpet får du hytte-/telt-tøffel. Ulempen er jo at de veier litt mere, da.

Hvorfor skal du ha skistøvler med Gore-Tex? Skal du stå mye i vann? Isfisking? Uansett så vil membranen begynne å lekke etter noen års bruk, så hva er vitsen? Har Crispi Antartic selv, godt smurt blir du ikke våt i denne støvelen. Den er i tillegg litt høyere og har litt tykkere lær enn Sydpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har undersøkt en del på forumet her, og kommet frem til et oppsett som jeg synes virker bra. Hadde likevel satt pris på tilbakemelding ettersom jeg i utgangspunktet er rimelig grønn.

Først kan jeg vel si litt om hva skiene skal brukes til.

Den aller viktigste grunnen til kjøpet er at jeg skal begynne å trekke pulk med poden i, og jeg vil at han skal være så trygg som mulig. Da må jeg naturlig nok ha et par ski som jeg selv føler meg trygg på.

Generelt sett har jeg vel alltid vært mest glad i oppstigningen eller det å gå i flatt terreng på fjellturer. Her på vestlandet er det imidlertid hovedsakelig oppover til man snur og kjører ned igjen. Er ikke den som føler meg mest trygg nedover, men håper at det vil hjelpe med et nytt skipar som er mer laget for fjellturer. Håper dette også øker gleden ved nedfarten.

Jeg vil imidlertid ikke ha så brede ski at det tar bort gleden ved turen til toppen, men samtidig må de være brede nok til stort sett å bære meg når jeg går utenfor løyper.

Oppsettet jeg har sett på:

Åsnes Amundsen

Voile 75mm 3-pin

Crispi Sydpolen

Jeg er forøvrig 190cm høy og veier 90kg. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å gå noe særlig med tung sekk på ryggen.

Lurer litt på hvor lange skiene bør være?

Grunnen til at jeg tenker at disse bindingene blir riktig er primært at man kan ta av vidjen. Så kan jeg gå uten oppover/bortover og deretter feste den på igjen før jeg starter på nedfarten.

Ser også at enkelte snakker om plaststøvler til fjellskibruk, som f.eks Scarpa T4. Er dette noe som bør vurderes?

T4 er bra til fjellski, men etter min mening unødvending tungt til Amundsenski. Jeg ville valgt BC-binding og f.eks Alfa Skarvet hvis du har bred fot) eller Crispi Stetind (hvis du har smal fot). Prøves selvsagt grundig i butikken.

Pulk med poden betyr at du ikke skal gå der det er så bratt at du trenger kraftgere støvler enn det som passer på BC-binding. Hvis du ikke skal gå i preppa løyper kan du jo vurdere Åsnes Nansen eller Ingstad som også funker bra med BC-binding.

Åsnes er etter min mening overlegent pga kortfellessystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill.

Ble litt i tvil nå. Jeg trodde Ingstad ville bli vel tung å labbe rundt på. :?

Det aller viktige er at det blir en ski som er god å gå på og som fungerer godt sammen med pulk. Regner med at jeg kan glemme å få Ingstad ned i et oppkjørt spor. Ikke det at jeg har tenkt å bruke denne skien i en lysløype, men det hender jo at det er laget spor innover fjellet selv om det imidlertid ikke er særlig vanlig på vestlandet. Hvor mye bedre vil bæreevnen være utenfor oppgåtte løyper i forhold til Amundsen?

Kommer til å ta meg en tur innom Outdoor Bergen på mandag.

Forøvrig hadde de bare 2 varianter av 75mm-sko på Platou på Fjøsanger, så det da var Crispi Sydpolen den beste. Dessuten er det mye fuktig vær her på vestlandet så Gore-Tex blir sikkert ikke helt feil.

Tror jeg kommer til å satse på den Voile 75mm-bindingen som gir meg mulighet til å ta på kabel før jeg skal ned igjen. Det blir sikkert noen turer uten pulk også, og planen er jo å ha disse skiene lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte meg Åsnes Ingstad m/ fellelås 200cm på Platou på torsdag. For på Kvamskogen på fredag med hjelpekorpset. Resten av oppsettet er:

Rottefella Chili

Scarpa T4

Erfaringar eg gjorde meg etter ein tur på Såta (802 moh)på laurdagen, som gjekk heilt flott med kortfell. Ein forholdsvis bratt bakke (komediebakken) går ein opp diagonalt, og det same skal gå fint om ein er på veg til til dømes Tveitakvittingen, og skal opp Stoveveggen (bratt!). Eg erfarte at chili-bindingen er ganske stiv, og i kombinasjon med T4-skoa såg eg at ved vanleg bortetter-gåing kjenner ein forskjellen på dette oppsettet og eitt som er lettare, spesielt om ein skal gå langt. (Merk: Her tek eg atterhald, skoa mine var heilt nye og soleis ikkje tilpassa foten min, og ein kan ikkje bedømme skoa etter ein tur, men heller ti turar...) Eg fekk ikkje noko særleg gnagsår av skoa (som regel eit godt teikn :)), men kjente at dei klemte godt på foten. Skal du ha deg lette, bortoverski utan sterke krav til stabilitet eller nedovereigenskapar, kan ein like godt kjøpe BC-oppsett.

I og med at eg kjøpte dette oppsettet for variert bruk, mellom anna snørekøyring etter scooter, oppover fjell og nedover att, samt at dei skal vere mogleg å bruke sjølv om ein har på seg ein relativt tung sekk, gjekk eg for 75-mm binding. BC frys berre til, er eg blitt fortald, og har erfart det på vanlege turski som har omlag same pantentet. 75-mm er low-tech samanlikna med BC, og eit svært godt døme på at det enkle ofte er det beste.

På søndagen, (i dag), tok eg meg ein tur i alpintbakken for å teste nedovereigenskapane til herlegheita, og eg må seie at eg vart herleg overraska. Eg hadde kjøpt meg fjellski, men dei oppførte seg delvis som alpint-ski nedover, dog meir fleksibelt. Er sjølv berre vant med å køyre alpint, og køyrer enno stort sett berre parallellsvingar, noko som bindingen og skoa er stive nok til å gjere. Planlegger dog å lære meg og tillegge meg Telemark-teknikkar etter kvart. Eg tykkjer alt i alt at skia oppførte seg eksemplarisk nedover. Hadde eg hatt BC-bindingar hadde nok eg hatt ein litt anna erfaring nedover...

Alt i alt; eg tykkjer så langt at skia er veldig bra, dei gjer som eg vil dei skal gjere. Og treplankar er ikkje noko eg gidd krangle med. Då er det betre at dei gjer som dei får beskjed om.

Sjølv om støvlane og bindingane er noko stive, gir dette ein solid dose med støtte og kontroll når ein skal nedover,

(Eg køyrde med nokre gamle, smørefrie ski med utslitte stålkantar på mitt Vinter-C kurs. Der trakk vi ein del pulk, og både som "pulkesel" og som "ankermann" merkar ein nytten av ski ein har kontroll med. Ingstad-skia mine er ski som, eg vil meine (utan enno å ha prøvd dei med pulk), ein har kontroll med. Hadde eg valgt om att, er det godt mogleg eg hadde gått for Voile 3-pinsbindinga, den var og er fristande, sidan den er ei meir fleksibel løysing, men enn så lenge er eg svært godt nøgd (etter heller få kilometer, riktignok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tilbakemelding, Offe!

Mer og mer som tyder på at jeg velger Ingstad istedetfor Amundsen.

Fikk du testet bæreevnen til skiene utenfor oppgåtte spor? Kan jeg spørre deg om hvor lang/tung du er?

Er fortsatt ikke sikker på om jeg skal gå for 200cm eller 210cm lengde. Har mest lyst på 200cm for å få bedre kontroll i bakkene.

Jeg kommer til å gå for Voile 3-pin-binding, og i første omgang er nok en sko ala Crispi Sydpolen et greit valg for meg og mitt bruk de første årene. Ser for meg at jeg gjerne kommer til å kjøpe en Scarpa T4-støvel etterhvert, gjerne brukt slik at den ikke koster en arm og en fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er forholdsvis kraftig, med 185 cm og 110 kilo. 200cm skia var nok litt korte, noko eg merka då eg gjekk med kortfell. Denne var nedi heile tida, men på den andre sida er dette betre enn om ein sliter med å få fellen ned på bakken. Eg planleggjer å kvitte meg med nokre kilo, så vi får sjå om det hjelper. Samstundes skal det påpeikast at eg gjekk med ein ganske tung sekk, noko som gjorde sitt og.

Med ryggsekk i laussnøen gjekk fint. Men dog tok eg det rolig, sidan eg ikkje vil påberope meg noko status som pudderguru. Skia er ganske mjuke framme, slik at fronten flyt oppå snøen sjølv om resten av skia synk litt ned i laussnøen. Dette tykkjer eg fungerte bra, sidan ein då slepp å kave og stresse med ski som har gravd seg ned i ei tue eller tilsvarande. Som sagt testa eg ikkje utforeigenskapane noko særleg utanfor preparert løype, men det eg erfarte i den preparerte løypa likte eg, og oppsettet mitt er kanskje noko meir nedover-orientert enn bortover. Der er voile-bindinga meir fleksibel.

Skia er heilt klart laga for området utanfor dei preparert løypene, men så lenge ein held seg unna trikkeskinnene, går det heilt fint. På Kvamskogen er det 50 km preparerte løyper, med og utan skinner, og eg opplevde at dei fungerte flott. Du får skia nedi ei skinne, men du øydeleggjer kantane på skinna, og gjer folk med svettepinnar irriterte. Nansenskia ser eg for meg skal vere mogleg å få ned i oppkøyrde spor, men då misser ein breidda og bæreevna til Ingstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Outdoor Bergen idag. Veldig bra utvalg der, imidlertid var de litt skrapet for forskjellige størrelser. Hyggelig betjening og god service. De hadde både Varg Skavl og Crispi Sydpolen der, imidlertid var det kun Varg-støvelen som var inne i min størrelse, så fikk ikke prøvd Sydpolen samtidig. Varg Skavl var igrunn ikke verst på foten, så ble litt usikker på skovalget igjen. Selgeren insisterte uansett på at vi måtte vente til han fikk inn Sydpolen i min størrelse før vi tok et valg. Jeg likte det at han ikke automastisk prøvde å "presse på meg" den skoen han i øyeblikket hadde inne.

De får inn nye varer mot slutten av uken, så jeg får ta meg en tur tilbake da.

Har i hvert fall spikret skivalget og bindinger. Det blir Åsnes Ingstad 200cm med 10mm oppbygget Voile 3-pin-binding.

Dersom noen har noen erfaring med Skavl vs Sydpolen så tar jeg imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv røket på et par Åsnes Combat 180 cm med fellelås og Voile 3-pin binding i dag:D Skal bruke de til jakt og fjellskiturer, derfor Combat skia. Er 166 cm og veier 66kg, så valget stod i utgangspunktet mellom 180 eller 190 lengde. 190 fikk de ikke inn før i uke 5, og jeg skal på tur i uke 4, så det måtte bli 180. Håper de ikke blir for "korte".

Kjøpte meg et par Lundhags "Special" 75 mm med uttagbar ullfiltsokk til jul. Fikk satt på et annet skaft en standard. Meget gode og varme støvler, om enn ikke like stive som de stiveste lave, så gir de god støtte. Prøvde de på et par turer i jula og jeg var veldig fornøyd :D Ingen tegn til gnagepunkter.

Var litt usikker på valg av binding, da du med tåbindinger i 75mm vil kunne få brudd i skotuppen, men dette er vel også på grunn av fleksen i tuppen, noe som blir mindre med helwire bak :?: De hadde Rottefella 412 på Oslo sportslager, men jeg får satse på at Voilebindingene ikke farer for hardt på støvlene, da det er greit med begge muligheter :lol:

Er vel mulig å sette på andre bindinger senere, da det etter det jeg forstod, var en standard på hullene på slike bindinger :?: Hvis det skulle vise seg å bli en bekymring :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var skiene i hus!

Til slutt ble det Åsnes Ingstad 200cm, Voile 3-pin bygget opp 10mm med hælløfter og Varg Skavl fra Outdoor Bergen.

Det ble dyrt, men det er en langtidsinvestering.

Reiser på fjellet imorgen, så gleder meg villt til å prøve skiene. Har hørt rykter om at det ikke er så mye snø i traktene rundt Hornindal og Stryn, men får håpe det hjelper med snøfallet som er meldt det neste døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.