Gå til innhold
  • Bli medlem

Varmekilde i lavvu?


MariusP

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt min første lavvu. En Helsport Varanger 4-6 med innerduk. Vurderer å kjøpe en

Termo Fuji parafinbrenner som varmekilde om vinteren (tror det er den som het Fuji 339 før). Kelkoo.se selger den til ca 1.200.- svenske.

Ser at den gir ca 2200W på full effekt. Er det noen som har erfaring med bruk av denne i lavvo? Vil den gi tilstrekkelig varme på kalde vinterdager i en relativt liten lavvu?

Har dere evt. andre gode tips om ovn i lavvu? Er ikke så veldig gira på vedovn - mye vekt i ovn og ved. Er heller ikke så gira på å kjøpe en parafin eller multifuel til mange mange tusen..

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en mindre lavvo, Helsport Lavvolight som jeg bruker en del om vinteren.

Fyrer den med Omnifuel, skal vel være ca 3000W på max i følge Primus.

Min lavvo er 2meter høy inni på max, . Når jeg fyrer blir det klart bedre temp i lavvo men ikke på langt nær som å fyre i telt. Det er godt og varmt i høyden inni lavvo men det blir ikke så varmt langs bakken. Har nå skaffet en liten batteridrevet vifte som jeg skal montere på stanga med borrelås å se om det lager en liten sirkulasjon som gjør at varmen holder seg litt lenger ned.

Varanger er vel 50cm høyere igjen en min. Dog har den en topphatt du kan lukke ganske bra. Lavvolight har tett topp med 2 lufteventiler som ikke kan lukkes. Mulig du kan få noe bedre varmespredning med å tette igjen mye av topphatten, noe jeg ikke kan.

Er det veldig kaldt og man vil ha en "stuevarme" så er nok telt å anbefale.

Regner med det er åpning i topp og "hatt" på lavvo så du kan fyre et lite bål i den. Dog kommer det jo en del røyk igjen da. Beste er jo lavvoovn men det blir jo en helt annen vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.