Gå til innhold
  • Bli medlem

"Ekstremkulde" - tur!


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

I disse dager meldes det om ekstremkulde overalt! Det har gitt meg en del adrenalin, og ettersom det skal være så ekstremt kaldt i lavlandet er det sikkert
astronomisk ekstremkulde over tregrensa? Har gått litt på ski i rundt Staurheia, Fossheia og Ormsetvatnet i Verran Kommune i disse dager. På tide å ta en
rundttur i de lokale områdene ettersom jeg har flytteplaner til helga. Å det beit ganske godt i ansiktet, og det å leke fotograf er en risikosport, tar ikke lang
tid før hender fryser fast i kameraet i disse temperaturene (-30c/-35c + izzkald vind = -40c/-45c). brrrr!

Ikke mye til turrapport dette heller, mer bare å vise fram bilder som viser hvor jæ*la fint det er i fjellet når det er så kaldt!

Frostrøyk nede ved fjorden i Leksvik.
DSC_0057small-2.jpg

Oppåver mot Staurheia (522m)
DSC_0066small.jpg

DSC_0070small-1.jpg

DSC_0076small-1.jpg

DSC_0081small-2.jpg

DSC_0086small-2.jpg

DSC_0079small-1.jpg

DSC_0089small-2.jpg

DSC_0092smallY.jpg

DSC_0119smallY.jpg

DSC_0124smallY.jpg

Utsikt fra Fossheia (514m) mot fjellene nord for Meråker (Kjølhaugan 1248m/1152m/1014m og Blåberga 1094m er de høyeste i bildet)
DSC_0105smallY.jpg

Mast i Mosvik
DSC_0107smallY.jpg

DSC_0137smallX.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker mye for svarene!

Hvilket kamera brukte du? Problemer med batteriet i kulden?

Nikon D80. Fikk problem med ett batteri idag faktisk, men har altid med reserve, og det funka helt fint. Batteriet svikta ikke, men ble plutselig nesten helt tømt, tok 4-5 bilder før batteriet nesten døde. Et typisk problem? Forslag til 'ekstrem'-batteri som takler det, og enda kaldere vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker mye for svarene!

Nikon D80. Fikk problem med ett batteri idag faktisk, men har altid med reserve, og det funka helt fint. Batteriet svikta ikke, men ble plutselig nesten helt tømt, tok 4-5 bilder før batteriet nesten døde. Et typisk problem? Forslag til 'ekstrem'-batteri som takler det, og enda kaldere vær?

Ja, det er et typisk problem! I batteriet skjer det en kjemisk reaksjon, som hemmes av kulde.

Løsning: Ha to batterier med; ett i kamera og ett inn i mot kroppen din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: Ha to batterier med; ett i kamera og ett inn i mot kroppen din :D

Har altid gjort akkurat det, slutter kameraet å funke på en av turene mine blir det en trist tur, livredd for at det skal skje! :)

hvordan oppførte kameraet seg i kulden? reaksjon, treghet i meny, FOKUS?? osv..?

Utenom det ene batteriet funka kameraet som det altid har gjort. Har en kompakt og svært bra veske å ha kameraet og linesen i. Var på tur i bare 2-3 timer, hadde det vært en lengre dagstur i denne temperaturen er det mulig ting hadde skjedd med funksjonene (har opplevd problemer med fokus på flere tidligere kompakt-kamera allerede ved -10c/-15c).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukser du litt mer får du sikkert solen til å bli grønn også...

Jeg trodde dette var et forum for ekte natur, ikke et forum for dårlig kunst?

Har faktisk gjort utrolig lite med bildene med untak av skarphet ved nedjustering av bildestørrelsen (husker du kalte bildene jeg tok tidligere "katastrofale", "kunne ikke teknikk", "kast bildene" og at jeg aldri burde holde et kamera igjen, men jeg må si at jeg 'juksa' mindre med bildene nå en de bildene du mente var forferdelige). :) Men litt kritikk er vel bra! (også husk at det er litt forskjell på bilder tatt med speilfekl.kam. enn mobil-bilder som mange legger ut her (har ingenting imot det, bare et eksempel) mulig at det gjør at du synes bildene mine er så fæle!) no offense til ingen. :)

Hvis du virkelig tror bildene er 90% photoshoppa (eller hva du nå mener med kunst) kan du få se orginalene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan oppførte kameraet seg i kulden? reaksjon, treghet i meny, FOKUS?? osv..?

Mine erfaringar med kamera i kulde er følgande.

Display vert trege. Dei fungerer, men tar tid å oppdatere seg. Å gå gjennom menyar, kan derfor ta litt tid. Men dersom ein kjenner kameraet sitt, treng ein ikkje gå inn i menyar i tide og utide.

Batteri er nevnt før i tråden. Eit lite helvete. Det gjeld å halde eit reservebatteri varmt. Sjølv brukar eg ha det i innerlomma på jakka, og der er det ikkje varmt nok. Får å sikre seg, bør nok dette batteriet på innsida av ulltrøya, utfordringa då vert å fiske det fram ved behov. Dette er det einast eg savnar frå filmtida. Då hadde eg kamera som greidde seg med minimalt med straum (måtte faktis ha verktøy, ein mynt, for å bytte batteri).

Den gong det var film i kameraet, var det derimot eit problem at filmen kunna bli sprø i kulda og knekke når ein drog fram til neste bilde, eller spola filmen attende før bytte. Det var noko skilnad på ulike filmtyper. Dette problem er heldigvis eliminert med digitalkamera.

Funksjonsvikt utover dette har eg aldri opplevd på grunn av kulde. Men enkelte praktiske utfordringar er det jo. Dersom ein ikkje er forsiktig med pusting, vert det raskt rim på søkaren, og då vert det litt tilfeldig kva ein peiker kameraet mot. Mange knappar er så små at ein ikkje greier å bruke dei med votter på. Sjølv kjenner eg kameraet mitt så godt, at eg aldri treng bruke funksjonar som eg ikkje greier å håndtere med vindvotter på. Og med det, har eg også redusert problemet med kalde fingrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gitt meg en del adrenalin, og ettersom det skal være så ekstremt kaldt i lavlandet er det sikkert

astronomisk ekstremkulde over tregrensa?

Var det egentlig kaldere over tregrensa?

Vedlig fine bilder, juks eller ikke. Kanskje du kan legge ut originalen til et av reinsdyrbildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager meldes det om ekstremkulde overalt! Det har gitt meg en del adrenalin, og ettersom det skal være så ekstremt kaldt i lavlandet er det sikkert

astronomisk ekstremkulde over tregrensa?

Ikke nødvendigvis ved slike værforhold som vi har nå. Her i Trondheim i dag var det 2-3 grader kaldere nede i Fossegrenda (hvor en kollega av meg bor) enn oppe på Moholt. Kjempefine bilder (kommer opprinnelig fra Malm og synes at Nord-Fosen har mye nydelig tur-terrreng), og flott at du ikke tar deg nær av surmagete kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det egentlig kaldere over tregrensa?

Vedlig fine bilder, juks eller ikke. Kanskje du kan legge ut originalen til et av reinsdyrbildene?

Var bare -21c hjemme hos meg 3mil unna, men var -29c på hytta som ligger like under tregrensa hvor jeg var. Var sikkert ikke så mye kaldere over tregrensa, men er rimelig sikker på at det var godt under -30c i noen av kuldegropene.

Reinsdyrbildene uten etterbehandling (bare redusert ned til 2000 pixler (1.7Mb), orginaler på 4.5mb er for store til og legge ut)

http://i4.photobucket.com/albums/y136/cityw/Leksvik/DSC_0119SHOW1.jpg

http://i4.photobucket.com/albums/y136/cityw/Leksvik/DSC_0124SHOW1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det juks å etterbehandle bilder? Finner du en fotograf som ikke etterbehandler bildene sine er du god.

Þróndeimr: Nydelige bilder :D

Trondhjem sier at han ikke har etterbehandlet, og da kjøper jeg det. (Jeg syntes noen av kontrastene var litt vel store.)

Og så til spørsmålet ditt: Ja, det er absolutt juks. Selv med et middelmådig kamera er det mulig å ta bra bilder, og jeg kan ikke tenke meg at bra fotografer etterbehandler på andre måter enn å beskjære bildene. Jeg tok selv ganske mange bilder i nyttårshelgen, men bare 19 kvalifiserte seg til å bli lagt ut på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid flotte bilder fra deg!

Kjekt med rapporter, og sitter selv med denne samme adrenaline-følelsen du snakker om!

Et mye mer interessant tema å diskutere er jo hvorfor man får en slik følelse?

Ikke det at èn kommer med noen sure oppstøt med sin usaklige fremlegging av sin subjektive mening,

mange delte meninger på dette området, fortsatt noen som sverger til film (men disse bruker ofte filter).

Hva som er juks/ikke juks får bli opp til en selv, jeg driter i hva som er gjort med bildet så lenge det fenger og vrenger litt i følelsesnerva mi!

Nettop det siste gjør noen av bildene dine, ikke alltid lett å formidle alle di flotte kontrastene vinterlyset kan by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra denne tråden fikk vi en spin-off diskusjon om billedbehandling - denne tråden finner man her

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=163001#163001

Det var ikke så lett å plukke emner men håper ikke tråden ble helt ødelagt. Må innrømme at det er sjelden jeg gjør en slik splitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.