Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk; Gregory Palisades 80 eller Osprey Argon 85?


Ferskingen

Anbefalte innlegg

Heisann, forumfolk... jeg har nå lyst på min egen tursekk (har lånt en av fattern litt for ofte, han trenger den selv av og til også) og har vært innom Outdoor og Platou sport i Bergen og kikket litt på sekker.

Jeg har ikke så god peiling på sekker, men begge to satt godt på ryggen og virker som fine sekker, med Palisades som et ørlite hakk bedre på ryggen.

Jeg så også på en sakk fra Lowe Alpine samt Arc'Teryx Bora 80, men ingen av de føltes noe særlig bra ut på ryggen min.

Men det jeg lurer på er da, hvilken sekk ville dere vurdert til variert friluftsliv og reising (mulig interrail i sommer)? Prisforskjellen betyr ikke så mye, da jeg får rabatter på Gregory (15% gjør at den koster 3400, sammenlignet med 3200 på Argon 85).

Noen på forumet med erfaringer med merkene, eller andre kommentarer til sekkene/evt. andre sekker som også bør vurderes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å lese litt rundt på nett, bl.a. på amerikanske nettsider så står det masse brukererfaringer. Har sett flere erfaringer på saker og ting på bl.a. rei.com og moosejaw tror jeg det var. Search and you will find! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med akkurat de sekkene, men har en del andre osprey-sekker, og har flere venner med div store gregory.

Den slutningen jeg har gjort er at osprey og gregory lager knallbra sekker.

Du sier at gregoryen satt litt bedre på ryggen, da ville jeg gått for den.

Gå selvsagt gjennom sekkene å se etter utforming og detaljer som du kan sette ekstra stor pris på, men i bunn og grunn er det den som sitter best på ryggen som er den beste for deg.

Begge sekkene er antagelig mer enn bra nok, og har forskjellige finesser som du venner deg til og blir glad etterhvert, selv om disse kanskje er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker også på palaside sekken, ingen med erfaringer enten på godt eller vondt?

Som Tobbe sier så er det plenty av brukererfaringer ute på rei.com, trailspace.com og moosejaw.com på begge sekkene. Link til rei.com bruker erfaringer: http://www.rei.com/product/766116 ---> user reviews

Det som er gjennomgående med begge sekkene er at de aller fleste er fornøyde, men med Gregory klager de noen ganger på hoftebelte. Det den kritikken har gått ut på har vært at det har knekt etter kort tids bruk, men de har fått erstattet igjen gratis.

Det jeg ikke vet er om Gregory har fikset dette problemet i etterkant slik at man ikke vil oppleve det, men det vet jeg ingenting om.

Ellers så er det som står på user reviews på Osprey Argon under cons (ulemper): Heavy / bulky (4).

Link: Heavy / bulky (4)

Jeg får tenke litt på det, økonomien er nok ikke helt på plass til å kjøpe sekk enda, så jeg avventer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey er flinke på komfort! Hoftebeltet på Aether, Ariel, Argon og Xenon kan puttes i en ovn sånn som innerstøvler til alpint og tilpasses etter hofta di. Jeg har hatt en Aether 85 som jeg var storfornøyd med! Svært lett og komfortabel. Siden jeg sjeldent til aldri bærer over 20kg så holdt denne i massevis. Siste gangen jeg tok den med på et fly så hadde den et ublidt møte med bakkepersonalet og nå har jeg gått til anskaffelse av en Arc'teryx Bora 95. Nå får vi se om hypen holder stikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey er flinke på komfort! Hoftebeltet på Aether, Ariel, Argon og Xenon kan puttes i en ovn sånn som innerstøvler til alpint og tilpasses etter hofta di. Jeg har hatt en Aether 85 som jeg var storfornøyd med! Svært lett og komfortabel. Siden jeg sjeldent til aldri bærer over 20kg så holdt denne i massevis. Siste gangen jeg tok den med på et fly så hadde den et ublidt møte med bakkepersonalet og nå har jeg gått til anskaffelse av en Arc'teryx Bora 95. Nå får vi se om hypen holder stikk...

Hva besto dette ublide møtet med bakkepersonalet som gjorde at du måtte bytte til Bora 95?

Ville du anbefalt Aether 85'en til meg? Det er da til helt generelt variert fjellbruk. Jeg tviler på at jeg kommer til å bære 20kg med det aller første.

Ellers noen som har erfaringer med Haglöfs Oxo? Ser Oxo 750 (75l) ligger til en 2500 kroner, men jeg har enda ikke prøvd den på ryggen.

Og til rognposan: Hvor gnager stroppene, testet sekken på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramma knakk på et vis.

Ja jeg kan trygt anbefale denne sekken såfremt du er inneforstått med at det er en lettvektssekk =) Dvs at ramma blir for pinglete for 20kg+ Dessuten er noen funksjoner ofret for å holde vekten nede. Den har bare den nødvendigste av finesser. Med unntak av åpning i siden eller foran så har jeg aldri savnet noe som helst på denne sekken. Jeg har derimot vært svært begeistret for at jeg har hatt en sekk på mellom en halv og en kilo lettere enn de fleste andre. Siden jeg prøver å være konsekvent på å spare vekt over hele linja så har sekken bidratt i stor grad.

Men nå må det også sies at jeg vet at importøren av Osprey i utgangspunktet ikke tar inn Aether i 85L-utgave... Argon veier et halvt kilo mer og har litt flere finesser. Jeg vil heller ikke ha noe problem med å anbefale den. Fremdeles er det en relativt lett sekk, bæresystemet tåler litt mer og er litt mer komfortabelt.

Får du tak i Aether sparer du litt vekt og noen hundrelapper :-)

PS: Jeg har ikke prøvd Boraen på tur ennå men det lover helt vilt bra. Makan til forseggjort sekk har jeg aldri sett! Men prisen er deretter... 4000,- for 95L. Sjekk litt rundt dog, mulig du finner den på salg. Den kommer og i mindre utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg har ikke prøvd Boraen på tur ennå men det lover helt vilt bra. Makan til forseggjort sekk har jeg aldri sett! Men prisen er deretter... 4000,- for 95L. Sjekk litt rundt dog, mulig du finner den på salg. Den kommer og i mindre utgaver.

Angående pris så har jeg sett tilbud på både Bora 80 og Bora 95 iblant. Tror det var sportsnett som hadde en av dem nedsatt med ca en tusenlapp i "adventskalenderen" sin. Min erfaring er at man slipper mye billigere unna når man ikke må ha utstyr med en gang men kan ligge og følge med på priser i noen måneder. Selv kjøpte jeg Bora til fullpris og har aldri angret. Tror ikke du vil bli skuffet :-)

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Widerøe legger ut for meg så gjorde det ikke så mye at jeg måtte ha den med en gang :(

Jeg kjenner med en gang at Bora er tyngre enn Aether og skulle gjerne hett begge, en som vinter- og en som sommersekk. Det er kanskje litt vel overdådig og uansett er Aetheren herpa så den ryker i søpla. Men bærekomfort? Ojojoj... Bærekomforten, mann, bærekomforten! Genistrek med plastkappa som gjør at du faktisk kan bevege hodet fritt selv når sekken er totalt stappa - noe jeg ikke skjønner hvordan skal være mulig ettersom jeg praktisk talt får plass til alt jeg eier oppi Aetheren! Jaja... Jeg skal vel finne på noe smart.

Men jeg kanskje trådstarter kan være ganske trygg med Osprey (Eller Arc'taryxpå salg!). Bare husk på at de kommer i forskjellige størrelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kanskje trådstarter kan være ganske trygg med Osprey (Eller Arc'taryxpå salg!). Bare husk på at de kommer i forskjellige størrelser!

Ettersom han sa i den opprinnelige posten at Bora ikke passer på ryggen hans så blir han nok mer fornøyd med Osprey. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde egentlig tenkt å gå for Argon 85 pga prisforskjellen, samt jeg likte funksjonene/lommer osv litt bedre enn på Palisade, men nå som Palisade 80 er på tilbud hos Oslo Sportslager til 2149 kr, tenker jeg å slå til på det tilbudet, men jeg trenger litt hjelp fra dere her på FF angående størrelse på sekken.

Når jeg prøvde sekk hos Platou (Argon 85) sa hun som jobbet der at jeg var mellom to størrelser, da Osprey opererer med medium for de med rygglendge på 46-52cm og large for rygglengde 51-57cm.

I motsetning så opererer Gregory med 45-49cm (M) og 50-54 cm (L). Spørsmålet er jo da, da jeg var midt i mellom Osprey sine mål burde jeg da kjøpe en Gregory i medium eller large?

Jeg har ikke mulighet til å prøve Gregory Palisade da eneste forhandler i Bergen, Outdoor, ikke tar inn igjen Gregory før i mars, kanskje April tidligst, men jeg husker at jeg prøvde Medium og den satt jo veldig fint, men er ikke 100% sikker.

Har jeg angrefrist hvis jeg kjøper Palisade på Oslo Sportslager og finner ut at jeg egentlig burde hatt large?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for den størrelsen du syntes passet når du prøvde den.

Som et apropo: Jeg har kort rygg og kjøpte samme sekk i medium og byttet den til small etter å ha prøvd den en del hjemme.

Ikke noe problem å bytte den dersom du finner ut at medium er for liten: http://www.oslosportslager.no/angrefrist-og-retur.aspx

Alright, takker for svar, Øyvind, da blir det Gregory Palisade 80 i medium på meg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.