Gå til innhold
  • Bli medlem

gps


Anbefalte innlegg

Annonse

Slenger med på her. Vurderer selv å gå til innkjøp av Gps, men ser at de forlanger blodpris for kartene sine. Men så kom jeg over full pakke på piratebay. Er det slik at Garmin klarer å skille mellom ulovlig ned lastede kart og butikkkjøpte? Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, vurderer og kjøpe meg en gps, men har liten eller ingen erfaring med disse. kan dere anmbefale en som er bilig og enkel i bruk? på forhånd takk hilsen Stig

Mitt tips er å kjøpe den Garmin-modellen du føler for. De har ikke kommet med noen direkte dårlige tur-GPSer de siste årene.

Styr unna Magellan; det er visst håpløst å få kjøpt norske kart til dem for tiden.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=15655

Styr unna Satmap Active 10; den later til å tåle fuktighet dårlig.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17636

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at Garmin klarer å skille mellom ulovlig ned lastede kart og butikkkjøpte?

Det kommer an på om kartene er laget for det eller ikke. Det ligger en løsning i GPSen, Mapsource og kartfilene som gjør at man kan sette en del slike begrensninger når man lager kartene. Så vidt jeg vet er Garmins egne kart bortimot umulige å kopiere, mens kartene fra Kartverket fungerer uten noen nøkkel eller låsing til en bestemt enhet. (Dette er utestet fra min side og kan ha endret seg siden jeg hørte om det, så ikke ta det for god fisk.)

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takker for hjelpa, et tileggs spørsmål, hvordan fungerer d m gps om vinteren, jeg tenker da på bateri kapasitet?

Det fungerer helt fint. Litt lavere batterikapasitet, men så lenge man har GPSen på kroppen og har med et par ekstra sett batterier (det går typisk 2xAA i en GPS) er det ikke noe problem.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om kartene er laget for det eller ikke. Det ligger en løsning i GPSen, Mapsource og kartfilene som gjør at man kan sette en del slike begrensninger når man lager kartene. Så vidt jeg vet er Garmins egne kart bortimot umulige å kopiere, mens kartene fra Kartverket fungerer uten noen nøkkel eller låsing til en bestemt enhet. (Dette er utestet fra min side og kan ha endret seg siden jeg hørte om det, så ikke ta det for god fisk.)

--

E.R.

De topografiske kartene er også "Garmins egne". Garmin lager ikke kart selv, de kjøper kartdata og produserer kart utifra det. Det er riktig at de norske topografiske kartene (i alle fall Topo Pro og eldre) er uten såkalt "Unlock code" og dermed kan kopieres (uten at det blir mer lovlig av den grunn). Det finnes også programvare ute på nettet som kan brukes til å generere "Unlock code" for Garmin-kart som trenger det (ikke at det er lovlig, heller). Nyere Mapsource tror jeg har mekanismer for å hindre dette også (egentlig mangler vel mekanismen for å legge inn unlock code "offline").

Jeg har forøvrig god erfaring med Garmin 60CSx selv om den ikke er helt nyeste teknologi lenger. Den virker (er fri for barnesykdommer) og gjør jobben godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det til stadighet klages over prisene på digitale kart. På en topokart-CD til 750-800 kroner finner man 20 "kartblad". Hvis man går i butikken og kjøper 20 papirkart så er jeg ikke så sikker på at man slipper så mye billigere unna. Dessuten så er ikke digitale kart utsatt for slitasje slik som papirutgavene.

Har også en 60CSx som jeg er knallgodt fornøyd med. Den kalles også Garmins beste gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det til stadighet klages over prisene på digitale kart. På en topokart-CD til 750-800 kroner finner man 20 "kartblad". Hvis man går i butikken og kjøper 20 papirkart så er jeg ikke så sikker på at man slipper så mye billigere unna. Dessuten så er ikke digitale kart utsatt for slitasje slik som papirutgavene.

Kartbladene til GPS er i underkant av halv pris ift kartblader på papir. Forskjellen er at man på papir bare kjøper de kartbladene man trenger, mens man på CD må kjøpe 20 om gangen. Selv om disse pakkene ikke er satt sammen tilfeldig er det mange som bor på steder hvor nærområdet blir delt mellom to kartpakker. Om man så i tillegg har hytte som trenger en tredje kartpakke så ender man fort opp med å kjøpe 60 kartblader for 2250,- kr i stedet for f.eks. 6 enkeltkart til 700,-. Videre er ikke GPS-kart så anvendelige til planlegging, og GPSen kan dø, så man må ofte ha papirkartet i tillegg. De 2250,- kronene blir derfor en ekstrautgift som mange av oss ikke ser at er verd det.

Jeg kjøper meg nok en kartpakke den dagen jeg får lov å velge kartbladene fritt. Inntil da får det heller være.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flere gode poenger E.R., men de fleste bor vel ikke på grensa mellom tre-fire kart-cd'er. Jeg tror det er veldig mange, meg inkludert, som har et kjerneområde man er på tur i. Mitt er Tromsø-området og jeg har derfor Cd'en som dekker dette. Det er 34 kartblad og jeg har vært på tur i alle bortsett fra 4 av dem. Hvis jeg deler de 7-800 kronene jeg betalte for kartCD'en med antall kartblad eller antall turer så vil jeg si at det har vært en alldeles glimrende investering.

Jeg kjøper meg nok en kartpakke den dagen jeg får lov å velge kartbladene fritt

Jeg håper og tror at man en gang vil kunne få velge de kartene man vil kjøpe, men inntil videre kjøper jeg de kartene jeg har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svenske topografiske kartene (Friluftskartan, i alle fall den versjonen jeg har) selges i CD'er som overlapper, da skal det mer til før man trenger å kjøpe 2 CD'er Det synes jeg er en god løsning som burde vært kopiert i Norge,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.