Gå til innhold
  • Bli medlem

Funker Carvingski til det meste?


Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe nye ski...

Kjøre litt i preparert løype men også ut i skogen mellom løypene : - )

Ser at Coop OBS! har på tilbud:

Dynstar Omedrive ski

C-Cube bindinger

Rossignol Axium alpintstøvler

Pris: 1849,-

Ser også at G-sport har på tilbud:

Head Xenon X 1.0 CP9 Light carvingski

Head SL100 Alpinbinding

Nordica One 45 støvel

Pris: 1999,-

Link.[/url'>

Intersport hadde disse:

Tecnopro Flyte Alpinski

Tecnopro N TL 90 CP Alpinbinding

Tecnopro ST 1.9 M Alpinstøvel

Pris: 2499,-

Link.

Hvordan er de? Og hvem er best av de?

Har ikke mye penger å bruke på ski og er ikke så veldig ofte oppe der [Gautefall] men trenger nye ski siden de jeg har er noen eldgamle ski fra føritiden som holder på å sprekke :dontgetit:

Så hvordan er disse til å renne både i preparerte bakker og litt anternative løyper?

Er ikke supergod kan stå på ski og svinge og sånt...

Hvor lange ski bør jeg ha? Veier 80KG og er ca: 173 høy

Hvordan er de i forhold til utleieski på Gautefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jungelen av carvingski er enorm, og du vil sannsynligvis få bedre svar om du spør i butikken, de som jobber i skiavdelingene på G sport har selv prøvd alle skia de selger. Hvis du ikke er særlig trent vil du ha ski med mye innsving og som er lette å svinge med. Skal du bruke dem utenfor preparert bakke må de imidlertid ikke være altfor lette, du vil ønske å flyte oppå, men samtidig ha kontroll. Jeg ville gått opp minst en tusenlapp i pris om jeg var deg, for å få en litt bedre ski enn disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at du ikke vil bruke vanvittige summer på skiutstyr.

Har ikke peiling på det utstyret du spør om, men pakketilbud på coop obs til 1800kr høres ikke helt fantastisk ut for å si det sånn.

Mulig sportsbutikkene sine tilbud er hakket bedre.

Det er sikkert mange som selger rimelige og brukte utstyrspakker som er 1000 ganger bedre en det de har på Obs :lol:

Det er i allefall greit å ha skikkelige og gode sko, det får du ikke i et slik pakketilbud..

Sleng ut en annonse her på kjøp og salg og sjekk responsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man kjøpe det separat på G-Sport så koster skia 2k bindingen 1k og skoa 1.7k. ville jo tro det er brukbart da?

Tja, tilbud slik sett er jo ikke galt men så er det ikke mange som kjøper dette separat.

Til sammenlikning vil fort "high-end" utstyr på Sportsnett eller Sportslageret koste 6-7k for skia, 3k for bindingen og 4-5k for skoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at en ren carvingski er for kort og smal til å funke utenfor løypa. Det går nok, men ikke spesielt bra. Spør du meg vil jeg si at en allroundski burde være like lang som deg selv og helst 90-100mm bred på midten. Dette går selvfølgelig utover carvingegenskapene, men noen merker er veldig flinke på å lage ski med godt bitt i løypa. Sjekk ut Dynastar Legend f.eks. De fleste merkene har ski i dette segmentet men i alle tilfellene kan skien fort koste dobbelt så mye som noen av de pakkene du har sett på...

Men som sagt, det går nok med vanlige carvingski. Du holder nok ut med de lenge nok til du får råd til ordentlige frikjøringsski :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du får det du betaler for. Og det finnes mange løsninger for skiglede som overskrider sportsbutikkenes billigpakker i stort monn. For dette er rett og slett søppel. Det disse skia mot formodning måtte ha av spenn og liv vil dø som overkokt spagethi etter første sesong. Skumkjerne. Pfhøy. Skoene vil torturere føttene dine på Mengelesk vis. Og bindingene vil løse ut som definisjonen på uforutsigbarhet. Fullstendig bortkastede penger. Du har da tre valg. 1. Kjøp skikkelig utstyr. Det koster fra 6-16 tusen. 2: Du kan kjøpe deg brukte ski og finne deg noen sko som passer foten din bra. Totalt trenger ikke det å koste mer enn 4-5 tusen, og vil være akkurat like bra for deg som en ny pakke som vil kunne ligge på 8-10 tusen. 3: Lei deg utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vinterferien begynner tilbudene, slik at ikke butikkene brenner inne med mye utstyr før våren. Hvis du kan, ville jeg ventet litt til og fulgt med på kampanjer ol..

Er enig med det som er sagt over her at en rimelig carvingski har for lite flyt. Komforten i de støvlene vil heller ikke være allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at en ren carvingski er for kort og smal til å funke utenfor løypa. Det går nok, men ikke spesielt bra. Spør du meg vil jeg si at en allroundski burde være like lang som deg selv og helst 90-100mm bred på midten. Dette går selvfølgelig utover carvingegenskapene, men noen merker er veldig flinke på å lage ski med godt bitt i løypa. Sjekk ut Dynastar Legend f.eks. De fleste merkene har ski i dette segmentet men i alle tilfellene kan skien fort koste dobbelt så mye som noen av de pakkene du har sett på...

Men som sagt, det går nok med vanlige carvingski. Du holder nok ut med de lenge nok til du får råd til ordentlige frikjøringsski ;)

De aller fleste toppturski som selges i verden er smale og korte- rundt 75mm under foten og 170cm. Man ser ikke mye av disse skiene i Norge, men masser av de europa. Det krever litt mer teknikk.

Jeg foretrekker faktisk denne typen ski for mange typer kjøring langt fra heisanlegg - og velger de fremfor ett av de to parrene på over 100mm jeg har. For flyt og dundring er langt stivt og bredt tingen...men ikke for kontrollerte kortsvinger.

Når det er sagt så er ikke rådet ditt dumt - veldig mange vil foretrekke en slik ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vinterferien begynner tilbudene, slik at ikke butikkene brenner inne med mye utstyr før våren. Hvis du kan, ville jeg ventet litt til og fulgt med på kampanjer ol..

Er enig med det som er sagt over her at en rimelig carvingski har for lite flyt. Komforten i de støvlene vil heller ikke være allverden.

En rimelig carvingski vil nok flyte bedre enn en dyrere fordi den som oftest er mykere.....(stabilitetet og forutsigbarheten vil derimot være dårligere, for ikke å snakke om is-egenskapene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.