Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig og lett 1-mannstelt?


Talus

Anbefalte innlegg

Hei!

Har trålet utstyrssidene frem og tilbake, og lest det jeg kommer over av tråder om 1/2-mannstelt. Men i de trådene jeg finner er det stort sett snakk om dyrere telt.

Jeg er på jakt etter et telt som er:

- lett (+/- 2 kg)

- billig, maks 3000

- plass til meg, sekken og en mindre hund

- vår/sommer/høst

- må tåle en del vind

Det kommer til å bli brukt på helgeturer/3-4 dagers turer.

Det trenger ikke å være meget slitesterkt da jeg til vanlig er på tur med 3-mannstelt og samboer. Blir nok stort sett i 2010 at det blir en del turer alene i Finnmark.

Har kikket på Eureka Spitfire Solo.

Finner lite info om dette teltet på nett. Er dette grunnet dårlig kvalitet? Altså et telt som folk ikke kjøper?

Blir glad om noen har erfaringer med Eureka Spitfire Solo å meddele.

Blir også takknemlig for tips om andre billige og lette telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helsport er bra saker og har en ny utgave av Ringstind Light (1,4 kg) til 2.990 hos Komplett Fritid, http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1105461558&spg=763051730&sspg=628565693&ps=24653&p=1033075811

Kan også fås for 2 personer og veier da 1,6 kg

,

det er ikke en ny utgave dette telte. den nye utgaven kom ut i fjor. dette telet er et 1manstelt, derfor veier det bare 1,4kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips, de sjekkes ut nærmere.

Er ikke så dreven, så spør dere til råds.

En av grunnene til at jeg kikket nærmere på Eureka Spitfire er at det har to stenger: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=EUR10

I min uerfarenhet så ville jeg tro at det er lettere å holde dette teltet ekspandert på steder hvor det er magert med bardunfester? Er det noe hold i dette? Eller er dette fullstendig uviktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er litt giret på å kjøpe meg Big Agnes Copper Spur 1 eller 2, men det ligger litt over prisgrensen din på ca 2500 + mva, så det kommer opp i 3300-3400 eller noe slikt med mva og gebyr. Men de har en annen modell som er litt tyngre men billigere Emerald Mountain.

Denne ligger på ca 2200-2300 med frakt og kommer da på ca 3000 med mva og gebyr.

Dette teltet veier ca 1600g (Copper Spur er ca 1400g). Det er frittstående og enkelt å sette opp.

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/big_agnes_emerald_mountain_sl1.html

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/big_agnes_copper_spur_ul1.html

Denne siten har også andre gode lettvektstelter som f.eks MSR Carbon Reflex og Terra Nova Laser variantene:

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/msr_carbon_reflex_1_2_skin_solo_tent.html

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/terra_nova_laser_competition.html

Som begge kommer på under ca 3000 og ligger på rundt 1kg i vekt.

Dette er alle 3 sesongers telt som ikke er beregner for snø, så hvis det er ett krev annbefaler jeg å se etter andre alternativer.

Grunnen til jeg er giret på Copper Spur / Emerald Mountain er nettopp at man ikke er avhengig av mye plass til barduner, og at man kan "montere" teltet, og så flytte litt på det for å finne den idelle teltplassen.

http://www.youtube.com/watch?v=mQPvAmSQ6jU&feature=related

Her er også en review:

http://www.petesy.co.uk/?p=2313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange gode argumenter for disse teltene, selv valgte jeg Ringstind p.g.a. høyde og lengdemål.

Mange av disse "uttabygds" teltene er knøttsmå.

Liker å kunne sitte noenlunde oppreist og dette med liggelengde og sterkt skrånende vegger har jo vært mye diskutert her tidligere..............

Etter mine normer er Ringstind 2 passende for 1 voksen og 1 barn/hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips :D

Har nesten bestemt meg for å gå for et av de aller billigste alternativene. For som sagt er det kun i år at jeg må gå på tur alene. Skulle det falle i smak å vandre alene så kan jeg alltids oppgradere teltet senere.

Ønsker å styre unna de aller minste, men bikkja (10 kg) og jeg (165 cm) er et "lite" turlag så vi klarer oss vel med et litt romslig enmannstelt.

Har ikke helt gitt slipp på Ringstind. Men siden det er snakk om turer i vindutsatt snaufjell så ender jeg nok opp med å styre unna. Dette basert på at flere nevner at det er vanskelig å få spent det helt opp, at en må feste alle bardunene godt og at det ikke er det beste i sterk vind. Med dette i bakhodet så synes jeg nok kanskje at det blir litt et vel dyrt "suboptimalt telt".

Da kan jeg heller kjøpe et billig telt, prøve meg frem med det til jeg vet hva jeg vil ha.

Ser at mange av de billige teltene har innertelt med store nettingsflater. Gir dette så markert økning i trekk inne i teltet at en bør styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt gitt slipp på Ringstind. Men siden det er snakk om turer i vindutsatt snaufjell så ender jeg nok opp med å styre unna. Dette basert på at flere nevner at det er vanskelig å få spent det helt opp, at en må feste alle bardunene godt og at det ikke er det beste i sterk vind. Med dette i bakhodet så synes jeg nok kanskje at det blir litt et vel dyrt "suboptimalt telt".

Da kan jeg heller kjøpe et billig telt, prøve meg frem med det til jeg vet hva jeg vil ha.

Å feste bardunar godt er aldri problem. Ein får alltids ned ein plugg, og bardunar kan strammast. Det einaste som kan gjera det vanskeleg å stramme opp Ringstind, er dersom ein ikkje får ned pluggar i pluggfestene i den enden der skråveggen går like ned til bakken. Ein bør derfor starte med å setje ned desse pluggane. Dette problemet møter ein altså ikkje på før teltplassen er like liten som teltet, og på ein slik teltplass er det ikkje godt å få plass til eit større telt. Hilleberg Akto er nok betre konstruert slik sett, der er det bardunar som kan strammast i begge endane, og det er nok litt lettare også, sjølv om brosjyrene til Helsport ikkje vil innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har kikket på Eureka Spitfire Solo.

Finner lite info om dette teltet på nett. Er dette grunnet dårlig kvalitet? Altså et telt som folk ikke kjøper?

Blir glad om noen har erfaringer med Eureka Spitfire Solo å meddele.

Blir også takknemlig for tips om andre billige og lette telt.

Jeg er den heldige eier av 2 stk Eureka.

Ingen av dem er spitfire.

Du finner en hel del info hos produsenten http://www.eurekatent.com/

Teltene jeg har, er jeg overmåte fornøyd med.

De har tålt endel kastevind, og typisk nordnorsk slagregn.

Spesielt er det et pluss med stenger i duraluminium.

Duraluminium er uhyre solid i forhold til vekt.

Ellers skal du være klar over at Eureka er luftige telt. De er laget for god luftgjennomstrømming.

Jeg har kasta de originale pluggene, og erstatta disse med forsvarets teltplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å feste bardunar godt er aldri problem. Ein får alltids ned ein plugg, og bardunar kan strammast. Det einaste som kan gjera det vanskeleg å stramme opp Ringstind, er dersom ein ikkje får ned pluggar i pluggfestene i den enden der skråveggen går like ned til bakken. Ein bør derfor starte med å setje ned desse pluggane. Dette problemet møter ein altså ikkje på før teltplassen er like liten som teltet, og på ein slik teltplass er det ikkje godt å få plass til eit større telt. Hilleberg Akto er nok betre konstruert slik sett, der er det bardunar som kan strammast i begge endane, og det er nok litt lettare også, sjølv om brosjyrene til Helsport ikkje vil innrømme det.

Jeg har hatt Ringstind 2 i to år, og det tåler faktisk mere vind enn forventet :D Jeg har ikke hatt noen problemer med barduneringen, når en blir vant med teltet er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke som å ligge under åpen himmel, og avhenger litt av hvordan du setter opp teltet.

Uansett, er det betraktelig bedre lufting enn i Helsport Stetind 2

Takk for svar.

Nå planlegger jeg å bruke teltet på vidda. Så når jeg leser dette blir jeg i tvil om Eureka egner seg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er man god kan man prute ned en Hilleberg Akto til rundt 3.400 -3.500 lokalt...! (og da erre enklere om noe skulle skje)

Ellers et godt telt

Kan også anbefale Exped Vela I Extreme 1-mannstelt til 2549,- på amfibi.no .. (litt spess løsning men verd å kikke på)

Lykke til i jakten og teltturene

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer en leser og spør, jo vanskeligere blir valget.

Etter å ha kikket på en del telt nå så velger jeg å gå bort fra 1 mannstelt, det blir veldig trangt for en person + en hund.

Står da igjen med de letteste 2 mannsteltene. Teltet skal i all hovedsak brukes på Varangerhalvøya denne sesongen, så det må tåle en del vind.

Takker igjen for mange gode forslag. Jeg tar de alle med meg videre i jakten på det "perfekte" teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Ringstind 2 i to år, og det tåler faktisk mere vind enn forventet :shock: Jeg har ikke hatt noen problemer med barduneringen, når en blir vant med teltet er det ikke noe problem.

Etter at jeg fant søkefunksjonen :oops:

Så kom jeg over noen tråder hvor det står at enkelte har fått Helsport til å sy på ekstra bardunfester i hodeenden (disse festene var standar på ringstind), samt at en kan få avstivet fotenden dersom det er ønskelig.

Med slike løsninger på potensielle irritasjons momneter så seiler Ringstind light 2 på nytt opp som en av favorittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fant søkefunksjonen :oops:

Så kom jeg over noen tråder hvor det står at enkelte har fått Helsport til å sy på ekstra bardunfester i hodeenden (disse festene var standar på ringstind), samt at en kan få avstivet fotenden dersom det er ønskelig.

Med slike løsninger på potensielle irritasjons momneter så seiler Ringstind light 2 på nytt opp som en av favorittene.

Mitt Ringstind 2 er av den gamle typen som har disse bardunene og de er å anbefale for å få strammet skikkelig opp i hodeenden. På soloturer har teltet grei plass innvendig, og det er akkurat passe stort når jeg og min 5 årige datter er på tur :) Jeg er meget godt fornøyd med teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Heisann alle sammen;)

Lurer litt på om det er noen som har noe erfaring med dette: http://shop.fritidsverden.no/index.php?artikkelID=10424

Finner ingenting om vannsøyle o.l. på dette, men det koster jo ikke allverden så er kanskje verdt på teste ut..

Skal kun brukes de få gangene min samboer ikke er med på tur.

Da tar vi med oss Helsport Bygdin Camp4, men med sine 3,8 kg så er det litt tungt å drasse på når jeg er ute alene på tur i 4-5 dager å bryter leir kanskje 3 av dagene for å bevege meg til nye områder.

Hva tror dere,? kommer til å bli brukt i forbindelse med et Dovrefjell overseil, som jeg forresten er svært fornøyd med, det holder virkelig mål i forhold til prisen på 399,-.. det har holdt meg tørr på turer med 2-3 dager med øsende regn..

http://shop.fritidsverden.no/index.php?artikkelID=10424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen;)

Lurer litt på om det er noen som har noe erfaring med dette: http://shop.fritidsverden.no/index.php?artikkelID=10424

Med to stk glassfiberstenger kan jeg ikke helt forstå at vekten er såpass lav, men det er vel mulig da de er korte. Kjenner ikke teltet men jeg vil tro det tåler mye vind; lav takhøyde, to stk glassfiberstenger.... med mindre det er svakheter i sømmer eller annet. Det vil være vanskelig å sitte oppreist i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.