Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldehøl på Østlandet


Fimax

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for svar. Sjekket litt med Yr. Foreløpig ser Sjursjøen og omliggende områder kaldes ut på Østlandet, med over -30 grader. Men langt for en helgetur. Ellers ligger det rundt -27 på det kaldeste mange steder. Ser ut som det blir Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte fra Kongsbergtraktene til Tønsberg på søndag. Da var desidert kaldeste område like Nord-Øst for Kløfta. Hele området mellom Kløfta og Skarnes var i grunnen kaldt!

Skal si du tok en god omvei! Regner med at du mener Kongvinger. Unnskyld. :)

Ellers er vel trikset å holde seg lavt når det er klarvær og inversjon. Hold deg nede i daler og søkk og på sjøer så har du fort 10 grader kaldere enn på åskammene. Nittedal pleier også å være kjølig og er en mulighet hvis du ikke vil kjøre langt.

Forøvrig en artig tråd dette. For det fleste ville det være utenkelig å oppsøke det kaldeste stedet og ihvertfall spørre etter det på nettet. Når det i tillegg hagler inn med gode og seriøse svar sier det litt om forumet. Jeg tror de fleste andre fora ville sklidd ut i en slik tråd for lengst. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne! Selv har vi hytte like ved koppang i 800 m høyde, men der er det skuffende sjelden bikkjekaldt. Røros er nevnt og er en forhåndsutnevnt vinner av både metereologer og rørosværinger eller hva de nå heter..

Da vi var på hardangervidda i romjulen, møtte vi blikkstille vær og ekte bikkjekalde temperaturer. Selv om vi holdt god fart med hver vår pulk og var ikledd netting+ullfrotte hele veien, balaclava, votter og ytterplagg, kjente vi kulda bite seg fast over det hele mens vi fikk. Det gikk så vidt an å gå uten å tape for mye kroppsvarme, men da vi stoppet kom dunjakka fort på. Da vi kom til finse stasjon synes vi det ble ganske fort merkbart mildere og vi kommenterte da hvor digg det var at kulda slapp taket. Da viste thermometeret på stasjonen -27 grader. Aner ikke hvor kaldt det var før finse stasjon, men det er nok ikke urimelig at det var i området -35 grader.

Det er meldt ganske likt vær i hele landet som det var i romjulen, så det er sikkert gode muligheter for "nær-absolutte-nullpunkt-opplevelser" på vidda :D

Selv skal jeg forsøke å hive meg på toget på vei mot rørostraktene i helgen!

God frysetur gutter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere er ute etter et skikkelig kuldehøl så sats på Engerdal/Drevsjø. Her blir det ofte sprengkaldt, dog er det ikke meldt så kaldt der til helgen.

Er ikke så langt unna Oslo, og det går en og annen buss fra Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid man skal så langt heller for at det er stor forskjell på temp.

Bor på Økern og med slikt vær som nå med 10-12 minus her så har det kjapt vært 20 på P-plassen innenfor Ellingsrud der veien og løypa innover til Mariholtet starter.

En dal innover med en liten elv/bekk så det blir litt rått og fint i tillegg.

I kveld er det bare -18,5 hjemme, sikkert midt på 20 tallet der.

Men skal du 30 og kaldere må du nok et stykke ut av Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en urban kuldeopplevelse??

Blir det for ille kan du varme deg på en kjølig bayer før videre ferd.

Dette oppleves jo langt verre i Oslos gater, enn 45 på Røros.

Bare pass på at du ikke fryser av deg forhuden når du tisser ut igjen bayer`n! :)

Det er helt noe annet utenfor Ring 2 der lufta er tørrere.

Telttur på Tjuvholmen hadde nok vært surt nok, ja. Kan tenke meg det tøft å være uteligger under trafikkmaskina ved operaen om dagen!

Litt om luftfuktighet og kuldeopplevelse her:

http://www.yr.no/nyheter/1.6477408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
29/12 var det -27 grader i Sokna (mellom Hønefoss og Norefjell). Da var det -12 i Oslo og -20 ved Noresund, så det må kunne betegnes som ett kuldehøl! (30/12 var det vistnok -33 på samme sted)

Sokna er helt klart et kuldehøl, men jeg har aldri vurdert å gå på ski der :). Krøderen hadde -30 på ca samme tid.

I morres var det -26 her (Åmot) og vi får ofte 4-5 grader kaldere vær enn yr klarer å forestille seg. Eikvang skistadion på Simostranda har jo flotte preparerte anlegg, en times kjøring fra bygrensa - og der er det fort 3-5 grader kaldere enn hos meg. Timekspress 10 til Vikersund (1t35min), bytte i Åmot til buss 105 til Tandberg (10min) - evt så kan jeg sikkert leke sjåfør hvis bilen klarer kulda :).

Er forøvrg også Sigdalsrally på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil reise så langt anbefaler jeg at du spenner på deg skia og går inn til Katnosa i Nordmarka. Har vært noen ganger der inne på pilketur og også noen skiturer forbi. Et perfwekt kuldehøl med åsrygger på alle kanter samt et par bekker med litt frisk damp (mulig de er frosset igjen nå). Har pleid å være ca -5 -10 kaldere der enn områdene rundt. Har i dag minus 22 i nærheten av Klekken (Ringerike) så tror nok det er rundt -30 på Katnosa nå.

Husk Ull over alt og god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk på Sokna jeg også, men var i tvil om det er gode kollektivforbindelser dit fra Oslo. Men kaldt er det!

De virkelige kuldehølene har ofte åsrygger som sperrer mot sør og ligger langt fra større vann. Gjerdrum er et slikt sted fordi Heksebergåsen og Romeriksåsene lukker stedet inne mot andre retninger enn nord. Sokna har også noen hauger som stenger mot sør og både Krødern og Tyrifjorden ligger på god avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skarnes/skogbygda området.... ligger mellom kløfta og kongsvinger.

vi har hatt under -30minus mange netter nå, ligger på -25 om dagen.

gode muligheter for skiløyper med lite eller ingen folk, kurant å finne seg et øde overnattingsted oppe på åsene.

scooterkjørte skispor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.