Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoovertrekk til 75mm skisko.....fins det?!?


torbl

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal på lengre vintertur med dama i potensielt meget kalde strøk (finnmark). Begge kan vi bli noe frøsne på føttene og prøver derfor å få tak i noen form for skoovertrekk som passer til 75mm fjellskisko. (Crispi Sydpolen str. 47 og Varg Skarven (tror jeg) str. 40 (tror jeg))

Jeg har allerede sett en variant som er laget på:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18542&highlight=diy

Den så ikke så aller verst ut, men kanskje noe stor og klumpete?

Men for oss mindre nevenyttige; fins det noe der ute man kan få kjøpt? Eller fins det noen andre luringer der ute med en kjempepatent som kan lage og selge noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lei for at jeg ikke kan hjelpe deg. Men apropos skiskoovertrekk så skaffet jeg meg et par overtrekk til vanlige langrennssko. Merket var Yoko, og du får dem på Oslo Sportslager. http://www.oslosportslager.no/produkt/yoko-skoovertrekk-nnn-22772.aspx?utm_source=Langrenn&utm_medium=Banner&utm_campaign=skoovertrekk Helt utrolig deilig å slippe å fryse på føttene i de ellers tynne langrennsskoene. Bare dumt at de ikke selger typer som er store nok for 75mm skisko!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt du ikkje er nevenyttig, for da kunne du laget noen selv slik som jeg har gjort.

Disse tåladdene er 10 mm celleplast kledd med bevernylon. Dei er custom fit mine varg skavl skisko.

Vet ikkje om min løsning er optimal, men dei skal få prøvd seg dei neste 5 månedene i Finnmark og Alaska, så håper på å holde meg varm. Hvis jeg setter i gang produksjon skal jeg si ifra;)hehe..

post-5560-133474672455_thumb.jpg

post-5560-133474672479_thumb.jpg

post-5560-133474672507_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Disse: http://www.oslosportslager.no/produkt/berghaus-yeti-extrem-gamasj-6110.aspx

passer dessverre ikke din støvelstr. (...)

Martin.m: Er du helt sikker på at disse ikke vil passe str. 47?

Ifølge Berghaus er Extrem primært tilpasset toppturstøvler av plast, og Wilderness-modellen hevdes å passe turstøvler opp til str. 48 (men selvsagt er det variasjoner i skostørrelser, muligens også noe mer mellom tur- og skistøvler?).

Spør også fordi jeg ganske snart har et par Wilderness-gamasjer liggende i posten, og disse var nettopp tiltenkt 75mm-støvler i str. 47...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Disse:

http://www.oslosportslager.no/produkt/berghaus-yeti-extrem-gamasj-6110.aspx

passer dessverre ikke din støvelstr. men dersom du ønsker å holde kjæresten din fornøyd og glad

vil jeg anbefale deg å ta en kikk på disse. Str. M skulle passe fint til hennes støvler.

En liten advarsel om Yeti'en, enten du finner denne bare til dama, eller klarer å trumfe den på dine egne støvler også. Jeg bruker den selv, og sleit med å få den på et par Alfa Skarven 46. Den er faktisk så trang at den klemmer inn skoen (hempene på vrista) litt.

Den gjør den jobben den primært er beregnet for, nemlig holde snø og fukt ute, helt glimrende. Godt limt blir det helt vanntett. Den isolerer derimot ikke stort mot kulde nede rundt tærne der det trengs mest; det er jo bare et ekstra lag gummi uten luft mellom. Den vil også føre til at hele systemet puster dårligere og du blir mer sårbar for fukt innefra.

De hjemmelagede så fine ut. Skumplast eller neoprene isolerer godt, og er vantett. Det må være stort (tykt) for å isolere godt. Hvis du så bruker gamasjer på dette er du gardert mot fukt og kulde utenfra. Det du da trenger i tillegg, er dampsperre for å sikre mot fukt innefra, særlig nå som støvelen overhodet ikke vil puste.

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin.m: Er du helt sikker på at disse ikke vil passe str. 47?

Ifølge Berghaus er Extrem primært tilpasset toppturstøvler av plast, og Wilderness-modellen hevdes å passe turstøvler opp til str. 48 (men selvsagt er det variasjoner i skostørrelser, muligens også noe mer mellom tur- og skistøvler?).

Spør også fordi jeg ganske snart har et par Wilderness-gamasjer liggende i posten, og disse var nettopp tiltenkt 75mm-støvler i str. 47...

Varm gummien på gamasjen med en hårføner før du setter den på skiskoen, så får du den på. Har str 47 selv. Limte fronten fast i sko-tuppen for å unngå at den glipper opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....frister lite å tvinge på de Berghausene med strykejern og smeltelim! Trenger noe kjekt å "smette på" på de kaldeste dagene....

Her må det være et stort potensiale. Det fins jo en skog av billige overtrekk til langrennssko, men tilsynelatende knapt noe til 75mm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbl:

Har du opplevd at du fryser i Sydpolenstøvlene dine når du er i bevegelse? Og har du i så fall brukt vanlige gamasjer som f.eks klatregamasjene fra Norrøna?

Dersom du stort sett trenger noe å ta utenpå når du er i leir, raster o.l. kan jo alternativene være f.eks:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ALF4&var_1=ALF4-40&categorynu=N1&categorytxt=Gamasjer/fotposer/overtrekk&produkt=Alfa%20Overtrekkst%F8vel

eller

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=FOR1&var_1=FOR1-1&categorynu=AA12&categorytxt=Gamasjer&produkt=Forty%20Below%20K2%20Superlight%20Overboot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager, da jeg var ung brukte vi vanlige raggsokker som skisko overtrekk - det varma da litt så vidt jeg husker.......har da tærne i behold enda!!

www.forsvarsbrukt.no selger "tåladder" av filt/vadmel som du kanskje kan bruke.

Må si jeg ble mektig imponert over fjellrypa`s hjemmesnekrede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Har bestilt tåladder og østerdalssokker til utprøvning. Så ut som det kanskje kunne gjøre susen. På 95% av dagene tror jeg egentlig ikke dette er noe jeg blir å trenge. Men om det skulle trekke ned mot -30, vet jeg av erfaring at jeg vil fryse på tærne, selv under bevegelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk ikke klar over at den 40 below kunne brukes til 75mm; men da må man vel klippe hull på den?

Først skal tåladdene/østerdalssokkene prøves ut (koster tross alt til sammen kr. 90 :) ). Hvis ikke det virker ok, får jeg kanskje begynne å snuse litt på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kjøpte ett par alpine bootcovers i dag, de passet både på langrennskoen og fjellskiskoen, suverent.

Begynte å bli kaldt på trening torsdag i 22 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilde av hvordan de har valgt å klippe til disse tåladdene til 75mm? Sitter her med forsvarets, og før jeg skamferer de totalt, hadde det vært artig å se hvordan andre grep fatt i problemstillingen...

Ser forresten ut til at disse kan dekke mitt behov fint, om jeg får de til å sitte rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.