Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets OP-jakke vs "sivil" dunjakke


Cerberus

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å skaffe meg denne jakken. Var så vidt borti den i førstegangstjenesten, og den var jo varm og god, men hvordan er den sammenliknet med en ME Omega f.eks?

Bruken vil stort sett være som varmejakke ved rasting og toppturer og relativ enkel bivakuering (lite hardcore ekspedisjoner i 30-40 blå). Funskjoner og finesser var så vidt jeg husker mangelvare på denne jakken, men det viktigste er at den varmer. Prisen taler jo i vesentlig fordel OP-jakken, men er det fortsatt for mye for en slik jakke?

Synspunkter mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå for OPjakka, ser ingen grunn til å gi dobbel pris for å kunne bruke den "på byn".

Har tilgode å fryse med OPjakka, selv på OP i 20 minus i to timer med netting, OPjakka og vinterkamoen..

så til ditt bruk ville eg ikkje vert i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv OP-jakka en vinter på grensa i finnmark, og jeg har nå ME VEGA(den ligner mye på OMEGA, forskjellen er kortere snitt). OP har syntetisk "sovepose-fyll" fra ajungilak, mens OMEGA har dun-fyll. Leser her på forumet at dun er mer holdbart en syntet. Jeg synes op-jakka er en del tynnere, da volumet til VEGA(i bruk) er mye større. Jeg frøys generellt lite på grensa, og følte aldri at det blei for lite med op-jakka. Vinteren der er jo som kjent kald, men det blei aldri kaldere enn -35.

Det er ingen tvil, vega-jakke er desidert varmest. Har ikke tallene i hodet, men på husk vil jeg også tro ME vega gir mindre pakkvolum.

Men spørsmålet blir hvor vidt det er nødvendig med en varmere jakke en op-jakke.

Konkulusjon: Skulle jeg ha kjøpt jakke i dag, ville jeg ha valgt OMEGA. Dette fordi den er lettere og har ett mindre pakkvolum(tror jeg), og at den gir mer varme(!!). I tillegg til at dun holder seg lengre(i følge kilder her på forumet). For min del er dette en jakke jeg vil ha veldig lenge, så er derfor villig til å gi litt ekstra. Men om det skulle ha stått på pris, hadde jeg fint klart meg me op-jakka. Og forresten! Dunfylt hette er ganske fint=) Ingen tilsvarende hette på op-jakka.

Anbefaler forøvrig OMEGA i stedet for VEGA, grunnet kort teknisk snitt på VEGA.

Mener å huske at ME er på salg hos sportsnett i disse dager.

Nanok har idag noe lignende de tidligere ajungilak op-jakkene.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne legge til at komprimering av dunjakker ødelegger dunet inne i jakken.. Som et tips..

Stor fan av "Jakke, ekstremt kaldt vær" fra forsvaret selv, synd den har blitt oppbevart for mye i posen sin. Heng den opp og pakk den kun inn i posen når du skal ut å gå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunfylt hette er ganske fint=) Ingen tilsvarende hette på op-jakka.

eg hadde da virkelig hette på min, var noen som fikk med og noen uten hette... er vel ny/eldre mod..?

Edit: Den vi hadde var dog ikkje helt lik den som er på miltrads link her, vi hadde ikkje flagg på skuldern eller klaff for vinkler, og fikk derfor melding om at den ikke skulle brukest som ytterste plagg, men hadde hette, noe den i linken ikke ser ut som har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sammenligning til den jakka er vel Primaloft som fyllmateriale mer relevant enn dun? Her er et godt tilbud for ei lett varmejakke:

http://www.sportsnett.no/?gclid=COn0jbefjp8CFRsK3god02bWLw

Hvilken tenkte du på? Linken din ender på forsiden.

Hvordan var disse OP-jakkene i størrelse igjen? Vaker vanligvis mellom M og L (er 178cm og ca 80kg). Tror jeg kjører L for å ha litt plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.