Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersk i gamet, hva slags fjellutstyr trenger nybegynnere?


NewMount

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Jeg og kjæresten har som nyttårsforsett å begynne et nytt og bedre liv :-) Vi er veldig glade i å gå i fjellet, men hittil har det bare vært lette turer. Vi har planer om å reise på lengre helgeturer til våren, men er helt blank på hva slags utstyr vi faktisk trenger som nybegynnere.

Vi vet at vi trenger, telt, soveposer, primus, multiverktøy med kniv/sag etc, liggeunderlag og sekker. Og selvfølgelig turklær og sko. Vi har ingen utstyr pr. dags dato, men har jo et par mndr til sesongsstart for vår del. Vi vil gå vår, sommer og høst.

Blir takknemlig for tips og råd om hva slags utstyr vi trenger, og blir veldig glade for konkrete produkttips. Har tittet på Helsport telt, Ajungilak soveposer, og Exped Downmat liggeunderlag (samt Bamse Extreme).

Finnes det forøvrig en oppskrift/liste over hva man trenger til en 3-dagerstur blir vi glade for link/tips, og også hvordan man skal pakke sekken. Som sagt er vi nybegynnere begge to, men satser på å bli noe klokere her inne :)

Av de mer praktiske opplysninger er vi 25 og 31 år, 170 og 187 cm høye, normalt trent og normalvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for svar :) Den skal lagres på favoritter med en gang :-) Men jeg trenger også litt konkrete tips ang hvilke merker man bør satse på og evt ikke, hva slags type underlag/sovepose/sekk/telt etc vi bør satse på som holder i 3 forskjellige årstider ++ alt mottaes med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsnett har salg på sekker fra Arcteryx nå (romjulsalg -> ryggsekker). Disse får mye skryt både her på forumet og andre plasser. Syntes prisene var så fine at jeg bestilte en Bora 80 til meg selv og en Briza 62 til damen for et par dager siden. De har også salg på andre ting, telt, soveposer etc.

Bruker selv et Helsport Rondane 3 Light tre-sesongers telt og dette virker veldig bra. Smarte løsninger, står godt i vinden, og rikelig med plass for to stykker. Teltet veier 2,2kg inkludert alt på kjøkkenvekta og tar liten plass i sekken. Kan være verd å ta en titt på dette.

Liggeunderlaget er et Bamse. Jeg liker å ligge ute ved bålet og da fungerer dette ypperlig uten å være redd for at liggeunderlaget skal punktere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan spare mye penger ved å kjøpe utstyr på salg, benytte rabatter fra skiforeningen og DNT (bl.a. Oslo Sportslager, Sportsnett, G-sport) og kjøpe utstyr fra utlandet. Bor dere nær Oslo vil jeg anbefale en runde i sentrum, der dere finner både Oslo Sportslager, Sportshuset, G-sport, Sport 1, XXL og Turistforeningen med noen hundre meter i mellom.

Slik ville jeg prioritert hvis jeg skulle kjøpt alt på nytt:

Personlig utstyr:

1) Støvler: lette og relativt billige f.eks. Scarpa ZG65 GTX. Lette turstøvler kan benyttes i marka, på fjellet og med en ikke alt for tung sekk. Man får mindre trøbbel med inngåing enn tyngre støvler. Har dere lett for å tråkke over velg tunge støvler med en gang. Lette støvler slites fortere enn tyngre støvler. Støvler er det mest individuelle utstyret av alt. Velg en butikk med godt utvalg av modeller.

2) Membran-jakke/bukse: velg en jakke med god hette og som går gått nedover rompa. Om, det er Dermizax, e-Vent, Goretex eller noe annet er ikke så viktig. En lett jakke er billigere og varer kortere osv. Unngå de aller billigste modellene.

3) Fleecejakke, ullundertøy, sokker mm kan en finne billig. Kjøp heller kvalitet etter hvert.

Annet utstyr:

Tenk vekt på de "tre tunge"; sekk, telt og sovepose. Kjøp kvalitet her hvis dere vet hva dere vil ha.

1) Sovepose: jeg ville kjøpt dun. Dunposer er lettere, tar mye mindre plass i sekken og er mer behagelige å sove i. Fryse er ikke morsomt. Er man sulten, trøtt og sliten trengs en varm sovepose. Skulle jeg hatt en pose ville jeg valgt en med konforttemperatur ned mot -10 grader (det blir ofte minusgrader på fjellet om sommeren). Western Mountainering Ultralight er dyr og god (kjøp på nett).

2) Telt: bruksområdet er viktig. Tilbringer man mye tid i teltet bør det ha litt størrelse og takhøyde. I skogen har en ofte med en tarp, og teltet brukes kun til søvn. På fjellet er et større telt ok. To innganger er praktisk. Tremannstelt passer ofte bedre til to enn tre. Forslag: Hilleberg Kaitum 3.

3) Sekk: Gregory, Osprey, Arcteryx og Bergans lager gode sekker. For han bør sekken være min 80l, henne noe mindre. Folk har forskjellig rygg, og dermed er også sekkvalg mer individuelt. Arcteryx Bora 80l på salg på Sportsnett er som før nevnt et sikkert valg.

4) Liggeunderlag: skumplast først, f.eks. Bamse Extrem eller RidgeRest. Dere er unge nok til at behovet for Downmat eller andre oppblåsbare ikke er så stort. I skog kan granbar legges under teltet.

4) Annet: vanntette pakkbagger i forskjellige størrelser. Pakk alt vanntett, så slipper en at fuktigheten sprer seg gjennom sekken. Som første kokeapparat hadde jeg valgt en lett toppmontert gassbrenner som Optimus Crux. Egner seg best til vannkoking, men er lett og tar liten plass. God mat kan lages på bål i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, noterer ivrig her :-)

Legger ved diverse linker på telt og soveposer vi har sett på i kveld:

Telt:

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1105461558&spg=763051730&sspg=628565693&ps=23738&p=1316693161 et av verdens letteste?

Soveposer:

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=6657 tåler den for lite minusgrader?

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1105461558&spg=628565693&ps=22688 dette virket veldig bra, men litt i det tyngste laget kanskje?

Hvor mye penger skal vi legge i telt og sovepose? Å kjøpe noe som kan risikere å bli liggende ubrukt ser vi ingen hensikt i, alle vet at kvalitet koster. Men hva er behovet? Er det best med dun eller kunststoff?

Sekk vil vi ikkje kjøpe over nett, tenker det er bedre at vi prøver, siden ryggen er så individuelt formet. Kanskje vi kunne ha prøvd i butikk for så å kjøpt over nett.

Ser også at mange produkter er mye billigere i Tyskland, om dere har tips om utenlandske nettsider setter vi stor pris på det. Har kontakter i utlandet, og da slipper vi jo unna med toll og moms. ;-)

Sko tar vi heller ingen sjanser på før vi har prøvd. Jeg har et par helt nye fra Haglöfs, men er usikker på om de er for tunge. De kostet 1600,-, med nubuk skinn og goretex, og går over ankelen. Jeg har hypermobile ledd og et operert kne som trenger støtte, så gode, stabile sko er ekstra viktig for min del.

Angående liggeunderlag tror jeg at vi kommer til å satse på noe med god liggekomfort, holder fremdeles fast på den DownMat pga ryggproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4) Liggeunderlag: Dere er unge nok til at behovet for Downmat eller andre oppblåsbare ikke er så stort. I skog kan granbar legges under teltet.

Jo, takke faen Fimax, men så sant så sant ;-)

NewMount, syns du har fått veldig gode svar i mange innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har gode erfaringer med de Bergansproduktene jeg har brukt oppigjennom.

Kjøpte en Dermizax Anatomic bukse som jeg har brukt mye i snart 5 år. Fungerer utmerket fremdeles, men begynner å nå pensjonsalder.

Jeg har også to sekker, en stor tidlig anatomisk fra 80 åra samt en liten 40 liter klatresekk fra 85/86.

Har brukt den minste så og si daglig i godt over 20 år men byttet den ut med ny for et par år siden. Veldig bra sekk i cordura nylon.

De nyere produktene til Bergans har jeg ikke prøvd tilstrekkelig til å kunne uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose:

Dun er lettere og tar mye mindre plass. Som en tommelfingerregel veier en dunpose nesten halvparten av en kunstfiberpose som er like varm. Dun holder spensten lenger enn kunstfiber - dunposer har du i mange år.

Ulempene med dunposer er at de ofte koster godt og vel dobbelt så mye, og at de ikke tåler fuktighet like godt som kunsftiber. Dun klapper sammen hvis det blir tilstrekkelig vått, og mister dermed all isolasjon. Men hvis du pakker soveposen vanntett (noe som er en ufravikelig regel for min del) og har råd til dun, ville jeg kjøpt det.

Selv har jeg en Mountain Equipment Xero 250 som holder meg varm ned til noen få minusgrader, og veier drøye halvkiloen. Deilig er den også å ligge i ;-) Madammen er litt kaldere, så hun sover i en Xero 550 som veier rundt 750 gram. Begge ble kjøpt på tilbud - oslo sportslager er som regel flinke til å ha tilbud i ny og ne..

Telt:

Tunelltelt gir mest rom pr vekt, og hvis du kjøper et telt fra en annerkjent produsent vil du få et telt som tåler det været fjellet kan tilby. "Grensen" for type telt dere bør kjøpe, ligger i hvorvidt dere skal bruke det om vinteren eller ikke. Et vintertelt krever mer robust konstruksjon, og veier derfor mere. Til deres 3-sesongsbruk, ville jeg valgt et lett telt tilsvarende Helsport Rondane/Fjellheimen eller Hilleberg Nallo GT. Pris varierer endel, og Hilleberg er kjent for å ta seg noe bedre betalt enn Helsport.

Sekk:

Sekker har en tendens til å fylle seg opp uansett hvor store de er. Kjøper du en 100 liters sekk, veier den ikke bare mer, men erfaringsmessig blir det veldig enkelt å ta med litt "kjekt å ha stæsj". For meg funger det bra med en 55 liters bergans helium om sommeren. Den veier 1,1 kilo og sitter godt på ryggen. Som du sier: prøv først, rygger er forskjellig.

Pakk gjerne vanntett (med egne vanntette pakkposer). Jeg har alltid sovepose, ekstra klær og liggeunderlag pakket vanntett. Da slipper jeg å bekymre meg når det pøser ned. Det er deilig med tørr sovepose etter en kald og våt dag!

Du nevner at du har litt trøbbel med knær/rygg. Å slenge på seg en tung sekk og vandre i steinete fjellområder er ikke noe mirakelkur mot vond kropp. Tenk derfor vekt, og ikke ta med alt mulig rart som er kjekt å ha, men som man egentlig ikke trenger. For eksempel en diger kniv på en halvkilo, fem t-skjorter eller liknende. På en ukestur, ville jeg prøvd å holde meg på en sekk som veier under 10 kilo (inkludert mat). Nå som du skal kjøpe alt utstyret nytt, er det en gylden mulighet for å ta hensyn til nettopp dette.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, og gratulerer med et fornuftig nyttårsforsett :-)

Dere har allerede fått veldig mange bra tips her! Ønsker å tillegge noen av disse litt vekt.

- Kjøp friluftsutstyr på tilbud/salg (!!!)

... Veldig mye av dagens utstyr er ferskvare grunnet folks jag etter å ha det "nyeste og kuleste". De anerkjente produsentene har gjerne utstyrs-serier som er tilnærmet like år-etter-år, men hvor prisen dumpes til det halve på fjorårsmodellen idet den nye lanseres. Vær dog oppmerksom på at man her også har paradigmeskifter, f.eks. overgangen fra (Gore-Tex) GTX til Pro-Shell et par år tilbake.

- Ikke kjøp alt på èn gang

... Dere sier at dere har noen måneder på dere før dere virkelig skal sette i gang... Jeg anbefaler at dere kjøper kvalitetsutstyr "med en gang", slik at dere slipper å "oppgradere" ved en senere anledning. Kjøp av komplett utrustning i litt høyere prisklasse for to personer blir gjerne mye dyrere enn man forventer, så legg ambisjonsinvået litt lavt i begynnelsen og kjøp det dere virkelig behøver på dette nivået. F.eks. kan det være greit å droppe "utstyr for overnatting ute"i første runden og heller satse på lengre dagsturer, evt. overnatting på DNTs turisthytter (som forøvrig er et fantastisk flott tilbud). Da legger dere heller en del penger i hva dere har på dere; klær, skotøy, dagstursekker, termoser, hodelykter, turhåndklær, pakkeposer, GPS etcetra... På denne måten tilegnes også verdifull erfaring som kommer godt med når man senere drar på en full-blown-telttur :)

- Velg dunsovepose

... Først og fremst fordi forholdet mellom vekt/volum og isoleringsevne virkelig er overlegent ift. syntet. Dette bidrar til at du behøver mindre sekk, samt får mindre kg på ryggen; noe som for min del hever turopplevelsen en hel del :) Vær dog oppmerksom på at disse er hinsides overpriset i Norge. En god 3-sesongs dunpose veier gjerne rett under 1 kg og har komforttemperatur ned til ca. -5 / -10. Selv er jeg utrolig godt fornøyd med min(e) Marmot-poser som jeg bestilte til Tyskland og fikk madammen til å plukke opp når hun var utenlands.

- Ryggsekk og sko må være tilpasset akkurat DEG!

... Det nytter ikke at sekken og skoene er "de kuleste og dyreste" i gata dersom de passer ditt fysiologiske alter ego perfekt. Vit gjerne sånn noenlunde hvor mye penger du vil bruke og les deg opp på 3-4 forskjellige sekker før du går på butikken og prøver. Er du kynisk & jævlig nok finner du en som passer i butikken og deretter bestiller på nettet. I så fall kjøp ihvertfall noe i nevnte butikk for å lette på samvittigheten ;) PS: Ha som filosofi at utstyr skal være inni og ikke utenpå sekken. "Dinglende" og svaiende utstyr er virkelig en uting.

- Kjøp en enkel og lett (vektmessig) brenner!

... Det finnes mange bra kokesett og primuser på markedet. Runegutt her på forumet har god peiling og har en tendens til å anbefale Omnifuel over en lav sko ;-) Selv liker jeg veldig godt Optimus Crux til "lett fjellbruk". Dette er en bitteliten brenner på ca. 80 gram som skrus direkte på gassboksen. Den er sammenleggbar, tar nesten ikke plass og er komplett vedlikeholdsfri. Den blir heller ikke enklere i drift... Skru den på gassboksen, fold ut støttebeina, skru på gassen og tenn på. Dersom man går lengre turer kan også gassboksene kastes (på forsvarlig vis selvfølgelig) etterhvert som man ferdes.

- Kjøp gode pakkeposer med en gang!

... Fargekodede pakkeposer i sekken kan aldri overvurderes! Kjøp gjerne en 4-6 stk (hver) i forskjellige farger og størrelser (f.eks. 2-14 ltr) og opprett dedikerte poser for forskjellig type utstyr. Disse må være vanntette, ha rolltop-lukkking og bør være utstyrt med D-ring for å kunne henges opp.

- Kle dere lagvis!

... Alfa & Omega for trivsel på tur er å kunne temperaturregulere raskt og effekivt. Er man for kald eller for varm svekkes yteevnen drastisk veldig raskt. Ha alltid ull inn mot kroppen og skallklær ytterst. Dersom temperaturen er forholdsvis kald kan en tynn fleece-genser fungere som mellomlag (evt enda en ulltrøye).

Jeg setter her opp en liten liste over spesifikt utstyr jeg kan anbefale. Listen skal på ingen måte anses som noe fasit, da dette utelukkende er personlige betraktninger. En del av utstyret har jeg heller ikke testet andre produsenters ekvivalenter av, men anbefaler det utelukkende fordi jeg liker det.

Sko:

Scarpa Ladakh/Hekla (hhv. herre- og damemodell) eller Crispi Nevada (bygget på Besseggen-modellen)

Pris: Ca. 2600

ladakh04.jpg

8604_1.JPG

Link til forbrukerportalens test av fjellsko: http://forbrukerportalen.no/filearchive/testfjellsko.pdf

Klær:

Mot kroppen: Ull fra Devold. Greit kompromiss mellom kvalitet og pris. Kjøp gjerne en tynn kortermet trøye samt en litt tykkere langermet. Disse kan da også kombineres på tur istedenfor å bruke et ekstra mellomlag. Stilongs må være med, og ullboxer anbefales også. Pris per plagg = ca. 400

Devold Active/Multi: devold-active-rolak.jpg

Mellomlag: Kjøp en tynn "generisk" fleecegenser. Se gjerne etter noen med "mesh" under armene.

Ytterklær: Anbefaler Gore-Tex Pro Membran. De aller fleste klærne fra anerkjente produsenter holder godt mål. Se gjerne etter tilbud fra Arc'Teryx, Missing link, Sweet, Norrøna eller Bergans. Regn med å betale fra 3000 til 5000 per plagg dersom de ikke er på tilbud.

313xiB8IW5L._AA280_.jpg

Bilde: Arc'Teryx Theta AR

Hodeplagg: 1-2 BUFF(s) er et must på tur. Disse er enkle å ta av og på, tar nesten ikke plass i lomma, tørker raskt og kan brukes i rundt halsen dersom dette er nødvendig. Kjøp gjerne "generisk". Koster 100-300 per stk. Ellers er Lowe Alpines klassiske "cap" som oftest med på tur. Varmer godt, tørker raskt og tar liten plass. Pris ca. 400.

buff-headwear-scarf.jpg

lowe_alp_pro_cap_forrestgre.jpg

Brenner: Optimus Crux. Koster vel rundt 700 tror jeg.

optimus-crux-stove2.jpg

Pakkeposer: Sea To Summit. Forholdsvis dyre, men tåler nesten alt og holder ting tørt. Ca. 130-200 per stk.

sts_ultrasislicone_dry_sack.jpg

Ryggsekk: Som nevnt tidligere; veldig mye bra å velge i. Arc'Teryx eller Osprey anbefales. Rundt 60 liter for hytte-til-hytte, og 80-90 ltr for overnatting m. telt etc. Pris: 2.000-4.000

Naos-55-Gold-Rush.png

Bilde: Arc'Teryx AC2 Naos

Liggeunderlag: Therm-A-Rest. Lite volum/vekt. Går nederst i sekken ved siden av en god dunpose. Fint kompromiss ift. pris/slitestyrke/isoleringsevne. Koster rundt tusenlappen.

Therm-a-Rest%20ProLite%204.jpg

Telt: En god del bra her også. De du allerede har fått tips om er meget gode alternativer. Selv liker jeg best Hilleberg, og Nallo 2 GT evt. Nammatj 2 GT er her fine ting. Dere vil elske den ekstra plassen i forteltet på GT-modellene til Hilleberg. Pris: Ca. 6000

nallo3gt-fsid.jpg

Bilde: Nallo 2 GT

GPS: Kjøp en skikkelig sak med en gang. Anbefaler Garmin 60C(S)X evt. Colerado. Kjøp gjerne førstnevnte (forrige generasjons toppmodell) brukt på finn. Har lang erfaring med denne modellen; tåler nærmest hva som helst, sertifisert vanntett iht ITX7(?)-standarden og god holdbarhet på batteri (2AA varer ca. 16-20 timer avhengig av bruk). Koster ca. 2000-2500 brukt på Finn.

88_1744165650.jpg

Det meste av utstyr i dag gjør jobben veldig bra, så utstyrsvalg er egentlig underordnet.. Kjekt har man det på fjellet uansett! :) Lykke til, og ha et godt friluftsår!

Post Scriptum: Link til pakkelisten jeg og samboeren benyttet på fjordårets 2-ukers telttur på Island:

http://dl.getdropbox.com/u/1813654/pakkeliste%20island.pdf

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk:

Sekker har en tendens til å fylle seg opp uansett hvor store de er. Kjøper du en 100 liters sekk, veier den ikke bare mer, men erfaringsmessig blir det veldig enkelt å ta med litt "kjekt å ha stæsj". For meg funger det bra med en 55 liters bergans helium om sommeren. Den veier 1,1 kilo og sitter godt på ryggen. Som du sier: prøv først, rygger er forskjellig.

Men om du får med deg alt du trenger på 55 liter har du antakelig brukt mer penger på lite og lett utstyr enn hva man kan forvente at trådstarter gjør med en gang. Det krever tid, kunnskap og penger å minimere størrelse og vekt på oppakningen. (Dessuten vedder jeg på at du har både 80 og 100 liters sekker liggende et sted, i tillegg til den på 55l. :shock: )

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verdt og nevne at det stadig selges meget bra utstyr her på fjellforum.net, noe jeg selv har benyttet meg av ved flere anledninger.

Ellers vil jeg si at jeg kjøpte min første membran jakke etter ca 15 år i skog og fjell, så at det er ett must vil jeg si er meget overdrevet.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Membranjakke er ikke et must, men er praktisk hvis en ønsker å gå turer selv om det kommer nedbør. Jeg gikk også mange turer før jeg kløpte min første goretexjakke, og var ofte jævla våt og kald, og hadde sekken full av vått skiftetøy.

En tysk kjede med bra utvalg er http://www.globetrotter.de.

Et alternativ til Downmat er NeoAir. Tar mindre plass, veier mindre, men er ikke like varmt og behagelig å ligge på, men er fremdeles mye mer behagelig enn skumunderlag.

Hvor mye penger og hvilken kvalitet dere vil satse på må dere finne ut selv. På forumet får dere nok mange dyre forslag, men ofte er det slik at toppkvalitet ikke koster så mye mer en grei kvalitet. En løsning kan være å kjøpe f.eks. telt og kokeutstyr på Biltema, men velge en finere dunpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode svar folkens, kjekt at så mange vil bruke tid og energi på å svare oss! :D Vi kommer til å se nøye over forslagene og ta rådene til etterretning :) Vi kommer til å bruke en del tid på å se etter og prøve forskjellig utstyr, men er stygt redd for at det blir en dyr affære :shock: Men vi får se hva det blir til. Fikk holde et Bergans telt på 3,3 kg, og det var en del tyngre enn vi trodde :oops: Så noe 5 kgs telt blir det nok ikke :roll: Takk takk igjen, og kom gjerne med flere forslag, alt mottas med stor takk!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode svar folkens, kjekt at så mange vil bruke tid og energi på å svare oss! :D Vi kommer til å se nøye over forslagene og ta rådene til etterretning :) Vi kommer til å bruke en del tid på å se etter og prøve forskjellig utstyr, men er stygt redd for at det blir en dyr affære :) Men vi får se hva det blir til. Fikk holde et Bergans telt på 3,3 kg, og det var en del tyngre enn vi trodde 8) Så noe 5 kgs telt blir det nok ikke :) Takk takk igjen, og kom gjerne med flere forslag, alt mottas med stor takk!!! :D

Når man først har utstyret i orden, er det veldig billig å dra på tur i alle fall! Dere får nok mye fint utstyr for samme sum som en tur til syden for dere to koster :| PS. Du skrev at Helsport Rondane teltet kan bli kaldt? Tror heller problemet er at det ikke er så bra når det er mye snø/sidelengs regn siden det ikke har stormklaffer/er litt utsatt nede i kantene. Lå forøvrig ute i et par plusgrader med kraftig vind en gang, var ikke noe problem det og teltet holdt varmen godt. Men selvsagt ikke noe vintertelt!

God tur :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det jo kommet mange gode forslag allerede.

Mitt forslag er å kjøpe noe man liker godt allerede første gang, så slipper man å bli misfornøyd og bytte ut allerede etter kort tid.

Det ser ut som det er snakk om mange tusen kroner her. Da er mitt tips som følger:

Dra på ferie til et land der prisen er ca halvparten av Norge, og kjøp alt der. Da får dere en gratis ferie på alt du sparer på utstyret.

Eksempel kan være USA eller England.

Så vil sikkert en del påstå at man må støtte norske butikker. Lar disse personene være å handle på salg i Norge og bare kjøper til fullpris, siden det er så viktig å støtte den lokale sjappa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og lykke til som mer aktive turfolk!

Vet ikke hva slags budsjett dere har men kommer med noen generelle tips:

Sovepose, støvler og sekk(i omtrent den rekkefølgen) er de tre utstyrspostene det gjerne er lurt å investere mest i for å få det mest mulig behagelig, hvilket er utstyrets formål.

SOVEPOSEN bør kjøpes ut i fra den laveste temperaturen dere tror dere skal ut i pluss litt margin. Husk at det fort blir kaldt om nettene om høsten. Dunposer gir mer varme for vekta men er generelt dyrere enn kunstfiber og tåler mindre fukt. Motsatt med kunstfiber.

STØVLER må ikke gi gnagsår og gi nok støtte slik at en ikke tråkker over i ura.

SEKK bør romme alt utstyret og sitte så behagelig at turen ikke ødelegges av vonde stropper. Husk at jo mer dere må feste på utsiden jo mindre behagelig blir sekken å bære. (Liggeunderlag kan festes utenpå, telt og sovepose bør absolutt pakkes inni.)

Utover høsten blir godt (langt) undertøy viktig. Ville heller lagt pengene i fancy undertøy enn i fancy ytterbekledning. Yttertøyet MÅ kunne holde vind og vann ute og men dette gjøres med separat vind- og regntøy eller med allværsplagg koker nå i grunn ned til smaksak etter min mening. Det jeg vil tipse om er at et allværsplagg gjerne kan bli for tett på varme sommerdager. (Ingenting i veien for å kjøpe dyre skallplagg men ikke tenk at dette er strengt nødvendig for å dra på tur.)

Om dere vil dra på telttur vil jeg anbefale å kjøpe et litt ordentlig telt med en gang. Dette vil tross alt være huset deres. En kan få fullt brukbare telt til overkommelig pris. (Helsport sin Trek-serie er rimelige telt som egner seg for tre sesonger. De holder surværet ute. Ulempen er at de er noe tyngre enn de dyrere modellene. Om dere holder utkikk etter tilbud kan dere også godt finne dyrere modeller på tilbud i samme prisklassen.) Når det fastsettes hvor mange personer som teltet er ment for måles det bare opp hvor mange skulderbredder det går så for å få litt romslighet er det absolutt anbefalt å eksempelvis kjøpe tremannstelt for to personer.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Jan Terje, jeg har miksa litt om på kommentarene på linkene jeg la ut i innlegget mitt, så det var soveposen jeg var redd ble for kald :)

Vi tar til oss alle tips her, kjempebra at dere vil hjelpe oss! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du får med deg alt du trenger på 55 liter har du antakelig brukt mer penger på lite og lett utstyr enn hva man kan forvente at trådstarter gjør med en gang. Det krever tid, kunnskap og penger å minimere størrelse og vekt på oppakningen. (Dessuten vedder jeg på at du har både 80 og 100 liters sekker liggende et sted, i tillegg til den på 55l. :) )

--

E.R.

Tja.. det eneste jeg har kjøpt som er spesielt lett er dunposen og sekken. Utover dette bruker jeg "vanlig" brenner, underlag, klær, real turmat ullplagg osv.. For å komme under 10 kilos grensa, lar jeg være å ta med meg ting jeg ikke har bruk for. Men du har speikende rett i at jeg har en 100 liters jævel liggende. Men den brukes til sekktur på vinteren - og det er en helt annen vekt- og volummessig affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det hvis han tar en sekk på 70 liter, mens jeg tar en på 50? Vi kommer til å satse på lettest mulig sekker, soveposer og telt, og hårføna og sminka legger jeg igjen hjemme selvfølgelig :) Hehe..

Kan det være at det er lurt å kjøpe brukt telt til å begynne med? Såg det var noen her inne som ville selge et Helsport Rondane 2 light telt til 2500,- Brukt i 3 uker.. Sekk og sko føler vi selv bør være nytt, slike ting skal jo slites til kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese, suger til meg tips som bare det jeg også. Er "nybegynner" - dvs at jeg begynte lett i fjor og har så vidt kommet i gang med litt erfaring 8)

Jeg vil anbefale å kjøpe 4-sesongstelt "når dere først gjør det" - og samtidig kjøpe Fjällrävens akka shape r/s. 2 kg er ikke mye når man deler vekta på to, jeg er ei lita spinkel jente på 19 men klarer telt og sovepose + mat og utstyr i en liten 40 liters sekk..... :)

Som fører meg til neste punkt, man TRENGER ikke 100 liters sekk... Man trenger ikke 80 liters heller. Skal man begynne så begynner man smått. Jeg kjøpte meg nylig en knallgod Hagløfsekk på 40 liter, der får jeg plass til alt jeg trenger for en helg i marka med en venn. Jeg har IKKE brukt mye tid på å kjøpe hverken sovepose eller liknende som er smått, men er man god til å pakke og utnytte de rommene man har så skal det absolutt gå.... :)

Kjøp på salg, kjøp "litt mer enn hva du trenger", men ikke MYE MER enn du trenger heller. Vi nybegynnere går ikke Norge på langs i første omgang, vi TRENGER ikke ting som holder forever. Sekken vet jeg jeg kommer til å måtte bytte ut om ikke lenge, men 1200 kroner (som jeg betalte for sekken) er rett og slett ikke mye penger når det gir mye glede i løpet av 2-3 år :| En finfin balansegang mellom for mye og for lite penger. Tenk langsiktig, hva trenger man UANSETT stor ekspedisjon eller tur i hagen - dette kan du påkoste deg penger og kvalitet for at det skal vare lengre.

Dere får kjenne på motivasjon og kondis hvor langt dere vil strekke dere :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.