Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjeeelp! Trenger ski - har ikke peiling!


Anbefalte innlegg

Så er tiden kommet da de søte små er klar til å læres opp i skibruk. Ungene er forsåvidt velutstyrte, men mor i huset....... :-) Tross en skikkelig tryning her om dagen på lånte ski (da jeg skulle tøffe meg i hockeystil i bratthenget :) ) som resulterte i en kraftig forstuet tommel, har jeg ikke tatt heeeelt skrekken - selv om jeg hadde alvorlig angst i nedoverbakkene i dag på de samme lånte skiene.

Mine egne eldgamle ski som ikke har vært i bruk på ÅRESVIS er et par fjellski og de er skikkelig antikk. Det står Atomic på dem, og Telemark under, Ulriken utfor og de har stålkanter. Så vidt jeg kan bedømme har de "spenst" (har ikke helt peiling på hva det er heller). Den gangen de ble kjøpt gikk vi mye opp våre egne spor. Går det an å bytte bindinger og tette hullene med epoxy eller noe? Eller bør de skrotes? Og hva i all verden velger man av støvler og bindinger - og evt ski - nå til dags....???

Tenker bruken fremover blir i oppkjørte løyper, og litt sånn småturer rundt omkring i skogen/fjellet.

Setter stor pris på noen tips her! For jeg ser nå at min plikt som mor er å få ungene ut å gå når de tross alt har kommet i den alderen og har lyst........ :D (Selv om storesøster helst foretrekker slalom og å bli dradd opp bakkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp deg en pakke med såkalte markaski. Disse funker fint i løypene. Og litt utenfor. Prisnivået varierer med ambisjonene. Skal du bare rusle litt rundt sammen med ungene klarer du deg fint med en pakke til 1500 - 2000. Vil du bruke skiene til trening bør du nok legge på en 1000-lapp til.

De gamle kan du bruke om du skal på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gåski og ikke kjøreski du skal ha? Det er mye å ta av, og det aller aller meste er ganske trygt. Fischer, Åsnes og andre kjente merker har alle sammen gode alternativer til allroundski som ikke trenger å koste flesk. Hvis du skal gå litt i løype så er nok det som heter BC-bindinger de greieste. De KAN fryse fast og sånn, men de er behageligere å gå med enn 75mm bindinger, den "gamle" telemarkstypen. Av sko så er rådet alltid at du må være kresen på passform. Originalsålen kan med fordel erstattes med en fotformsåle for å minske sjangsen for å få krampe og sånn. God passform vil dessuten hjelpe på å holde varmen. Husk dessuten på å velge ski som er smal nok til å passe i sporene.

EDIT: Siden du har tenkt å gå i spor altså! Det er noen fjellski som er kronglete å få til å passe i trikkeskinner. Når vi er inne på fjellski så tror jeg ikke du trenger stålkanter med det første heller hvis du skal ha de til typisk marka-bruk.

Når det gjelder konkrete merker så er det nå engang min oppfatning at de aller fleste holder høy nok kvalitet. Spør i en butikk hvor de har litt småpeiling, så vil de være behjelpelig med å avgjøre hvilken binding og hvilken sko du trenger. Gå gjerne på jakt etter tilbud og pakker. Du er som sagt trygg med kjente merker, men være kresen på støvelen... Det spiller ingen rolle hvor mye avslag du kan få hvis den ikke sitter rett på foten din.

Det er heller ikke sikker det er noen verdens ting galt med gamleskiene dine heller. I så tilfelle er det fullt mulig å bytte bindinger og på den måten spare deg for å kjøpe nye ski. Lever de gjerne inn på et verksted for å få full sålebehandling og få fjerna smørerester og skitt så skal du se de blir som nye =) Det er ikke noe å skjems over å ha litt gammelt utstyr! Tvert om så er det mange av oss som synes det stemmer bra med "turestetikken"!

Lykke til og kos deg på skiturer! Det blir nok noen knall og fall, men du lærer deg å like det og =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg også svar på det jeg lette etter :).

Var innom sportshuset å skulle kjøpe en pakke til 1699,- med Fischer ski, Alpina sko og Rottefella binding. Men dette settet var selvfølgelig utsolgt.

Gleder meg å få ski i hus, løype er rett nedafor og kan dra alle veier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.