Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose problem


Anbefalte innlegg

Jeg har tyin 5 s. Den er varm og isolerer bra. Men den blir fort fuktig. Enten det er kondens i telt, eller under åpen himmel. Noen som har noen råd om hva jeg kan gjøre for å forhindre dette ? Jeg er litt redd for å tørke posen ved bålet på grunn av gnister. Og det er ikke alltid det er mulig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv samme sovepose og samme problem.. Lest i ett annen forum hvor en skrev at det han gjorde var og henge denne sovepose opp i ett tre eller over teltet til fuktigheten som var trukket inn i ytterstoffet var frosset.. da var det bare og børste det av posen, dette løste fuktproblemet hans .. Noen som har noe erfaring med dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterstid er det bare å koste bort isen.

Min erfaring er ikke at isen lar seg koste bort. Ettersom dagene går med mange overnattinger i mange kuldegrader, er det min erfaring at det bygger seg opp is og fuktighet i posen. På den måten reduseres gradvis isolasjonsevnen. Dette er et problem jeg ikke har funnet noen løsning på. At ventilen i innerteltet ofte er plassert rett ved fotenden av soveposen, gjør kondenseringsproblemet større direkte på fotenden av soveposen. Dette er ofte tilfellet med helport-telt. Endel av årsaken til at det kondenserer mye i teltet, er kombinasjonen av mange kuldegrader og lite vind.

Noen gode tips for å forbygge dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hat så mye kondensproblem. Eneste har vært en gang jeg prøvde et grevling trekk utenpå. Da har jeg nok pustet mellom trekket og posen.

PLeier å lufte mest mulig i teltet. Alle ventiler åpne, ikke alltid jeg har dratt igjen innerteltet mot ytterteltet heller for å få kondens opp i ytterduk istedet for i innerteltet.

Nå har og mitt Svalbard telt "pipe" som jeg lufter med hvis det ikke er meldt nedbør. Mulig den hjelper en del.

Finnes jo slike dampsperrer til å ligge i inni posen men de beskytter vel bare mot kondens og isdannelser inni posen i overgang mellom varmegrader og kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en fordel å sove med innerteltet åpent, på vinterstid er man ikke plaget av mygg. Trenger ikke å ha hele åpningen oppe, trekker bedre gjennom.

Jeg var på tur i 4 mnd med denne posen i fjor vinter med Svalbardtelt. Når man er samenhengende på tur, er det greit å lufte/tørke posen når muligheten byr seg.

Jeg var kun plaget av is rundt hodeåpningen. Børsta posen før jeg pakka den ned, børste deretter teltet og kosta ut rimen som falt ned i bunn. Deretter kan man starte med matlaging/fyring.

Dampsperre er ikke noe aktuelt i Norge. Dessuten får man en meget spesiell kropp etter langvarig bruk av dampsperre pose.

Er vel god lufting som er løsningen på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperre er ikke noe aktuelt i Norge. Dessuten får man en meget spesiell kropp etter langvarig bruk av dampsperre pose.

Kan du utdype dette, Odin? Hvorfor er ikke dampsperre aktuelt i Norge? Og hva mener du med "spesiell kropp"? Tenker du på lukt?

Jeg bruker en pose med innsydd dampsperre (Stephenson-Warmlite Triple-Bag), og synes det funker godt. Lengste tur er riktig nok bare på 10 sammenhengende (ingen tørkemuligheter) overnattinger med nattetemperaturer mellom 20 og 30 blå (30 blank den kaldeste natta) og svært skiftende vind- og fuktforhold.

Det er særlig betryggende å kunne tørke alt du orker av klær på kroppen uten å tenke på at fuktigheten går i posen. Det blir ikke klamt, og klærne blir faktisk tørre.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt same problem med min Tyin Arctic. Han vert suppande blaut på innsida av ytterstoffet, men har ikkje hatt problem med at resten av posen vert blaut når eg har pakka han ned. Turkompisen har ein eldre Tyin Elite der dette ikkje skjer. Løysinga mi vart ny sovepose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en pose med innsydd dampsperre (Stephenson-Warmlite Triple-Bag), og synes det funker godt. Lengste tur er riktig nok bare på 10 sammenhengende (ingen tørkemuligheter) overnattinger med nattetemperaturer mellom 20 og 30 blå (30 blank den kaldeste natta) og svært skiftende vind- og fuktforhold.

Det er særlig betryggende å kunne tørke alt du orker av klær på kroppen uten å tenke på at fuktigheten går i posen. Det blir ikke klamt, og klærne blir faktisk tørre.

Stein

Anten ligg du med åpningen vid åpen, eller så er ikkje dampsperra di tett! Med dampsperre og snørt att rundt skallen, er det ikkje mogleg å turke noko som helst nede i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.