Gå til innhold
  • Bli medlem

Tempraturer i Jotunheimen?


palbakke

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en telttur i jotunhelmen i sommer, kanskje en ukes tid ute i telt. Må derfor tenke litt på utstyr vi skal ha med oss, så er det noen som kan fortelle meg hvor kaldt det kan bli der oppe i slutten av mai?

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg planlegger en telttur i jotunhelmen i sommer, kanskje en ukes tid ute i telt. Må derfor tenke litt på utstyr vi skal ha med oss, så er det noen som kan fortelle meg hvor kaldt det kan bli der oppe i slutten av mai?

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

I slutten av Mai,er det nok mye mer vinter enn sommer,de aller fleste stedene i Jotunheimen.

Mvh.langeeulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slenge på her at yr.no ikke er helt til å stole på..... Temperaturene deres er som regel fullstendig på viddene, og da regner jeg med at også gjennomsnitten blir det i det lange løp. Men de kan nok gi deg en god pekepinn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slenge på her at yr.no ikke er helt til å stole på..... Temperaturene deres er som regel fullstendig på viddene, og da regner jeg med at også gjennomsnitten blir det i det lange løp. Men de kan nok gi deg en god pekepinn ;-)

Temperaturvarselet er ein spådom som slår ganske feil i mange tilfeller. Når det gjeld statistikken, er dette målte temperaturar, og dei skal vera korrekte for målepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av mai er det som regel snø nesten overalt og det kan fort bli veldig kaldt på natten i hvert fall. Når det gjelder temperaturer så er det store geografiske forskjeller fra sør til nord og fra vest til øst, så noe nøyaktig tall får man ikke. Mai = ski. Skal du gå på bena må du vente til slutten av juni. Det er selvfølgelig bare en pekepinn, snømengder og smelting varierer jo som kjent fra år til år.

Så godt med klær og en varm sovepose må du regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værstatistikk er morsomt,

Enig

i januar (den 26.) 2009 var makstemperatur på denne målestasjonen, Juvasshøe 1894 moh, 10,7 grader

Her kunne man være fristet til å sjekke turloggene til Fjellforum for å finne ut hvem som hadde "hjulpet til", men utfra den detaljerte statistikken var minimumstempraturen 26/1-09 hele 4.4 og det rimer ikke med makstemp på -8.5 og -6.1 dagen før og etter.

Dermed må det bare være en prosaisk feil i datagrunnlaget. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kunne man være fristet til å sjekke turloggene til Fjellforum for å finne ut hvem som hadde "hjulpet til", men utfra den detaljerte statistikken var minimumstempraturen 26/1-09 hele 4.4 og det rimer ikke med makstemp på -8.5 og -6.1 dagen før og etter.

Dermed må det bare være en prosaisk feil i datagrunnlaget. :wink:

Ja, her har du visst avdekket en feil. Hvis man sammenligner med Sognefjellshytta,

http://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/Lom/Sognefjellshytta/detaljert_statistikk.html

ser man ikke dette avviket for 26. januar 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.