Gå til innhold
  • Bli medlem

Femunden rundt på ski?


Inger Lise

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Har bare gått deler av ruta (Elgå-Røa). Tror nok dere har en fin tur i vente, det er jo flatt og dermed enkelt å gå. Vinteren er jo også stabil i disse strøk.

Mvh

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i det nordlige området for 2 år siden med påske. Da var det perfekt snø og fint å gå overalt. Det var en del scooterspor etter reinsamer som kan brukes til å gå i. Forøvrig er det ikke sjenerende mye scootertrafikk, det var helt greit. I fjor prøvde jeg også, men da var snøen veldig rar. Den pakket ikke sammen, slik at du gikk gjennom veldig dypt og skaret var slik at den noen ganger holdt, noen ganger ikke. Vi gikk halvt gjennom hele tiden. Utrolig slitsomt, så vi savbrøt turen. Hvis du spør meg når påsken nærmer seg, har jeg sikkert gått på ski i det området og da kan jeg gi en oppdatering over årets snøforhold. Ellers kan du også ringe med Arne Langen fra Langen gjestegård. Han anbefalte oss en fin rute fra Langen mot Røvollen som vi tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Ja, jeg skal spørre deg igjen senere. Har dere noen anelse om hvor langt det kan være. Vi regner med å bruke ca 4 dager på rundturen. Tar med 2 pulker og telt. Gleder oss veldig. Godt tips med å ringe kjentmann. Kanskje det blir ei natt i hus med god mat og drikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femunden er stor! Over 200 km2. Strandlinja er oppgitt å være 235 km. Det er et usikkert anslag og følger sikkert vannkanten slavisk. Sjøen er vel 6-7 mil lang. Uansett er det en skikkelig tur. Tror kanskje at man trenger fire dager for å rekke det uten for mye stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte en passe avslappet dagsmars fra Langen til Røvollen med 2 lengre pauser. Deretter fra Røvollen på skrå sørover, krysse Femund, og over fjellet til Tufsingdal var en annen dagsmars. Også fra Tufsingdal mot Langen var en god dagsetappe. Dette bare for å gi deg et inntrykk, men alt er avhengig av føret og litt av kondis.

Jeg skulle ikke gå hele Femunden rundt, men holde meg stort sett på nasjonalparksiden. Jeg tror ikke det er så mye skiterreng på vestsiden av Femund når du kommer for langt sør for Jonasvollen. Det går også markerte scooterløyper på isen. Greit å følge i dårlig vær. Du kan også gå tilbake via Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye avhenger av føret. Tanken var å følge iskanten så mye som mulig. Blir vel en avstikker opp på Stor-Svuku når vi først er der. :) Det hadde vært gøy med en tur til Sverige også. :P Dette blir en helt annen måte å gå på tur nå når vi er ferdig med kommunetoppene. :D Må ha nye mål og prosjekter. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I år er det igjen veldig pulveraktig snø i det øverste laget. Snøen ligger ikke så dypt, ca. 40 cm. Foreløpig er det ikke skare ennå, men vi får se hvordan det blir til påsken. Jeg skal en tur til det området igjen i helgen.

En liten oppdatering etter helgeturen. Snøen er litt mer solid enn i fjor vinter, men det er fortsatt ganske løst. Hvis du skal gå utenom sporene, trenger du sannsynligvis ganske brede ski. På mine Rago-ski synes jeg at jeg gikk dypt gjennom. Da jeg forsøkte å kjøre nedover i løs snø, kom jeg stadig veldig dypt med skituppene og endret opp med å tryne. Kanskje endrer det seg senere i vinteren, men som forholdene er nå, skulle jeg ikke velge å gå i Femund utenom spor. Jeg anbefaler deg å informere på hyttene hvor scooterløypene til reinsamene ligger. Det er en slik løype fra Langen mot Røvollen som Arne Lange kan tegne inn på kartet ditt og det finnes sikkert flere. Da har man det faste underlaget man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.